ویروس کرونا و محدودیت ورود ایرانیان به بیش از 20 کشور جهان [به روزرسانی 24 اسفند 1398]

کدام کشورها برای ایرانیان محدودیت ورود قائل شدند؟

16 اسفند، 1398
17 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
این روزها ویروس کرونا با سرعت چشمگیری در سراسر جهان در حال گسترش است. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم صنعت گردشگری و شرکت‌های حمل‌ونقل مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تأثیر را از شیوع این ویروس دردسرساز گرفته‌اند. همزمان با گسترش ویروس کرونا در ایران هم بسیاری از کشورها برای ورود ایرانیان به خاک سرزمین‌شان محدودیت‌هایی اعمال کردند و بعضی مرزها هم به صورت کامل بسته شده است. با ادامه‌ی این مطلب در اسمارتیز همراه باشید تا با لیست کامل این کشورها آشنا شوید.
ایران و کشورهای همسایه
در پی شیوه ویروس کرونا در ایران، اکثر کشورهای همسایه مرزهای زمینی خود با ایران را بسته و تمامی پروازهای خود را لغو کرده‌اند، از جمله:
ترکیه
ترکیه از تاریخ 4 اسفند اعلام کرد که تمامی مرزهای مشترک خود با ایران را بسته و این محدودیت شامل راه‌های زمینی ترانزیت و راه‌آهن ایران-ترکیه هم می‌شود. تمامی پروازهای ترکیه به ایران و از ایران ساعاتی بعد از این تصمیم به حالت تعلیق در آمده است.

“ شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین در تازه‌ترین اطلاعیه‌ی خود اعلام کرده که کلیه پروازهای ترکیش ایرلاین تا تاریخ 12 فروردین (31 مارچ) لغو شد. این تاریخ به صورت مرتب و در اثر ارزیابی میزان شیوع ویروس به روز رسانی خواهد شد.”


“ ایرلاین قشم ایر برای مسافران ایرانی که در استانبول مانده‌اند، خبر ویژه‌ای منتشر کرد. بر اساس اعلام روابط عمومی ایرلاین قشم ایر، پرواز فوق‌العاده جهت بازگرداندن مسافران ایرانی از استانبول در تاریخ 19 اسفند انجام خواهد شد. مسافران ایرانی توجه داشته باشند که بلیط‌های این پرواز را فقط از دفتر قشم ایر استانبول می‌توانند تهیه کنند. شماره تماس این دفتر در استانبول: 905388204144”



“ پرواز دیگری که با هماهنگی‌ کشور ترکیه برای آمدن به ایران مجوز کسب کرده، پرواز فوق‌العاده هواپیمایی آتا از استانبول به تبریز در روز یکشنبه 18 اسفند ساعت 16:55 خواهد بود. بلیط این پرواز هم به صورت اینترنتی و هم حضوری قابل خریداری است.”


عراق
کشور عراق مرزهای خود را از تاریخ 2 اسفند به روی مسافران ایرانی بسته و ایرانیان تا اطلاع ثانوی اجازه‌ی ورود به این کشور چه از مرز زمینی و چه هوایی را ندارند. مرزهای زمینی در حال حاضر تا 20 اسفند بسته شده و خدمات صدور ویزا به حالت تعلیق درآمده است. بدیهی است کسانی که برای تورهای زیارتی ثبت‌نام کرده‌اند باید از طریق مراجع ذی‌صلاح وضعیت برگزاری تورهای زیارتی را پیگیری کنند.

“ گمرک ایران  اعلام کرده که برای پیشگیری و ضدعفونی محموطه‌های گمرکی و افزایش تجهیزات و امکانات مرزی برای مقابله با ویروس کرونا، فعالیت ترخیص کالاهای وارداتی به عراق از روز یکشنبه (18 اسفند) تا 25 اسفندماه به‌مدت یک هفته از تمامی مرزهای خسروی، سومار، مهران، چذابه و شلمچه متوقف خواهد شد.”


پاکستان
روز یکشنبه 4 اسفند هم مقامات پاکستان اعلام کردند که مرز تفتان (مرز زمینی مشترک با ایران) بسته شده و تمامی پروازها به و از ایران لغو گردیده است.
افغانستان
مقامات افغانستان پس از تأیید ابتلای 3 شهروند خود به ویروس کرونا در پی بازگشت از قم، تمامی رفت‌وآمدها به ایران را ممنوع کردند. در حال حاضر 3 مرز مشترک ایران و افغانستان تنها برای ترانزیت و با رعایت اصول بهداشتی باز شده اما امکان جابه‌جایی مسافر وجود ندارد.
ترکمنستان
ترکمنستان در روزهای اولیه‌ی شیوع ویروس بدون اطلاع قبلی مرزهای خود با ایران را بست و تنها اجازه تردد به کامیون‌های ملیت خود را از این مرز می‌داد. در حال حاضر ورود ناوگان ایرانی از مرز ترکمنستان به کشور انجام می‌شود.
آذربایجان
جمهوری آذربایجان از تاریخ 10 اسفند مرز زمینی خود با ایران را بسته و تمامی پروازهای خود به ایران را لغو کرده است. تنها مسافران آذربایجانی که از ایران قصد بازگشت به باکو را دارند مجوز پرواز خواهند داشت. از طرفی شهروندان ایرانی که در باکو مانده‌اند هم می‌توانند با پروازهای برگشت به ایران برگردند.

“ سفیر کشور آذربایجان همچنین اعلام کرد که صدور ویزا برای اتباع ایرانی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.”


ارمنستان
مقامات ارمنستان هم در تاریخ 4 اسفند اعلام کردند که مرزهای زمینی خود با ایران را بسته و کلیه‌ی پروازها را کنسل خواهند کرد. ممنوعیت پرواز به ایران ابتدا برای مدت 2 هفته اعمال شد، اما آرمنیا ایرویز به تازگی اعلام کرده که کلیه‌ی پروازهای تا تاریخ  فروردین لغو شده است.

“ پروازهای هواپیمایی آرمنیا ایرویز تا تاریخ 5 فروردین کنسل شده است.”


گرجستان
کلیه‌ی پروازها از تاریخ 5 اسفندماه به این کشور هم به حالت تعلیق درآمده و فقط ایرانی‌هایی که در گرجستان هستند می‌توانند با پروازهای برگشت به ایران بازگردند. در ضمن برای سفر ایرانیان به گرجستان از راه‌های غیر هوایی ممنوعیتی اعلام نشده است.

“ بر اساس اعلام روابط عمومی ایرلاین قشم ایر، پرواز فوق‌العاده جهت بازگرداندن مسافران ایرانی از تفلیس به تهران در تاریخ 16 اسفند انجام خواهد شد. ”


وضعیت ورود مسافر ایرانی به سایر کشورهای جهان
روسیه
دولت روسیه در تاریخ 9 اسفند اعلام کرد که برای مسافران ایرانی ویزای گردشگری صادر نخواهد کرد. همچنین مقامات روسیه اخیرا اعلام کردند که از تاریخ 13 اسفندماه تا اطلاع ثانوی دیگر بلیط هم برای مسافران ایرانی صادر نخواهند کرد. همچنین صدور روادید سفر برای پروازهای ترانزیتی از ایران و از طریق مسکو ممنوع شده است.
دولت روسیه اعلام کرده که ارتباط هوایی بین ایران و روسیه در قالب فعالیت شرکت هواپیمایی ایرفلوت روسیه و شرکت‌های ایرانی با تحت نظر گرفتن مداوم وضعیت ادامه خواهد داشت.

استرالیا
ورود مسافران غیراسترالیایی که از ایران به استرایا سفر کرده باشند، از تاریخ 11 اسفند به این کشور ممنوع اعلام شد.  مقامات این کشور همچنین اعلام کردند که اتباع خارجی که از ایران به این کشور سفر می‌کنند، ابتدا باید به مدت 2 هفته در کشوری ثالث بمانند و بعد از آن اجازه‌ی ورود به استرالیا را خواهند داشت.
نیوزلند
در پی مثبت شدن تست کرونای یک مسافر ایرانی که به تازگی وارد نیوزلند شده، مقامات این کشور ورود مسافران اتباع این کشور را به حالت تعلیق درآورده‌اند. وزیر بهداشت نیوزلند ضمن ابراز نگرانی از سرعت شیوع این ویروس در ایران اعلام کرد که هیچ فرد ایرانی حق ورود به این کشور را ندارد. شهروندان نیوزلندی و کسانی که اقامت دائم این کشور را دارند هم تنها با رعایت مهلت زمانی 14 روز قرنطینه حق ورود به این کشور را خواهند داشت.
آلمان
آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که ورود ایرانیان را مشروط به داشتن فرم سلامت کرده است. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 10 اسفند اعلام کرده که مسافران هواپیمایی هما که قصد ورود به آلمان، هلند و انگلستان را دارند باید فرم سلامت به همراه داشته باشند. روابط عمومی هما در تاریخ 10 اسفند اعلام کرد که کلیه مسافران ایرانی که وارد فرودگاه‌های فرانکفورت، هامبورگ و کلن شوند باید فرم سلامت تکمیل شده همراه داشته باشند و در مقصد آن را ارائه دهند.

“ مسافران محترم توجه داشته باشند که در تازه‌ترین خبرها، کنسولگری و بخش روادید سفارت آلمان در تهران به صورت موقت تعطیل شده است. طبق اطلاعیه‌ی سفارت آلمان در ایران کنسولگری و بخش روادید این کشور تا تاریخ 17 فروردین 1399 تعطیل است. برای اطلاع از آخرین اخبار به سایت سفارت آلمان مراجعه کنید.”


اتریش
سفارت اتریش اعلام کرده که کنسولگری و بخش ویزای این سفارت در تهران تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.
هلند
ارائه خدمات کنسولی از سوی سفارت هلند در ایران محدود شده است. تا اطلاع ثانوی صدور ویزا و ارائه خدمات کنسولی محدود به موارد خاص می‌شود.
انگلستان
مقامات بریتانیا ابتدا اعلام کردند که پذیرش مسافران ایرانی مشروط به ارائه فرم سلامت خواهد بود، اما در جدیدترین خبرهای اعلامی سفارت این کشور تمامی خدمات کنسولی خود را از تاریخ 15 اسفند به مدت دو هفته متوقف کرده است.
سوئد
در پی انتشار ویروس کرونا، کشور سوئد تمامی پروازهای ایران ایر به مقصد سوئد را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است. این در حالی است که تا پیش از این هفته‌ای 2 مرتبه پرواز رفت و برگشت به سوئد از ایران انجام می‌شد. از طرف دیگر شرکت هواپیمایی سوئد هم از تاریخ 12 اسفند تمامی پروازهای خود به ایران را لغو کرد.
هندوستان
مقامات کشور هندوستان تمامی پروازها به ایران را از تاریخ 7 اسفند ممنوع اعلام کردند و مرز هوایی خود با ایران را بستند. البته به منظور برگشت مسافران ایرانی که در هند هستند چند پرواز فوق‌العاده در تاریخ‌های 9،12 و 15 در نظر گرفته شده بود و آخرین پرواز از دهلی به ایران طبق اعلام روابط عمومی شرکت ماهان در روز شنبه 17 اسفندماه اجرا خواهد شد.

“ اطلاعیه: پرواز ویژه هواپیمایی ماهان جهت بازگشت مسافران ایرانی از دهلی ساعت 3 بامداد روز شنبه 17 اسفند با شماره پرواز 070 از دهلی به تهران انجام خواهد شد. ”


ازبکستان
مقامات این کشور سرانجام در تاریخ 12 اسفند ماه اعلام کردند که کلیه پروازها به ایران، ایتالیا و افغانستان لغو شده است.

“ کلیه‌ی پروازهای ازبکستان ایرویز از تاریخ 12 اسفند به ایران لغو شده است.”


لبنان
مقامات لبنان در تاریخ 8 اسفند اعلام کردند که کلیه‌ی پروازها از کشورهایی که درگیر شیوع ویروس کرونا هستند، ممنوع خواهد بود. این ممنوعیت شامل هر ن.ع حمل‌نقل اعم از هوایی، زمینی و دریایی می‌شود. لبنان تنها یک استثنا برای این ممنوعیت قائل شده و آن هم مجاز بودن پرواز شهروندان و اتباع خارجی مقیم لبنان است.

“شهروندان و اتباع خارجی مقیم لبنان مشمول ممنوعیت پروازی به لبنان نخواهند بود.”

قطر
اگرچه پروازهای ایران-قطر همچنان پابرجاست، اما مقامات این کشور اعلام کردند که هر مسافری که از ایران و کره جنوبی به قطر سفر کند باید 14 روز در قرنطینه بماند.
عمان
عمان هم به لیست کشورهایی که برای ایرانیان ممنوعیت پروازی قائل شدند اضافه شد. عمان ایر اعلام کرد که تمامی پروازهای خود از مسقط به تهران و بالعکس را از تاریخ 6 اسفندماه تا اطلاع ثانوی لغو کرده است.  
کویت
کویت هم از جمله کشورهایی است که ممنوعیت ورود برای ایرانیان اعمال کرده و کلیه پروازهای خود به ایران را لغو کرده است. علاوه بر ممنوعیت ورود ایرانیان، شهروندان کویتی که به ایران سفر داشته‌اند هم با محدودیت ورود مواجه شدند. این افراد باید قبل از ورود به کویت به مدت 14 روز (دو هفته) در کشوری دیگری مانند دبی قرنطینه بشوند.

“ اداره بنادر کویت اعلام کرده که به دلیل شیوع ویروس کرونا، پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در بنادر کویت تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.”


امارات متحده عربی
ایرعربیا تمامی پروازهای خود به تهران، مشهد، شیراز و لار را از تاریخ 6 اسفند تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. در بیانیه‌ی این شرکت ذکر شده که مبلغ کامل بلیط استفاده‌نشده از طرف این شرکت به آژانس صادرکننده بازگردانده خواهد شد.

“هواپیمایی امارات در  تاریخ 14 اسفند اعلام کرد تمام پروازهای این ایرلاین تا 13 فروردین لغو شده است.”


از طرفی دیگر ایران ایر در تاریخ چهارشنبه 7 اسفند، اعلام کرد که تمام پروازهای هما از تهران و سایر ایستگاه‌های پروازی به دبی و بالعکس باطل شده است. هما دلیل این اقدام را عدم صدور مجوز  پرواز از طرف دبی اعلام کرده است.

“ روابط عمومی قشم ایر اعلام کرده که پرواز فوق‌العاده‌ای جهت بازگرداندن مسافران ایرانی از دبی به قشم در تاریخ 16 اسفند انجام خواهد شد. تلفن دفتر قشم ایر در دبی: 0097142280317”


مالزی
ورود مسافران ایرانی تا اطلاع ثانوی به مالزی هم ممنوع اعلام شد. طبق اطلاعیه وزارت بهداشت مالزی تنها مسافرانی که اقامت دائم، ویزای کار و یا ویزای دانشجویی مالزی را دارند مجاز به ورود خواهند بود.
قبرس
دولت قبرس (شمالی) اعلام کرده که ورود اتباع کشورها با ریسک بالا از جمله چین، کره جنوبی، ایتالیا، عراق و ایران تا اطلاع ثانوی به این کشور ممنوع خواهد بود. این تصمیم شامل دانشجویان ایرانی که هم اکنون در ایران هستند هم می‌شود.

“ دانشجویان ایرانی که در قبرس تحصیل می‌کنند، تا اطلاع ثانوی اجازه‌ی ورود به این کشور را نخواهند داشت.”


تایلند
اگر قصد سفر به تایلند دارید باید بدانید که در بدو ورود به مدت 14 روز در قرنطینه نگه داشته خواهید شد. این تصمیم مقامات تایلند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق مسافران کشورهای پر خطر مانند ایران، کره جنوبی و چین گرفته شده است.
به روز رسانی 24 اسفند 1398

“از یک‌شنبه 25 اسفند 1398 تمام پروازهای بین‌المللی به مدت دو هفته به صورت کامل لغو خواهند شد”



برچسب(ها)

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید 3 دیدگاه ۵ / 4.1 21 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهدی
27 فروردین، 1399

دستون درد نکن از این همه اطلاعات

فرهاد
19 اسفند، 1398

واقعا که مقامات ما شاهکارند،زمانیکه کافی بود فقط در مملکت رو به روی چین و مسافران چین میبستند،الانه تو همچین منجلابی گرفتار نبودیم و اینقدر هم توسط یه سری کشورهای پیزولی تحقیر نمیشدیم،واقعا نمیدونند یا؟؟؟!!!

فرهاد
19 اسفند، 1398

نظر میدیم و دادیم اما شما ریز و درشتشو سوا میکنین،چه فایده؟

پاسخ اسمارتیز :دستتون درد نکنه که نظر میدید. ولی متوجه بخش دوم نشدم :)