پاسپورت سلامت؛ راه حلی برای دوباره سفر کردن

23 اردیبهشت، 1399
23 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
شما هم دلتان برای سفر تنگ شده؟ این روزها که شیوع ویروس کرونا اکثر مردم جهان را خانه‌نشین کرده، دلتنگی برای سفر بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد. در همین راستا دولت‌ها به فکر راه حلی احتمالی برای کنترل شرایط سفر و از سرگیری مجدد آن‌ها افتاده‌اند. طرح پاسپورت سلامت که به تازگی توسط دولت‌های مختلف سراسر جهان مطرح شده راه حلی ابتکاری‌ برای شروع مجدد سفر است که در ادامه‌ی مطلب با آن آشنا خواهیم شد. پس همراه اسمارتیز باشید.
پاسپورت سلامت؛ نقطه‌ی پایان ممنوعیت سفر
همانطور که می‌دانید صنعت گردشگری به طور گسترده از شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که با خود به همراه آورده، متضرر شده است. ضربه 250 میلیارد دلاری به شرکت‌های هواپیمایی تنها بخش کوچکی از ضرر وارده به گردشگری در اثر کروناست. حالا و با گذشت تقریبا 3 ماه از شروع دوران قرنطینه، دولت‌ها به دنبال راه‌حل‌های ابتکاری برای از سر گرفتن مجدد فعالیت صنایع مختلف با حفظ پروتکل‌های بهداشتی هستند.
پاسپورت سلامت
شما حاضرید با در دست داشتن پاسپورت سلامت سفر کنید؟
در همین راستا بعضی دولت‌ها در مورد امکان ارائه‌ی گذرنامه‌های بهداشتی به مسافران برای شروع دوباره‌ی سفر خبر داده‌اند. مطابق با این طرح اطلاعات سلامت هر شخص با توجه به نتایج تست کرونا در اسنادی الکترونیکی وارد می‌شود. اطلاعاتی که از طریق گوشی‌های تلفن همراه هوشمند هم قابل دسترسی هستند و ارائه‌ی آن در کشورهای مقصد مجوز ورود شما محسوب خواهد شد.
پاسپورت سلامت چیست؟
پاسپورت سلامت در واقع اسناد الکترونیکی هستند که وضعیت سلامتی فرد را تأیید می‌کنند. این اسناد نتایج تست COVID-19 برای هر مسافر را نشان خواهد داد. مسافران قبل از سوار شدن به پرواز یا کشتی، این اسناد را در تلفن‌های هوشمند خود ارائه می‌کنند و بعد از فرود آمدن، دمای بدن آن‌ها بررسی می‌شود.

“پاسپورت سلامت در واقع اسناد الکترونیکی هستند که وضعیت سلامتی فرد را تأیید می‌کنند.”


در واقع شبیه به سیستم بهداشتی QR چین که با کد رنگی نشان می‌دهد فرد خطر عفونت دارد یا نه، گذرنامه‌های سلامت هم از داده‌های تست آنتی‌بادی مخصوص COVID-19 استفاده می‌کنند تا تشخیص دهند که آیا فرد در حال حاضر به ویروس مبتلا شده است یا خیر.

گمانه زنی در مورد اجرای طرح پاسپورت سلامت در کشورهای مختلف
همزمان با مطرح شدن طرح پاسپورت سلامت، کشورهای مختلف در مورد امکان پذیرش این طرح نظرات مختلفی ابراز کرده‌اند. برای مثال مقامات یونان نظر مساعدی نسبت به این طرح دارند. یونان اعلام کرده است که می‌تواند مرزهای کشورش را برای گردشگرانی که با گذرنامه‌های سلامت وارد می‌شوند، باز کند.
پاسپورت سلامت
پاسپورت سلامت، امیدی تازه برای شروع مجدد سفر
مقاصد توریستی پرطرفدار مانند ساردینیا، کاپری و ایشیا در ایتالیا و جزایر بالاریک در اسپانیا اقدامات مشابهی را در نظر دارند. این درحالی است که دولت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس در مورد امکان توسعه‌ی این گذرنامه‌های بهداشتی به بحث و گفتگو با محققان و شرکت‌های فناوری ادامه می‌دهند تا مردم بتوانند آزادانه در کشورهای خود حرکت کنند. علی‌رغم استقبال کشورهای مختلف از طرح پاسپورت سلامت، همچنان نگرانی‌هایی در مورد کارآیی این اسناد در صورت اجرای آن‌ها وجود دارد.
پاسپورت سلامت؛ نگرانی WHO در مورد کارایی آن‌
سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مورد امکان اجرای طرح پاسپورت سلامت نگرانی‌هایی را ابراز کرده است. این سازمان دلیل نگرانی خود را این چنین مطرح کرده که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اثبات اینکه افراد پس از بهبودی از COVID-19 و تولید آنتی-بادی از عفونت دوم مصون خواهند شد، وجود ندارد. WHO در گزارشی که در 24 آوریل منتشر شد، اظهار داشت: در این مرحله از بیماری همه‌گیر ، شواهد کافی در مورد اثبات ایمنی به واسطه‌ی آنتی-بادی برای تضمین صحت "گذرنامه ایمنی" یا "گواهی بدون ریسک" وجود ندارد. همچنین این سازمان اعلام کرده که " افرادی که به دلیل نتایج آزمایش خود فرض می‌کنند از عفونت دوم مصون هستند، ممکن است توصیه‌های بهداشت عمومی را نادیده بگیرند. "

“سازمان بهداشت جهانی دلیل نگرانی خود را این چنین مطرح کرده که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اثبات اینکه افراد پس از بهبودی از COVID-19 و تولید آنتی از عفونت دوم مصون خواهند شد، وجود ندارد.”


در حال حاضر لازم است تحقیقات بیشتری قبل از اجرای طرح گذرنامه‌های بهداشتی صورت بگیرد. اما این احتمال وجود دارد که آزمایش بتواند هنگام پرواز عادی شود. شرکت هواپیمایی امارات در ماه آوریل، اولین هواپیمایی بود که آزمایش فوری را در محل انجام داد. این شرکت هواپیمایی با همکاری اداره بهداشت دبی، از مسافرینی که قصد سفر از دوبی به تونس داشتند آزمایش Covid-19 گرفت. این تست با استفاده از آزمایش خونی انجام شد که نتایج آن ظرف مدت 10 دقیقه آماده می‌شد. این شرکت هواپیمایی اعلام کرده این احتمال وجود دارد که از داده‌های این آزمایش‌ها برای اطلاع رسانی به گواهینامه‌های بهداشتی استفاده شود. هواپیمایی اتحاد هم اعلام کرده است به‌زودی فناوری جدید شناسایی افراد مبتلا به کرونا را آزمایش می‌کند.
در نهایت باید منتظر ماند تا نتایج بررسی ابعاد مختلف این طرح کاملا مشخص شود. در هر صورت اجرای این طرح می‌تواند کمک بزرگی به احیای بدنه‌ی صنعت گردشگری در شرایط فعلی باشد.
برچسب(ها)

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.