• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

بندر جاسک؛ مروارید گرانبها و تاریخی سواحل خلیج فارس

25 فروردین، 1399
5 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
بهترین جمله‌ برای بیان احساسم نسبت به بندر جاسک این است که هیچ لذتی بدون سختی به دست نمی‌آید. این روزها سفر کردن به شهر‌های بزرگ کار ساده‌ای شده که هر چقدر هم زیبا و مفرح باشد حس نیاز انسان به یک تجربه‌ی متفاوت را ارضا نمی‌کند. برای چنین تجربه‌هایی باید بیخیال مسیر‌های راحت و تکراری همیشگی شوید و قدم به دنیایی جدید بگذارید. بندر جاسک همین دنیای زیبا و باورنکردنی است که تجربه‌ی سفر به آن ارزش هر دشواری را دارد. همسفر اسمارتیز در این مسیر شگفت‌آور باشید.
بهترین زمان سفر به بندر جاسک
بعضی قسمت‌های معتدل کشور تقریبا 3 یا 4 ماه گرم دارند که سفر کردن به آن‌ها در این زمان‌ دشوار است. اما شهرهای جنوبی کشور به خصوص شهرهای بندری خلیج فارس تقریبا 7 یا 8 ماه دارند که گرما و شرجی نفس‌گیر و اذیت‌کننده است. به خصوص اگر از قسمت‌های کوهستانی و خشک ایران به بندر جاسک سفر کنید کار بسیار سختی در گرمای تابستان خواهید داشت. با این حرف‌ها بهترین زمان سفر به بندر جاسک از نظر ما از اواسط پاییز تا اوایل اردیبهشت است. پاییز و زمستان مناطق بندری ایران بسیار مطبوع است و به شما این امکان را می‌دهد که با خیال راحت به دیدن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بندر جاسک بروید. به همین دلیل است که شهر‌هایی مثل قشم و کیش حتی در این فصل‌ها هم شلوغ و پر از گردشگر هستند. البته نیازی نیست در مورد بندر جاسک این نگرانی را داشته باشید چون اینجا شهرت و امکانات متنوع قشم و کیش را ندارد و در حالی که از خیلی جهات زیباتر است، در مجموع خلوت‌تر و بکرتر مانده است.
در نهایت اگر به دلیل محدودیت زمانی مجبور شدید سفر خودتان را در شرایط آب‌و‌هوایی گرم انجام دهید، بهترین کار این است که برنامه‌ی سفر‌ روزانه‌ی خود را جوری تنظیم کنید که بازدید‌ از جاذبه‌های طبیعی را در ساعت‌های اول صبح یا بعد از ظهر و هنگام غروب انجام دهید. می‌توانید خرید کردن و پرسه زنی در پاساژها را به ظهر منتقل کنید تا با استفاده از کولر از دمای بالای هوا فرار کنید!
راه‌های دسترسی به بندر جاسک
بندر جاسک در استان هرمزگان و در کنار دریای عمان قرار گرفته. دماغه‌ی کوچکی که نقطه‌ی ابتدایی سواحل مکران به شمار می‌آید. خوشبختانه بندر جاسک فرودگاه دارد و راحت‌ترین راه دسترسی به آن هم این است که از هر جایی که هستید با پرواز به این بندر جنوبی بیایید. البته پرواز مستقیم تنها از تهران و بندرعباس وجود دارد. تا 2 سال پیش این فرودگاه فقط برای مقاصد نظامی استفاده می‌شد و هیچ پرواز مسافربری به آن ممکن نبود که خوشبختانه این امکان فراهم شد تا گردشگری این منطقه هم جان تازه‌ای بگیرد. اما اگر تصمیم گرفته‌اید که سختی‌های مسیر طولانی آن را تحمل کنید می‌توانید با اتومبیل شخصی از مسیر بندرعباس یا ایرانشهر هم به بندر جاسک بروید. البته تور بندر جاسک هم گزینه‌ی مناسبی است که شما را از شر رانندگی دشوار و پرهزینه در جاده‌ خلاص می‌کند.

اسکله و موج‌شکن بندر جاسک.
 تصویر هوایی از اسکله‌ و شهر بندرجاسک در کنار دریای عمان.


اگر به صورت هیچهایک یا بک‌پکی سفر می‌کنید به این نکته توجه کنید که اتوبوس برای جاسک کم پیدا می‌شود. بهتر است اول از میدان فلکه‌ی برق که ایستگاه تاکسی‌های میناب است به این شهر بروید؛‌ از میناب تا جاسک هم 3 ساعت راه است که باید با تاکسی یا ماشین‌های شخصی بروید. پس سعی کنید حرکت‌تان را به آخر شب موکول نکنید تا راحت‌تر ماشین پیدا کنید.

اگر برای‌تان مهم است که برای اتومبیل شخصی‌تان را داخل شهر همراه داشته باشید (با توجه به گرمای هوا داشتن اتومبیل خیلی کمک می‌کند)، می‌توانید با قطار به بندرعباس بیایید و ماشین‌تان را هم با پرداخت مبلغی با قطار به این شهر بیاورید و ادامه‌ی مسیر از بندر عباس تا بندر جاسک را رانندگی کنید. اطلاعات لازم برای انتقال ماشین با قطار را هم می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.
دانستنی‌های قبل از دیدن بندر جاسک
  • بندر جاسک در طول تاریخ نام‌های متنوعی داشته که در کتاب‌ها و سفرنامه‌های مختلف ذکر شده؛ نام‌هایی مثل راس الجاسک، چاسک، جک، چاشک و جاشک که همگی شباهت زیادی به هم دارند و اکثرا با گویش بلوچی هستند.
  • در آخرین سرشماری سال 1395 جمعیت این شهر ساحلی حدود 23 هزار نفر سرشماری شده که اکثریت آن‌ها پیرو دین اسلام و مذهب سنی هستند. همچنین آن‌ها از قوم بلوچ به شمار می‌آیند و گویش بلوچی دارند. در 30 سال گذشته جمعیت این شهر 5 برابر شده.
  • شغل بیشتر مردم شهر تجاری و اداری است و در کنار آن هم صیادی، کشاورزی و دامداری رواج دارد.
  • از لحاظ تاریخی بندر جاسک اهمیت بالایی دارد زیرا یکی از کانون‌های اصلی آئین میترا بوده و همچنین از لحاظ موقعیت مکانی و استراتژیک یکی از مهم‌ترین بندر‌های تجاری خلیج فارس به شمار می‌آمده.
  • از اولین ورود انگلیسی‌ها به جاسک و تاسیس کمپانی هند شرقی در این شهر بیش از 400 سال می‌گذرد. از گذشته‌های دور هلندی‌ها و انگلیسی‌ها که از کشوران استعمارگر بزرگ آن دوران بودند در این شهر حضور داشتند و به دلیل موقعیت خاص بندر جاسک بسیار تلاش می‌کردند که آن را تحت اختیار خودشان بگیرند که سرانجام این انگلیس بود که توانست این کار را انجام دهد؛ آن‌ها در نبردهایی که بر سر جاسک اتفاق افتاد توانستند چه به صورت نظامی و چه به صورت سیاسی هلند را شکست دهند.
  • در دوره‌ای که انگلیسی‌ها امتیاز تاسیس خطوط تلگراف در ایران را از حکومت قاجار دریافت کردند، در سال 1864 بندر جاسک یکی از مراکز اصلی تلگراف بود که ایران را به عمان و هند وصل می‌کرد و از خطوط تلگرافی زیردریایی برخوردار بود.
سواحل صخره‌ای را فقط در خلیج فارس می‌توانید پیدا کنید.
 سواحل صخره‌ای زیبا و پر ابهت بندر جاسک.

راهنمای بازدید از بندر جاسک
بندر جاسک به سه بخش تقسیم می‌شود. در قسمت شمالی این شهر رشته‌کوه‌هایی قرار دارند که نامشان بشاگرد است. از دل این کوه‌ها رودخانه‌های زیبای مختلفی به درون شهر جاری می‌شود و به خلیج می‌ریزد. این رودخانه‌ها اکثرا از آب شیرین باران و چشمه‌های زیرزمینی بوجود آمده‌اند و در مسیر به یکدیگر می‌پیوندند. برای مثال یکی از این رودخانه‌ها جگین نام دارد که به رودخانه‌ی انگهران یکی می‌شود و در مسیر سرازیر شدن به دریای عمان زیبایی‌های ویژه‌ی پدید می‌آورد. در تابستان می‌توانید برای یک آبتنی دلچسب روی این رودخانه‌ی زیبا حساب باز کنید.

برای مردم جنوب رودخانه‌ها خیلی ارزشمند و محترم‌اند.
 رودخانه‌ی جگین که در کنار رشته‌کوه‌های شمالی بندر جاسک جریان دارد.

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی بندر جاسک غار سادرمن است که در رشته‌کوه‌های سادرمن در قسمت‌های شمالی شهر و در ارتفاعات حدود 2000 متری قرار گرفته. البته این غار در سال‌های نه چندان دور انقدر تنها نبوده. 4 غار بزرگ و 3 غار کوچک دیگر هم در اطراف آن وجود داشته اند که متاسفانه با گذشت زمان تخریب شده‌اند و تنها دلیلی که این غار بزرگ سادرمن هنوز پابرجا مانده این است که ستون‌های بزرگی درون خود دارد. در داخل غار نقاشی‌ها و خطاطی‌های دیواری باستانی وجود دارد و همچنین اکتشافاتی مربوط به دوران اسلامی و ساسانی در آن انجام شده که همگی نشان می‌دهد این غار در طول تاریخش احتمالا استفاده‌های مختلف مذهبی داشته.

غارهایی که با ستون‌ها طبیعی سرپا مانده‌اند.
 کوه‌های عجیبی که دامنه‌های فرسوده‌ای دارند و غار سادرمن در قلب آن‌ها قرار دارد.

اما شاید مهم‌ترین جاذبه‌ی گردشگری بندر جاسک سواحل زیبا و مفرح آن باشند که در زیبایی و بکر بودن نمونه ندارند. این سواحل نقطه‌ی مرزی سواحل منطقه‌ی تاریخی مکران هستند که در چند سال گذشته تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی و گردشگری کشور شده. ساحل‌های دریای عمان خیلی با ساحل‌های دریای خزر فرق دارند و به مراتب زیباتر و بکرتر هستند. اینجا همه‌چیز شبیه زیبایی دست‌نخورده‌ی یک جزیره‌ است که ناگهان در درونش افتاده‌اید.
به دلیل قدمت قبل بسیار زیاد بندر جاسک، که البته در صدها سال پیش روستایی آباد بوده، جاذبه‌های تاریخی شگفت‌انگیزی در آن پیدا می‌شود که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به تاریخ بسیار سرگرم‌کننده و جذاب خواهد بود. برای مثال دخمه و گورستان جاسک که در بالای کوهی در منطقه‌ی سعادتمند قرار دارد، یا اتاق‌های سنگی تراشیده‌ شده بر دماغه‌ی کوه مبارک که مربوط به دوران ساسانی هستند، ساختمان نسبتا جدید‌تر تلگرافخانه که یادگاری از دوران حضور انگلیسی‌ها در این منطقه است و ... تنها بخشی از این جاذبه‌های فوق‌العاده هستند.
اگر از مسیر میناب به جاسک بیایید هم در بین راه صخره‌های شنی را مشاهده خواهید کرد که حقیقتا زیبایی باورنکردنی دارند و خیلی کمیاب هستند. علاوه بر این می‌توانید با راهنمایی و کمک مردم بومی منطقه با استفاده از قایق به دیدن جنگل‌های حرا یا دریایی بروید که در هنگام مد کاملا زیر آب فرو می‌روند و منظره‌ی حیرت‌انگیزی را بوجود می‌آورند.
برای اقامت نگرانی نداشته باشید چون علاوه بر هتل‌های متعدد و اقامتگاه‌های بومگردی که در چند سال اخیر در این منطقه تاسیس شده‌اند می توانید خودتان هم به صورت شخصی خانه‌ی مستقل اجاره کنید. در طول سفرها و گردش‌های‌تان حتما کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید. غذاهای لذیذ محلی بندر جاسک مثل مهیاوه، دوپیازه میگو، برنج دیشو، هزاری و ... را فراموش نکنید. بخشی از لذت سفر این است که بتوانید با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی آن‌جا آشنا شوید.

قصد سفر به استان هرمزگان را دارید؟ شاید مطلب «سفر به قشم» و «سفر به کیش» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 10 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.