• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

کلوت شهداد کرمان؛ گرم‌ترین نقطه‌ی زمین

11 اسفند، 1398
9 دی، 1398
مدت مطالعه :
وقتی اسم جاهای دیدنی می‌آید ناخودآگاه یاد چه سفرهایی می‌افتید؟ فکر کنم یاد جنگل و دریا و دریاچه و آبشار می‌افتید. اما ایران فقط جاذبه‌ها خلاصه نمی‌شود. کویرها و بیابان‌هایی که در کشور داریم، جالب‌تر و دیدنی‌تر هم هستند. یکی از این بیابان‌ها تپه شهداد یا کلوت شهداد کرمان است. بیابانی ساکت و آرام با رنگی یکدست که شهرت جهانی دارد: می‌گویند اینجا گرم‌ترین نقطه‌ی زمین است. با اسمارتیز همراه باشید تا کلوت شهداد را بیشتر بشناسیم.
بهترین زمان سفر به کلوت شهداد شهداد کرمان
فکر بازدید از کلوت شهداد کرمان در فصل‌های بهار یا تابستان را از سرتان بیرون کنید. برای بازدید از تپه شهداد، خنک‌ترین روز را انتخاب کنید. هوا در این بیابان بسیار گرم و غیرقابل تحمل است و اگر در فصولی غیر از پاییز و زمستان و اوایل فروردین به آن‌جا بروید، تجربه خوبی از سفر نخواهید داشت.
کمپینگ در کلوت شهداد
راه دسترسی به تپه شهداد کرمان
آدرس: استان کرمان، جاده کرمان – بم، سیرچ، جاده سیرچ – شهداد 
مسیر دسترسی: ابتدا باید از کرمان به جاده کرمان – بم برسید. بعد از راندن 35 کیلومتر به سیرچ می‌رسید. از سیرچ راه خود را به جاده شهداد ادامه دهید تا به دوراهی شهداد – گلباف برسید. تابلوها را دنبال کنید تا به کمپ کویری کلوت شهداد نزدیک شوید. مسیر جاده سیرچ دوبانده است اما بعد از آن به جاده‌ای کوهستانی و یک بانده خواهید رسید.
در این مسیر هر چه تا سیرچ می‌روید هوا خنک‌تر می‌شود و وقتی به جاده شهداد می‌رسید با هوایی گرم روبه‌رو می‌شوید. در مسیر جاده کرمان – شهداد به طولانی‌ترین تونل جاده‌ای ایران خواهید رسید. این تونل قسمت گرمسیری کرمان و ییلاقی سیرچ را از هم جدا می‌کند و آب و هوای دو سمت آن با هم متفاوت است. این تفاوت دما در فصل زمستان به خوبی تشخیص داده می‌شود.
ردپای نمک را روی زمین می‌بینید؟
کویر شهداد سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز دارد. منطقه سبز قابل تردد برای گردشگران است. این منطقه از جاده شهداد – نهبندان تا عمق 2 کیلومتری کویر ادامه دارد. منطقه نارنجی و قرمز بعد از منطقه سبز آغاز می‌شوند. اگر راهنمای باتجربه همراه خود ندارید ورود به این مناطق ممکن نخواهد بود. تشخیص مسیر در این مناطق سخت است و احتمال دارد گم شوید.
در کل سعی کنید با تورهای گردشگری یا راهنماهای باتجربه و کویرنوردان حرفه‌ای به کلوت شهداد بروید. 
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
هزینه بلیط برای گردشگران ایرانی: رایگان
هزینه بلیط برای گردشگران خارجی: رایگان
ساعات بازدید: 24 ساعته
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 2 الی 3 ساعت
آسمان زیبای شهداد
دانستنی‌هایی قبل از دیدن کلوت شهداد کرمان
  • کلوت شهداد یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد طبیعی ایران است. گردشگران، مناظر این تپه‌ها را ماورایی و وهم‌آلود توصیف می‌کنند.
  • کلوت شهداد گرم‌ترین نقطه‌ی کره زمین است.
  • مهم‌ترین عامل شکل‌گیری تپه‌ها، باد و آب هستند. در استان سیستان و بلوچستان حدود 120 روز باد می‌آید که به بادهای 120 روزه سیستان معروف است. باور کنید یا خیر، این بادها باعث فرسایش دیواره‌های تپه شهداد می‌شوند.
  • رود شور بیشترین تاثیر را بر تپه‌ها گذاشته است. رود شور در اعماق خشک‌ترین مناطق کویر جریان دارد و دیواره تپه‌ها را مرطوب می‌کند. بدین‌ ترتیب، تپه‌ها زودتر فرسایش پیدا می‌کنند. رود شور در تمام روزهای سال جریان دارد و از کوه‌های شمال غرب شهر بیرجند سرچشمه می‌گیرد. سپس مسیری 200 کیلومتری را به سمت جنوب شرق کوه نمک سریا و چاله معدن نمک شهداد می‌پیماید. دلیل شوری آب این رود، گذر از بسترهای شور کویر و تبخیر شدید آب نیز در شوری آن موثر است.
  • سنگ بستر تپه‌ها در برابر طوفان‌های شن فرسوده شده‌اند و این عناصر سست، تحت فشار و تلاطم باد فرو می‌ریزند.
  • بومی‌ها به این منطقه شهر ارواح می‌گویند. به این دلیل که وقتی از دور به تپه‌ها نگاه می‌کنید ناخودآگاه شکل یک شهر در ذهن‌تان تداعی می‌شود.
  • وقتی از سیرچ به سمت تپه‌ها می‌روید، پوشش گیاهی کم می‌شود و درختان گز و بوته‌های استراگال به صورت پراکنده دیده می‌شوند. استراگال گیاهی درمانی برای افزایش استقامت، قدرت و سرزندگی است. این گیاه در طب سنتی چین کاربرد دارد. در محدوده 30 هزار کیلومتری تپه شهداد، هیچ حیاتی نیست. برای اثبات این حرف برگردیم به زمستان سال 1365 که در آن زمان جسد یک گاو بعد از 15 سال در کویر لوت پیدا شد. بدن این گاو سالم بود و از تابش شدید خورشید خشک شده بود.
  • در افسانه‌ها، از کلوت به‌عنوان بقایای شهری نفرین‌شده و ویران یاد شده است. جغرافی‌نویسان صدر اسلام در کتاب‌های خود به وجود بقایای شهری متروکه در پای کلوت اشاره کردند. در جنوب کلوت، اشیای برنزی و سفالی کشف شده که باتوجه به غیر ممکن بودن زندگی در این کویر، احتمال می‌رود شهری باستانی در این منطقه بوده که چندین کیلومتر طول و عرض داشته است. قدمت این اشیا به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد مسیح برمی‌گردند. بررسی این اشیا نشان می‌دهد که کویری شدن این منطقه در زمان باستان اتفاق افتاده و سکونتگاه‌ها به‌دلیل گرما، خالی شدند. با این حال بعضی‌ها هم معتقدند که وجود آثار حرکت سیل‌آسای آب بر بدنه کلوت‌ها نشان از وقوع سیل ناگهانی داشته که همین سیل باعث از بین رفتن ساکنین منطقه شده. 
  • یک گردشگر فرانسوی در سال 97 از کلوت شهداد کرمان بازدید کرد. او درباره‌ی تجربه‌ی سفرش در تریپ ادوایزر نوشته: بازدید از کلوت‌ها در برنامه سفر ما نبود. هوا هم کمی گرم بود اما با این حال متقاعد شدیم از آ‌ن‌ها بازدید کنیم. پس از تماس و پیدا کردن تور، راهی این مکان شدیم. شگفت‌انگیز بود ! این کلوت‌ها به یکی از برجسته‌ترین بخش‌های سفر ما در ایران تبدیل شدند. مشاهده‌ی این ساختار زمین‌شناسی و تپه‌های شنی منحصر به فرد واقعا جالب بود و همه چیز خیلی متفاوت از بیابان‌های دیگر که من در گذشته دیده بودم به نظر می‌رسید. پس از تور در صحرا با خودروی جیپ، برای گذراندن شب در جایی آرام در میان کویر متوقف شدیم. غذایی که به ما دادند یکی از بهترین‌هایی بود که در ایران خورده بودیم. 
  • قسمتی از دشت لوت، شامل تپه‌های شهداد می‌شود. دشت لوت بیابانی در جنوب شرقی ایران با مساحت بیش از 40 هزار کیلومتر مربع است که در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد. دشت لوت حدود 10 درصد از کل وسعت ایران را دربر می‌گیرد و بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان است. دشت لوت در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و در نتیجه تپه‌های شهداد نیز یکی از میراث یونسکو هستند.
  • راهنمای بازدید از تپه شهداد کرمان
    نبکا یا تله‌گیاهی وقتی به‌وجود می‌آید که ماسه در پای گیاه تجمع کند و به مرور تلی از ماسه شکل بگیرد که تاجی از جنس گیاه بر سر دارد. نبکاهای شهداد به طول 10 متر هم می‌رسند. نبکاهای صحرای آفریقا 3 متر هستند. از دیگر جاذبه‌های شهداد، شش‌ضلعی‌های نمک است که به پلی‌گون معروفند هستند. این پلی‌گون‌ها را می‌توانید در اطراف دریاچه نمکی ببینید.
    نمک‌زارهای شهداد با وسعت 100 هکتار در این بیابان، پادشاهی می‌کنند. این نمک‌زارها شکل جوشش تخم‌مرغی دارند که در هیچ کجای دیگر نمی‌توانید مانند آن‌ها را ببینید. رود شور تنها رود دائمی کویر لوت است که تاثیر زیادی در شکل‌گیری کلوت‌ها داشته. این رود آبی بسیار شور دارد. چقدر شور؟ آن‌قدری شور است که در اواخر مسیر، شکلش شبیه به ماست می‌شود!
    اگر به روستای شفیع آباد رفتید حتما از کاروانسرای شفیع آباد دیدن کنید. این کاروانسرای قاجاری که تزئینات آجری دارد از جاهای دیدنی و زیبای نزدیک به کویر است.
    صعود به رمل‌های شهداد!
    کمپ کویری کلوت شهداد تنها کمپ کویری بیابان لوت است. این کمپ به‌صورت شمالی – جنوبی ساخته شده تا باد و طوفان‌های شن به آن ضرر نزنند. امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، پارکینگ، آلاچیق برای شب‌مانی و تورها فراهم است. آلاچیق‌های مدور و گنبدی‌مانند این کمپ که در مرکز آن‌ها درختان نخل دیده می‌شود بسیار زیبا هستند. کمپ کویری ممکن است به‌ دلایل مختلف مانند طوفان شن تعطیل باشد. پس حتما قبل از رفتن با این شماره تماس بگیرید: 09136348631 
    به‌دلیل آن‌که کلوت شهداد، کمپ کویری دارد تفریحات خوبی برای این بیابان فراهم شده است. تفریحاتی که در کلوت شهداد می‌توان انجام داد شامل سافاری، شترسواری و موتور چهارچرخ است.
    به راستی که مانند یک شهر مرده است.
    برای سافاری و آفرود، می‌توانید از کمپ کویری شهداد، ماشین و راهنما کرایه کنید و لذت ببرید. اقامتگاه‌هایی که در منطقه شهداد هستند نیز تور سافاری برگزار می‌کنند. برای 2 الی 3 ساعت گشت‌وگذار با ماشین آفرود باید 400 هزار تومان بپردازید.
    فقط دیدن این عکس، سکوت و آرامش را در ذهن تداعی می‌کند
    شترسواری در کویر یکی از تفریحات موردعلاقه من است. با شترسواری آن‌هم در تپه‌های شهداد حس می‌کنید که به هزاران سال قبل سفر در زمان کردید و مانند نیاکان خود با شتر از جاده ابریشم عبور می‌کنید. شترسواری در کویر واقعا لذت‌بخش خواهد بود. برای 2 ساعت شترسواری با راهنما باید 30 هزار تومان پرداخت کنید.
    موتور چهارچرخ یا ATV از هیجان‌انگیزترین تفریحات کویری در شهداد است. راندن این موتور هیجان زیادی دارد و آدرنالین زیادی به بدن شما تزریق خواهد کرد پس حتما امتحان کنید. برای 1 ساعت با این موتور باید 200 هزار تومان بپردازید.
    طوفان شنی در حال شکل‌گیری است.
    تفریحات رایگان و بدون دردسر هم در کویر هست. پیاده‌روی در شن‌ و ماسه‌های داغ کلوت شهداد و دیدن مناظر آن همیشه محبوبیت خاصی دارد. عکاسی از این بیابان زیبا فراموش نشود. در شب نیز آسمان کلوت شهداد پر از ستاره و دیدنی می‌شود. قبل از رفتن حتما سری به سایت‌های ستاره‌شناسی بزنید تا ببینید آیا بارش‌های شهابی در آن زمان اتفاق می‌افتند یا خیر. دیدن بارش‌های شهابی آن‌هم در کلوت شهداد، تجربه‌ای تکرارنشدنی خواهد بود.
    شترها در حال قدم‌زدن در کلوت شهداد
    برای اقامت در کلوت شهداد شما چند گزینه دارید: گزینه اول بردن چادر مسافرتی و کمپ زیر آسمان پرستاره است. گزینه دوم اقامت در آلاچیق‌های کمپ کویری و گزینه سوم کرایه اتاق در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای شفیع‌آباد و شهر شهداد است. اگر با اقامتگاه‌های بومگردی سر سازگاری ندارید و جای لوکس می‌خواهید باید از هتل‌های شهر کرمان استفاده کنید.
    در این سفر هیجان‌انگیز باید این وسایل موردنیاز خود را ببرید تا تجربه بهتری از سفر داشته باشید:

     1. آب آشامیدنی
     2. داروهای شخصی
     3. میان‌وعده
     4. لباس گرم
     5. کلاه آفتابی
     6. کفش پیاده‌روی
     7. پاوربانک
     8. کیسه زباله
     9. کوله پشتی
     10. جعبه کمک‌های اولیه کوچک
     11. لباس نخی و خنک
     12. کارت شناسایی
     13. عینک آفتابی
     14. کرم ضد آفتاب
     15. دمپایی و صندل
     16. وعده غذایی
     17. جوراب اضافه
     18. زیرانداز
     19. چادر مسافرتی
     20. کیسه خواب
     21. پتو و بالشت

    در سفر خود به تپه شهداد حتما به نکات زیر توجه کنید:
  • اگر به چشم خود لنز می‌زنید قبل از رفتن به کویر آن را از چشم خود خارج کنید چون شن‌های کویری داخل چشم نفوذ می‌کنند و به چشمتان آسیب می‌بیند.
  • درست است که قدم‌زدن در این شن‌های کویری لذت‌بخش است اما از طرفی دشمن شما نیز هستند. شن‌ها در وسایل نفوذ می‌کنند. اگر وسایل دیجیتالی مانند دوربین یا موبایل همراه خود دارید تا حد ممکن از شن‌ها دور نگهشان دارید که داخل آن‌ها نفوذ نکنند.
  • دمای کویر در شب، حتی در فصل تابستان، به‌شدت کاهش می‌یابد پس لباس اضافی و گرم را حتما همراه خود داشته باشید.
  • کویر، یک منطقه وسیع و بدون نظارت است پس اگر زباله‌های خود را در آن‌جا بریزید هیچکس آن‌ها را جمع نمی‌کند. زباله‌ها که انباشته شوند دفعه بعدی که به شهداد می‌آیید، نمی‌توانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید.
  • به هیچ وجه، به کلوت‌ها آسیب نزنید. آتش روشن کردن روی آن‌ها یا ترقه زدن به دیواره‌ها، همگی آسیب‌های جدی به این تپه‌های زیبا می‌رساند. همچنین هنگام آفرود یا موتورسواری آسیبی به کلوت‌ها نرسانید. چند دقیقه لذت شما مساوی است با یک عمر نابودی شهداد.
  • شاید بالارفتن از تپه‌های شنی به ظاهر، ساده باشد اما در عمل فشار زیادی به پاهای شما می‌آورد پس قبل از این‌کار از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشید.
  • اگر اولین تجربه کویرنوردی یا دهمین تجربه کویرنوردی شما است، کلوت شهداد، بیابانی خطرناک است و احتمال گم‌شدن در آن، فراوان. پس حتما در گروه‌های چندتایی یا با راهنمای باتجربه به این مناطق بروید.

  • سفر به کویر را دوست دارید؟ شاید خواندن مطالب «سفر به کویر مصر» و «کویر حلوان» برای شما جذاب باشد.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 37 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.