• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

پل ورسک

5 اسفند، 1398
25 آبان، 1398
مدت مطالعه :
پل ورسک مانند میوه‌ی ممنوعه‌ای است که حق لمس کردن آن را ندارید بلکه باید از جاده‌های دوردست چشم به زیبایی کم نظیر آن بدوزید و احساس غرور کنید. شاید جالب باشد بدانید ناصرالدین شاه تحت تاثیر دیدن قطارها در سفر دوم اروپایش قرار گرفته و آرزوی داشتن قطار برای ایران را با خودش آورد. سال‌ها بعد این آرزو به حقیقت تبدیل شد. اگر می‌خواهید این بار که از پل ورسک رد شدید، جور دیگری ببینیدش، باید داستان‌ پشت پرده‌ی ساختش را بدانید. با اسمارتیز همراه باشید تا این داستان را بشنوید.
بهترین زمان دیدن پل ورسک
پل ورسک زیبایی‌اش را از محیط نمی‌گیرد که برای جلوه‌گری به آن نیازی داشته باشد؛ با این وجود تاثیر فصل‌ها و آب و هوا در منظره‌ای که پل ورسک درونش گنجانده می‌شود چشمگیر است. در فصل بهار و تابستان درختان انبوه جنگل‌های شمال روی کوه‌ها سرسبزتر از هر زمان دیگری به چشمان شما طراوت می‌بخشند و دیدن پل ورسک از دور و در آغوش این سنگ‌ها و درختان بسیار زیباست. شاید به دلیل ترافیک‌های معمول در تعطیلات و تابستان مقداری در مسیر اذیت شوید به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم آخر هفته‌ها و یا تعطیلات طولانی را برای دیدن پل ورسک انتخاب نکنید.
نمایی از پل ورسک
لذتی دارد با صدای عبور قطار از پل ورسک در این روستای زیبا از خواب بلند شوید!
بازدید از پل ورسک در فصل پاییز نیز لطف خاص خود را دارد. درختانی که نیمه لخت و زرد و نارنجی شده‌اند و مه خاکستری رنگی که در میان صخره‌های استوار کوه‌های اطراف پل ورسک را در میان گرفته است، منظره ای می‌آفریند که نمونه‌اش را فقط در عکس‌ها و فیلم‌ها دیده اید؛ پس دوربین عکاسی خوب یادتان نرود! با هر ماشینی می‌توانید خود را به منطقه‌ای که دید خوبی نسبت به پل داشته باشید برسانید و جا برای پارک کردن در کنار مسیر وجود خواهد داشت.
راه دسترسی به پل ورسک
برای دسترسی به پل ورسک 2 راه وجود دارد: اگر از سمت تهران می‌آیید باید در جاده‌ی فیروزکوه و از شهر فیروزکوه به سمت قائم‌شهر حرکت کنید. در این مسیر دیدنی‌های مختلفی که هر کدام جاذبه‌ی گردشگری زیبا و دلپذیری است پیش چشمان شما قرار دارد که می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید، کناری بایستید و عکسی به یادگار با آنها بگیرید؛ برای مثال آبشار گدوک و کمی جلوتر و پس از گردنه‌ی زیبای گدوک آبشار شورآب در سمت راست شما قرار دارد. در این مناطق که در میان کوه‌ها و درختان انبوه قرار دارید اگر کمی سرتان را بگردانید کم کم سه خط طلا و بعد از آن پل ورسک را در لابلای صخره‌ها مشاهده خواهید کرد. درست بعد از تونل،‌ روستای ورسک قرار گرفته است و پل ورسک در سمت راست شما خواهد بود.
اما اگر از سمت مازندران به سمت روستای ورسک حرکت می‌کنید باید از قائم‌شهر به سمت فیروز‌کوه حرکت کرده و بعد از عبور از شهر پل سفید به مسیر خود ادامه دهید تا به روستای ورسک برسید. بهتر است برای اینکه دید بهتری داشته باشید کمی جلوتر رفته، دور بزنید و بعد از عبور از تونل ورسک، به سمت راست بروید.
هزینه‌ی بلیط و ساعات دسترسی
پل ورسک مخصوص عبور و مرور قطار است و امکان دیدن آن از نزدیک وجود ندارد. بنابراین بلیط ورودی و هزینه‌ای در کار نیست؛‌ تنها باید چشمانتان را از دور به ابهت آن گره بزنید! توصیه می‌کنیم در روشنایی روز به دیدن پل ورسک بروید تا دید بهتری نسبت به آن داشته باشید.
دانستنی‌های قبل از دیدن پل ورسک
پل ورسک یک شاهکار مهندسی است که در سال 1315 ساخته شده و به وسیله‌ی آن یکی از سخت‌ترین محور‌های شریانی راه آهن ایران میان دوه کوه سخت گذر در روستای ورسک به هم متصل می‌شوند. این پل در مسیر راه آهن تهران گرگان قرار دارد و در واقع مهم ترین گره‌گاه اتصال راه آهن تهران شمال بوده است.
نمایی از پل ورسک
پل ورسک 110 متر ارتفاع دارد و در فهرست گینس ثبت شده است.
  • ارتفاع این پل از ته دره حدود 110 متر و دهانه‌ی آن 66 متر است.
  • این پل به واسطه‌ی قراردادی که به شرکت سوئدی دانمارکی کامپساکس منعقد شده بود ساخته شد و به ازای هر 1 متر بهایی معادل یک و نیم گرم طلا پرداخت شد. در عوض کمپانی مورد نظر متعهد شد که این بنا حداقل 70 سال بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه خواهد داد.
  • در ساخت پل ورسک دشواری‌های مختلفی وجود داشت. یکی از آن‌ها نحوه‌ی رساندن قطار به ارتفاع مورد نظر بود. به دلیل شیب زیاد کوه عباس آباد این امکان وجود نداشت که قطار برای عبور از پل ورسک به طور مستقیم بالا برود. بنابراین مهندسان این کمپانی مسیر پیچ در پیچی را احداث کردند که در دامنه‌ی کوه قرار گرفته و قطار را به بالای کوه و پل ورسک می‌رساند.
  • در این مسیر سه پل کوچک دیگر احداث شد که در دامنه‌ی کوه و بالای یکدیگر قرار گرفته‌اند که به پل سه خط طلا معروف‌اند؛ شاید به خاطر ارزشی که این پل‌ها برای مسیر راه آهن داشته‌اند و شاید به خاطر طلایی که برای ساختن آن‌ها پرداخت شده! این مسیر در مجموع 11 کیلومتر طول دارد.
    پل ورسک
    سه خط طلا یا سه پله که قطار با عبور از این پل‌ها به بالای کوه می‌رسد.
  • یکی دیگر از دشواری‌های ساخت پل ورسک خود دره‌ی عباس آباد بود که مهندسین را مجبور به استفاده از دهانه‌ای بزرگ به طول 60 متر نمود.
  • برای ساختن پل ورسک از تجهیزات پیشرفته و گران قیمت استفاده نشده و دینامیت و برخی ابزارآلات دستی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
  • نیروهای انگلیسی و روسی بیشترین افرادی بودند که در دوره‌های ابتدایی احداث راه آهن ایران مشارکت می‌کردند. البته این پل برای در زمان جنگ جهانی دوم آنقدر نقش مهمی داشت که چرچیل لقب پل پیروزی را به آن داد چون این پل نقش مهمی در پیروزی متفقین بر نیروهای هیتلر داشت.
  •  در سال 1324 به صورت رسمی این نام بر روی پل ورسک گذاشته شده بود.
  • زمانی این پل و بخش‌های مختلفی از مسیر راه آهن ایران مین گذاری شده بودند تا در صورت ورود نیروهای آلمان منفجر شوند اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و بمب‌ها خنثی شدند.
  • در هنگام افتتاح پل ورسک که تنها برای عبور و مرور قطار ساخته شد، شخص رضاخان هم حضور داشت.
  • با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد استحکام پل ورسک وجود دارد، با این حال هنوز هم پس از گذشت بیش از 80 سال به کارش ادامه می‌دهد. البته راه آهن ایران قراردادی با دانشگاه شریف بست تا عملیات مقاوم‌سازی و استحکام‌بخشی‌اش انجام شود.
  • پل ورسک در سال 1356 به عنوان یکی از میراث ملی به ثبت رسیده است.
راهنمای بازدید از پل ورسک
اول از همه باید به این نکته توجه کنید که بازدید از پل ورسک از نزدیک ممکن نیست و باید به منظره‌ی اقتدار آن از دوردست قانع باشید! منظره‌ای که البته آنقدر چشم‌نواز است که ارزش دارد حداقل یک بار سختی‌های دیدنش را تحمل کنید. با این وجود توصیه‌ی ما این است که در هنگام برنامه‌ریزی سفر‌های‌تان پل ورسک را مد نظر داشته باشید و مسیر خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید در راه، پل ورسک را هم ببینید. لازم نیست همین فردا شال و کلاه کنید به سمت جاده‌ی فیروزکوه راه بیوفتید؛ بهتر است سفر بعدی خود به سمت شمال را طوری برنامه ریزی کنید که از کنار پل ورسک بگذرید؛ یک تیر و دو نشان!
پیشنهاد بعدی ما این است که برای رسیدن به منظره‌ی پل ورسک عجله نداشته باشید و از زیبایی‌هایی که در مسیر‌تان قرار دارند نهایت استفاده را ببرید. کنار آبشار‌های گدوک و شورآب توقف کوچکی بکنید، عکسی بگیرید، از فروشگاه‌های اطراف سوغاتی بخرید و سرخوشانه به سمت پل ورسک راه بیوفتید. حتما اگر می توانید دوربین عکاسی خوب همراه خود داشته باشید تا عکس‌های به یاد ماندنی ثبت کنید.
پل ورسک
نمایی زیبا از بالای پل ورسک که کاملا مخصوص عبور قطار است
حتما هنگام بازدید از پل ورسک زمان کافی داشته باشید و با عجله از آن گذر نکنید زیرا بهترین صحنه‌ی دیدن آن زمانی است که قطار از روی آن عبور می‌کند. اگر وقتش را دارید می‌توانید کمی صبر کنید تا عبور یکی از قطار‌های باری یا مسافربری با دود سفید و بوق بلندش را از روی پل ورسک نظاره گر باشید. با این همه شاید بهترین جایی که می‌توانید از پل ورسک دیدن کنید از داخل خود قطار باشد! اگر روزی گذرتان به مسیر تهران ساری یا قائم‌شهر خورد حتما به این گزینه فکر کنید که می‌توانید مسیر را با قطار طی کنید و از بالای پل ورسک دره‌های عمیق و پیچ در پیچ آن را ببینید.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 45 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.