ویروس کُرونا: سوغاتی جدید چینی‌ها [به روزرسانی 10 فروردین 1399]

هرچیزی که باید از ویروس کرونا بدانید

5 بهمن، 1398
5 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
با پخش شدن ویروس کرونا در چین، همه چیز شبیه فیلم‌های آخرالزمانی شده: قرنطینه‌ی شهر، چک کردن دمای بدن شهروندان با دستگاه، ایزوله کردن افراد آلوده و ماسک‌های روی صورت. این‌ها تصاویری هستند که این روزها در اخبار جهانی می‌بینیم. همه ترس برشان داشته و نگران ابتلا به ویروسی هستند که هنوز درمانی برایش پیدا نشده. شاید شما هم نگران باشید، مخصوصا اگر قصد سفر به چین را دارید یا این‌که قرار است از آنجا به ایران برگردید. بیایید ببینیم چقدر این ویروس خطرناک است و باید برای جلوگیری از ابتلا به آن چکار کرد؟
داستان ویروس کرونا از کجا شروع شد؟
در آخرین روز سال 2019 میلادی یعنی 31 دسامبر، مقامات چینی به سازمان سلامت جهانی یا WHO اطلاع دادند که در شهر 11 میلیون نفری ووهان (Wuhan) ویروسی شناسایی کردند که تا به حال نمونه‌ای از آن مشاهده نشده؛ یعنی این ویروس نسل جدیدی از ویروس کرونا است. مبتلایان این ویروس قرنطینه شدند و پژوهشگران هنوز دنبال علت و منشا ویروس می‌گردند.
یک روز بعد یعنی در 1 ژانویه 2020، مشخص شد که منشا شیوع این بیماری بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی و فروش حیوانات زنده به اسم Huanan Seafood Wholesale در ووهان بوده. گفته می‌شود ویروس کرونا با خوردن گوشت حیواناتی مثل مار و خفاش منتقل شده و در این بازار، مار و خفاش هم فروخته می‌شد، برای همین مقامات چینی اولین‌کاری که کردند بستن این بازار بود.

“بعد از گذشت دو هفته از خبر ویروس کرونا، افراد زیادی در ووهان به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مراجعه کردند که همه‌شان به ویروس کرونا مبتلا بودند و از طرف دیگر هم سری به بازار غذاهای دریایی ووهان زده بودند!”


در سال 2012 میلادی هم، ویروس کرونا در عربستان شیوع پیدا کرد که حدود 775 نفر قربانی گرفت. شاید بگویید که چطور ممکن است با وجود گذشت 8 سال از شیوع کرونا، هنوز درمانی برایش پیدا نشده باشد؟! جواب این است: ویروس کرونا 2020 چین با ویروس کرونا 2012 عربستان فرق دارد و عضو کاملا جدیدی در خانواده‌ی ویروس‌هاست که هنوز ناشناخته مانده.
ویروس کرونا
حال و روز بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی ووهان در این روزها: ساکت، قرنطینه و تاحدودی ترسناک
مار و خفاش: دو متهم اصلی پرونده کرونا
باز هم پای غذاهای عجیب و غریب چینی‌ها در میان است: ویروس کرونا نتیجه‌ی مستقیم چرخه‌ی غذایی چینی‌هاست. براساس آخرین تحقیقاتی که صورت گرفته، این ویروس در بدن حیواناتی مثل خفاش هست اما خفاش به سازگاری با این ویروس رسید. در مرحله‌ی دوم خفاش طعمه‌ی محبوب مار است و در مرحله‌ی سوم، مار و سوپ خفاش تبدیل به غذای موردعلاقه‌ی چینی‌ها می‌شود. بنابراین این چرخه‌ی معیوب به صورت مداوم تکرار می‌شود. تقریبا تمام کسانی که دفعه‌ی اول مبتلا شدند به طور مستقیم در بازار محلی ووهان بودند یا اینکه غیر مستقیم در رستورانی در این بازار، مار یا سوپ خفاش خوردند.
سوپ خفاش و ویروس کرونا
راستش دلم نیامد تصویر واضح‌تری از سوپ خفاش برای‌تان بگذارم. در همین عکس، محتویات سوپ خفاش را می‌بینید.
ویروس کرونا چیست؟
براساس نظر سازمان سلامت جهانی (World Health Organization)، ویروس کرونا (Coronaviruse) یا CoV خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌هایی هستند که از یک سرماخوردگی معمولی تا سارس را شامل می‌شوند. یادتان هست در سال 2002 میلادی، سارس در چین چقدر قربانی گرفت؟! کرونا هم از همان خانواده است با این تفاوت که نوع جدید و ناشناخته‌ای است که هنوز برایش درمانی پیدا نشده اما علائمش شبیه سارس است و دستگاه تنفسی انسان را مورد حمله قرار می‌دهند.
«لِئو پون»، ویروس‌شناسی در دانشکده بهداشت چین که اولین‌بار ویروس کرونا را رمزگشایی کرد، احتمال می‌دهد که این ویروس در بدن حیوان ایجاد شده و بعد به انسان منتقل شده. این فرآیند دقیقا مثل سارس بود که از گربه‌ها شروع شد. برای همین اگر الان در اینترنت جستجو کنید، یک نظریه‌ی ثابت را خواهید دید که می‌گوید ویروس کرونا در گربه بوده و بعد به انسان منتقل شده.
بازار چینی و ویروس کرونا
برگزاری جشن سال نوی چینی هم تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته.
ویروس کرونا چه علائمی دارد؟
ویروس کرونا که به دستگاه تنفسی، بینی، سینوس و گلو حمله می‌کند، 3 علامت اولیه دارد: تب، سرفه و نفس‌تنگی. این علائم در یک بازه‌ی زمانی 2 تا 14 روزه در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شوند. با این حال، WHO اعلام کرده که خشکی گلو، سرفه‌های خشک و غش هم از علائم دیگری هستند که در فاز اولیه ابتلا مشاهده شدند.

“حساسیت دولت چین و نگرانی از پخش شدن آن به سایر شهرهای این کشور و جهان باعث شد که آن‌ها در مدت 10 روز، بیمارستان هزار تختخوابی اختصاصی برای مبتلایان به ویروس کرونا بسازند!”


بعد از علائم اولیه، مشکلات حاد گوارشی مثل اسهال، نارسایی کلیه و نارسایی حاد تنفسی هم به لیست علائم کرونا اضافه شد که در نهایت منجر به مرگ بیمار می‌شود. 

“سالمندان و کودکان به خاطر سیستم ایمنی ضعیف‌تر، بیشتر در معرض ابتلا هستند.”

درمان ویروس کرونا
متاسفانه هنوز مقامات چینی درمان مشخصی برای ویروس کرونا پیدا نکردند. تنها کاری که انجام می‌دهند، تحقیق مداوم و قرنطینه‌ی شهرهاست تا از شیوع آن به جاهای دیگر جلوگیری کنند. می‌گویند پیدا کردن درمان برای کرونا حدود یک سال طول خواهد کشید.
اگر قصد دارید به چین سفر کنید...
سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن اعلام کرده، ایرانی‌ها باید به هشدارهای پزشکی و بهداشتی دولت چین توجه کنند و از تردد غیرضروری در اماکن شلوغ شهرها پرهیز کنند. در صورت مشاهده علائم ویروس کرونا، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند و حتما به کنسول‌گری یا سفارت ایران هم اطلاع دهند.از طرف دیگر، از تاریخ 3 بهمن 1398، اشخاصی که از چین به ایران برمی‌گردند در فرودگاه امام خمینی تهران معاینه می‌شوند.
در صورتی که قصد سفر تفریحی به چین دارید، باید بدانید در حال حاضر، بازدید از بعضی جاهای دیدنی چین مثل دیوار چین و دیزنی لند شانگهای امکان‌پذیر نیست و نباید به شهرهای ووهان و هووان گانگ سفر کنید. این دو شهر در قرنطینه کامل هستند.

“مسعود سعادتی، فوتسالیست ایرانی که در تیم ووهان چین بازی می‌کند، به دلیل قرنطینه‌ی ووهان از این شهر نمی‌تواند بیرون برود.”

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید چه کار کنید؟
اگر نمی‌توانید سفرتان به چین را کنسل کنید یا همین الان در چین هستید، حتما توصیه‌های زیر را جدی بگیرید و انجام دهید. به نظر می‌رسد با توجه به رژیم غذایی ما ایرانی‌ها که تفاوت زیادی با رژیم غذایی چینی‌ها دارد، در صورت نخوردن غذاهای چینی امکان ابتلای کمتری به کرونا وجود خواهد داشت. با این حال از آنجایی که بهداشت چین اعلام کرده که انتقال کرونا از الگوی «انتقال حیوان به انسان» تغییر کرده و به الگوی «انسان به انسان» تبدیل شده، باید حواس‌تان به رفت و آمد خودتان در سطح شهر و بهداشت شخصی‌تان باشد:
  • شستشوی مداوم دست‌ها با صابون و آب یا مواد شوینده با پایه‌ی الکل
  • خودداری از برخورد نزدیک با هر شخصی که علائمی از سرماخوردگی مثل سرفه یا عطسه را دارد.
  • خودداری از خوردن غذاهای دریایی، گوشت و تخم‌مرغ و کلا هر غذایی که شک دارید به خوبی پخته شده باشد.
  • استفاده از ماسک با درجه‌ی محافظتی FFP3
  • دوری از هر نوع حیوان وحشی یا اهلی در سطح شهر، بازار و مزارع
ویروس کرونا در ایران
خوشبختانه در حال حاضر گزارشی از ابتلا به کرونا در ایران اعلام نشده. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفته که تنها درگاه ورودی از چین به ایران، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی است و از روز سوم بهمن 1398، کنترل لازم برای بررسی کرونا انجام شده. از طرف دیگر، آزمایشگاه مرجع سلامت هم از نظر شناسایی ویروس کرونا مجهز است، بنابراین نگرانی برای این موضوع وجود ندارد.

“تا به حال، ویروس کرونا در کشورهایی مثل کره جنوبی، تایلند، ویتنام، آمریکا، هند، سنگاپور، ویتنام و عربستان سعودی گزارش شده. این افراد، کسانی بودند که سفری به چین داشتند، غذایی دریایی خوردند یا سری به بازار ووهان هم زده‌اند. ”


کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرده که تا روز پنجشنبه 23 ژانویه 2020، 26 نفر به خاطر ابتلا به کرونا فوت شدند و 830 نفر هم مبتلا هستند. به همین دلیل، تمامی شبکه‌ی حمل و نقل بین‌ شهری شامل قطار و پرواز به ووهان و هووان گانگ بسته شده.
در تاریخ 5 بهمن 1398، مدیر کل ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای ایران اعلام کرد که در مرزهای زمینی کشور، قرنطینه‌های انسانی ایجاد شده تا اشخاصی که به صورت زمینی قصد ورود به ایران را دارند، بررسی شوند. بنابراین به جز فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، مرزهای جاده‌ای ایران هم تحت مراقبت و بررسی برای ویروس کرونا هستند.
به روزرسانی ابتلا به کرونا در ایران [10 فروردین 1399]
متاسفانه براساس آخرین اطلاع‌رسانی رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران، تعداد 38309 نفر مبتلای قطعی به کرونا یا کووید 19 هستند. همچنین از این تعداد تا به حال 2640 نفر به خاطر ابتلا به ویروس کرونا جان‌شان را از دست دادند. از طرف دیگر خوشبختانه تا به حال 12391 نفر بهبود پیدا کردند.
براساس اطلاعی که دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران اعلام کرده، افراد مبتلا عمدتا یا در شهر قم ساکن هستند یا سابقه‌ای از سفر به قم در روزهای گذشته را داشته‌اند. با این حال هنوز این نظر قطعی نیست.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید 195 دیدگاه ۵ / 3.8 399 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
امید
26 فروردین، 1399

سلام،من میخام کرونا بگیرم البته فقط خودم و راحت شم چیکار کنم ،راهنمایی کنین ،مرسی

پاسخ اسمارتیز :
سلام
:|
خیلی راحت میتونین برای گرفتن کرونا در جاهای عمومی شهر قدم بزنید، در جمعیت باشید، بهداشت شخصی رو رعایت نکنین، دستاتونو برای 30 ثانیه نشورید یا ضدعفونی نکنین محیط زندگی‌تونو.

مهمان
21 فروردین، 1399

این ویروس چین آورده مقصرچین هست به بهداشت جهانی اتلاع نداده چه ربطی به امریکاداره

مهمان
21 فروردین، 1399

مقصر اصلی چین هست اگه اون موقع ویروس تو چین بود به بهداشت جهانی اطلاع میداد الان کرونا نبود

محمد
17 فروردین، 1399

دوستان سلام این ویروسی که حرفش همه جا هست رو هوا معلق هست و هر کسی تو فاز منفی برود زود جذب میکند از دوستان خواهشمندم در فاز مثبت با عشق زندگی کنید

خوبیار دستجردی
16 فروردین، 1399

کمک وهمفکری میخوام از بین مار و خفاش واکسن را بسازیم ما میتوانیم

مجتبی
13 فروردین، 1399

من امروز با4 تا از دوستام ک علامت کرونا هم نداشتند زیریک سقف سیگار کشیدم وبعد به خانه خودم اومدم الان هم استرس اینو دارم ک کرونا نگرفته باشم لطفا راهنماییم کنید

پاسخ اسمارتیز :متاسفانه وقتی شخص کرونا داشته و ناقل کروناویروس باشه مشخص نیست. برای همین میگن که از تجمعات دوری کنین و فعلا توی خونه بمونین. از اونجایی هم که میگید توی محیط بسته سیگار کشیدید، امکانش هست که مبتلا شده باشید و حتی امکانش هم نیست. بهترین کار اینه که مراقب خودتون و سیستم ایمنی بدنتون باشید. توی خونه بمونین، ارتباطتون رو با سایر اعضای خانواده و دوستان کم و قطع کنین تا دو هفته بگذره
بهزاد
12 فروردین، 1399

سلام دوستان مگه عمرانسان بدست خداوندمهربان نیست پس چراترس بخودتون ودیگران منتقل میکنین لطفاً توجه داشته باشید همیشه مرگ بوده وهست حالا توهرشرایطی

بهزاد
12 فروردین، 1399

ایرانی های عزیز فقط دعا دعا دعا نظافت شخصی روفراموش نکنیدلطفا

بهزاد
12 فروردین، 1399

به خداتوکل کن وداخل خانه هاتون لطفاً رعب ووحشت نندازیدچون اگربیماری انسان رونکشه استرس اوراازپا درمیاره صدقه بدهید خیالتان راحت باشه یااگریادتون میره مثل بنده ماهیانه 6000هزارباخدای خودم عهدبستم که اگرروزی یادم رفت سربرج ماهیانه روزی200تومان بایدبدهم حالا چندماه روهم میذارم وبعدمیدهمش به یکی که المل یاضدعفونی بخره

مهمان
6 فروردین، 1399

این راخود چینیها ساختند تا پیرهاشون واون جوانهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند وبه درد کشور نمیخورند بمیرند و به هم ریختگی اقتصاد جهان به نفع اون شد

پاسخ اسمارتیز ::(
مهمان
6 فروردین، 1399

مگه نمیگن این ویروس در اثر حرارت ازبین میره پس چرا خفاش پخته نتونسته ویروس راازبین ببره

پاسخ اسمارتیز :
سوال جالبیه
ولی خب ما هم مثل شما :(
مهمان
4 فروردین، 1399

عالی آیاافرادمرخص شده از بیمارستان ناقلندیا پاکند

پاسخ اسمارتیز :قبل از ترخیص از بیمارستان، مشخص میشه که فرد کاملا بهبود پیدا کرده و دیگه اثری از کروناویروس داره یا نه. اما گزارش شده که بعضیا بعد از بهبودی، علائمشون برگشته
مهمان
4 فروردین، 1399

بیمارمرخص شده ناقل ویروس یا ن

پاسخ اسمارتیز :براساس نتایج جدیدی که راجع به ویروس کرونا هست، ممکنه که فرد بعد از بهبودی دوباره ناقل هم باشه. البته ممکنه
باقری
29 اسفند، 1398

عالی مرسی

پاسخ اسمارتیز ::*
زاهدی
28 اسفند، 1398

سلام
مطالب خیلی عالی بود
منم تقریبا بیست روز حس بویایی وچشایی مو ازدست دادم، اولش سرما خورده بودم بعد سرماخوردگی خوب شد ولی حس بویایی وچشاییم هنوز درست برنگشته
گلو دردم هم یه روز خوبه یه روز برمیگرده، الان سه هفته هست اینطوریم، آیا ویروس کرونا تا بیست و خورده ای توبدن میمونه

عارفی
28 اسفند، 1398

سلام.واقعادست مریزاد.اطلاع رسانی عالی

پاسخ اسمارتیز :سلام مرسی از شما :*
آسپیران دودکار
27 اسفند، 1398

اون کسایی که این ویروس رو تو آزمایشگاه ساختن و تو دنیا پخش کردن تا بین مردم شیوع پیدا کنه از قبل دارو و واکسن اون رو هم ساختن تا به موقع میلیاردها دلار سود ببرن ، همونطوری که جنگ راه میندازن تا سلاح بفروشن این بار جنگ بیولوژیک راه انداختن تا در زمان مناسب دارو و واکسن بفروشن

سیا
26 اسفند، 1398

خوب بود ولی در خصوص اینکه دو نوع می باشد سخنی به میان نیامد

پاسخ اسمارتیز :
مرسی :)
بله درسته به تازگی میگن کرونا جهش پیدا کرده
مهمان
26 اسفند، 1398

سلام بنده چهل سال دارم واز لحاظ بدنی هم قوی هستم متاسفانه الان مدت سه روز هست که ته گلو خارش داره و نه زیاد میشه ونه کم وهیچ علایمی دیگری ندارم فقط همین به نظر شما بنده مبتلا شدم

پاسخ اسمارتیز :سلام... نمیتونم بگم حتما سرما خوردید یا اینکه کرونا دارید. چون این قضیه نیاز به تخصص داره. با این حال میگن که لزوما خارش ته گلو لزوما نشانه کرونا نیست. اما بهتره توی این روزا توی خونه بمونین اگه امکانشو دارید
رضا
26 اسفند، 1398

سلام من الان مدت سه چهار روز گذشته تا الان یه کم گلو م قلقله میشه وهیچ مشکلی دیگه ظاهرا ندارم میشه راهنمایی کنید ممنون

پاسخ اسمارتیز :از علائم اصلی کرونا گلودرد نیست. با این حال بهتره که مواظبت کنین ازخودتون توی این روزا.
مهمان
25 اسفند، 1398

والا هر کس کرونا مگیرد میگه قم چرا نگین تهران ما نه فرودگاه داریم نه چیزی آیا طرف با خر آمده قم

پاسخ اسمارتیز :متاسفانه الان همگی انگشت اتهام به سمت شهر خاص یا کشور خاص هستش.
ناشناس
23 اسفند، 1398

بدون تب و سرفه وگلودرد فقط کمی تنگی نفس احتمال کرونا وجود داره؟

پاسخ اسمارتیز :خیر. تب و لرز از اولین علائم هستش
یوسف
22 اسفند، 1398

آیا دوشب تب و لرز داشتن به همراه سرما خوردگی میتونه از علایمش باشه

پاسخ اسمارتیز :اگر همراه با تنگی نفس و گلو درد باشه به پزشک مراجعه کنید
مهمان
22 اسفند، 1398

سلام دوستان من بانظر فرشته موافقم صددرصدکارخودشونه ی تعدادی میخوان باجون مردم کاسبی کنند.

محمد
20 اسفند، 1398

ایا بدون تب هم میشود

پاسخ اسمارتیز :تب یکی از فاکتورهای اصلی تشخیص اولیه کروناست
محمد
20 اسفند، 1398

خیلی عالیه ممنون

اسماعیل تبربزی
20 اسفند، 1398

سلام
اطلا عات شما جالب است خیلی ممنون در این مورد بیشتر راهنمائی فرمائید

پاسخ اسمارتیز :
سلام، ممنون از نظرتون
اگه اطلاعات جدیدی باشه، حتما براتون میذاریم :)
حسن جواهری
19 اسفند، 1398

سلام من یک نفر اومد تو ماشینم سرفه میکرد بعد از دو دقه ازش معذرت خواستم و گفتم بره مراکز درمانی و پیاده شد از ماشینم بعدش سریعا خودم و ماشینمو ضدعفونی کردم. درصد خطر برای من هست؟

پاسخ اسمارتیز :از اونجایی که کروناویروس به صورت قطرک هستش، یعنی توی هوا پخش نمیشه و چون سنگینه سریع میشینه اصطلاحا، برای همین اگه بهتون نزدیک نبوده نگران نباشید. اصلا شاید ایشون کرونا هم نداشته. به هر حال شما ضد عفونی کردید و همین خیلی خوبه.
محمدازخرم اباد
14 اسفند، 1398

سلام چون به سیستم دفاعی بدن ضربه میزنه وگرماباعث ازبین رفتن ویروس میشه خوردن عسل وخوردن مقداری کم ازالکل باعث بین رفتن ویروس میشه چون الکل واردخون میشه وباعث مرگ این ویروس هم الکله

پاسخ اسمارتیز :راستش این هایی که گفتید، در حد نظریه است و هنوز درمان قطعی برای کرونا وجود نداره.
دکتر مهدی نوری
14 اسفند، 1398

من خودم نویسنده هستم و نزدیک هزار مقاله علمی در زمینه پزشکی دارم( مثلا ویروس انفلونزا } پس قدر کار را میدونم . خوب انتخاب کرده اید و خوب و ساده شروع و ادامه داده اید و مردم خوب از آن استفاده خواهند کرد

پاسخ اسمارتیز :
ممنون که خوندید و نظرتونو برامون گذاشتید :)
خوشحال شدیم :)
Sahar
12 اسفند، 1398

ما هفته اول بهمن مرگ بر اثر آنفولاتزا با این تابلو داشتیم ولی کسی توجه نمیکرد ...شاید هم از ایران رفته چین آمار تو ایران خیلی ببشتره!!!!🤔🤔

مهدی
12 اسفند، 1398

دیگه من که میگم آدم چقدر میتونه رعایت کنه ایجوری که ویروس تا نه روز روی سطوح میمونه و تا 14روز تو بدن بیمار مشخص نمیشه هر کاری کنی بهرحال یه جا میگیری مگه اینگه تو خونه بمونی و قطع رابطه کنی با اطرافیان

پاسخ اسمارتیز :اتفاقا منم مثل شما فکر میکنم، آدم چقدر رعایت کنه! متاسفانه تنها راه قرنطینه خودخواسته است
رضا
12 اسفند، 1398

آخه لامصبا خفاش چیه که می خورند

مهمان
11 اسفند، 1398

آیا آبریزش بینی علامت کرونا است

پاسخ اسمارتیز :بله، اما باید دیگر علائم رو هم داشته باشین
مهمان
11 اسفند، 1398

نظرتو بنویسبه نظر ویروس کرونا خطرناک ترین ولی دارو با سیر

مهمان
11 اسفند، 1398

احمقای کثیف ،کوفت بخورین

مهمان
10 اسفند، 1398
در پاسخ به فرشته
این ویروس از گربه بوجود نیامده است،بلکه در یک آزمایشگاه ساخته شده و به این کشور انتقال داده شده است.و انتی دود ان نیز از قبل ساخته شده البته برای حفظ حریم خودشان.!

من الان تب دارم وگلو درد ممکنه خدای نکرده گرفته باشم

پاسخ اسمارتیز :متاسفانه و خوشبختانه نمیتونم بهتون بگم که مبتلا شدید. تنها راهش که میشه متوجه شد اینه که ازتون تست گرفته بشه. سرفه هم خیلی مهمه توی کرونا. به نظر من حتما با 190 تماس بگیرید
شهراممممم
10 اسفند، 1398

کرونا جون مادرت بیخیال من یکی شو دمت گرم

مهمان
10 اسفند، 1398

اگر ما هم نخبه های خودمون را برای پیدا کردن یک واکسن بسیج کنیم میتوانیم تا ده روز بیمارستان سهله واکسنی بسازیم که این ویروس را کلا محو کنه

مهمان
9 اسفند، 1398

هرکس تب شدید و سر درد گلو درد داشته باشد کرونا دارد

پاسخ اسمارتیز :نه لزوما اینطوری نیست که هرکس اینارو داشته باشه حتما کرونا گرفته. ممکنه سرماخوردگی باشه
رحیم
9 اسفند، 1398

آیا اسهال شدن میتونه علا ئم کرونا باشه

پاسخ اسمارتیز :سلام بله می‌تونه، اما باید علائم دیگری هم داشته باشید
سوین
9 اسفند، 1398
در پاسخ به مهمان
من فکر میکنم هر کدوم از این چینی ها خفاش رو خوردن مردن بقیه فقط باید دورش بگزره شاید اینجور باشه خداکنه

سلام
من دوهفته پیش بی دلیل ابریزش خیلی شدیدداشتم ویه روزکامل عطسه کردم شب تاصب تب داشتم وگلودردداشتم ولی بعدازدوروزبهترشدم وحدودا 5روزه حالت تهوع دارم وبدن دردهردکتری هم رفتم بهترنشدم الان ک رفتم ازم ازمایش گرفتن گفتن عفونت خونت بالاس وریه هام عفونت داره امکان داره من ب کرونامبتلاشده باشم؟

پاسخ اسمارتیز :سلام. چقدر حال بدی رو گذروندید. اگه مشکوک بودن حتما برای کرونا از شما تست میگرفتن. با این حال ازشون بخواید
مهمان
9 اسفند، 1398

ایا همه بیماران کرونا که توی کشور پخش شده از قم شروع شده واین بیماری گرفتن

پاسخ اسمارتیز :در حال حاضر گفته میشه اولین نمونه از قم بوده. اما هنوز ما مثل چینی ها اونقدری بررسی نکردیم که ببینیم دقیقا از کجا اومده
فلور
9 اسفند، 1398

بسیار عالی وجالب بود

میلاد
9 اسفند، 1398

علائم کرونا همه ی جا هست ؟

پاسخ اسمارتیز :دقیقا متوجه سوالتون نشدم ولی اگه منظورتون اینه که علائم کرونا در همه جا یکیه، باید بگم بله
مهمان
9 اسفند، 1398

اگه هواگرم بشه کرونانابود میشه یانه

پاسخ اسمارتیز :میگن که در دمای بالا، امکان شیوع ویروس کمتر میشه چون ماندگاریش در دمای بالا کمتره
احمد
8 اسفند، 1398

سلام سه روز من گلویم خشک است ایا کرونا هست یانه

پاسخ اسمارتیز :بهتره برید دکتر
مهمان
8 اسفند، 1398

علائم ویروس کرونا چجوریه

پاسخ اسمارتیز :تب، آبریزش بینی، مشکل تنفسی، گلودرد، سرفه که همشون به التهاب ریه منجر میشن.
سامان
8 اسفند، 1398

من احساس تنگی نفس دارم..آیا کرونا گرفتم..فقط تنگی نفس ن تب ن چیزی دیگه.مرسی

پاسخ اسمارتیز :بهتره که با 190 تماس بگیرید
مهمان
8 اسفند، 1398

اول شیوع کرنا چیست

پاسخ اسمارتیز :آبریزش و تنگی نفس
علیرظا
8 اسفند، 1398

سردرد دل درد

پاسخ اسمارتیز :?
انعام
7 اسفند، 1398

سلام ایران چند سال پیش فیلم همین کرنا رو بازی کرده بود همه رو تو ی بیابان قرنطینه کرده بودند چه جوری در مانشوپیدا نمی کنن؟

پاسخ اسمارتیز :؟
انعام
7 اسفند، 1398

عالی

مهمان
7 اسفند، 1398

سلام من 35 سالمه و دچار اسهال شدم ولی هیچ علایم دیگه ای ندارم میخاستم بدونم کرونا باعث اسهال هم میشه و چیکار باید کرد مرسی

پاسخ اسمارتیز :سلام. شاید ویروس دیگه ای گرفتید یا مسموم شدید. البته منکه تخصصی ندارم ولی علائم کرونا حتما توش تنگی نفس داره. برید دکتر حتما. خودتونو نترسونید
مهمان
7 اسفند، 1398

سلام مطلب مفید بود فقط ی سوال کسیکه یک مرتبه کرونا گرفته و درمان شده دوباره میتونه مبتلا بشه؟

پاسخ اسمارتیز :
سلام، مرسی از شما. خواهش میکنم.
آره اتفاقا توی ژاپن و چین دو سه مورد بودن که بعد از بهبودی دوباره ویروس کرونا داشتن
مهمان
7 اسفند، 1398

سلام ببخشید بچه دوساله کرونا میگیره؟؟

پاسخ اسمارتیز :هر شخصی در هر سنی میتونه کرونا بگیره. توی اخبار گفته شده بود که توی چین دو مورد کودک کرونا گرفتن
فاطمه
7 اسفند، 1398

سلام. لطفأ جواب بدید من دو هفته ای میشه گلوم خشکه انگار خاک پاشیدن تو گلوم دکترم رفتم فایده نداشت امروز قبل ظهر بدنم یه دفعه لرز گرفت بی حال شدم اصلأ دست و پام وز وز می کنن. من سه تا بچه دارم خیلی نگرانم چکار باید بکنم

پاسخ اسمارتیز :حتما با 190 تماس بگیرید
علا
7 اسفند، 1398

دگه بس آخر زمان ازبس همه در وغ میگن

نیما
6 اسفند، 1398

سلام
ویروس کرونا در چه دمایی و چه مدت از بین می رود؟؟

پاسخ اسمارتیز :هنوز راجع به ماندگاری ویروس در دمای مشخص خیلی نظر قطعی داده نشده اما میگن تا دو روز و حتی 9 روز بسته به سطح ماندگاره
سعید . ف
6 اسفند، 1398

من فکر میکنم کار آمریکا باشه از ترامپ نامرد هر کاری برمیاد خواسته چین و خاورمیانه رو فلج کنه . مرگ بر ترامپ آدمکش

عسل
6 اسفند، 1398

ایا هر فردی که کرونا بگیرد فوت میکند؟

پاسخ اسمارتیز :نه اینگونه نیست و بسیاری از مردم بهبود پیدا کردن
مهدی
5 اسفند، 1398
در پاسخ به ریحانه
مطالب جالبی بودومن ازانهااستفاده زیادی کردم ممنونم

سلام ماهواره میگه غلامش تنگی نفس سرفه خشک و خشکی گلو ولی 115 نه اینا نیستن ما موندیم کدوم باور کنیم اگه کسی چیزی فهمید

پاسخ اسمارتیز :
براساس چیزی که سازمان بهداشت جهانی میگه و لینکشو هم براتون میذارم (سازمان بهداشت جهانی منبع موثق هست)، 3 تا علامت تب، سرفه و تنگی نفس علائمی هستن که برای ویروس کرونا در نظر گرفته شده. این علائم براساس مطالعات موارد مبتلا به ویروس کرونا بوده که در یک بازه زمانی 2 تا 14 روزه بروز میکنه.
مهمان
5 اسفند، 1398
در پاسخ به مهمان
میشه برای عید سفر کرد با قطار؟

سلام خواستم بپرسم اگه کسی سرما خورده باشه زودتر دچار ویروس کرونا میشه .ممنون

پاسخ اسمارتیز :چون توی دوره سرماخوردگی بدن ضعیف تره باید بیشتر مراقبت باشید. کرونا بیشتر به کسایی منتقل میشه که بیماری تنفسی داشته باشن یا سیستم بدنی ضعیف
دانیال
5 اسفند، 1398

الان من اسهال ابریزش بینی و خلتی است من الان ویروس گرفتم یا نه

پاسخ اسمارتیز :احتمالش هست سرماخورده باشید. برید دکتر حتما
مهمان
5 اسفند، 1398

ممنون
خانم شیما

از مطالب خوبتان

پاسخ اسمارتیز :
خواهش میکنم.
امیدوارم که زودتر آرامش بهمون برگرده :)
مهمان
5 اسفند، 1398

داداش من تنگی نفس دارم گلو درد دارم تب 39 درجه دارم بیش14روز هم هست که این جوریمیعنی کرونا دارم

پاسخ اسمارتیز :
:(
چقدر بد... حتما برید بیمارستان.
شریفی
5 اسفند، 1398

ممنون ازتوضیحاتتون من ازصبح ذهنم مشغول اینه که چطورمانون بخریم مریض نشیم نونواپولومیگیره نونومیده وباهمه درارتباطه چطورممکنه نون ضدعفونی بشه ضمناهمه ی علائم باهم ظاهرمیشن ممنون می‌شوم راهنمایی کنید

پاسخ اسمارتیز :
خواهش میکنم.
اتفاقا من هم داشتم به همین قضیه نون خریدن فکر میکردم. واقعا سخته که بشه فهمید. تنها چیزی که در اختیار ماست و ما میتونیم روش کنترل داشته باشیم رفت و آمد و بهداشت دست و صورته.
جلیل س
5 اسفند، 1398

سلام من گربه دارم نیرع بیرون بازی چه کار کنم

پاسخ اسمارتیز :در حال حاضر انتقال از انسان‌هاست و گربه ها و سایر حیوانات خانگی متهم های اصلی نیستند. مراقب گربه تون باشید، خودتون هم از خودتون مراقبت کنین
فاطمه
5 اسفند، 1398

خواستم بدونم تقریبا استخون درد دارم و کسل هستم ضمنا اطراف چشم و استخون بینی ام درد میکنه گهگاهی هم بدنم داغ میشه ازعلایم کرنا هست یانه

پاسخ اسمارتیز :شاید سرما خورده باشید. با این برید بیمارستان تا معاینه بشید. متاسفانه توی این فصل، سرماخوردگی و آنفولانزا هم زیاده و خیلیامون به خاطر استرس و نگرانی ممکنه فکر کنیم که کرونا گرفتیم. کاملا درک میکنم که نگرانین پس بهتره که برید دکتر
امیر
5 اسفند، 1398

ویروس کورونا درمانی دارد

پاسخ اسمارتیز :میگن در چین واکسن آن کشف شده و به زودی بین مردم پخش میشه. بسیار از کسانی که کرونا گرفتن خوب شدن
مجید
5 اسفند، 1398
در پاسخ به مهمان
مردن حق چه مریضی چه همین جوری به خدا توکل کنیم

این حرفت خیلی چرته

amir
5 اسفند، 1398

ایا میتونن جلو این بیماریو بگیرن

پاسخ اسمارتیز :فعلا که در حال تلاش هستند :(
مهمان
5 اسفند، 1398

برای تست کرونا کجابرم!

پاسخ اسمارتیز :میتونین به هر مرکز پزشکی دولتی مراجعه کنین. اونجا پزشک معاینه تون میکنه و بعد اگه تشخیص داد، شما رو به مراکز درمانی مخصوص تست کرونا میفرستن.
ابولفضل
4 اسفند، 1398

سلام آیا گلو درد و ابریزش بینیه خفیف میتونه از علاعم باشه؟

پاسخ اسمارتیز :میگن این علائم هم هست. با این حال به نظرم بهترین کار اینه که با 115 تماس بگیرید یا اینکه با انجام مراقبت های ویژه به بیمارستان برید
مهمان
4 اسفند، 1398

ادمین دعا کن همه علائمو دارم 21 سالمه

پاسخ اسمارتیز :
:( ای وای
پس حتما برید دکتر یا زنگ بزنین 115
مهمان
4 اسفند، 1398

آیا دل درد اولیه میتونه نشانه مبتلا به کرونا باشد.؟

پاسخ اسمارتیز :توی علائم کرونا این مورد گزارش نشده
مهمان
4 اسفند، 1398

میشه برای عید سفر کرد با قطار؟

پاسخ اسمارتیز :فعلا که ممنوعیتی برای سفر با قطار اعلام نشده. با این حال باید خیلی مسائل بهداشتی رو رعایت کنین
امیر
4 اسفند، 1398

من الان یک هفته هست سرفه دارم بیشتر موقعی دراز میکشم سرفه میکنم یه کم هم نفسم میگیره باید به پزشک مراجعه کنم

پاسخ اسمارتیز :بهتره برید دکتر خیالتون راحت بشه
ترامپ
4 اسفند، 1398

سلام توصیه های شما کاملا درسته ولی ویروس کرونا به ایران اومده تو شهر هایی مثل گرگان تهران و از همه بیشتر تو قم هست و من الان شاهرود زندگی می کنم و پنج نفر مریض کرونایی بیمارستان بستری هستن و یک نفرشون هم مرده

پاسخ اسمارتیز :بله متاسفانه کرونا به ایران هم اومده و ما پستمون رو به روزرسانی کردیم و آخر مطلب نوشتیم که چند نفر فوت کردن
zahra
4 اسفند، 1398

تکرر ادرار داشتم سردرد داشتم سرگیجه داشتم امروزم یه حالتی بین کما و یغما رفتم نفسم بالا نیومد داشتم مرگو جلو چشم خودم میدیدم تا استفراغ کردم نفسم برگشت و اسهال هم دارم یعنی کرنا دارم؟اصفهان زندگی میکنم

پاسخ اسمارتیز :بهتره برید دکتر. اگه کرونا هم نداشته باشید، به هر حال شما مریض شدید و بهترین کار اینه که دکتر معاینه کنه شمارو
دیی م
4 اسفند، 1398

با سلام مصرف الکل میتونه جلوگیری کنه از ابتلا به کرونا آیا

پاسخ اسمارتیز :سلام. مصرف الکل میتونه توی این شرایط سیستم ایمنی بدنتونو ضعیف کنه، مثل سیگار کشیدن که سازمان بهداشت جهانی گفته که نباید سیگار بکشید یا نوشیدنی الکلی بخورید.. فقط الکل رو به صورت خارجی مصرف کنین و برای تمیز کردن دستا و سطوحی که باهاش در تماس هستید.
مهمان
4 اسفند، 1398

ایابیماری کرونا از کفتر هم میتونه انتقال پیدا کنه

پاسخ اسمارتیز :میگن از حیوانات منتقل نمیشه دیگه و بیشتر به صورت انتقال از انسان به انسان هستش. با این حال میگن مراقبت حیوانات خانگی تون هم باشید
سیامک
4 اسفند، 1398

درود برشما
این ویروس چند روز زنده می ماند؟
در چه دمایی ازبین می رود؟
چرا اعلام نمی کنید چند نفر در ایران آلوده شدن وچند نفرفوت کردن؟

پاسخ اسمارتیز :
سلام
براساس چیزی که سایت medicalnewstoday نوشته شده ویروس کرونا روی سطوح مختلف از 2 ساعت تا 9 روز میتونه بمونه. این بستگی به نوع سطح و دمای محیط داره. مثلا از دمای منفی 4 تا 39 درجه سانتی گراد ویروس کرونا تا 9 روز هم میمونه. این در صورتی هستش که سطح رو با الکل تمیز نکنین. اگه تمیز کنین از بین میره
گفته میشه که گرمی هوا باعث کند شدن سرعت انتقال میشه اما راجع به اینکه در چه دمایی از بین میره چیزی نمیدونم
اعلام کردیم که چند نفر فوت کردن، آخر مطلب به روزرسانی نوشتیم و گفتیم که به خاطر ویروس کرونا چند نفر فوت کردن و چند مبتلا داریم.

مهدی
3 اسفند، 1398

ببخشید من اطراف دماغم و چشمام خیلی میخاره من به کروند مبتلا شدم

پاسخ اسمارتیز :احتمالا شاید دارید سرمامیخورید اما برید دکتر
مهمان
3 اسفند، 1398

ایا بچه ها یعنی بالای 12 سال میگیرند

پاسخ اسمارتیز :گفته میشه که بچه های کمتر از 8 سال به خاطر سیستم بدنی قویشون، احتمال مریضی حاد به خاطر کرونا ندارند با این حال میتونن ناقل بیماری باشن
سهراب
3 اسفند، 1398

ایا اسهال ب تنهایی میتونه نشانه کرونا باشه

پاسخ اسمارتیز :به تنهایی که نه! ولی با این حال اگه نگران هستید، به پزشک مراجعه کنین
مهمان
3 اسفند، 1398

ای بابا این چشم بادومیا عوضیازخزنده تاجونده پخته نپخته میخورن هزارتاویروس ناشناخته مرگبار تولید می‌کنند ماهاهم باید قربانی بشیم

پاسخ اسمارتیز ::(
سارا
3 اسفند، 1398

سلام آیا ویروس کرونا از طریق مایعات خشک مثل آب دهان وبینی منتقل میشه

پاسخ اسمارتیز :سلام. مایعات که خشک نمیشه:(ولی اگه آب دهان و بینی پخش بشه مثل اینکه سرفه کنین یا آب بینی رو با دستمال بگیرید و دور نندازید، امکانش ابتلای بقیه هست
زهره
3 اسفند، 1398

مراحل گرفتن کرونا چیه

پاسخ اسمارتیز :براساس چیزی که سازمان بهداشت جهانی گفته، معمولا بین 2 تا 2 هفته، دوره پنهان بیماری هستش. یعنی فرد بیماری رو داره اما خودش مطلع نیست. بعدش بیماریش با ظهور سردرد، تب، تنگی نفس و درد عضلانی ادامه پیدا میکنه
حسین علیخانی
3 اسفند، 1398

دارویی برای جلو گیری از ویروس ساختع شده .ایا میتوان با تغیر در ساختار ویروس دارویی برای جلو گیری از خود ویروس ساخت .از خود ویروس بر علیه ویروس استفاده کرد

پاسخ اسمارتیز :فعلا که ویروس شناسا و دانشمندهای چینی و کشورهای دیگه مشغول پیدا کردن واکسنی برای کرونا هستن
....
3 اسفند، 1398

من گربه دارم
آیا عامل ویروس کرونا میشه؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ اسمارتیز :نه عزیز اینطوری هم نیست که شما فکرشو میکنین.
امیر مهدی
3 اسفند، 1398

من دیشب اسهال بودم هر وقتم نفس میکشیدم سرفه ام میگرفت ولی الان خوبم چیکار کنم

پاسخ اسمارتیز :به نظرم به دکتر مراجعه کنید :) با اینکه میگید خوبم اما بازم یه سر به دکتر بزنین
مهمان
3 اسفند، 1398

ایا سر دردی تنها از علایم کرونا است

پاسخ اسمارتیز :متاسفانه نمیتونم بگم «بله» یا «نه»...انقدر همه چیز عجیب شده راجع به کرونا که نمیشه با قطعیت راجع به چیزی نظر داد. ولی شما حتما یه دکتر برید.
سینا
3 اسفند، 1398

سلام ببخشید وقتی کرونا وارد بدنت بشه،دمای بدن به چند درجه سانتیگراد میرسد؟

پاسخ اسمارتیز :کرونا باعث تب میشه و تب هم از 38 درجه شروع میشه
احسان
3 اسفند، 1398

چقدر طول میکشه تا درمانی برای این ویروس ساخته بشه؟

پاسخ اسمارتیز :زمان مشخصی براش در نظر نگرفتن. فعلا که دارن روی تهیه واکسنش کار میکنن
محمد
2 اسفند، 1398

سلام سایتتون خیلی جذاب و فوق العادس !!!! ممنون بابت مطالب مفیدتون

پاسخ اسمارتیز :سلام مرسی :) چقدر انرژی داد این حرفتون به ما
محمد
2 اسفند، 1398

خیلی سایت جالبیه

پاسخ اسمارتیز :
:)
مرسی خیلی ممنونم
مهدی فیضی
2 اسفند، 1398

چی بخوریم سیستم دفاعیمون قوی بشه من خرما و فلفل و زنجبیل دارچین أنبار کردم با شیره انگور دارم میخورم ب نظرت خوبن اینا برا پیش گیری؟

پاسخ اسمارتیز :نمیدونم والا :) ولی مواظب سلامتیتون باشید با این همه چیزای گرمی که میخورید ممکنه جوش بزنین. ویتامین سی رو زیاد کنین توی رژیم غذاییتون
مهمان
2 اسفند، 1398

هرچی که هست بالاخره باید پذیرفت این بیماری خطرناکه هرکس که مبتلا به این بیماری باشه به خاطر خانواده خوش هم که شده خودشو به بیمارستانهای مجهز معرفی کنه تا بیشتر ازاین این بیماری گسترش پیدانکنه مردم هم با فرد مبتلا برخورد انسانی داشته باشن

رضا
2 اسفند، 1398
در پاسخ به مهمان
برای همین است که خداوندخوردن این غذاهاراحرام دانسته درواقع به نفع خودانسان است

به نظر من باید با این مسئله طوری برخورد کنیم که اگر کسی مبتلا به این بیماری هست بدون ترس وناراحتی خودشو به مراکز مربوطه معرفی کنه این مریضی درست مثل ایدز شده مردم ازاینکه بخوان خودشونو برای مداوا معرفی کنن وحشت دارن خداخودش همه مارو ازین بلاها نجات بده

محمد
2 اسفند، 1398

سلام من داخل خونه مرغ محلی دارم ایا باید بکشمشون احتمالش هست ویروس بگیرن بعد پخش بشه بچه هام بگیرن

پاسخ اسمارتیز :بهتره این مسئله رو با اداره دامپزشکی شهرتون در میون بذارید
نادیا
2 اسفند، 1398

سلام.به نظرمن این ویرووس ازموادشیمیایی ساخته شده ودرهوابخش شده.وباعث مریضی انسانهاشده.

امیر
2 اسفند، 1398
در پاسخ به مریم
سلام پسرم میره مهد کودک ولی از وقتی جریان ویروس کرونا رو شنیدم می خواستم نره تا عید درست تصمیم گرفتم

دانش آموزان بش ازهرگروه دیگر میتوانند مبتلا شوندوانتقال دهند اگرمسولین به جان انسانها بها میدهند تا تحت کنرل درآمدن این بیماری مدارس را تعطیل کنند

علی
2 اسفند، 1398

سلام من الان درد گلو دارم با درددر پهلو
ممکنه کرونا باشه

پاسخ اسمارتیز :سلام. بهتره که برید دکتر. شاید یه سرماخوردگی ساده باشه که به خاطر بازی روانی مغزمون خودمونو میترسونیم که کرونا باید باشه. به نظرم بهتره برید دکتر
مهمان
1 اسفند، 1398

ایا به تبریز رسیده

پاسخ اسمارتیز :هنوز گزارشی از تبریز شنیده نشده اما شما مراقبت باشید
طاها
1 اسفند، 1398

فعلا که اومد تو ایران و همگی بدبخت شدیم

افشین عبدالهی
1 اسفند، 1398

اب ساقه گندم برای درمان کرونا لطفا تحقیقات بفرمایید

بیصدا
1 اسفند، 1398
در پاسخ به مریم
سلام پسرم میره مهد کودک ولی از وقتی جریان ویروس کرونا رو شنیدم می خواستم نره تا عید درست تصمیم گرفتم

خوب کاری کردی مهد خیلی واجب نیست

مرتضی
1 اسفند، 1398

باسلام وادب واحترام
واقعامطالبتون عالی بودومن جواب تمام سوالاتم روگرفتم خداقوت

پاسخ اسمارتیز :
سلام :) مرسی که خوندید
چقدر بهمون انرژی دادید با این کامنت
کوثر
1 اسفند، 1398

سرما خوردم

مهمان
1 اسفند، 1398
در پاسخ به حبیب asvad
مطالب عالی بود

کرونا بهترین چیزه که مردم بد حسابهارو میکشه..

پهلوی
1 اسفند، 1398

متاسفاته ویروس کرنا به ایران هم اومد تا الان 5 نفر کشته داده قم هم قرنتینه شده و اراک هم یک نفر کشته داده میگن از مرکز شیخاا قم شروع شده

پهلوی
1 اسفند، 1398

متاسفاته ویروس کرنا به ایران هم اومد تا الان 5 نفر کشته داده قم هم قرنتینه شده و اراک هم یک نفر کشته داده میگن از مرکز شیخاا قم شروع شده

مهمان
1 اسفند، 1398

چجوری کرونا بگیرم

پاسخ اسمارتیز ::|
بنده خدا
1 اسفند، 1398

باتشکر از اطلاعات خوبی که در اختیار ما گذاشتید .نمیدونم این چینی ها چه مرضی دارن که هر جونوری رو میخورن؟! ما بد بخت ها چه گناهی کردیم زبونم لال پس فردا این ویروس به ایران برسه دخخلمون اومده

پاسخ اسمارتیز :
خواهش میکنم. مرسی که خوندید
:(
مهمان
1 اسفند، 1398

عطسه به تنهایی از علائم کرونا نیست؟

پاسخ اسمارتیز :میگن نیست. ولی شما چون نگران هستی حتما به دکتر برید
امیر
1 اسفند، 1398

من از صبح گلوم خشک شده و میترسم کرونا گرفته باشم علایمش خشکی گلو هم هست؟

پاسخ اسمارتیز :احتمالش هست سرماخورده باشید اما حتما برید دکتر
مهمان
1 اسفند، 1398


این عکس کجاست

پاسخ اسمارتیز :عکسایی که استفاده شده مربوط به زمانی هست که تازه در چین ویروس کرونا پخش شده بود در شهر ووهان چین
soroosh
1 اسفند، 1398

روحیتون رو حفظ کنید یک اسپری ضد عفونی دست بگیرید و اگر سوار مترو و بیارتی و اتوبوس می شوید دستکش و ماسک بزنید و خودتان را گرم نگهدارید . و روزی چند مرتبه دست و صورتتان را با صابون بشویید . و ملافه تمیز استفاده کنید و دسگیره درب خانه و درب ورودی را خانه را ضد عفونی کتید و با کسی دست ندهید و روبوسی نکنید نگذارید بچه ها توسط کسی لمس شوند . مواد آشپزخانهای را ضد عفونی کنید و روزی دو مرتبه اسفند برای ضد افونی خانه دود کنید اگر مریض یا کودک یا سالمند دارید مثل من ..... دستگاه تصفیه هوای حرفه ای بگیرید با فیلتر نو بدن خود اعضای خانواده را قوی نگه دارید این نوع ویروس با خستگی بدن و ضعف و باد سرد شوکی .... سرعتر فعال میشود حالا ویروس دارد در کشورمان خودش را نشان میدهد ... ترس باعث گیج شدن و خرابکاری ناخواسته میشود ..... دورود

مهمان
30 بهمن، 1398

سلام این بیماری اگه مثل سرما خوردگیه چطوری میتونیم بفهمیم الان من هم سرفه میکنم هم تنگه نفس دارم تو اراکم

پاسخ اسمارتیز :بهترین راه اینه که برید بیمارستان تا تست ازتون بگیرن
Amis
30 بهمن، 1398

سلام. شوهرم دو شبه تب داره میگه بدنم و سرم درد میکنه فقط این علائم رو داره تروخدا بگید چیکار کنم ممکنه مبتلا شده باشه؟

پاسخ اسمارتیز :
حتما برید دکتر. توی خونه نمونین و فکر و خیال کنین ممکنه سرماخوردگی باشه ولی چون خبر پخش شدن کرونا به ایران اومده، همه فکر میکنن کرونا گرفتن و این خیلی بده.

ندا
27 بهمن، 1398

خیلی مطالب جالبی بود ولی کاش میگفتن تا کی شیوع این بیماری ادامه داره ؟

پاسخ اسمارتیز :
مرسی.
متاسفانه همینطوری داره تعداد کشته ها بیشتر و بیشتر میشه حتی از سارس هم بیشتر شده
مهمان
25 بهمن، 1398

سلام شیما خانوم کی میگه ویروس وارد ایران نشده من خودم ایرانم کرمانشاهم رفتم عروسی برگشتم حالم خراب بود ازمایش دادم کردنا 2020گرفتم بخدا قسم دارم میمیرم انقد گریه کردم چشام باز نمیشه واسه همینم بهتون میگم مردم هرکی ایران خودش واسه خودش فکری کنه بخدا دروغ نمیگم بدبخت شدیم ، شاید بگین چرا قرنطینه نشدی واسه اینکه هیچ کس اصلا جرعت نمیکنه معاینتم بکنه ،

پاسخ اسمارتیز :
:|

Vbv
23 بهمن، 1398

پسته کرونا دارد؟

پاسخ اسمارتیز :نه، حیوونکی چرا باید کرونا داشته باشه :(
امیرحسام
22 بهمن، 1398

به نظر من باید مدارس رو تعطیل کنن تا جلوگیری شود

Biland
22 بهمن، 1398

کرونا ب عراق رسیده یا ن؟

پاسخ اسمارتیز :
نه هنوز
توی سایت زیر آخرین اخبار از فراگیری کرونا، تعداد مبتلایان و افرادی که درمان شدند هست. میتونین اونو چک کنین که آپدیت میشه:
نازنین
21 بهمن، 1398

همش تقصیر چینی هاست همه چیو میخورن خیلی کثیفن واقعا

نازنین
21 بهمن، 1398
در پاسخ به رسول زنگنه
سلام.وواقعا دستمریزاد بهت شیماخانوم.من برای اولین بارهست که مطالب پرمفید شماراخوندم وخیلی باثمربودوکاملابهرمنده شدم.وفقط یه سوال که اینکه بنده درسایت های دیگه یا داخل چندتا فیلم دیدم که وقتی یک نفر زامبی میشه کلا یه مرده به حساب میادکه فقط متحرک هستش یعنی مغزی دیگه نداره ویجورایی حالت حاری میگیره وحشی میشه .وحالا هم که اعلام کردن ویروس کرونا همون زامبی هستش.ولی چیزی که تصاویر.وبخش های که از قرنطینه های درچین پخش میشه کاملا کسانی که به کرونامبتلا شدن هیچ تغییری نکردن یعنی اون چیزهایی از درفیلم ها دیدیم با این زمین تا زیرزمین فرق میکنه.ممنون ازتون.وببخشید طولانی شد.پرسشم.

ن کلا فرق میکنه

نازنین
21 بهمن، 1398
در پاسخ به مهرآیین
حدود 10 سال پیش هالیوود یه فیلم داد بیرون که داستانش از این قرار بود : " شیوع یه ویروس ناشناخته تو چین با ﻋﻼ‌ﺋﻢ تب و سرما خوردگی و دقیقا شبیه به کرونا که باعث مرگ میلیونها چینی شد" ، که میشه گفت این یعنی آمریکا از 10 سال قبل این روی این موضوع کار میکرده و در صدد انجامش بوده ، دقیقا مثل دونالد ترامپ که هیلاری کلینتون رو تو انتخابات شکست داد و این موضوع سالها پیش داخل کارتون "خانواده سیمپسونها" که تو تلوزیون آمریکا پخش میشد پیشبینی شده بود و درکل شیوع ویروس کرونا چیزی نیست جز جنگ بیولوژیکی آمریکا علیه چین ........ خودتون تو گوگل جمله "جنگ بیولوژیکی آمریکا علیه چین" رو سرچ کنین تا متوجه حرفم بشین

منم موافقم
این امریکا خیلی پَست هستش

مهمان
20 بهمن، 1398

ببخشید سرفه تنها الان 10 روز دارم امکان داره کرونا باشه خدای نکرده

پاسخ اسمارتیز :بهتره به پزشک مراجعه کنین
Mehdi
20 بهمن، 1398

الان یعنی میشه گفت که کرونا از سگ هم منتقل شدع باشه

پاسخ اسمارتیز :نه، اینطوری نیست.
سودا
19 بهمن، 1398

خیلی خوب بود فقط در ایران کسی مبتلا به کرونا هست یا نه

پاسخ اسمارتیز :گزارش رسمی اعلام نشده
رسول زنگنه
18 بهمن، 1398

سلام.وواقعا دستمریزاد بهت شیماخانوم.من برای اولین بارهست که مطالب پرمفید شماراخوندم وخیلی باثمربودوکاملابهرمنده شدم.وفقط یه سوال که اینکه بنده درسایت های دیگه یا داخل چندتا فیلم دیدم که وقتی یک نفر زامبی میشه کلا یه مرده به حساب میادکه فقط متحرک هستش یعنی مغزی دیگه نداره ویجورایی حالت حاری میگیره وحشی میشه .وحالا هم که اعلام کردن ویروس کرونا همون زامبی هستش.ولی چیزی که تصاویر.وبخش های که از قرنطینه های درچین پخش میشه کاملا کسانی که به کرونامبتلا شدن هیچ تغییری نکردن یعنی اون چیزهایی از درفیلم ها دیدیم با این زمین تا زیرزمین فرق میکنه.ممنون ازتون.وببخشید طولانی شد.پرسشم.

پاسخ اسمارتیز :
مرسی که خوندید :)
راستش متوجه پرسشتون نشدم :) اما نظریه جالبی بود
مهمان
17 بهمن، 1398

سلام مفید بود متشکرم

شب خیز
17 بهمن، 1398

با فرادرمانی در مقابل ویروس کرونا بدنتون مقاوم میشه ،،، عرفان کیهانی ،،،

مهرآیین
17 بهمن، 1398

حدود 10 سال پیش هالیوود یه فیلم داد بیرون که داستانش از این قرار بود : " شیوع یه ویروس ناشناخته تو چین با ﻋﻼ‌ﺋﻢ تب و سرما خوردگی و دقیقا شبیه به کرونا که باعث مرگ میلیونها چینی شد" ، که میشه گفت این یعنی آمریکا از 10 سال قبل این روی این موضوع کار میکرده و در صدد انجامش بوده ، دقیقا مثل دونالد ترامپ که هیلاری کلینتون رو تو انتخابات شکست داد و این موضوع سالها پیش داخل کارتون "خانواده سیمپسونها" که تو تلوزیون آمریکا پخش میشد پیشبینی شده بود و درکل شیوع ویروس کرونا چیزی نیست جز جنگ بیولوژیکی آمریکا علیه چین ........ خودتون تو گوگل جمله "جنگ بیولوژیکی آمریکا علیه چین" رو سرچ کنین تا متوجه حرفم بشین

امیر رضا
17 بهمن، 1398
در پاسخ به فرشته
این ویروس از گربه بوجود نیامده است،بلکه در یک آزمایشگاه ساخته شده و به این کشور انتقال داده شده است.و انتی دود ان نیز از قبل ساخته شده البته برای حفظ حریم خودشان.!

من سرفه های خشک شدیدی دارم.آیا میتونه کرونا باشه؟

پاسخ اسمارتیز :بهتره به دکتر برید زودتر...
مهمان
17 بهمن، 1398

من فکر میکنم هر کدوم از این چینی ها خفاش رو خوردن مردن بقیه فقط باید دورش بگزره شاید اینجور باشه خداکنه

مهمان
16 بهمن، 1398
در پاسخ به مهمان
کاش معتبر و علمی بنویسید و اینقدر مردم رو با این خزعبلات شستشوی مغزی ندید.
سازمان بهداشت جهانی میگه از گربه و سگ نیست بعد شما میایین مینویسین از گربه
از کجا درمیارین این همه چرندیات رو!!

بابا مردم ونترسونید

مهمان
16 بهمن، 1398

ایران اومده امروز 16 بهمن 98 هست. توی بازار بزرگ تهران چند نفر یه علائم و داشتن که از همکارای خودم هستن. همشون تب ناگهانی و سرفه و غش داشتن و اورژانس بردشون

مهمان
15 بهمن، 1398

بعضی ها چرت زیاد می گند و همه چی و سیاسی می کنند چند سال پیش سارس آمد اونم سیاسی بود ایدز چی اونم سیاسی هست
اکثر بیماری های جدیداز زندگی ناسالم انسانها هست تا الگوی درستی برای زندگی نداشته باشیم نمی تونیم از این بیماری های جدید مصون بمانیم

مهمان
15 بهمن، 1398

سلام خوبین ،آیا ویروس کرونا به ایران اومده یا نه ؟واقعا میترسم خدانکرده بچه هام بیمارستان

پاسخ اسمارتیز :فعلا اعلام رسمی نشده که کرونا به ایران اومده
حبیب asvad
15 بهمن، 1398
در پاسخ به فرشته
این ویروس از گربه بوجود نیامده است،بلکه در یک آزمایشگاه ساخته شده و به این کشور انتقال داده شده است.و انتی دود ان نیز از قبل ساخته شده البته برای حفظ حریم خودشان.!

والا الان دیگه همه چی ممکنه!همه چی هم دست خودمونه هرچقدردکترزیادمی شه مریضی هم زیادمی شه

حبیب asvad
15 بهمن، 1398
در پاسخ به فرشته
این ویروس از گربه بوجود نیامده است،بلکه در یک آزمایشگاه ساخته شده و به این کشور انتقال داده شده است.و انتی دود ان نیز از قبل ساخته شده البته برای حفظ حریم خودشان.!

مطالب عالی بود

مهمان
14 بهمن، 1398

کروناخیلی کثیفه چینی هاهم همه چیومیخورندکه خیلی عجیبند

مهمان
14 بهمن، 1398

تنها راه ورودی از چین فرودگاه نیست. خیلی از کشتی های تجاری ایرانی الان چین هستن یا دارن میرن چین. ایا اونها هم بررسی میشن

پاسخ اسمارتیز :متاسفانه اطلاعی راجع به این موضوع نداریم
ناشناس
14 بهمن، 1398

سلام ممنون اطلاعات خوبی بود.اگر فقط سرفه خشک و ابریزش بینی داشته باشیم احتمال داشتن کرونا هست

پاسخ اسمارتیز :
سلام مرسی :)
احتمال خیلی خیلی زیاد سرماخوردید. با این حال برید دکتر
مهمان
14 بهمن، 1398

من فکر میکنم که این بیماری روگرفتم باید چیکار کنم

پاسخ اسمارتیز :هرچه زودتر به دکتر مراجعه کنید، فکر کردن راجع به گرفتن کرونا به تنهایی اذیت کننده است.
ایرانی
14 بهمن، 1398

سردرد،گلو درد،عطسه،سرفه،آبریزش بینی،تب و درد بدن دارم یعنی این بیماری رو گرفتم

پاسخ اسمارتیز :اگه داخل ایران زندگی میکنید، احتمال خیلی زیاد سرماخوردگی شدیدی گرفتید. با این حال حتما برید دکتر
رزیتا
14 بهمن، 1398

این چینیها از هیچ جونوری نمیگذرن و میگیرن میکشنش و ازش خوراکی و سوپ درست میکنن ، سوسک و کرم سرخ کرده ، گوشت سگ ، گوشت گربه ، سوپ خفاش ، سوپ مار ......... و در کل هیچ جونوری از دستشون به امان نیست

پاسخ اسمارتیز :آره یه جورایی حرفتون درسته :)
مهمان
13 بهمن، 1398

کرونا با خوردن مار امده است

سامان
12 بهمن، 1398

فیلم جنگ جهانی زامبی رو هتما تماشا کنید وویروث کرونا توسط این فیلم به وجود اومده

مهمان
12 بهمن، 1398

خوب حالا که ما دامداری داریم یعنی تعطیلش کنیم

پاسخ اسمارتیز :نه دیگه در این حد هم نیست!
الیه
12 بهمن، 1398

خیلی خوبه

زهره
12 بهمن، 1398

الهی که درد بخورن این چینی های اشغال خور
هر چیزی رو که نباید خورد،امیدواریم از این به بعد به خودشون بیان

الهه
12 بهمن، 1398

ایا مد میتونیم گوشتو مرغ خریداری کنیم یا نه

پاسخ اسمارتیز :در حال حاضر که توی ایران کرونا نیومده
محمد
12 بهمن، 1398
در پاسخ به مصطفی
خیلی عالی بود .خدابه دادمون برسه .دستتون درد نکنه

عالی بود

مهمان
12 بهمن، 1398

کاش معتبر و علمی بنویسید و اینقدر مردم رو با این خزعبلات شستشوی مغزی ندید.
سازمان بهداشت جهانی میگه از گربه و سگ نیست بعد شما میایین مینویسین از گربه
از کجا درمیارین این همه چرندیات رو!!

پاسخ اسمارتیز :
دوست عزیز، ما ننوشتیم که کرونا از گربه است. نوشتیم که ویروس قبلی از گربه بوده و فکر میکردن که این هم از گربه است در صورتی که اینطوری نیست. متن رو با دقت بیشتری بخونین. ممنونم.
«اگر الان در اینترنت جستجو کنید، یک نظریه‌ی ثابت را خواهید دید که می‌گوید ویروس کرونا در گربه بوده و بعد به انسان منتقل شده»
mam
12 بهمن، 1398

سلام من میخوام برای تفریح با خانواده به امارات برم‌ایا اونجا مشکلی بام پیش میاد

پاسخ اسمارتیز :سلام. میتونین وضعیت شیوع کرونا در امارات رو چک کنین و پیشگیری های لازم رو هم داشته باشید.
مهمان
11 بهمن، 1398

هرروز یه خبر بدمیشنویم یه روز بیماری یه روز گرانی دیگه خسته شدیم انشالله امام زمان ظهور کنه راحت بشیم

مهمان
11 بهمن، 1398

ممنون از صحبت هاتون اگه چیزی فهمیدید ارائه بدید

پاسخ اسمارتیز :خواهش میکنم. حتما :)
دریا
11 بهمن، 1398

عالی بود

محسن
11 بهمن، 1398

من دیروز تله کابین توچال بودم و دو ساعت تو صف تله برای پایین امدن. دقیقا هم چهار نفر چینی پشت سر من بودن و تماما در حال صحبت بودن. آیا امکان داره اینا ناقل بوده باشن و من و اطرافیان تو سفر گرفته باشیم؟

پاسخ اسمارتیز :چی بگم والا :( :)
حسین
11 بهمن، 1398

من فکر کنم گرفتم الان 14 روزه که یه سرما خوردگی عجیب گرفتم که هرچیم دکتر رفتم خوب نشدم ولی به کشور چین یا کشور های دیگه سفر نکردم ایا این ویروس همه افراد مبتالا رو میکشه

حسین
11 بهمن، 1398

من این علاعم داشتم رفتم دکتر بهم دارو داد اما اصلا خوب نشدم امکان داره گرفته باشم اما به هیچ کشوری هم سفر نکردم این ویروس تمام افراد مبتلارو میکشه

پاسخ اسمارتیز :به احتمال خیلی زیاد سرماخوردگیتون خیلی خیلی شدیده. نگران نباشید
مهمان
11 بهمن، 1398

سلام کسی که ویروس کرونا بگیره خوب بشه بازهم احتمال داره بگیره اصلااحتمال خوب شدن داره

پاسخ اسمارتیز :گفته میشه یه نفر توی چین که کرونا گرفته بوده تونسته به زندگی برگرده و از بیمارستان مرخص بشه اما نمیدونم که چقدر صحیحه
یاسر
11 بهمن، 1398

سلام. دوتا گربه که تقریبا دوسالی میشه تو حیاط خونه ما زندگی میکنن. گربه های تقریبا دو ساله. منم بهشون غذا میدم. میتونن ناقل بیماری باشن.

پاسخ اسمارتیز :سلام. آخی نه حیوونیا گناه دارن. اینطوری هم نیست انتقالش.
مهمان
11 بهمن، 1398

نباید اجازه بدن هیچ چینی واردکشوربشه چون اگه واردبشه مدیریت بحران ما هم که عالی

مهمان
11 بهمن، 1398

سلام حاجی خدایی ترسیدم الان خودمم گلو درد گرفتم با خودم میگم تموم شد من رفتنیم اگه ویروس نیومده ایران
این گلو درد و سرفه من عادیه ؟

پاسخ اسمارتیز :شاید یه سرماخوردگی عادی یا آنفولانزا باشه. خودتونو انقدر نترسونین
کاووس
10 بهمن، 1398

سلام.اشتباه نفرمایید.ویروس به ایران وارد شده به میزان قابل توجهی هم هست.یک نمونه رو بنده خودم در حال ایزوله کردن مشاهده کردم.اگه خواستین جزییات رو خدمتتون عرض کنم برید تحقیق کنید.

مهمان
10 بهمن، 1398

سلام آیا آبریزش بینی،به تنهایی میتونه از علائم این ویروس باشه

پاسخ اسمارتیز :سلام :) نه نمیتونه :)
سحر
10 بهمن، 1398

والا منکه از ترسم نه جاهای عمومی میرم نه میزارم بچه ام بره باشگاه. دو ماه عقب بمونه بهتره تا دور از جونمون ویرووس رو بگیریم. ایرانم بیاد تا چندتا کشته نده که اعلام نمیکنن

مریم
10 بهمن، 1398

ویروس کرونا چه جوری در مان میشود؟؟

پاسخ اسمارتیز :فعلا درمانی براش پیدا نشده. فقط راه های پیشگیری وجود داره
ارش
10 بهمن، 1398

میخاستم به مریم خانوم بگم تصمیمت درسته کلا بچه را نفرست مدرسه چون هر لحظه ممکنه توراه مدرسه یه چیزیش بشه یا تو مدرسه یا مهد مریضیهای دیگه بگیره و از اون بدتر فحش یاد بگیره

زهراوحدتی
10 بهمن، 1398

آیاویروس کروناازقلم شترمرغ هم سرایط میکند؟

پاسخ اسمارتیز :سلام. این سوالتون تخصصیه ولی تا جایی که الان راجع به ویروس کرونا گفته میشه، انتقال بین افراده و از طریق حیوانات آبزی نیست
مهمان
10 بهمن، 1398

جیلهوددکس

مهمان
9 بهمن، 1398

ایا ممکن هست درکشورهای اروپایی این ویروس پخش بشه یاازخرگوش ب انسان منتقل بشه

پاسخ اسمارتیز :24 ژانویه یه مورد در فنلاند و یه مورد در فرانسه گزارش شده. با این حال امکان پخش شدنش خیلی زیاده. راجع به انتقال از خرگوش به انسان هم نمیتونم چیزی بگم. اما به طور کلی الگوی انتقالش فرق کرده
ریحانه
9 بهمن، 1398

مطالب جالبی بودومن ازانهااستفاده زیادی کردم ممنونم

پاسخ اسمارتیز :مرسی که خوندید :)
ورنوس
9 بهمن، 1398

بیماری ویروسی کرونا یک عملیات سیاسی برای جلب نظر جهان از معامله قرن به سوی بیماری کرونا بود زیرا تمام جهان با این معامله مخالف بودند

مهمان
9 بهمن، 1398

یعنی اصلا نمیشه درمانش کرد فقط چارش مرگه هر کی بگیره میمیره

پاسخ اسمارتیز :فعلا دنبال پیدا کردن درمانش هستن
star
9 بهمن، 1398

سلام ببخشید اگه قرار باشه از چین برامون بسته پستی برسه چیکار کنیم تازه خیلی از کالاها از چین به دست ما میرسه نباید نگران این موضوع باشیم

پاسخ اسمارتیز :سلام. این مشکل شمارو خیلی دیگه از کسب و کارها هم دارن. واقعا شرایط نگران کننده و دلهره آوریه. متاسفانه نمی تونم جواب قطعی به شما بدم.
Hasti
9 بهمن، 1398

ازاول گفتن این مریضی وامریکا انداخته جون چین،توکل بخدا ..اگ اون نخاد برگی از درخت نمیفته..

Hasti
9 بهمن، 1398

انشالا ب ایران نمیاد

مهمان
9 بهمن، 1398

فکرکنم من گرفتم علائمش رو دارم و خوب ام نمیشم

مریم
8 بهمن، 1398

سلام پسرم میره مهد کودک ولی از وقتی جریان ویروس کرونا رو شنیدم می خواستم نره تا عید درست تصمیم گرفتم

پاسخ اسمارتیز :
سلام :)
ایران هستید شما یا کشور دیگه‌ای زندگی می‌کنید؟ اگه ایران هستید، ویروس کرونا هنوز به ایران نیومده. خیالتون راحت
مصطفی
8 بهمن، 1398

خیلی عالی بود .خدابه دادمون برسه .دستتون درد نکنه

محمدصالحی.همدان
8 بهمن، 1398

تجربه نشان داده مقابله باهر ویروس بهترین راه حل استفاده از دود میباشد.درمنزل محل کار.مکانهای عمومی اسپند دود کنید..درضمن نظافت فردی رارعایت کنید.اشخاص مبتلا به سرماخورده تا4روز خودراقرنطینه کنند.سپاس از رعایت کنندگان عزیز

مهمان
7 بهمن، 1398

برای همین است که خداوندخوردن این غذاهاراحرام دانسته درواقع به نفع خودانسان است

مهمان
6 بهمن، 1398

عالی

رضا
6 بهمن، 1398

مطالب عالی، دقیقا همون چیزایی که دنبالش میگشتم،

نیما
6 بهمن، 1398

حالا ما چیکار کنیم با این همه غم ..؟ خداییش خوب بود. خوب توضیح دادی. شیما جون اگه خبر چیزی گرفتی ما رو بی خبر نگذار. 😉

پاسخ اسمارتیز :مرسی. حتما:)
مهمان
6 بهمن، 1398

مردن حق چه مریضی چه همین جوری به خدا توکل کنیم

ایرانی
6 بهمن، 1398

با دوستان موافقم این ویروس از قبل ساخته شده و وارد چین شده تا چند روز دیگر یک کشوری که تا الان یا کمتر مریضی داشته میاد میگه پادضهر این ویروس ساخته و از چین و یا سازمان بهداشت جهانی پول بگیرد

فرشته
5 بهمن، 1398

این ویروس از گربه بوجود نیامده است،بلکه در یک آزمایشگاه ساخته شده و به این کشور انتقال داده شده است.و انتی دود ان نیز از قبل ساخته شده البته برای حفظ حریم خودشان.!

پاسخ اسمارتیز :درسته. ما هم اشاره ای نکردیم که ویروس کرونا از گربه منتقل شده. فقط اشاره کردیم که یه نظریه است و اینکه میگن مثل سارس که از گربه گرفته شده، کرونا هم از حیوان منتقل شده.
ارین
5 بهمن، 1398

بدبخت شدیم.برین به فقیرا کمک کنید حداقل وقتی به توسط این ویروس مردیم بریم بهشت