• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

ناهارخوران گرگان؛ همسایگی شهر و طبیعت

28 فروردین، 1399
5 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
شهر گرگان دوستی نزدیکی به جنگل ناهارخوران دارد و در طی سال‌ها برای به آغوش کشیدنش مدام به آن نزدیک‌تر شده. البته اگر شما هم زیبایی‌های ناهارخوران گرگان را ببینید به شهر حق می‌دهید این چنین عاشق شود و برای رسیدن به یار دیرینش تلاش کند. اگر به دنبال جایی می‌گردید که با خیال راحت هم از زیبایی ‌های بکر طبیعت چشم‌نواز استفاده کنید و هم دغدغه‌های دوری از امکانات رفاهی را نداشته باشید ناهارخوران گرگان بهترین جا برای شماست. با اسمارتیز همراه باشید تا با این جای دیدنی گرگان آشنا شوید.
بهترین زمان دیدن ناهارخوران گرگان
جنگل ناهارخوران در استان گلستان و نزدیکی شهر گرگان قرار دارد پس آب‌و‌هوای آن تفاوت زیادی با گرگان ندارد. اما به هر حال اینجا جنگل است و جنگل‌ها به دلیل انبوه درختان و جاری بودن رودخانه، از هوای مطبوع‌تری برخوردارند. در مجموع هوای این منطقه را می‌توان معتدل و نیمه مرطوب در نظر گرفت. این یعنی تابستان‌ها هوا به سمت گرما و شرجی معروف استان‌های شمالی کشور می‌رود و هرچه‌قدر به پاییز نزدیک می‌شوید هوا رو به خنکی می‌گذارد و از رطوبت آن هم کم می‌شود. 
با تمام این حرف‌ها دو زمان فوق‌العاده مناسب برای دیدن ناهارخوران گرگان وجود دارد. اولی فصل بهار به خصوص از اواخر فروردین تا اوایل خرداد و دیگری فصل پاییز. در فصل بهار علاوه بر آب‌و‌هوای خوب و لذت‌بخش می‌توانید شاهد زنده‌ شدن دوباره‌ی طبیعت باشید و شکوفه‌های چشم‌نواز درختان متنوع جنگل ناهارخوران گرگان را از نزدیک ببینید. فصل پاییز شاید کمی سرد یا بارانی باشد اما منظره‌‌هایی که جنگل ناهارخوران پیش چشم شما می‌گذارد حقیقتا باورنکردنی است؛ درختان متنوع جنگل با رسیدن به اواسط پاییز رنگ عوض می‌کنند و مثل فرشی خوش نقش و نگار از رنگ‌های زرد، قرمز، قهوه‌ای و سبز دلربایی می‌کنند. یکی دیگر از خوبی‌های دیدن ناهارخوران گرگان در فصل پاییز این است که نسبت به تعطیلات نوروز و فصل بهار خلوت‌تر است و جای بهتری برای اتراق و استراحت کردن گیرتان می‌آید.

شکافی در قلب جنگل.
 تصویری زیبا که هم پارک و هم جنگل‌های ناهارخوران گرگان را به خوبی نشان می‌دهد.
راه‌های دسترسی به ناهارخوران گرگان
راه دسترسی به ناهارخوران گرگان نه سخت است و نه زیاد. این منطقه‌ی جنگلی زیبا در 4 کیلومتری جنوب گرگان قرار گرفته و در جاهای مختلف شهر تابلوهای راهنمای زیادی وجود دارد که مسیر را به راحتی به شما نشان می‌دهند. اگر از سمت استان مازندران به ناهارخوران می‌آیید، قبل از رسیدن به گرگان در میدان مفتح به راست (بلوار شهید صیاد شیرازی) بپیچید و این مسیر را تا رسیدن به تقاطع بلوار ناهارخوران ادامه دهید؛ در تقاطع دوباره به سمت راست بپیچید تا پس از حدود 3 کیلومتر رانندگی جنگل‌های ناهارخوران را در سمت چپ خود ببینید. اگر از سمت خراسان می‌آیید هم بهتر است مسیر را مستقیم تا مرکز شهر و میدان وحدت ادامه دهید؛ در میدان به سمت چپ بپیچید تا ابتدا وارد بلوار ولیعصر و در ادامه پس از تقاطع وارد بلوار ناهارخوران شوید.
اگر در فصل‌های شلوغی مثل بهار و تابستان به دیدن ناهارخوران گرگان بروید احتمالش وجود دارد که چه داخل شهر و چه در نزدیکی جنگل به ترافیک روان بخورید. از بابت پارکینگ نگرانی نداشته باشید چون خود مجموعه پارکینگ بزرگی را به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار داده. با هر وسیله‌ی نقلیه‌ی امکان دسترسی به ناهارخوران گرگان را دارید و می‌توانید با اتومبیل شخصی مسیر را تا ارتفاعات بالای کوه‌ها ادامه دهید.
دانستنی‌هایی قبل از رسیدن به ناهارخوران گرگان
  • در گذشته زائران حرم امام رضا علیه‌ السلام در مسیر رفت یا برگشت در این جنگل‌های زیبا و دل‌انگیز توقف می‌کردند و به صرف ناهار یا چاشت مشغول می‌شدند و استراحتی می‌کردند تا بتوانید با جان تازه‌ای به مسیر خود ادامه دهند؛ دلیل نام‌گذاری این جنگل به ناهارخوردان هم همین است. پس اگر قرار است چرخی در جنگل بزنید و ناهاری تدارک ندیده‌اید نگران نباشید؛ ناهار خوردن در ناهارخوران اجباری نیست!
  • این جنگل‌ها با قدمتی چند میلیون ساله جزوی از جنگل‌های هیرکانی ما قبل تاریخی به شمار می‌آیند که از هر لحاظ بسیار باارزش و نادر هستند. البته توسعه‌ی فضای شهری و زیست انسانی باعث شده که این جنگل‌ها که زمانی به هم پیوسته بودند و مساحت بسیار زیادی داشتند الان به قسمت‌های کوچک جدا افتاده‌ای تبدیل شود که ناهارخوران گرگان یکی از این قسمت‌ها است.
  • در گذشته ناهارخوران گرگان انقدر به شهر نزدیک نبوده اما به دلیل توسعه‌ی شهر گرگان اکنون ایم جنگل همسایه‌ی سرسبز و دوست‌داشتنی شهر شده و دیدن کردن از آن حتی نیاز به ماشین هم ندارد.
  • تنوع پوشش گیاهی و جانوری ناهارخوران گرگان واقعا شگفت‌آور است. اگر گیاهان و درختان این منطقه را به دو بخش بومی و عمومی تقسیم کنیم باز هم لیست بلند بالایی از انواع گیاهان در آن مشاهده می‌شود. درختانی و بوته‌های میوه مانند افرا، گیلاس وحشی، زالزالک، نمدار، بلوط، کوله خاس گرگانی، تمشک و ... بخشی از نمونه‌های بومی این جنگل هستند.
  • درختان دیگری هم در این جنگل وجود دارند که اگرچه احتمالا در جاهای دیگر کشور هم نمونه‌های آن را دیده‌اید اما به جرات می‌شود گفت که این‌جا در جنگل ناهارخوران گرگان به اوج زیبایی و خوش‌قامتی خود رسیده‌اند؛ درختانی مثل بید مجنون، سرو، کاج، ماگنولیا، مینا و ... . 
  • هرچند بازشدن پای انسان‌ها به طبیعت بکر همیشه خرابی‌هایی به همراه دارد اما در هر صورت در ناهارخوران گرگان حیوانات زیاد و متنوعی زندگی می‌کنند که به نوعی صاحب‌خانه هستند و ما با دیدن ناهارخوران در واقع به مهمانی آن‌ها می‌رویم؛ حیواناتی مثل مارمولک، گراز، موش، خفاش، شغال، راسو و پرندگانی مثل دارکوب، جغد، عقاب، سهره، دم جنبانک، شاهین و ... .
انگار پاییز جنگل را در آغوش گرفته.
بعضی وقت‌ها توصیف کردن ممکن نیست، خودتان باید ببینید و تجربه کنید!
راهنمای بازدید از ناهارخوران گرگان
ناهارخوران گرگان جنگل بی‌نظیر بزرگی است که شرایط استفاده از امکانات و زیبایی‌های آن برای انسان‌ها فراهم شده. برای هدف‌های مختلفی می‌توانید قدم به درون این منطقه‌ی گردشگری و تفریحی بگذارید؛ برای پیاده‌روی و ورزش، برای سرگرمی و بازی کردن با دوستان و خانواده، برای استراحت کردن درون جنگل  وتنفس هوای تازه و پاکیزه‌ی آن، برای خوردن یک ناهار دلچسب و پر و پیمان در قلب جنگل ناهارخوران گرگان!
اگر به فکر ورزش هستید خوب است که بدانید تمام مسیر گرگان به ناهارخوران مجهز به قسمت پیاده‌روی و دوچرخه سواری اختصاصی است که باعث می‌شود بتوانید با امنیت کامل این مسیر زیبا را طی کنید. در داخل پارک هم فضای باز زیادی برای انجام انواع فعالیت‌ها وجود دارد پس اگر می‌خواهید بدمینتون، فوتبال، والیبال، دوچرخه‌سواری و ... انجام دهید اصلا نگران نباشید.
بهترین کار این است که وسایل کامل برای یک گلگشت نیم‌روزه را همراه خودتان داشته‌ باشید؛ زیرانداز، غذای آماده یا نیمه آماده، میوه و تنقلات، وسایل بازی و ... . با این کار می‌توانید به قلب جنگل بزنید، جایی بکر و خوش منظره پیدا کنید و چند ساعتی غرق رنگ‌های تازه، صدای شفاف پرندگان و هوای ساده‌ی طبیعت شوید.

خواب از این بهتر نمی‌شود تصور کرد!
 فکر می‌کنم چنین خوابی وسط ناهارخوران گرگان همه را وسوسه کند.

البته اگر در شرایطی هستید که وقت یا لوازم کافی برای چنین کاری را دارید هم لازم نیست نگران باشید؛ هم بیرون و هم داخل جنگل کافه‌های سنتی و رستوران‌های زیادی وجود دارد که با انواع غذاهای لذیذ از شما پذیرایی می‌کنند. آلاچیق هم اگر کمی خوش‌شانس و سحرخیز باشید گیرتان می‌آید. سرویس بهداشتی و بوفه هم در محدوده وجود دارد.

امکانات و دسترسی آسان به جنگل ناهارخوران.
 فضای پارک که خیلی خوب و زیبا طرحی شده و امکانات مناسبی دارد.


حتما توصیه می‌کنیم دوربین عکاسی خوب همراه‌تان داشته باشید چون با قدم زدن درون جنگل هر لحظه با منظره‌هایی بکر و منحصر‌به‌فرد مواجه می‌شوید که هر کدام می‌توانند سو‌ژه‌ی عکاسی فوق‌العاده‌ای باشند. احتمالا عکس‌هایی که اینجا از خودتان بگیرید تا چندماهی پروفایل همه‌ی شبکه‌های اجتماعی شما را تسخیر می‌کند!
حواس‌تان باشید که با ریختن زباله، آتش روشن کردن و ... آسیبی به این جنگل‌های تاریخی وارد نکنید و آیندگان را از لذتی تکرارنشدنی محروم نکنید. حتما کیسه زباله همراه‌تان داشته باشید و هیچ اثری از خود در طبیعت به جا نگذارید. باقی‌مانده‌های غذا ممکن است توسط حیوانات دیگر مصرف شوند و باعث مریضی و حتی مرگ آن‌ها شوند.

به طبیعت علاقه‌مندید؟ خواندن مطلب «جنگل شصت کلا» را از دست ندهید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4 2 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.