• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

موزه‌های تهران

5 اسفند، 1398
25 آذر، 1398
مدت مطالعه :
شهر تهران جدای از اهمیت سیاسی آن به عنوان پایتخت، از لحاظ فرهنگی و تاریخی نیز دارای اهمیت ویژه‌ای در بین دیگرهای ایران است. این اهمیت تاریخی و فرهنگی را موزه های تهران به این شهر بخشیده‌اند. تعداد موزه‌های مهم و آثار فراوان آن‌ها به قدری‌ست که برای بازدید کامل آن‌ها باید چندین روز از برنامه‌تان را تنها برای رفتن به موزه خالی کنید. می‌توانید از مطلب زیر به عنوان لیست کمکی و راهنمای گردش در موزه‌های مهم و منحصر به فرد تهران استفاده کنید. با اسمارتیز همراه باشید.
    مجسمه سرباز ایرانی سورنا در موزه ملی ایران
    موزه های ایران؛ مجسمه سرباز ایرانی سورنا در موزه ملی ایران
    موزه ملی ایران
    آدرس: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک
موزه ملی ایران را قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه کشور لقب می‌دهند زیرا آثار آن چه به لحاظ قدمت و چه به لحاظ ارزش، اهمیت ویژه‌ای دارند. موزه ملی ایران از دو بخش مجزا و مستقل به نام‌های موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی تشکیل شده که هر کدام زیرمجموعه‌ها و بخش‌های گوناگونی دارند. در هر دوی این موزه‌ها، آثار کمیاب و مهم بسیاری وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. در نیمه اول سال، موزه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر در دسترس بازدید کنندگان خواهد بود و در نیمه دوم سال نیز موزه در ساعت 5 بعدازظهر بسته می‌شود. جز در مواقع خاص سال مانند عید نوروز و ایام محرم، موزه برای بازدید عموم باز است. قیمت بلیت موزه ایران باستان برای هر نفر 5000 تومان و موزه دوران اسلامی به ازای هر نفر 3000 تومان است که موزه ملی را در زمره تفریحات ارزان و اقتصادی قرار می‌دهد. برای رفتن به موزه می‌توانید از خودروی شخصی، اتوبوس و مترو استفاده کنید.
    نمونه‌ای از جواهرات در موزه جواهرات ملی
    موزه های تهران؛ نمونه‌ای از جواهرات در موزه جواهرات ملی
    موزه جواهرات ملی
    آدرس: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی ایران، خزانه جواهرات ملی
    موزه جواهرات ملی ایران را می‌توان نمونه‌ای کوچک از غنیمت‌های شاهان مختلف ایران نامید. در هر دوره‌ای از تاریخ پادشاهی ایران، با گذشت از جنگ‌ها و فتوحات مختلف، غنیمت‌هایی به یادبود وارد ایران می‌شد که بسیاری از آن‌ها هم اکنون درون موزه جواهرات ملی نگهداری می‌شود. جواهرات درون موزه می‌تواند ساعت‌ها شما را درگیر خود کند. این جواهرات هم از نظر زیبایی و هم قیمتی ارزش بالایی دارند به حدی که به عنوان پشتوانه پول ملی ایران شناخته می‌شوند. تاج‌های پادشاهی، انگشترها، الماس‌های بزرگ و کوچک و جواهراتی از این دست، آثار موزه جواهرات ملی را تشکیل می‌دهند.
    برای بازدید از موزه جواهرات ملی می‌توانید از ساعت 14 تا 16:30 روزهای شنبه تا سه‌شنبه به محل موزه بروید و وقت بگذرانید. در باقی روزها و همچنین تعطیلات رسمی دیگر، موزه بسته است. سختگیری بیش از حد در ساعات دسترسی موزه به دلیل بالا بودن ارزش آثار درون موزه است. البته امکانات رفاهی مانند کافه نیز درون موزه قرار دارد ولی بعید است با وجود ساعت کم دسترسی بتوانید به خوردن یک فنجان نوشیدنی فکر کنید. باید در نظر داشته باشید که افراد زیر 12 سال حق ورود به خزانه موزه را ندارند و به همین دلیل در به همراه داشتن کودکان خردسال دقت کنید. قیمت بلیت موزه جواهرات ملی برای افراد عادی 4000 تومان و برای دانشجویان و پژوهشگران نیم بها می‌باشد. ایستگاه متروی امام خمینی نیز در نزدیکی موزه قرار دارد و می‌تواند راه خوبی برای رفت و آمد باشد.
    نمونه از آثار خطاطی و کتب قدیمی در موزه رضا عباسی
    نمونه از آثار خطاطی و کتب قدیمی در موزه رضا عباسی
    موزه رضا عباسی
    آدرس: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، شماره 972
    موزه رضا عباسی همانطور که از نام آن پیداست، مربوط به آثار هنری به جای مانده از رضا عباسی کاشی است که قدمتی 400 ساله دارند. این موزه با دستور مستقیم فرح پهلوی در سال 1356 تاسیس شد و نگارگری‌ها، نقاشی‌ها و خوشنویسی‌هایی از رضا عباسی و دیگر هنرمندان در معرض عموم است. قدمت آثار در موزه به دوره صفویه بازمی‌گردد. موزه رضا عباسی دارای 5 تالار مجزاست که در 3 طبقه پخش شده‌اند. در طبقه همکف می‌توانید تالار نمایشگاه‌های موقت و دوره‌ای را ببینید. تالارهای خوشنویسی و نگارگری نیز که عمده آثار آن از رضا عباسی‌ست در طبقه اول قرار دارد. تالار هنرهای اسلامی در طبقه دوم و تالار دوره پیش از اسلام در طبقه سوم نیز با آثاری از دوره‌های مختلف شاهنشاهی ایران در معرض بازدید عموم است. از امکانات رفاهی موزه نیز می‌توان به رستوران، کافه و اقامتگاه بومگردی اشاره کرد. هزینه ورودی موزه رضا عباسی به ازای هر نفر 2500 تومان است که این موزه را در دسته تفریحات ارزان قیمت قرار می‌دهد. برای رفتن به موزه رضا عباسی از طریق
مترو تهران یا خط اتوبوس می‌توانید در ایستگاه سهروردی پیاده شوید. موزه رضا عباسی همه روز از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر در دسترس شماست.
    نگهداری از سکه‌های قدیمی در موزه پول ایران
    موزه های تهران؛ نگهداری از سکه‌های قدیمی در موزه پول ایران
    موزه پول ایران
    آدرس: خیابان میرداماد، نرسیده به پل میرداماد، موزه پول ایران
    فارغ از آن که چقدر با پول و دردسرهای آن در ارتباط هستید یا چقدر درگیر بالا و پایین رفتن ارزش پول ملی شده‌اید، اسکناس و پول همیشه در زندگی ما نقشی تعیین کننده دارد. اگر به دانستن تاریخچه‌ای کامل از پول در گذر تاریخ ایران علاقه‌مند هستید، می‌توانید با بازدید از موزه پول کمی بر دانسته‌های خود بیفزایید. در موزه پول می‌توانید بالغ بر 1400 سکه از دوران قدیم تا دوران جدید، 750 عدد اسکناس از دوره‌های مختلف تاریخی و 200 اثر هنری و باستانی دیگر را مشاهده کنید. این سکه‌ها و اسکناس‌های با ارزش، در مبادلات روزمره مردم هر دوره تاریخی مورد استفاده قرار می‌گرفته و اکنون با تاسیس موزه پول در سال 1376 توسط بنیاد مستضعفان در معرض بازدید عموم است. قیمت بلیت ورودی موزه پول فقط 2000 تومان است که برای یک بازدید علمی آموزشی بسیار کم به نظر می‌رسد. این موزه از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح تا 8 شب در دسترس شماست. برای استفاده از خطوط مترو یا اتوبوس باید در ایستگاه میرداماد از وسیله نقلیه پیاده شوید.
    آثار تخریبی جنگ در موزه دفاع مقدس
    موزه های ایران؛ آثار تخریبی جنگ در موزه دفاع مقدس
    موزه دفاع مقدس
    آدرس: بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی، موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
    موزه دفاع مقدس شاید منحصر به فردترین موزه‌ای باشد که در تهران بیابید. تصور خیلی از ما از موزه جایی‌ست که اشیا و آثار قدیمی و باستانی در آن باشد اما در موزه دفاع مقدس تمامی آثار مربوط به عصر حاضر است و نهایتا 40 سال قدمت دارند. این آثار را در تالارهای گوناگونی به نمایش گذاشته‌اند. 7 تالار با کاربردهای مختلف در موزه دفاع مقدس وجود دارد:
    تالار آستانه: دارای آثاری از زمان پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی در سال 1357 و بیرون راندن شاه تا آغاز جنگ در سال 1359؛ این قسمت موزه به تالار سرآغاز میز معروف است.
    تالار حیرت و واقعیت: آثاری از زمان شروع جنگ و تاثیر ناگهانی و مخرب آن بر زندگی روزمره مردم که می‌تواند تمامی حس و حال مربوط به ایام جنگ را به شما منتقل کند.
    تالار دفاع: دارای دکور و صحنه‌های پیش ساخته از خاکریزهای مناطق جنگی به همراه سنگرها و ادوات جنگی قدیمی که برای القای بهتر احساس رزمندگان گرد هم آورده شده‌اند. 
    تالار آرامش: جدای از بد بودن جنگ و میزان تخریب آن، اتحاد و همدلی که جنگ با خود دارد می‌تواند هر ملتی را به آینده امیدوار کند. در تالار آرامش می‌توانید روی متفاوتی را از جنگ ببینید. آثار خوشنویسی، خطاطی و نقاشی با موضوع جنگ در این بخش موزه قابل مشاهده است.
    تالار شهادت: تالار شهادت مکان خوبی برای درک بهتر مفهوم شهید است. تمامی جوانان و پیرانی که در جنگ شهید شدند دارای خانواده بودند. پدر، برادر، همسر، دوست و همسایه کسی بودند و جنگ آنان را از دیار و محلشان دور کرد. در تالار شهادت می‌توانید بیش از پیش با مفهوم شهادت آشنا شوید.
    تالار پیروزی: تالار پیروزی از زیباترین تالارهای موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی‌ست که نمادهای مربوط به پیروزی بر عراق و فارغ آمدن از جنگ را در خود دارد.
    تالار سرانجام: قسمت پایانی موزه به تابلوهای شهری تعلق دارد که هر کدام نام شهیدی را بر خود حمل می‌کنند. تابلوهایی که شاید هر روز آن‌ها را ببینیم و بی تفاوت از کنار آن بگذریم.
مزیت موزه دفاع مقدس نسبت به دیگر موزه های تهران این است که در همه ایام حتی تعطیلات رسمی باز می‌باشد. در روزهای عادی از ساعت 9 صبح تا 10 شب و در روزهای تعطیل از ساعت 11 صبح تا 10 شب می‌توانید از طریق ایستگاه مترو و اتوبوس حقانی به موزه دفاع مقدس بروید. قیمت بلیت ورودی موزه دفاع مقدس به ازای هر نفر 12000 تومان است و تمامی امکانات رفاهی و تفریحی را شامل می‌شود. فروشگاه درون موزه نیز می‌تواند مکان خوبی برای خرید آثار جنگ و یادگاری از موزه باشد.
دوست دارید تعدادی دیگر از جاهای تاریخی تهران را بشناسید؟ شاید خواندن مطالب «کاخ سعدآباد» و «کاخ نیاوران» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 22 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.