• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

کوهسنگی

12 آبان، 1398
12 آبان، 1398
مدت مطالعه :
 اگر تا به حال به قصد تفریح به مشهد رفته باشید، قطعاً نام پارک کوهسنگی را شنیده‌اید. پارک کوهسنگی مشهد رتبه سوم میان جاذبه‌های گردشگری محبوب مشهد و رتبه دوم در میان پارک‌های مشهد از لحاظ وسعت و بزرگی را دارد. این پارک از زمان‌های دور از بهترین پارک‌های مشهد بوده که مردمان این شهر در آن به تفریح می‌پرداختند. در اصل مکانی که اکنون به مجموعه‌ای بزرگ از تفریح و سرگرمی‌های مختلف تبدیل شده است، در ابتدا تنها منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا بود که به خاطر وجود کوه‌ها و باغ‌های سرسبزش مردم را به سمت خودش جذب می‌کرد. اما رفته رفته با روی کار آمدن سلسله صفویان و افشاریان شهر مشهد و مناطق ییلاقی آن برای شاهان این دوران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
در همین دوران نیز کم کم کوهسنگی مشهد به شکل یک تفرجگاه اشرافی در می‌آید و با گذشت زمان به جاذبه‌های گردشگری آن اضافه می‌شد. اکنون پارک کوهسنگی نه تنها طبیعت زیبا و دلنشینی دارد، بلکه به یک مجموعه فرهنگی تفریحی برای کودکان و بزرگسالان تبدیل شده است. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا شما را بیشتر با این پارک بزرگ و زیبا آشنا کنیم.
کوهسنگی در شب
نمایی زیبا از پارک کوهسنگی در شب
بهترین زمان برای دیدن کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد در واقع مکانی است که بین دو قله از کوه‌های رشته کوه بینالود قرار گرفته است. دو کوه سنگی که در کوهپایه آن باغ‌های سرسبز و رودها و آبشارهای کوچک در جریان است. وجود این رودها و جوی‌های آب که از میان پیاده‌روهای پارک نیز می‌گذرد باعث شده جای جای این پارک سرسبز پر از گل‌های رنگی باشد. اگر دوست دارید کوهسنگی را در پرطراوت‌ترین حالت خود ببینید، بهتر است در فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت به این پارک بروید. البته خنکی هوای این پارک و ییلاقی بودن آن نیز باعث شده کوهسنگی از پرمخاطب‌ترین پارک‌های مشهد در فصل تابستان باشد.
البته بسیاری از افراد دیدن منظره برف نشسته و سفید کوهسنگی در فصل زمستان را ترجیح می‌دهند و به نظر آن‌ها این پارک در زمستان نیز زیباست. مسلماً نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. اما بازهم انتخاب بهترین زمان برای دیدن کوهسنگی به علایق و سلایق شما باز می‌گردد. به هر حال مجموعه‌های تفریحی و فرهنگی این پارک از موزه و شهر بازی تا منوریل و رستوران‌ها و کافه‌های اطراف همگی در تمام فصول سال در حال سرویس‌دهی به مراجعان این مکان هستند.
راه های دسترسی به کوهسنگی
کوهسنگی دومین پارک بزرگ مشهد است
راه‌های دسترسی به پارک کوهسنگی
آدرس: مشهد، انتهای خیابان کوهسنگی، بوستان کوهسنگی
خیابان‌های اطراف کوهسنگی که از طریق آن‌ها می‌توان به این پارک بزرگ دسترسی داشت مانند خود خیابان کوهسنگی، خیابان برادران خلیلی، بولوار ابوذر غفاری و بولوار رضا در اکثر ساعات روز ترافیک زیادی دارند. علاوه بر این، به دلیل حضور کسب و کارهای مختلف در اطراف این پارک، جای پارک همیشه در اطراف پارک نیز به سختی یافت می‌شود. در روزهای شلوغ پارکینگ کوهسنگی معمولاً پر است و برای پیدا کردن جای پارک باید وارد چند کوچه آن طرف‌تر از کوهسنگی شوید. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که حتی الامکان از وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به کوهسنگی مشهد استفاده کنید. در ادامه راه‌های دسترسی به پارک کوهسنگی را برای شما شرح می‌دهیم.
دسترسی به کوهسنگی با خودرو شخصی: با خودرو شخصی از راه‌های مختلفی می‌توانید به کوهسنگی برسید. مستقیم‌ترین مسیرها خیابان بهشتی و کوهسنگی است که در انتهای هر دو آن‌ها به پارک دسترسی خواهید داشت. سایر مسیرها بولوار نامجو و بولوار ملاصدرا هستند که شما را به پارک می‌رسانند.
دسترسی به کوهسنگی با مترو: قبل از اینکه خط دو مترو مشهد به راه بی‌افتد، تنها راه رسیدن به این پارک ایستگاه شریعتی خط یک بود. این ایستگاه در فلکه تقی‌آباد و نزدیک زیست خاور است که شما را به ابتدای خیابان کوهسنگی می‌رساند. از این خیابان نیز می‌توانید با تاکسی خود را به پارک برسانید. ایستگاه خط دو مترو اما نزدیک‌تر است. درست جنب باغ الندشت ایستگاه مترو الندشت قرار دارد که وسط خیابان کوهسنگی است. از این ایستگاه تا خود کوهسنگی حدود 15 دقیقه باید پیاده روی کند. اما تاکسی نیز در این مسیر وجود دارد.
دسترسی به کوهسنگی با اتوبوس: با اتوبوس مستقیماً می‌توانید جلوی در پارک پیاده شوید. علاوه بر خط اتوبوس خیابان کوهسنگی، پایانه زکریا که در ضلع جنوب شرقی پارک قرار دارد نیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای دسترسی به این پارک باشد.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
پارک کوهسنگی مشهد به صورت 24 ساعته در دسترس گردشگران و علاقه‌مندان قرار دارد و از نظر ساعات دسترسی محدودیتی برای افراد وجود ندارد. برای ورود به پارک نیز نیازی به پرداخت ورودی و یا خرید بلیط نیست. اما بخش‌های فرهنگی و تفریحی داخل پارک ساعت کاری محدود و هزینه بلیط جداگانه‌ای دارند که در ادامه به هرکدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.
هزینه بلیط موزه بزرگ خراسان: برای اتباع ایرانی 3000 تومان / برای اتباع خارجی 20000 تومان
ساعت دسترسی به موزه بزرگ خراسان: همه روزه از ساعت 9 تا 19
هزینه بلیط فرهنگسرای کودک و آینده: بسته به رویداد در حال برگذاری متفاوت است.
ساعات دسترسی به فرهنگسرای کودک و آینده: هر روز هفته از ساعت 7:45 تا 16
ساعات دسترسی به موزه صنایع دستی گنجینه: هر روز از ساعت 9 تا 17
کوهسنگی قدیمی ترین تفرجگاه مشهد
کوهسنگی از قدیمی ترین تفرجگاه های مشهد است.
دانستنی‌های قبل از دیدن کوهسنگی مشهد
پارک کوهسنگی مشهد قدمتی چند ده ساله دارد. این پارک در سال 1310 با احداث قنات‌ها و مکان‌هایی برای استراحت و تفریح مانند رستوران و کاروانسرا تبدیل به یک منطقه ییلاقی اختصاصی برای اشرافیان شد. در سال 1318 نیز آلمان‌ها با ساختن ساختمانی دو طبقه شامل رستوران و دیگر امکانات تفریحی، جدول‌کشی و نرده‌کشی این منطقه را به یک پارک طبیعی تبدیل کردند. تا این زمان کوهسنگی هنوز خارج از شهر مشهد قرار داشت.
در سال 1340 با گسترش شهر، شهردار وقت برای متصل کردن پارک کوهسنگی به شهر، خیابان زیبای کوهسنگی را احداث کرد. این خیابان که در زمان خود از خیابان‌های اصولی و استاندارد کشور محسوب می‌شد پارک را به بدنه شهر متصل می‌کرد و تا راه آهن مشهد نیز ادامه داشت.
شاید برایتان جالب باشد که شاه عباس صفوی مراسم تاجگذاری خود را در منطقه ییلاقی کوهسنگی و زمانی که هنوز این منطقه مخصوص اشرافیان بود برگزار کرد. شاید بتوان گفت از دلایل پیشرفت این منطقه و توجه به آن نیز همین موضوع بوده است.
در پارک کوهسنگی مشهد برای هر سن و سلیقه‌ای تفریحی وجود دارد. از جمله امکانات تفریحی این پارک می‌توان به دریاچه مصنوعی در ضلع شرقی پارک، منوریل، رستوران‌ها و کافه‌های داخل پارک، دو پارک کودک روباز، مجتمع پذیرایی کوهسنگی، موزه صنایع دستی، گالری چهارسوق هنر و... اشاره کرد که هر کدام سلیقه‌ای را به سمت خود جذب می‌کند.
موزه بزرگ خراسان که در پارک کوهسنگی قرار دارد، در اسفند ماه سال 1393 افتتاح شد
در طول سال‌های اخیر مجموعه‌های فرهنگی تفریحی بسیاری ایجاد شده است که پای افراد با سلیقه‌های متفاوتی را به این پارک نیز باز کرده است. از جمله این مجموعه‌ها می‌توان به موزه بزرگ خراسان، موزه صنایع دستی گنجینه و فرهنگسرای کودک و آینده اشاره کرد.
موزه بزرگ خراسان که در پارک کوهسنگی قرار دارد، در اسفند ماه سال 1393 افتتاح شد. این موزه که به دست معماران و مهندسان خلاق کشورمان نظیر دکتر مهندس میرفندرسکی، مهندس کازرونی و دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی ساخته شده است، شش بخش مختلف شامل سالن اجتماعات، کتابخانه تخصصی، مخزن نگهداری از اشیاء تاریخی و تزئینات معماری، آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء تاریخی و یک گالری هنری دارد.
فرهنگسرای کودک و آینده که در ضلع شمالی پارک و کنار موزه بزرگ خراسان قرار دارد، محل برگزاری رویدادهای مختلف جهت رشد و تعالی کودکان است. برگزاری کلاس‌های آموزش ساز و موسیقی، برگزاری جشن‌های ویژه مانند شب یلدا، کارگاه بازی خلاقانه مادر و کودک، کارگاه اوریگامی مادر و کودک و.. از جمله رویدادهایی است که در این مجموعه تاکنون برپا شده است.
در  پارک کوهسنگی مشهد تفریحات مختلفی برای سلایق مختلف وجود دارد.
راهنمای بازدید از کوهسنگی مشهد
اگر قصد رفتن به پارک کوهسنگی را دارید سعی کنید قبل از غروب آفتاب در این پارک حضور داشته باشید. دیدن باغ‌های سرسبز این پارک در کنار جوی‌های آبی که از پیاده‌روهای آن می گذرد و نشستن در کنار این طبیعت لذتی است که در عصر تابستانی یا بهاری شما را تکمیل می‌کند.
پس از استشمام هوای خنک و غنی شدن از این منظره می‌توانید به سمت قله کوه‌های اطراف پارک حرکت کنید. کوه‌هایی که با وجود پله‌ها و سنگی بودن آن‌ها صعود کردن از آن‌ها بسیار راحت است. از بالای این کوه‌ها به خصوص در هنگام غروب خورشید نمایی بسیار خاص را از شهر مشهد و حرم امام رضا (ع) در زیر پای خود خواهید داشت.
اگر به موزه‌گردی علاقه دارید می‌توانید به موزه بزرگ خراسان و یا موزه صنایع دستی گنجینه سری بزنید و از آثار آن‌ها نیز دیدن کنید. در کنار آن می‌توانید از فروشگاه‌های اطراف پارک سوغاتی‌های مشهد و سوغاتی‌های مخصوص این منطقه از جمله ظروف مخصوص دیزی سنگی را نیز خریداری کنید.
کودکان شما در این پارک می‌توانند در زمین بازی مخصوص کودکان که با ایمنی بالا ساخته شده‌اند بازی کنند. برای خرید سوغاتی نیز می‌توانید به مراکز خرید اطراف پارک کوهسنگی مراجعه کنید.
قصد سفر به مشهد را دارید؟ شاید خواندن مطلب «سفر به مشهد» کمک کند لذت بیشتری از سفر ببرید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید 2 دیدگاه ۵ / 4.1 131 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
8 اردیبهشت، 1399

مسیرش خیلی خیلی شلوغه

مسعو
8 اردیبهشت، 1399

مسیرش خیلی خیلی شلوغه کلافه شدم ترافیکه