• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

موزه آبگینه، شیشه‌ها نقش خاطره می‌زنند

11 آذر، 1398
18 آبان، 1398
مدت مطالعه :
موزه "آبگینه و سفالینه" که به موزه آبگینه نیز مشهور است، در شهر آب و آیینه سابق یعنی تهران قرار دارد. شهری که روزگاری آب و هوای آن به قدری زلال، تمیز و پاکیزه بود که به آن لقب شهر آب و آیینه را دادند. هرچند این روزها به دلیل خاکستر تهران، دودی بر تن آثار تاریخی و قدیمی شهر نشسته، اما بازهم این آثار به قدری زیبا و چشم‌گیر طراحی شده‌اند که افرادی را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشانند. موزه آبگینه تهران نیز از آن آثار تاریخی است که سالانه بیش از 2 میلیون بازدید کننده دارد و می‌توان گفت پرطرفدارترین موزه ایران است. اگر تا به حال از این موزه دیدن نکرده‌اید، حتماً یک روز از آخر هفته خود را به بازدید از این اثر زیبا و شاهکارهایی که در دل خود دارد اختصاص دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موزه، با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان برای بازدید از موزه آبگینه
موزه آبگینه ساختمانی دو طبقه در میان باغی بسیار سرسبز و زیباست. در واقع می‌توان گفت وقتی چشم‌نوازی این بنا تکمیل می‌شود که در کنار درختان تنومند سرسبز و باغ‌های پر از گل خود باشد. بنابراین اگر می‌خواهید موزه آبگینه تهران را در بهترین حالت خودش ببینید، بهتر است در فصل بهار به دیدن این شاهکار بروید. مانند تمام جاهای دیدنی تهران، این موزه نیز در ایام نوروز بسیار شلوغ است و توریست‌ها و مسافران زیادی از سراسر ایران و جهان برای آشنایی با تاریخ شیشه و سفال دوران قبل از مسیح به تهران سفر می‌کنند.
موزه آبگینه
ساختمان موزه آبگینه نوستالژی است | عکس: سحر قاسمی
به همین دلیل اگر دوست دارید با فراغ بال و یک دل سیر از بهترین و ناب‌ترین مجموعه بلور و سفال دنیا دیدن کنید بهتر است پس از تعطیلات نوروز و در ماه اردیبهشت یا خرداد برای بازدید موزه آبگینه تهران اقدام کنید.
راه دسترسی به موزه آبگینه
آدرس: تهران، خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر، موزه آبگینه و سفالینه ایران
موزه آبگینه تهران در خیابان سی تیر تهران قرار دارد. به همین دلیل نیز دسترسی به آن، آن هم با خودرو شخصی مشکل است. زیرا خیابان‌های اطراف یعنی خیابان امام خمینی و خیابان جمهوری هر دو در محدوده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد قرار دارند. جای پارک نیز در اطراف موزه به سختی یافت می‌شود. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم برای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر به موزه آبگینه تهران از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده کنید. در ادامه نحوه دسترسی به موزه را با هرکدام از وسایل نقلیه عمومی شرح می‌دهیم.
دسترسی به موزه آبگینه با مترو: اگر با مترو قصد رفتن به موزه آبگینه را دارید، خط دو متروی شهری تهران اولین انتخاب شما خواهد بود. در خط دو، سوار خط صادقیه – فرهنگسرا شوید و در ایستگاه مترو حسن آباد پیاده شوید. پس از پیاده شدن از ایستگاه و ورود به خیابان امام خمینی، برعکس جهت خودروها خیابان را ادامه دهید. پس از طی حدود 200 متر، به خیابان سی تیر خواهید رسید. موزه آبگینه در میان همین خیابان قرار دارد.
دسترسی به موزه آبگینه با اتوبوس: با استفاده از اتوبوس می‌توان از هر دو مسیر خیابان جمهوری و امام خمینی به این موزه دسترسی پیدا کرد. راحت‌ترین انتخاب نیز خط ویژه جمهوری – بهارستان است. در این خط باید در ایستگاه حافظ پیاده شوید. پس از کمی پیاده‌روی به خیابان سی تیر خواهید رسید. از طریق خیابان امام خمینی نیز می‌توانید سوار اتوبوس‌هایی که به مقصد آن‌ها به سمت امام خمینی و یا مبدأ آن‌ها به سمت پارک شهر است استفاده کنید.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
ساعات دسترسی: ساعت بازدید از موزه آبگینه تهران در دو فصل بهار و تابستان از ساعت 9 تا 19 و در فصول پاییز و زمستان از 8 تا 17 می‌باشد. در ضمن موزه آبگینه در ایام سوگواری و نیز دوشنبه‌ها تعطیل می‌باشد.
هزینه بازدید: هزینه بازدید از موزه، برای اتباع ایرانی: 2500 تومان
هزینه بازدید از موزه برای اتباع خارجی: 15000 تومان
هزینه ورود برای اعضای انجمن دوست داران میراث فرهنگی (در صورت داشتن کارت انجمن) رایگان است.
دانستنی‌های قبل از دیدن موزه آبگینه
موزه آبگینه در واقع خانه شخصی قوام السلطنه (احمد قوام) است که خود او دستور ساخت آن را در اواخر دوران حکومت احمدشاه قاجار داد.
ساختمان موزه آبگینه توسط معماران ایرانی و اروپایی و با تلفیقی از این دو سبک معماری ساخته شده است. بر دیوارها و سقف‌های این ساختمان می‌توان آثار نقش‌های دوران سلجوقی و بر دیوارها و ستون‌های آن شاخص‌های معماری دوران قاجار و پهلوی را دید. پله‌های چوبی نعلی شکل که در وسط ساختمان بنا شده است نیز از برجسته‌ترین شاخص‌های معماری روسی در قرون 18 و 19 است.
شیشه‌های موزه آبگینه
ظروف شیشه‌ای رنگی دلتان را خواهد برد | عکس: سورنا رفیعیان
مجموعه تالار آبگینه از 6 موزه (تالار) ساخته شده است. ساخت تمام این موزه‌ها و طراحی آن‌ها به عهده معمار اتریشی مشهور، هانس هولاین بوده است. هولاین برای طراحی این موزه‌ها از شیوه معماری قبل و بعد از اسلام الهام گرفته است.
موزه آبگینه از 10 موزه برتر ایران است که سالانه بیش از 2 میلیون بازدید کننده از سراسر جهان دارد.
قدمت برخی از اشیاء شیشه‌ای تالار بلور به هزاره اول قبل از میلاد مسیح، سلسله هخامنشیان، ساسانیان و اوایل دوره اسلامی باز می‌گردد.
در تالار مینا، لوله‌های شیشه‌ای به نمایش گذاشته شده‌اند که از حفاری معبد چغازنبیل، بزرگ‌ترین معبد ایران در هزاره دوم قبل از میلاد، به دست آمده‌اند.
آثار سفالی و مانند گلدان‌ها و کوزه‌ها با طرح‌ها و نقش‌های هندسی در تالار مینا مربوط به قرن یکم تا چهارم هزاره اول قبل از میلاد است.
تالار صدف منبعی از آثار دیدنی شیشه‌ای با تزئینات و میناکاری‌های دوران پس از اسلام است. تالار صدف به دلیل شکل معماری آن به صورت یک صدف باز به این نام درآمده است.
نمای داخلی موزه آبگینه
نمای داخلی ساختمان موزه آبگینه بزرگی و شکوه دوران قاجار را تداعی می‌کند | عکس: عباس پویا
تالار زرین فام موزه آبگینه تهران مکانی است برای دیدن نقش و نگارهای رایج دوران سلجوقی که بر روی ظروف سفالی هک می‌شدند. در این آثار می‌توان طرح‌هایی به شکل دعا، شعر، مینیاتور و یا چهره‌های مغولی را در بر روی ظروف دید.
تالار لاجورد موزه آبگینه به دو بخش تالار لاجورد 1 و 2 تقسیم شده است. در بخش 1 سفال‌های فیروزه‌ای مربوط به قرن شش و هفت هجری قمری و ظروف شیشه‌ای با لعاب فیروزه‌ای مربوط به قرن ششم به نمایش گذاشته شده است. در بخش دوم نیز آثار شیشه‌ای مربوط به قرن یازده و سیزده هجری قمری را می‌توان دید. بیشتر این آثار مربوط به دوران شاه عباس صفوی است که شیشه کاران ونیزی را برای تعلیم دادن به ایران دعوت کرده بود.
راهنمای بازدید از موزه آبگینه
تالار آبگینه تهران از 6 تالار ساخته شده است که هرکدام نیز طراحی منحصر به فرد و آثار شگفت‌انگیزی دارند. به همین دلیل نیز این موزه علاوه بر آثار قدمتی‌اش، به معماری بسیار زیبا، دقیق و خاص خود نیز مشهور است. مجموعه این 6 تالار گنجینه‌ای از آثار و اشیاء شیشه‌ای و سفالی است که هرکدام مربوط به دورانی خاص هستند. در این موزه می‌توان از قرون ابتدایی هزاره یکم قبل از میلاد مسیح تا قرن 13 هجری قمری سیر تحول هنر سفال و شیشه‌کاری را مشاهده کرد. از آنجا که معماری هرکدام از بخش‌های این خانه سلطنتی مربوط به دورانی خاص است، می‌توان بر در و دیوار و ستون‌های آن شاخصه‌های معماری عصر قاجار، پهلوی، معماری اروپایی، قبل از اسلام و پس از اسلام را نیز به وضوح مشاهده کرد.
با همه این تعاریف باید گفت تمامی بخش‌های موزه آبگینه دیدنی است. به خصوص اینکه آثار در همه تالارها به ترتیب زمان چیده شده‌اند و شما را مجاب به دنبال کردن تاریخ می‌کنند. آثار نمایش داده شده در هرکدام از تالارها اعجاز و شگفتی‌های مربوط به خود را دارد که شما را با فرهنگ عصرهای مختلف ایران و اروپا آشنا می‌کند. اما اگر عاشق آثار شیشه‌ای هستید، ابتدا به تالار بلور که منبعی از شیشه‌کاری‌های دوران ساسانی است سری بزنید تا به بهترین دوران شیشه کاری ایران سفر کنید. تالار مینا نیز مجموعه از آثار سفالی و شیشه‌ای است که برای هر سلیقه‌ای مناسب است و شما را با فرهنگ‌ها و اعتقادات دوران قبل از تولد مسیح آشنا می‌کند. در نهایت باید گفت اگر از تمامی بخش‌های این موزه دیدن نکنید، انگار اصلاً به این موزه نرفته‌اید! پس سعی کنید با فراق بال و زمانی آزاد به سراغ موزه آبگینه تهران بروید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.4 50 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
12 خرداد، 1399

سلام. اولین باره وارد این سایت شدم. خیلی خوشم اوند.موفق باشید

پاسخ اسمارتیز :خوشحالیم که نظرتون جلب شده =)