• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

لواسان

13 آذر، 1398
13 آذر، 1398
مدت مطالعه :
لواسان شهر ویلاهای لوکس و باستی‌هیلز و دریاچه‌ی زیبای سد لتیان است. نزدیک‌ترین شهر ییلاقی به تهران، جایی که برای گذراندن یک بعد از ظهر خنک تابستانی و فرار از گرمای تهران بهترین انتخاب است. اگرچه لواسان را همه به ویلاها و تفریحات گران‌قیمت می‌شناسند، اما در این شهر مرکزی شمیرانات هم، می‌توان به‌صرفه و اقتصادی تفریح کرد. ساحل رود جاجرود که از دل لواسان می‌گذرد همواره پر از بساط پیک‌نیک‌های خانوادگی است.
بهترین زمان دیدن لواسان
لواسان شهر چهار فصل شمال تهران است. شهری که می‌توان ناز و کرشمه‌ی بهاری را در زیباترین حالت طبیعت در آن تماشا کرد، تابستان‌های گرم را در خنکای این دره‌ی ییلاقی گذراند، هزار رنگ پاییز را از دل طبیعت زیبایش مشاهده کرد و زمستان‌های سفید و برفی آن را در ارتفاعات پیچ در پیچ آن تجربه کرد. لواسان را در هر فصلی از سال که هستید از دست ندهید.
آدرس و راه‌های دسترسی به لواسان
برای رفتن به لواسان بهترین راه استفاده از ماشین شخصی است، زیرا گرفتن تاکسی و آژانس معمولا هزینه‌ی زیادی را شامل می‌شود. حتی اگر مبدا شما غربی‌ترین نقطه‌ی شهر تهران باشد هم، رسیدن به شهر لواسان بیشتر از یک ساعت زمان نخواهد برد. برای رفتن به لواسان، می‌توان همت را به سمت شرق تا بزرگراه باقری شمال ادامه داد، اما راه بهتر رسیدن به بزرگراه بابایی است. نرسیده به شهرک کوثر و خوالی استخر، خروجی جاده لشگرک را به سمت شمال بپیچید و تا منطقه‌ی لشگرک پیش بروید. سپس وارد بلوار امام خمینی شوید که خیابان اصلی لواسان است و کمی بعد به مرکز لواسان خواهید رسید.
آدرس لواسان: جاده لشکرک، بلوار امام خمینی
لواسان
لواسان نزدیک‌ترین شهر ییلاقی به تهران | عکس: مرتضی علاءالدینی
دانستنی‌های قبل از دیدن لواسان
  • لواسان شهری در 11 کیلومتری شمال شرق تهران و مرکز شهرستان شمیرانات است.
  • نزدیک‌ترین شهر ییلاقی و خوش آب و هوا به تهران، لواسان است.
  • اکثر بومی‌های شمیرانات به این شهر لواسون می‌گویند.
  • کلمه‌ی لواسان در زبان فارسی پهلوی به معنی لبه یا تیغه‌ی کوه است، در واقع بیشتر به محل طلوع خورشید گفته می‌شده.
  • اولین بار ناصر خسرو قبادیانی بلخی در مقدمه‌ی کتاب سفرنامه‌ی خود، حدود هزار سال پیش نام لواسان را آورده است.در قسمتی از سفرنامه‌ی ناصر خسرو که به توصیف کوه دماوند پرداخته است آمده که: «میان ری و آمل، کوه دماوند است مانند گنبدی که آن را لواسان گویند»
  • در بعضی کتاب‌های تاریخی دیگر نیز منطقه‌ی لواسان را به نام کوشک دشت خوانده اند.‌ کوشک دشت به معنای دشتی است که کاخی در آن واقع شده باشد. این نام چندان هم دور از انتظار نیست، زیرا امروزه هنوز هم بقایای کاخی عظیم در کرانه‌های رودخانه‌ی جاجرود و سد لتیان مشاهده می‌شود.
  • لواسان در واقع در ابتدا دره ای خوش آب و هوا و ییلاقی بوده است که رودخانه‌ی جاجرود از آن رد می‌شده و در انتهای آن دریاچه‌ای پشت سد لتیان تشکیل شده بوده و بعدها به مرور زمان ویلاهایی در این منطقه ساخته شد و کم‌کم به شهر لواسان تبدیل شد.
  • در سرشماری سال 1395 جمعیت شهر لواسان 18146 نفر بوده است. این تعداد شامل 9318 نفر مرد و  8828 زن و 6130 خانوار بوده است.
  • لواسان نخستین شهر هوشمند ایران و دارای رتبه‌ی 131 جهانی بین شهرهای هوشمند جهان می‌باشد.
  • لواسان از معدود شهرهای کشور است که مجهز به سنسورهای زلزله سنج و کنترل آب و هوا می‌باشد.
  • طرح هوشمندسازی و تجهیز وسایل حمل و نقل و ون و مینی بوس‌های لواسان به سیستم جی پی اس، همچنین تجهیز کل منطقه‌ی لواسان به ابر وای فای پرسرعت و رایگان، در برنامه‌ی کار دولت است.
حوزه علمیه‌ای در لواسان
حوزه علمیه امام حسن مجتبی در لواسان
راهنمای بازدید از لواسان
لواسان از شمال تا کوه‌های ورجین، باغدره و افجه، از غرب تا کوه قصران، از شرق تا کوه ایرا و فیل زمین و جاجرود و از جنوب تا کوه‌های تلو، قوچک، زینکوه و اراکوه ادامه دارد. به مرکز این بخش عظیم که منطقه‌ی مسکونی است، شهر لواسان می‌گویند. به دلیل آب و هوای خوش و تمیز لواسان و نزدیکی به شهر تهران، جاهای دیدنی بی‌شماری در این شهر مورد علاقه‌ی مردم قرار گرفته است که چند مورد مهم از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.
سد لتیان لواسان
از مهم ترین جاهای دیدنی لواسان سد لتیان است که در سال در سال 1346 بر روی رودخانه جاجرود در 25 کیلومتری شمال شرقی تهران به بهره‌برداری رسیده است. این سد بتنی در جنوب لواسان، از منابع اصلی تامین آب و برق شهر تهران است. حدود 30 درصد از آب شرب کل شهر تهران از سد لتیان لواسان تامین می‌شود. سد لتیان لواسان با نام قبلی فرحناز، در محلی که رودخانه برگ جهان به رودخانه‌ی بزرگ جاجرود می‌ریزد، در دره‌ای در میان کوه جاجرود و کوه بندک ساخته شده است. پارک جنگلی لتیان و پارک تلو در اطراف دریاچه‌ی پشت سد از مناطق مورد علاقه‌ی گردشگران برای پیک نیک هستند.
رودخانه جاجرود لواسان
رودخانه طولانی جاجرود با طول 140 کیلومتر رودخانه ای‌ست که در امتداد شرقی تهران از دامنه‌های جنوبی البرز سرچشمه گرفته و در طول مسیر به چندین سرشاخه تقسیم می‌شود و تا جنوب تهران نیز ادامه دارد. رودخانه‌ی جاجرود و سرشاخه‌های اصلی و فرعی آن از روستاهای لواسان می‌گذرند و قیمت مهم آن از میان سد لتیان گذشته و حدود 23 کیلومتر را در منطقه‌ی حفاظت‌شده جاجرود و پارک‌ملی خجیر می‌گذراند. جاجرود در انتها در قسمت جنوبی پارک‌ملی خجیر با رودخانه‌ی دماوند تلاقی یکی می‌شود. ساحل خنک و خوش منظره‌ی جاجرود در قسمت‌های بالایی یعنی اطراف سد لتیان و روستاهای اطراف لواسان بهترین مکان‌ها برای گذراندن یک نیم روز با نشاط و خانوادگی است.
باستی هیلز لواسان
شهرک تازه تاسیس باستی هیلز لواسان شهرکی متعلق به سران دولت و خانواده‌های آنها و به اصطلاح آقازاده‌ها است که ویلاهایی بسیار لوکس و حتی فرا تصور در آن ساخته شده است. معماری درونی ویلاهای چندین میلیاردی باستی هیلز لواسان امکاناتی دارد که با گران قیمت ترین و مجهز ترین ویلاهای جهان در رقابت است. این شهرک با امنیت بالایی حراست می‌شود.
باستی ‌هیلز
شهرک باستی‌هیلز که متلق به سران دولت و آقازاده‌ها است
آبشار ناراناز معروف‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی شهر لواسان می‌توان به آبشار ناران لواسان اشاره کرد. آبشار ناران لواسان آبشار پر آبی‌ست که در تمام فصل‌های سال جاری‌ست و با ارتفاع 15 متر، پر ابهت و سبز و زیبا، سال‌هاست که در خوشی و خنکی هوای این منطقه نقش دارد.
آبشار برگ جهان
از روستاهای زیبای توابع لواسان، روستای برگ جهان با آبشاری به همین نام است. آبشار بزرگ و زیبای برگ جهان از کوه‌های قلعه سر سیاه در ارتفاعات لواسان سرچشمه می‌گیرد و از دل‌انگیزترین و باصفاترین جاهای دیدنی لواسان است.
روستای کند علیا روستایی با معماری خاص و دیدنی در شمال شرقی شهر لواسان است. روستایی که بافت جذاب و طبیعی آن گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. چشم اندازهای طبیعی روستای کند علیا از قابلیت‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شوند.
غار هملون
غار هملون کوچک و غار هملون بزرگ، دو غاری هستند که مجموعه غار هملون را در دره‌ی هملون واقع در نزدیکی شهر میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات تشکیل داده‌اند. سنگ‌های جالب داخلی و دالان‌های پر پیچ و خم غار هملون با شکل جالب خود موجب توجه گردشگران شده‌اند. غار هملون کوچک غاری‌ست با دهانه‌ای 3 متری با ارتفاع حدود 1 متر که زیر یک طاق سنگی بزرگ قرار دارد. طول غار هملون کوچک حدود 50 متر باشد و سرتاسر کف این غار پوشیده از سنگ و خاک و گل لغزنده است. چندین سال است که شهرداری لواسان چهارچوب آهنی بزرگی را در ورودی این غار نصب کرده است تا مانع ریزش آن شود. نگران تنگی دهانه این غارها نباشید و با اطمینان وارد شوید زیرا به مرور که پیش می‌روید دالان‌ها گسترده و وسیع می‌شوند. در طول این مسیر که حدود 30-40 متر آن سراشیبی است مواظب قدم‌هایتان روی سطح لیز و لغزان و گل آلود باشید و تا جای ممکن با تجهیزات وارد شوید. ناگفته نماند که تمام این سختی‌ها به تماشای ابهت و زیبایی درون غار هملون می‌ارزد.
غار موزه وزیری لواسان
اولین غار موزه خصوصی ایران به نام غار موزه وزیری لواسان در سال 1384 شروع به فعالیت کرد. مدیریت کل این غار موزه را دکتر ناصر هوشمند وزیری، از مجسمه سازان مطرح و خوش‌ذوق کشورمان بر عهده دارد. غار موزه وزیری لواسان ساختمان لوکس غار‌مانندی است با مساحت 1000 متر مربع که کلیه‌ی هزینه‌ها و ایده‌ها و خلاقیتی که در آن بکار رفته توسط دکتر ناصر هوشمند وزیری اعمال شده است و هنوز هم در حال توسعه و تکمیل و حفر تونل‌های داخلی است. غار موزه وزیری لواسان شامل بخش‌های نمایشگاهی، کارگاهی، صنایع‌دستی، آموزشی ، نگارخانه و سالن اجتماعات می‌باشد.
موزه وزیری لواسان
اولین غار موزه خصوصی ایران در لواسان
روستای کند علیا
کاروانسرای چشمه دو برار لواسان
کاروانسرای چشمه دو برار لواسان، کاروانسرایی شاه عباسی است که در قسمت شمال غرب دشت لار، در فاصله 3900 متری شمال، امامزاده پنج تن دشت لار، در ضلع شرقی چشمه دوبرار واقع شده است. این کاروانسرا با استفاده از سنگ لاشه‌ی رودخانه و گچ نیم‌کوب سنتی به طرز زیبا و استادانه ای ساخته شده است. زمان دقیق ساخت کاروانسرای چشمه دو برار لواسان را با توجه به نوع معماری این کاروانسرا، دوران صفویه می‌دانند. این بنا در سال 1382 با شماره 10357 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
حمام راحت آباد
روستای زیبا و چهارفصل راحت آباد با حمام معروف خود در شمال روستای کند‌علیای لواسان قرار دارد و با مسیری راحت برای رفت و آمد، موجب رونق گردشگری در این منطقه شده است. حمام راحت آباد بنایی قدیمی و تاریخی مربوط به اواخر دوران صفویه و اوایل قاجار است که با وجود خرابی‌های زیاد اما هنوز هم می‌توان فضاهای رختکن، گرمخانه و خزینه‌ی آن را تشخیص داد. در بدنه دیوار شرقی گرمخانه و خزینه‌ی حمام راحت آباد، جوی آبی جریان داشته که در قدیم آب گرم را از خزینه به دورتادور این حمام می‌گردانده و باعث گرم شدن گرمخانه و تامین گرمای حمام می‌شده. مصالح به کار رفته در ساخت حمام راحت آباد اغلب سنگ لاشه و ملات گچ است، به علاوه‌ی ملات گل آهک برای پوشاندن و سفید‌کاری دیواره‌های داخلی. حمام راحت آباد در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
موقعیت دقیق حمام راحت آباد روی نقشه
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

استاد درست‌نویسی عالم هستم؛ ملکه‌ی سفر بروها و قصه‌نویسان جهانم، این‌جا هم از سفر می‌نویسم و متعلقاتش، باشد که چراغی باشد بر راه مسافری

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4 99 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.