• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

در فیلبند ابرها را در دستان خود بگیرید

25 مهر، 1398
25 مهر، 1398
مدت مطالعه :
کارتون هایدی را به ‌یاد دارید؟ دختری سوییسی که در دل کوه‌های آلپ و دشت‌های سرسبز و در ارتفاعات برفراز ابرها زندگی می‌کرد. احتمالا بارها نیز عکس‌هایی واقعی از رشته‌ کوه‌های آلپ دیدید. روستای فیلبند مازندران، شما را یاد طبیعت بکر اروپایی و روستای هایدی خواهد انداخت. روستایی بر فراز ابرها که اکثر اوقات، فرشی زیبا از ابرها در چند قدمی آن تشکیل می‌شود. این اقیانوس ابرها، مهم‌ترین جاذبه‌ی روستای فیلبند هستند که با جنگل‌های یاقوتی و کوه‌های سربه‌فلک کشیده، طبیعتی بی‌نظیر را در شمال ایران به‌وجود آورده.
بهترین زمان دیدن فیلبند
جالب است بدانید روستای فیلبند در تابستان‌ها حدود 1000 خانوار جمعیت و در زمستان‌ها کاملا خالی از سکنه می‌شود، اما بهترین زمان بازدید از روستای فیلبند، بهار و تابستان است. اوایل فصل بهار با بارش باران، تگرگ و برف در منطقه مواجه می‌شوید و اما در تابستان با نسیمی خنک و دل‌پذیر. هفت ماه از سال، فیلبند سفیدپوش می‌شود. از اوایل مهرماه فصل سرما شروع می‌شود و تا آخر زمستان ادامه دارد. در مجموع فیلبند در هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد.
اقیانوس ابرها در حال خداحافظی با خورشید
درواقع عکس‌هایی که از فصل‌های مختلف این روستا دیده‌اید، همگی واقعیت دارند. عکس‌هایی که مانند تابلوی نقاشی با رنگ‌ها و شکل‌های اعجاب‌انگیز نمایش داده می‌شوند.
سحرگاه زیبای روستای فیلبند بدون فرشی از ابر
در روزهای گرم سال، فیلبند خنک است و نسیمی ملایم می‌وزد. رنگین‌کمان‌هایی که در فصل بهار بعد از بارش باران در روستای فیلبند ایجاد می‌شوند یکی از جذابیت‌های این روستا است. در تابستان آب‌وهوای بسیار مطلوب و گاهی اوقات سرد دارد. فیلبند در پاییز سرمای سوزناکی دارد و تحملش برای گردشگرانی که از مناطق گرمسیر می‌آیند کمی سخت است. روستاییان در این زمان کم کم به پایین کوه می‌روند و روستا خالی از سکنه می‌شود. زمستان‌ها استخوان شما یخ خواهد زد و کسی را هم در این روستا پیدا نخواهید کرد.
راه دسترسی به فیلبند
آدرس: استان مازندران، جاده هراز، 56 کیلومتری آمل، ییلاق فیلبند
مسیر دسترسی: اگر از شهر تهران به سمت فیلبند می‌روید باید از جاده کرج وارد جاده هراز بشوید. بعد از گذر 140 کیلومتر، وارد فرعی روستای فیلبند شوید. فاصله روستای فیلبند با بابل حدود 86 کیلومتر و با آمل حدود 56 کیلومتر است.
در فصل بهار، روستای فیلبند به نهایت زیبایی خود می‌رسد
از جاده هراز تا ییلاق فیلبند، 30 کیلومتر بیشتر فاصله نیست. متاسفانه جاده فرعی روستای فیلبند آسفالتی نامناسب دارد اما از نظر مسافت کوتاه است. از سمت آمل که بروید، باید وارد خروجی سنگچال شوید. بعد از 18 کیلومتر در مسیر سنگچال ماندن، راهی آسفالته به فاصله 5 کیلومتر تا فیلبند دارید. مسیر دسترسی به فیلبند با مناظر زیبا و دل‌نشین محاصره شده و شما را مات و مبهوت خود خواهد کرد. برای دسترسی آسان‌تر و بدون مشکل، آدرس را از محلی‌ها نیز بپرسید.
هوا در حال تاریک شدن در روستای فیلبند و شکل گرفتن ابرها
پیشنهادی که برای افراد بدون خودروی شخصی دارم سفر با قطار است. شما در قطار می‌توانید مناظر دل‌پذیر مازندرانی را در مسیر خود مشاهده کنید و درکل سفر با قطار، یکی از بهترین روش‌های سفر به‌خصوص در دل استان‌هایی با طبیعت بکر است. با قطار تا یکی از شهرهای اصلی بابل یا آمل بروید و از آن‌جا به سنگچال بروید. سپس می‌توانید از سنگچال تا ییلاقات فیلبند، تاکسی بگیرید. می‌توانید تاکسی دربست بگیرید یا منتظر بمانید تا تاکسی پر شود و شما را تا ارتفاعات ببرد. 
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
هزینه بلیط برای گردشگران ایرانی: رایگان
هزینه بلیط برای گردشگران خارجی: رایگان
ساعات دسترسی: 24 ساعته
مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: 24 الی 48 ساعت
ویلاهای روستایی در فیلبند. شما در یکی از این ویلاها اقامت خواهید داشت
دانستنی‌هایی قبل از دیدن فیلبند
فیلبند در اکثر روزهای سال سرد است، بنابراین درختان رشد چندانی ندارند. پوشش گیاهی فیلبند بیشتر شامل گونه‌های سیاه‌ریشه، آلوچه ترش، زرشک کوهی، انگور کوهی و درخت ون است. جالب است بدانید درختان گردو، فندق، سیب و آلبالو در این منطقه رشد کمی دارند.
گویش محلی فیلبندی‌ها طبری بابلی و روستا، به بام مازندران مشهور است.
همان‌طور که می‌بینید، در روستای فیلبند، ارتفاع شما از سطح زمین بسیار زیاد است
فیلبند به اقیانوس ابرش معروف است.
هنوز که هنوز است، ریش‌سفیدان و بزرگان، امور فیلبند را پیش می‌برند و چارچوب‌های روستا به دستور آن‌ها انجام می‌شود. یکی از رسومات قدیمی و جالبی که هنوز در این ناحیه اجرا می‌شود، کشتی لوچو است.
راهنمای بازدید از فیلبند
جذاب‌ترین ویژگی روستای فیلبند، اقیانوس ابری است که روبه‌روی شما قرار دارد. وقتی دره‌ای از ابر را می‌بینید دل‌تان می‌خواهد روی این فرش ابر بپرید و مانند قالی سلیمان با آن به همه جا بروید. اگر از لحاظ فیزیکی قابل اجرا بود، واقعا لحظه‌ی رویایی می‌شد. این حس را به‌غیر از روستای فیلبند، در جنگل ابر تجربه خواهید کرد. اقیانوس ابر فیلبند به قدری زیبا است که شما را مجبور می‌کند ساعت‌ها روی صخره بنشینید و ابرهایی که تا کیلومترها دورتر فرشی طبیعی بافتند را تماشا کنید.
تا چشم کار می‌کند، ابر و کوه و زیبایی هست
عکسی زیبا که با دوربین آنالوگ گرفته شده و حس قدیمی و خوبی به بیننده می‌دهد.
بازدید چند ساعته از روستای فیلبند فایده‌ای ندارد و پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفرتان را طوری تنظیم کنید که 1 یا 2 شب در اینجا بمانید. دیدن طلوع و غروب خورشید در فیلبند تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد بود. شب را می‌توانید در خانه‌ها و ویلاهای روستایی که متعلق به اهالی روستا است اقامت کنید. اگر هم قصد کمپ کردن دارید، کیسه خواب، چادر مسافرتی، خوراکی و نوشیدنی، کفش کوهنوردی، جوراب گرم، GPS، اجاق مسافرتی، بشقاب و قاشق مسافرتی، کیسه زباله و لباس گرم را فراموش نکنید. به‌دلیل آن‌که در فیلبند، هتل یا مهمان‌سرا نیست، اگر اقامت در آن‌ها مدنظر شما هست باید به آمل یا بابل بازگردید و بازگشت شبانه از فیلبند به آن‌جا، کاری بیهوده و طاقت‌فرسا است.
نوشیدن چای در طبیعت زیبای روستای فیلبند با هوای پاک
اگر عکاس حرفه‌ای هستید یا دوربین عکاسی دارید پس حتما لنز خود را تمیز کنید زیرا که به یکی از بهترین گزینه‌های عکاسی طبیعی در جهان سفر خواهید کرد. از کجا بگوییم؟ اقیانوس ابرها، کوه‌های سربه‌فلک کشیده و دره‌های طبیعی، پوشش گیاهی متراکم و سرسبز و آسمان زیبا در شب و روز، همگی جزو پدیده‌های طبیعی بی‌نظیر در روستای فیلبند هستند که کمتر جایی همه را با هم دارد.
کلبه‌ای قدیمی و زیبا در ییلاقات فیلبند
متاسفانه در سالیان اخیر، طبیعت فیلبند ضربه زیادی از گردشگران خورده است. همواره کیسه‌های زباله همراه خود داشته باشید تا زباله‌های خود را جمع کنید. بهتر است اگر دیدید زباله‌های مسافران دیگر در طبیعت رها شده‌اند، آن‌ها را جمع‌آوری کنید. اگر فیلبند تمیز و بکر باقی‌بماند، تا سال‌ها می‌توانیم از سفر به آن لذت ببریم.
پیشنهاد می‌کنیم صبح زود به سمت فیلبند راه بی‌افتید تا ظهر یا بعد از ظهر به این روستا برسید. ویلای خود را تحویل بگیرید و یک یا دو ساعت در ویلا استراحت کنید. سپس کفش طبیعت‌گردی و لباس گرم بپوشید و به ماجراجویی بروید. کوه‌نوردی در فیلبند بسیار لذت بخش است. خیلی از کوهنوردان حرفه‌ای، فیلبند را برای کوهنوردی و کمپینگ انتخاب می‌کنند. چند ساعتی را مشغول طبیعت‌گردی باشید و نزدیک غروب به ویلا بازگردید. هنگامی که هوا تاریک می‌شود، پیدا کردن مسیر بسیار مشکل خواهد بود و خطرناک است. فردا هم صبح زود بیدار شوید. خوردن چای هنگام بالا آمدن خورشید در روستای فیلبند تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود پس به هیچ وجه از دست ندهید. دوباره از صبح تا ظهر طبیعت‌گردی کنید و پیشنهاد می‌کنم ناهار را هم در طبیعت میل کنید. احتمال می‌دهم آن‌قدری این سفر به شما خواهد چسبید که نمی‌خواهید حتی بعد از 48 ساعت به شهر خود بازگردید. معمولا محلی‌های فیلبند می‌توانند برای خوراکی محلی و محصولات محلی تهیه کنند و شما از آن‌ها بخرید. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید چِرای حیوانات دامی و اسب‌ها را در دشت‌ها مشاهده کنید.
هنگام بازگشت از روستای فیلبند به بندپی، آبشار درازکش، آبشار شی الیم، روستای گاوزن، آبشار کیمون، آب گرم ازرود و جنگل‌های بابل و شیاده دیدن کنید. روستای سنگ‌چال و چشمه لار هم که از مناطق جالب توجه هستند در مسیر روستای فیلبند قرار دارند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

سپهر هستم. فعلا لیسانس مهندسی برق – قدرت دارم و چون عاشق طبیعت هستم، عشقو با رشته ترکیب کردمو تمرکز کردم روی موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک می‌کنم تا از نابودی خونه‌ی اصلیم، کرهزمین، جلوگیری بشه. سه سال پیش شروع کردم به هیچهایک و ایران‌گردی و در هر سفر چالش‌های جدیدی می‌گذرونم و خودمو دنیای اطرافمو بهتر می‌شناسم. بزرگترین آرزوم اینه همه کشورها رو بگردم و یه روزم برم مریخ! ^_^

امتیاز دهید 2 دیدگاه ۵ / 4.5 79 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
24 اردیبهشت، 1399

عالی بود. ممنون . خیلی خوب راهنمایی کردی

پاسخ اسمارتیز :خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده.
مهمان
7 اسفند، 1398

من رفتم خیلی خیلی خوب بود

پاسخ اسمارتیز :بسیار عالی