• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

دریاچه‌ی گهر لرستان

11 مهر، 1398
11 مهر، 1398
مدت مطالعه :
تا حالا در صبحی دل‌انگیز، در چادری رو به پهنه‌ی آبی یک دریاچه‌ی بکر و دست‌نخورده از خواب بیدار شده‌اید؟ اگر مثل سانتیاگوی قهرمان در کتاب پیرمرد و دریای ارنست همینگوی، عزم خود را جزم کرده باشید که ماهی بزرگی صید کنید. باید طعمه‌ای، سر قلاب ماهی‌گیریتان ببندید و آن را به آب بیندازید تا با سبدی پر از ماهی قزل‌آلا به چادر خود برگردید. برای همین است که دریاچه‌ی گَهر، جاذبه‌ای حیرت‌انگیز در درود استان لرستان است، در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا شما را با دریاچه گهر لرستان بیشتر آشنا کنیم.
چادر زدن در اطراف دریاچه‌ی گهر
چادر زدن در کنار طبیعت سرسبز دریاچه‌ی گهر- عکاس: عماد نعمت‌الهی 
بهترین زمان دیدن دریاچه گهر
بازدید از دریاچه‌ گهر در فصل زمستان و اواسط پاییز به دلیل سردی هوا، یخ بستن آب سطح دریاچه و بارش باران و برف سنگین در این منطقه‌ی کوهستانی مقداری سخت است. در این شرایط، مسیرهای رفت و آمد به این جاذبه‌ی گردشگری لغزنده و کمپ زدن کنار دریاچه برای شما مشکل است. اما اگر قصد دارید برای ساعاتی کوتاه از منظره‌ی آلاسکایی دریاچه و طبیعت سفیدپوش کوهستان اطرافش بازدید کنید و عکس‌های خاطره‌انگیزی بگیرید باید سختی‌های زمستانش را به جان بخرید و اگر می‌خواهید شب در این منطقه بمانید حتما لوازم گرمایشی لازم را همراه خود ببرید. به طور کلی در اکثر فصل‌ها به جز فصل زمستان، امکان سفر به دریاچه وجود دارد. اما در زمستان تنها کوهنوردان حرفه‌ای که کاملا مجهز هستند می‌توانند به این منطقه بروند. از دیگر ویژگی‌های خوب سفر به دریاچه در فصل‌ پاییز، خلوت بودن این منطقه است.
بهترین فصل برای بازدید از دریاچه گهر، تابستان است. مخصوصا در ماه‌های تیر و مرداد. شاید بگویید این ماه‌ها که خیلی گرمند، درست هم می‌گویید، راه طاقت‌فرسا و گرم است ولی آب دریاچه حسابی از شر گرما نجاتتان می‌دهد و به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در ایام تابستان، سفر و کمپ چند روزه در این منطقه برای شما راحت‌تر است. همچنین از آنجا که دریاچه در منطقه‌ای محافظت شده قرار دارد باید حتما به این نکته توجه کنید که بازدید از این جاذبه‌ی گردشگری، تا 15 خرداد هر سال، ممنوع است. مگر اینکه مجوز داشته باشید. بعد از 15 خرداد می‌توانید در دریاچه، ماهی‌گیری کنید.
راه دسترسی به دریاچه گهر
از آنجا که این دریاچه در 35 کیلومتری جنوب شرق دورود و 121 کیلومتری خرم‌آباد در میان دامنه‌های زاگرس و بیرون از شهر است و مسیری فرعی و کوهستانی دارد، دسترسی به آن با وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌های بیرون شهری ممکن نیست. پس بهتر است که این مسیر را با خودروی شخصی یا با همراهی خودروهای تور فصلی طی کنید. رسیدن به این دریاچه از دو مسیر امکان‌پذیر است که آن‌ها را به شما نشان می‌دهیم
مسیر دورود: بعد از رسیدن به دورود باید به سمت روستاهای درب آستانه و شاه پیر والی بروید و بعد راه چشمه‌ی خیوه که در 17 کیلومتری شهر دورود است را در پیش بگیرید. تا این قسمت از مسیر، جاده آسفالت است و با ماشین قابل دسترسی است. از چشمه‌ی خیوه تا دریاچه گهر 18 کیلومتر مسافت مالرو پیش رو دارید که می‌توانید آن را پیاده بروید اما پیشنهاد ما این است که این مسیر را با قاطر بروید. ماشینتان را در پارکینگ می‌گذارید و قاطر کرایه می‌کنید. کرایه‌ی قاطر تا کنار دریاچه 70 هزار تومان است پس بهتر است کفش مناسب پیاده‌روی حتما همراهتان باشد. این مسیر سخت است و زمان بیشتری هم در راه خواهید بود، چیزی حدود 5 ساعت یا بیشتر ولی در عوض، امنیتش بیشتر است.
مسیر الیگودرز: مسیر الیگودرز تا دریاچه گهر سه ساعت و نیم، راه ماشین‌رو و یک ساعت و نیم، راه پیاده دارد. باید از شهرستان الیگودرز حرکت کرده و مسیر 65 کیلومتری ماشین رو را ادامه دهید. روستاهای جوشان، ززم، برم، خان‌آباد و چشمه پر، سر راهتان قرار دارند. بعد از این روستاها، دشت بزرگی که در اردیبهشت پوشیده از لاله‌های واژگون است، پیش رویتان قرار می‌گیرد. 20 کیلومتر از مسیر را که با ماشین رفتید به تپه‌ی تاپله می‌رسید. اینجا جایی است که باید ماشین‌تان را در پارکینگ بگذارید و 7 کیلومتر را پیاده بروید. در مسیر پیاده، اولین روستایی که به آن می‌رسید روستای طیان است و بعد از آن به دریاچه می‌رسید. اگر چه مسیر الیگودرز از مسیر دورود کوتاه‌تر است ولی برخی می‌گویند امنیت کمتری نسبت به آن دارد.
 نمای دور از طبیعت سرسبز و کوهستانی دریاچه گهر | عکس: رحیم یوسفی
هزینه‌ی بلیط و ساعات بازدید
ورودی برای گردشگران ایرانی و خارجی: رایگان و آزاد
هزینه‌ی کمپ زدن در اطراف دریاچه گهر: رایگان
روزهای بازدید: همه روز هفته
ساعت بازدید: 24 ساعت شبانه‌روز
دانستنی‌های قبل از دیدن دریاچه گهر
  • می‌دانید چرا نام این دریاچه، گَهر است؟ جدا از این قضیه که برخی گهر را به گوهر و نگین نسبت می‌دهند، گهر در گویش محلی به معنای آب جمع شده در گودی است که عمق زیادی دارد و ساکن به نظر می‌رسد. چون این دریاچه در جایی بین کوه‌های زاگرس قرار دارد، میان مردم به نگین اشترانکوه نیز شهرت دارد.
  • این دریاچه در سال 1888 هنگامی که جهانگردی خارجی، خیلی اتفاقی از دامنه‌های کوه زاگرس در حال گذر بود کشف شد و از آن زمان به بعد، این جاذبه‌ی گردشگری به بهشتی برای طبیعت‌گردان تبدیل شد.
  • دریاچه گهر یکی از اصلی‌ترین زیستگاه‌های آبزیانی مانند ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان و خال قرمز، لاک پشت، قورباغه و … است. از این رو ماهی‌گیری یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهایی‌ست که میتوان در کنار این دریاچه انجام داد. البته که ماهی‌گیری در آن فقط با تک قلاب و داشتن مجوز صید ماهی، از واحد محیط زیست مستقر در غرب دریاچه امکان‌پذیر است.
  • به دریاچه‌ی گهر، نگین شیشه‌ای لرستان نیز می‌گویند. زیرا دریاچه‌ای شفاف با آبی زلال است که در برخی جاها می‌شود کف آب و ماهیان در رفت و آمد را به صورت واضح دید.
  • این دریاچه در کنار دریاچه‌های زریوار و پریشان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که به دلیل سختی مسیر دسترسی به آن از جاهایی‌ست که هنوز بکر مانده. قرار گرفتن در بین کوه‌های اشترانکوه که به آلپ ایران شهرت دارد. دیدن منطقه‌ای حفاظت شده که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در خود جای داده، از دلایلی است که سالانه 70 هزار گردشگر ایرانی و خارجی از آن بازدید می‌کنند.‌
  • آب دریاچه گهر آنقدر زلال است که تپه‌ها و طبیعت اطراف را به خوبی نشان می‌دهد.
راهنمای بازدید از دریاچه گهر
این دریاچه‌ شامل 2 بخش است که به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) شناخته می‌شوند. دریاچه‌ی گهر بزرگ حدود 1700 متر درازا و 800 متر پهنا دارد که این وسعت برای دریاچه‌ای که آب شیرین دارد کافیست تا هم آبزیان فراوانی داشته باشد و هم شما با تجهیزات ایمنی مثل جلیقه‌های بادی بتوانید در محیط این دریاچه، قایق‌سواری کنید.
 این دریاچه 4 تا 28 متر ژرفا دارد و به دلیل بافت سطح خاک آن، برای شنا کردن مناسب نیست و حتی به لحاظ قانونی هم شنا در این منطقه ممنوع است. جسد یکی از هموطنان که 9 سال پیش در این منطقه غرق شده بود در سال 95 از دل آب بیرون آمد. شنا در این منطقه بسیار هوس انگیز است اما هیچ گونه تضمینی بابت امنیت شناگران وجود ندارد.
ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود. با حدود 40 دقیقه پیاده‌روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید. علت افزایش حجم آب خروجی دریاچه وجود چشمه‌هایی در قسمت زیرین آن است. آب اصلی تأمین‌کننده دریاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی رودخانه تاپله است که دارای آبی بسیار خنک و رنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگریزه یا قلوه سنگ است که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌شود و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می‌شود. گهر بزرگ بسیار زلال است و در طی روز به دلیل بازتاب نور به رنگ فیروزه‌ای دیده می‌شود.
طبیعت کوهستانی و سرسبز دریاچه گهر
طبیعت سرسبز بهاری در مناطق کوهستانی اطراف دریاچه گهر
در این منطقه می‌توان پیاده‌روی مفصلی هم کرد چرا که از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحشی و  گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر از پوشش‌های گیاهی این منطقه هستند.
دریاچه‌ی بزرگ، بستری سنگی دارد و شامل دو بخش ماسه‌ای و صخره‌ای است. فضای ماسه‌ای کنار دریاچه مکان جذابی برای برپایی کمپ است؛ می‌توانید شبی را با صدای موج‌های کوچک دریاچه و گفتگوهای شبانه‌ی قورباغه‌ها سپری کنید و صبح‌هنگام با صدای پرنده‌ها از خواب برخیزید و طلوعی زیبا را از میان کوه‌ها تماشا کنید. اگر می‌خواهید این تجربه را با خیالی آسوده و بدون فکر کردن به خطرات و سختی‌های آن بگذرانید حتما آن را با افرادی کاربلد و به صورت گروهی انجام دهید.
طبیعت کوهستانی دریاچه گهر
نمایی از بالای طبیعت کوهستانی دریاچه گهر در فصل تابستان
فراموش نکنید که می‌توانید تیوپ بادی همراه خود ببرید و در دریاچه قایق‌سواری کنید. الاغ‌سواری و گشت و گذار در اطراف نیز می‌تواند روزتان را بسازد. لوازمی مانند لباس راحتی، لباس گرم، قطب‌نما، پول نقد، چراغ قوه یا هدلایت، کفش کوهنوردی، دمپایی، نقشه چادر مسافرتی، زیرانداز و کیسه خواب، کبریت یا فندک، قابلمه و وسایل پخت و پز، وسایل بازی مثل بدمینتون و شطرنج، میان وعده، ضد آفتاب و عینک آفتابی، کرم ضدحشره، حوله، پانچو،کوله پشتی، پاور بانک، آب آشامیدنی و کیف کمک‌های اولیه را فراموش نکنید که همراه خودتان ببرید.
البته توصیه‌ی ما این است که سعی کنید لوازم مورد نیازتان را قبل از اینکه به دریاچه گهر برسید تهیه نمایید زیرا قیمت اجناس در مغازه‌های اطراف دریاچه کمی بالاتر از حد معمول است. اما اگر نیازمند خرید شدید می‌توانید وسایل مورد نیازتان را در یک طرف دریاچه که سوپرمارکتی بزرگ و فروشگاهی برای اجناس کوهنوردی دارد، تهیه نمایید. همچنین کمپ اسکان موقت، رستوران، پارکینگ وسایل نقلیه، غرفه‌های عرضه‌ی مواد غذایی در طول مسیر، سرویس بهداشتی در چند نقطه از مسیر، پاسگاه محیط زیست، نیروی انتظامی، پایگاه امداد هلال احمر و پایگاه اطلاع‌رسانی گردشگران از جمله خدماتی است که مسئولان استان لرستان در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 46 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.