• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

مرقد امام خمینی

5 آذر، 1398
13 آبان، 1398
مدت مطالعه :
حرم امام خمینی که در زبان عامیانه مردم به مرقد امام نیز مشهور است، سازه‌ای عظیم و شگفت انگیز در جنوبی‌ترین نقطه تهران است. در واقع مرقد امام خمینی تنها یک حرم نیست. بلکه اکنون و پس از تکمیل طرح‌های ساخت آن، به مجموعه‌ای مذهبی – گردشگری تبدیل شده است. مجموعه‌ای شامل بارگاه اصلی، گنبد و گلدسته‌ها، هتل‌ها و مراکز خرید و... که همه نیازهای یک گردشگر و زائر در این مکان را برآورده می‌کند.
هرچند عده زیادی معتقدند که هزینه زیادی که برای ساخت این مرقد امام شده است، با نحوه زندگی و ساده زیستی امام خمینی مطابقت ندارد. اما سازندگان این بنا شکوه و عظمت آن را لایق فعالیت‌ها و انقلابی که امام خمینی آن را رهبری کرد می‌دانند. با این حال جدا از این حرف‌ها، معماری این بنا به قدری زیبا و دقیق انجام شده است که اگر به معماری اسلامی علاقه دارید به شما توصیه می‌کنیم حتماً سری به این مکان مذهبی بزنید. در ادامه جزئیات بیشتری از مرقد امام را برای شما شرح خواهیم داد.
 
گنبد و گلدسته های مرقد امام خمینی
گنبد و گلدسته های حرم امام خمینی از دور خودنمایی می کنند.
بهترین زمان برای دیدن مرقد امام خمینی
حرم امام خمینی طوری طراحی شده است که یک گنبد اصلی که به گنبد طلا مشهور است در مرکزیت صحن‌ها و گلدسته‌های اطراف قرار دارد. در واقع در حرم امام خمینی همه چیز به صورت قرینه ساخته شده و همین قرینه سازی نیز باعث جذاب‌تر شدن این سازه شده است. چشم اندازی که در پشت این گنبد و گلدسته‌ها وجود ندارد، نمایی زیبا از کوه‌ها است که به خصوص در هنگام غروب منظره بسیار زیبایی را روبروی چشمان شما ظاهر می‌کند. با همه این اوصاف باید گفت هر فصلی از سال را برای دیدن این مکان مذهبی انتخاب کنید می‌توانید از حضور در آن لذت ببرید.
معمولاً در مراسم‌ها و تعطیلات مذهبی سال، به خصوص روز رحلت امام خمینی آرامگاه او نیز بسیار شلوغ است. علاوه بر این، در عید نوروز و یا تابستان‌ها گردشگران زیادی برای دیدن عجایب معماری این سازه به دیدن آن می‌آیند. بنابراین اگر تحمل شلوغی را ندارید بهتر است در زمانی غیر از تعطیلات نوروز و رحلت امام به آن مراجعه کنید.
نمایی از مرقد امام خمینی
در مناسبت های خاص حرم امام خمینی میزبان صدها هزار نفر خواهد بود
راه‌های دسترسی به حرم امام خمینی
آدرس: تهران، کیلومتر 6 بزرگراه خلیج‌فارس (آزادراه تهران - قم)
اگر این آدرس برایتان کمی نا آشناست، بهتر است بگوییم حرم امام خمینی درست در مجاورت بهشت زهرا قرار گرفته است. از آنجا که اکثر مراجعین به این مکان مذهبی از سمت فرودگاه می‌آیند، معمول‌ترین و پر رفت و آمدترین مسیری که کمترین فاصله را با این مکان دارد، بزرگراه خلیج فارس است.
دسترسی به مرقد امام با خودرو شخصی: اگر بخواهید از داخل شهر تهران به سمت حرم امام خمینی بروید، راه‌های مختلفی برای دسترسی به آن وجود دارد. از سمت شمال حرم می‌توانید از طریق بزرگراه شهید تندگویان وارد بزرگراه بهشت زهرا شده و به حرم دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال از برج میلاد تا حرم امام خمینی باید ابتدا وارد بزرگراه نواب شده، این بزرگراه را تا رسیدن به بزرگراه شهید تندگویان ادامه دهید و وارد بزرگراه بهشت زهرا شوید. البته مسیر دیگری نیز وجود دارد که از بزرگراه آیت الله سعیدی آغاز شده و به بزرگراه خلیج فارس شمالی ختم می‌شود. به طور کلی از سمت شمال اکثر مسیرها به سمت مرقد امام به دو بزرگراه خلیج فارس و بهشت زهرا ختم می‌شود.
دسترسی به مرقد امام با مترو: هرچند مرقد امام خمینی در جنوبی‌ترین نقطه تهران است. اما از آنجا که این مکان نیز مانند بسیاری از مکان‌های مذهبی ایران، مکانی توریستی محسوب می‌شود و هر ساله گردشگران و زائران زیادی به این مکان می‌آیند، امکان دسترسی به مترو نیز برای آن فراهم شده است. ایستگاه مترو حرم مطهر که در ضلع شرقی حرم قرار دارد، شما را مستقیماً به در ورودی حرم می‌رساند. این ایستگاه در خط 1 مترو تهران قرار دارد.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
حرم امام خمینی یک مکان مذهبی و زیارتی است. از این جهت هیچ محدودیتی برای دسترسی به آن وجود ندارد. در واقع در این حرم هر ساعت از شبانه روز بر روی زائرین باز است و بازدید از آن نیز هزینه‌ای برای شما در بر نخواهد داشت.

 
گنبد بزرگ مرقد امام خمینی
گنبد اصلی حرم امام خمینی روی هشت ستون بسیار بزرگ قرار دارد.
دانستنی‌های قبل از دیدن مرقد امام خمینی
امام خمینی به دلیل تأثیر بسیاری که در شکل گیری انقلاب ایران داشت، نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از مردم جهان به خصوص در اروپا قابل احترام و الهام بخش بود. مدتی که او در نوفلوشاتو فرانسه زندگی کرد، باعث شد مردم فرانسه نیز به شخص امام خمینی نزدیکی زیادی پیدا کنند و با شخصیت او بیشتر آشنا شوند. همین موضوع نیز باعث شد تا مراسم تشییع جنازه امام خمینی با حضور بیش از 10 میلیون نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین مراسم تشییع جنازه جهان شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این رکورد در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده است.
کار ساخت مرقد امام خمینی پس از رد شدن بسیاری از طرح‌ها، بالاخره در سال 1369 آغاز شد و تا سال 1370 نیز قسمت‌های اصلی آرامگاه شکل گرفت. در سازه اصلی ضریح مطهر در مرکز قرار گرفته و 4 گلدسته به ارتفاع 91 متر نیز در چهار جهت قرار دارد. صحن اصلی حرم امام خمینی به صورت مربعی با ابعاد 126×126 متر است که در 9 مربع 42×42 متر تقسیم شده و گنبد اصلی در مربع وسط قرار دارد.
بخش اعظم معماری و طرح‌های اصلی حرم امام خمینی توسط مهندس پرویز مویدعهد ارائه شده است. برای اینکه بیشتر با نحوه معماری مرقد امام آشنا شوید، بد نیست به کارنامه این معمار ماهر و قدر نگاهی بی اندازیم. دکتر پرویز مویدعهد دکتری معماری خود را از دانشگاه سلطنتی انگلستان گرفته است. در کارنامه او کارهایی همچون طرح بنای مصلی تهران، محوطه نمایشگاه بین المللی تهران، مدرسه سن لوئی، خاتم کاری تالار بزرگ مجلس شورای اسلامی، مرمت و بازسازی کاخ گلستان و... دیده می‌شود. با دیدن این کارنامه باید تاحدودی متوجه سبک معماری و طرح‌های او شده باشید.
آینه کاری‌ها و طرح‌های اسلیمی و ایرانی موجود بر روی سقف‌ها و دیوارهای داخل حرم امام خمینی شما به قدری مجذوب کننده است که شما را به یاد کاخ‌های ایران قدیم می‌اندازد. در ساخت بنای آرامگاه امام سعی شده از بهترین و مقاوم‌ترین مصالح در کنار بهترین طرح‌ها و نقشه‌های معماری استفاده شود. به همین دلیل اکنون این سازه حتی در برابر زلزله 10 ریشتری نیز مقاوم است.
در اطراف مرقد امام برای رفاه حال زائرین سعی شده تمامی امکانات معیشتی فراهم شود. از جمله امکاناتی که تاکنون تکمیل شده و اکنون قابل استفاده است می‌توان به بیش از 8 پارکینگ، زائرسرا، هتل‌های 5 ستاره، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید، شهربازی، شهرک سلامت (شامل بیمارستان فوق تخصصی و درمانگاهای شبانه روزی) اشاره کرد.
بسیاری از افراد از هزینه‌های زیادی که برای ساخت مجموعه حرم امام خمینی شده است انتقاد کرده‌اند. حتی برنامه دویچه وله ( موج آلمانی) مرقد امام را یکی از گران‌ترین مقبره‌های جهان معرفی کرد. در سال 1369 نیویورک تامیز نیز از میزان هزینه‌هایی که برای ساخت این مرقد شده است نوشت. با این حال این هزینه‌ها باعث شده میزان افرادی که هرساله برای دیدن این مکان به تهران می‌آیند افزایش یابد.
گسترش حرم امام
حرم  امام خمینی در سال های اخیر همواره در حال گسترش بوده است.

راهنمای بازدید از مرقد امام
ساختمان حرم امام خمینی 5 ورودی دارد که دو تای آن در ضلع شمالی قرار دارد. هر 4 طرف آن نیز پارکینگ مخصوص به خود را دارد. بنابراین حتی در شلوغ‌ترین حالت نیز نیازی نیست نگران جای پارک باشید. علاوه بر پارکینگ‌های موجود در حرم امام خمینی، پارکینگ‌های شهر آفتاب نیز قابل استفاده هستند که فاصله بسیار کمی با مرقد امام دارند.
اگر به قصد بازدید از تمامی قسمت‌های حرم امام خمینی وارد آن شده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم از هیچ کدام از قسمت‌های این حرم به سادگی عبور نکنید. چرا که هم نمای بیرونی و هم داخلی حرم منظره‌های بسیار زیبایی دارند. پس از گشت و گذار در محوطه حرم و دیدن قسمت‌های مختلف به داخل حرم بروید. طبقه اول ساختمان حرم بخش زیارتی آن است که زائرین اغلب در آن به خواندن زیارت نامه‌ها مشغول هستند. طبقه دوم حرم که مرقد اصلی امام در آن قرار دارد اما زیباترین بخش حرم است. اگر به معماری تلفیقی اسلامی و ایرانی علاقه داشته باشید، قطعاً چند ساعتی را در این مکان به نظاره می‌نشینید.
در داخل محوطه حرم امام خمینی یک تالار پذیرایی نیز وجود دارد که از زائرین حرم پذیرایی می‌کنند. پس اگر در هنگام زیارت از حرم امام خمینی احساس گرسنگی کردید، تنها با چند قدم پیاده روی می‌توانید به رستوران با کیفیت این تالار بروید و غذایی میل کنید. علاوه بر این، در فاصله کمی از حرم مراکز خرید بزرگ و هتل‌هایی قرار دارد که رستوران‌ها و فست فودهای مختلفی را در خود جای داده است.
برای اقامت چند روزه در این مکان می توانید از هتل های اطراف مرقد امام استفاده کنید. هتل ویلایی یادگار از هتل های با سابقه و خوب این منطقه است که امکانات بسیار خوبی نیز ارائه می دهد. بنابراین اگر قصد اقامت چند روزه در اطراف حرم امام خمینی را دارید نیز نیازی نیست نگران جا و مکان باشید.

قصد سفر به تهران را دارید یا می‌خواهید با جاذبه‌های گردشگری پایتخت بیشتر آشنا شوید؟ شاید خواندن مطلب «جاهای دیدنی تهران» به شما کمک کند.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.1 81 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.