• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جنگل گیسوم: جادوی سبز طبیعت

7 دی، 1398
13 آبان، 1398
مدت مطالعه :
کمتر جایی را در ایران می‌توانید پیدا کنید که جنگل به دریا برسد. اگر دنبال جایی خاص برای تعطیلات آخر هفته می‌گردید، به جنگل گیسوم گیلان فکر کنید. فرض کنید همینطور که دارید از وسط جنگل عبور می‌کنید، کم کم صدای موج‌های دریا را بشنوید و در آخر خودِ دریا را ببینید. هیجان‌انگیز نیست؟ برای آشنایی بیشتر با جنگل گیسوم، با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان دیدن جنگل گیسوم
جنگل زیبای گیسوم آنقدر زیباست که هر فصلش زیبایی و جذابیت خودش را دارد، پس فرقی ندارد در کدام فصل به اینجا بروید. هر زمانی که برای سفر به گیسوم انتخاب کنید، می‌توانید بُعدی از شگقتی‌های آن را تماشا کنید. در فصل بهار، در جنگلِ زیبای گیسوم، می‌توانید جان گرفتن طبیعت و شکوفایی گیاهان بی‌نظیر آن را  تماشا کنید؛ در تابستان، طبیعت همیشه سبزش را ببینید و در پاییز شاهکار طبیعت را. در این فصل، بارش باران به اوج خود می‌رسد، ولی زیر باران بودن در جنگل گیسوم هم لذتی دارد که همه جا پیدایش نمی‌کنید. در زمستان هم تونل سرسبز گیسوم به تونلی سفید رنگ تبدیل می‌شود و منظره‌ای متفاوت را پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد. البته در این فصل، باید تجهیزات ضروری سفر در هوای برفی را همراه داشته باشید.
اگر فقط به رد شدن از مسیر آسفالت جنگل گیسوم اکتفا نکنید با چنین صحنه‌ای هم مواجه خواهید شد.
با این حال به طور کلی، ماه‌های اردیبهشت، شهریور، مهر و آبان از بهترین ماه‌های سفر به گیسوم هستند. فقط به یاد داشته باشید که در روزهای نوروزی تعداد گردشگران گیسوم هم به اوج می‌رسد؛ پس اگر حوصله‌ی شلوغی جاده‌ی شمال را ندارید، بیخیال سفر به گیسوم در این روزها شوید.
راه دسترسی به جنگل گیسوم
گیسوم از توابع اسالم شهرستان تالش است. پس برای رفتن به اینجا باید به استان گیلان بروید. از تهران تا گیسوم حدود 406 کیلومتر راه است که تقریبا 5 ساعت و نیم طول می‌کشد. بعد از رسیدن به شهر رضوان‌شهر باید به سمت جنوب شهر و 14 کیلومتری آن بروید. البته از راه آستارا هم می‌توانید به گیسوم بروید. گیسوم در 90 کیلومتری جاده‌ی رشت به آستارا و 15 کیلومتری جنوب تالش است. در مسیر رشت به آستارا باید از منطقه‌ی پره سر بگذرید و پس از 5 کیلومتر در سمت راست جاده، وارد ورودی جنگل گیسوم شوید. 3 کیلومتر که در این جاده بروید به ساحل زیبای گیسوم می‌رسید. راه دیگر هم از سمت انزلی است که حدود یک ساعت طول می‌کشد تا به گیسوم برسید. اگر هم نگران پیدا کردن پمپ بنزین در راه هستید باید بگوییم که نگران نباشید، چون در فاصله‌ی 7.1 کیلومتری جنگل، پمپ گاز و بنزین هست. خوبی دیگر این جنگل هم پارکینگ اختصاصی‌اش است.
هزینه بلیط و ساعات دسترسی
بلیط ورودی جنگل گیسوم برای هر نفر 1000 تومان
هزینه‌ی ورودی برای هر خودرو 5000 تومان
ساعات دسترسی: 24 ساعت شبانه‌روز
دانستنی‌های قبل از دیدن جنگل گیسوم
  • پارک جنگلی گیسوم 15 سال پیش و به همت شهرداری تالش، به مکانی دیدنی و تفریحی تبدیل شد.
  • به خاطر اینکه جنگل در کنار روستای گیسوم قرار گرفته، به جنگل گیسوم معروف شد.
  • جنگل گیسوم 80 هکتار مساحت دارد و تا به امروز 76 گونه گیاهی در آن پیدا شده که 21 گونه از آن‌ها چوبی و بقیه علفی هستند.
راهنمای بازدید از جنگل گیسوم
اگر پارک جنگلی گیسوم را برای سفر انتخاب کنید، با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ هم از جنگلی سرسبز بازدید کرده‌اید و هم ساحلی زیبا. قبل از هر چیزی، این نکته را به خاطر داشته باشید که جنگل گیسوم از جاذبه‌های توریستی گیلان است و تعداد زیادی از مسافران به اینجا می‌روند بنابراین توقع جنگلی بکر و ساحلی خلوت و آرام را نداشته باشید.
جاده جنگل گیسوم دو طرفه است، برای همین هنگام رانندگی دقت بیشتری داشته باشید.
اگر با خودروی شخصی به سمت جاده‌ی گیسوم بروید از همان لحظه‌ی ورود به گیسوم، زیبایی‌های جنگل را خواهید دید. بعد از کمی جلو رفتن در مسیر به تونلی سرسبز می‌رسید که از درختان سرسبز و سربه فلک کشیده ساخته شده است. تمام این مسیر جنگلی آسفالت است و نیازی نیست که نگران سختی جاده باشید. بعد از عبور از این دالان، به محلی زیبا می‌رسید که می‌توانید در آنجا استراحت کنید و اگر می‌خواهید همین‌جا اتراق کنید. اما اگر همین جاده را  بدون وقفه ادامه دهید و روستای دیناچال گیلان را پشت سر بگذارید به ساحل گیسوم خواهید رسید. به جز دیدن ساحل شنی زیبای گیسوم، استفاده از فعالیت‌ها و ورزش‌های آبی هم گزینه‌ی دیگری است که می‌توانید در نظر بگیرید.
همانطور که گفتیم پوشش گیاهی جنگل گیسوم بسیار غنی است. درختان آلو، ازگیل، انار، انجیر، به، زردآلو و سیب سهم بیشتری در این جنگل دارند. با این حال از بین آن‌ها، درختان انجیر زیبایی خاصی به گیسوم داده‌اند. به جز درختان، حیوانات وحشی مثل آهو، ببر، بز کوهی، پلنگ، قرقاول، خرس قهوه‌ای، خرگوش، خز، خوتکا، راسو، روباه، سمور، شغال، غاز وحشی، گراز و گرگ هم در این جنگل زندگی می‌کنند. شاید اگر خیلی خوش شانس باشید، یکی از آن‌ها را در گیسوم ببینید و اگر خیلی خوش‌شانس‌تر باشید، صحنه‌ی دیدنی گذر اسب‌‌های وحشی را.
در مسیر رسیدن به ساحل گیسوم، از این لباس‌های رنگارنگ فروشی زیاد خواهید دید.
بعد از این‌که به ساحل رسیدید با انواع غرفه‌های غذا و خوراک روبرو می‌شوید. بسته به فصل، خوراکی‌هایی مثل بلال، لبوی داغ، چاقاله بادام، جگر کبابی، باقالی، انواع آش و حتی فالوده فروخته می‌شود. از آن طرف هم در پارک جنگلی گیسوم، ماهی‌های کبابی‌ تازه‌ و خوشمزه سرو می‌شود که خیلی پرطرفدارند.
برای خرید سوغاتی هم می‌توانید روی ساحل گیسوم گیلان حساب باز کنید. فروشندگان بازارچه‌ی ساحلی انواع و اقسام خوراکی‌های خوشمزه و محلی مثل آلوچه و مربا و صنایع دستی شمالی مثل وسایل چوبی و حصیری، لباس و روسری می‌فروشند.
تفریحات آبی گیسوم هم شامل جت اسکی، پاراگلایدر، قایق سواری، پاراسل و موتور چهار چرخ است. البته اگر دل‌تان خواست که مسیر جنگلی یا ساحل را طور دیگری بگردید، کرایه‌ی دوچرخه یا اسب هم گزینه‌ی خوبی است. مسیر مخصوص پیاده‌روی هم در داخل جنگل مشخص شده که می‌توانید برای چند ساعتی در این مسیر قدم بزنید و از طبیعت گیلان لذت ببرید. در داخل جنگل، ترامبولین و پارک بادی کودکان هم هست. پس اگر با کودک به گیسوم سفر کردید نگران سرگرم کردنش نباشید.
برای اقامت در گیسوم، می‌توانید از اقامتگاه‌ها، ویلاها، سوییت‌ها و پلاژها استفاده کنید. اگر هم اهل چادر زدن یا کمپینگ باشید، محل‌ مخصوص کمپینگ نیز در گردشگاه گیسوم هست تا شبی متفاوت و آرام را سپری کنید. دغدغه‌ی امنیت را هم نداشته باشید، پاسگاه پلیس منطقه امنیت جنگل گیسوم و ساحل آن را به صورت شبانه‌روزی تامین می‌کند. در روستاهای گتگسر و لاهارود هم خانه‌های روستایی متعددی برای اقامت گردشگران هست که می‌توانید به اجاره‌شان فکر کنید. با این حال شاید دوست داشته باشید شب را در هتل بخوابید، پس پیشنهاد می‌کنیم به هتل‌های رضوان‌شهر فکر کنید.
در آخر هم باید راجع به امکانات عمومی گیسوم بگوییم. آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی، نانوایی، بازار روز، رستوران و بوفه از امکاناتی است که برای مسافران گیسوم در نظر گرفته شده است. رستوران‌های ساحلی هم انواع غذاهای محلی شمالی را سرو می‌کنند. اگر هم کمی از جنگل گیسوم فاصله بگیرید و وارد اتوبان شوید، رستوران‌های زیادی را خواهید دید که غذاهای متنوع و باکیفیتی را با قیمت‌های مقرون به صرفه سرو می‌کنند.
بعد از جنگل گیسوم می‌توانید به جاذبه‌های اطراف آن هم سر بزنید. مثلا از سمت تالش به جنگل گیسوم و نرسیده به آن، یک ورودی فرعی وجود دارد که به جنگلی سرسبز و زیبا منتهی می‌شود. آبشار ویسادار هم در 30 کیلومتری جنگل گیسوم و در شهر پره‌سره قرار گرفته که برای رسیدن به آن باید از رضوان‌شهر بگذرید. این آبشار در نزدیکی جاده قرار دارد و دسترسی به آن خیلی راحت است. جاده‌ی زیبا و رویایی اسالم به خلخال با فاصله‌ی 10 کیلومتر تا جنگل زیبای گیسوم، روستای پلکانی ماسوله با فاصله‌ی دو ساعته و ساحل چمخاله با فاصله‌ی 148 کیلومتری از دیگر جاذبه‌های گیلان و این منطقه هستند که می‌توانید به دیدن‌شان فکر کنید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

پروین سهیلی هستم. ادبیات انگلیسی خوندم و برای نشریات ترجمه می‌کنم و می‌نویسم. سفر کردن رو هم به اندازه نوشتن دوست دارم و به نظرم، دیدنی‌های ایران و جهان آنقدر جذاب هستند که بتوان ساعت‌ها درموردشون نوشت و همواره لذت برد.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.7 32 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
علی اکبر لیلاسی مرند
19 دی، 1398

خیلی خیلی مفرح و خوش آیند بود .

پاسخ اسمارتیز :ممنونم :)