راهنمای شکم‌گردی در هرمز

4 آذر، 1398
20 آبان، 1398
مدت مطالعه :
جزیره هرمز یکی از آن مقاصدی است که جان می‌دهد برای شکم‌گردی و اینکه از خوردن غذاهای دریایی و محلی دلی از عزا دربیاورید. اصلا مگر می‌شود به جنوب و جزایر خلیج فارس رفت و به دنبال طعم چاشنی‌های خاص آن نبود؟ در جزیره خبری از رستوان لوکس نیست و شما به کافه‌ها و رستوران‌های محلی هرمز که اغلب بومی و سنتی هستند، دعوت می‌شوید؛ اماکن پذیرایی که حس هویت و اصالت در آنها با هر نوشیدنی و غذایی به شما القا می‌شود. در ادامه با اسمارتیز همراه شوید تا بهترین رستوران های هرمز و کافه‌های آن را به شما معرفی کنیم.
آشپزخانه خنجی زاده
خوشبختانه در جزایر جنوبی کشور از جمله قشم بانوان پر رنگ‌تر از هر جای دیگری وارد گود گردشگری و پذیرایی شده‌اند و هنر آنها شیفتگان زیادی پیدا کرده است. یکی از هنرمندان هرمز، خانم فلکناز خنجی زاده مدیر آشپزخانه‌ خنجی زاده است که توانسته با دستپخت و میزبانی گرم و با صفایش از میهمانان زیادی در خانه خودش سفره بیندازد و پذیرایی می‌کند.
رستوران خنجی زاده
رستوران های هرمز؛ تابلو رستوران خنجی‌زاده خاص است و روی دیوار رستوران نوشته‌های مشتریان است
منو غذایی او شامل انواع غذاهای دریایی مثل میگو، ماهی، میکس ماهی و میگو، بشقاب ویژه سرآشپز (شامل کوکو ماهی، ماهی و میگو سرخ کرده و برنج)، چیپس ماهی و قلیه می‌شود. غذاهای این رستوران خانگی گاهی از بیرون هم سفارش داده می‌شود و بعد از پخت و آماده سازی به افراد در هر جای جزیره که بخواهند، ارائه می‌شود. پس اگر حتی در جزیره هم چادر می‌زنید توصیه می‌کنم از غذاهای آشپزخانه خنجی زاده بی بهره نمانید.
اینستاگرام
آدرس: جزیره‌ی هرمز، خیابان 12 فروردین
شماره تماس: 09179035496 - 09175443155
غذاخوری خاله فاطمه و خالو شهریار
سفره خانه سنتی خاله فاطمه و خالو شهریار یکی از رستوران های هرمز است که منو آن شامل صبحانه، غذاهای دریایی، غذاهای گیاهی و نوشیدنی می‌شود. از انواع خوراک‌های رستوران، خوراک ماهی یا میگو، قلیه، دوپیازه ماهی و میگو، ته چین و غیره است که حدود قیمت آنها از 25 هزار تومان تا حدود 40 هزار تومان می‌باشد. اگر هم تمایل داشتید غذایی سبک یا گیاهی سفارش دهید می‌توانید عدسی، سمبوسه، کشک بادمجان، کوکو سیب زمینی، تاس کباب و ... نوش جان کنید که قیمت آنها به نسبت خوراک‌ها کمتر است. در و دیوارهای رستوان با نقش و نگارهایی از دریا و مردمان آن طراحی شده است و تخت‌هایی داخل و بیرون رستوران قرار گرفته و شما در عین حال که غذایی خوشمزه می‌خورید غرق فضای دلچسب آن می‌شوید.
اینستاگرام
آدرس: جزیره هرمز، بلوار صیادان، روبروی بلوار ساحلی، تیاب میناب، جنب مسجد جامع
شماره تماس: 09179589816
کافه گلک
کافه گلک از آن کافه‌های حرفه‌ای جزیره است که معمولا هرکسی که به هرمز می‌رود حتی برای خوردن یک چای هم شده سری به آن می‌زند، مخصوصا که این کافه در نزدیکی یکی از جاهای دیدنی هرمز یعنی قلعه پرتغالی‌ها قرار گرفته و در دید گردشگران زیادی قرار است. گلک به خاک‌های سرخ جزیره می‌گویند و 4 سال پیش با افتتاح کافه این اسم را برای آن انتخاب کردند. کافه دارای یکی فضای بیرونی و درونی است که فضای بیرونی آن رو به دریا است و میز و صندلی‌های آن از کنده درخت نخل ساخته شده، فضای درونی هم شامل نشیمن و میزهای چوبی و کوتاهی است که افراد را کنار هم و صمیمانه می‌نشاند.
کافه گلک هرمز
رستوران های هرمز؛ منوی کافه گلک از چوب است | عکس: نیلوفر پورمنش
دیوارهای کافه با عناصری از جزیره تزئین شده و بر روی آن تابلوهایی از بانوان محلی و طبیعت هرمز نصب شده است. اگر اهل کتاب خواندن باشید در قفسه کتاب کافه گلک کتاب‌های خوبی برای خواندن پیدا می‌شود. میهمانان این کافه معمولا افراد هنری، گردشگران خارجی و افراد فرهیخته‌ای هستند که به دنبال کافه‌ای سنتی با حال و هوای دلنشین اند. در این کافه منو محدودی از غذاهای دریایی مانند چیکن بریانی هندی،  میگو و املت و دال عدس و غیره برای صبحانه به اضافه چای و قهوه درجه یک ارائه می‌شود.
اینستاگرام
آدرس: خط ساحلی، جاده اصلی اسکله به قلعه پرتغالی‌ها
شماره تماس: 09175703476-09178626641  
کافه رونگ
کافه رونگ با کافه‌های دیگر جزیره متفاوت است و با حفظ سنت‌ها در یک طرح و معماری مدرن ساخته شده است. کافه‌ درمجموعه فرهنگی به همین نام که محل برگزاری مراسم، دوچرخه سواری و مسیر پیاده روی است قرار گرفته. نام اقامتگاه حال و هوای دریا را زنده می‌کند زیرا رونگ در زبان محلی به معنی موج می‌باشد. ساختمان کافه یکی از ویژگی‌های جذاب آن است که در همان نگاه اول توجه شما را به خودش جذب می‌کند، بنایی نمادین و منطبق با ژئومورفولوژی جزیره. علاوه بر این، موقعیت کافه در کنار اسکله با چشم انداز دریا موجب شده کافه رونگ به یکی از کافه‌های شلوغ جزیره تبدیل شود. برای رفاه بیشتر میهمانان فضای بیرونی مجهز به میز و صندلی‌های  چوبی  با سایبان‌های سفید و بزرگ شده است. در این کافه انواع نیمرو  شامل نیمرو با قارچ، نیمرو با سوسیس و غیره با قیمت‌های 7 تا 13 هزار تومان به علاوه نوشیدنی‌هایی مانند چای و موهیتو، شربت گلاب زعفران و غیره سرو می‌شود.
کافه رونگ
جاهای دیدنی هرمز؛ بنای کافه رونگ معماری جالبی دارد | عکس: سینا مومنی
همانطور که گفته شد محیط اطراف کافه محل برگزاری بعضی مراسم سنتی برای گردشگران است، پس دور از انتظار نخواهد بود که در حین سرو غذا یا نوشیدنی شاهد موسیقی محلی هم باشید.
اینستاگرام
آدرس: هرمز، اسکله هرمز
شماره تماس: 076 3532 2302
کافه صبورآ
کافه صبورا یکی دیگر از کافه‌های جزیره قشم است که دکوراسیون آن رنگ و بوی جزیره را دارد. میز و صندلی‌های چوبی با گلیم‌هایی سنتی و نورپردازی زیبا که فضا را دلنشین‌تر کرده است. منو کافه صبورا شامل انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، شیک، بستنی و نوشیدنی‌های ایرانی است که قیمت‌های آنها بسیار پایین است و حدود 3 تا 10 هزار تومان می‌باشد.
اینستاگرام
آدرس: جزیره هرمز,میدان مرکزی, ابتدای بلوار شهدا
شماره تماس: 09175509145
رستوران مش معصومه
رستوران مش معصومه یا آشپزخانه موکب امام حسین یکی دیگر از رستوران‌های خانگی جزیره است که همانند آشپزخانه خنجی زاده از میهمانان پذیرایی می‌کند. خانم حمیدی انواع غذاهای دریایی و محلی را می‌پزد و از شما به مثابه یک میهمان پذیرایی می‌کند. طعم قلیه ماهی با ترشی بندر این خانه از آن گزینه‌های شکم‌گردی است که نباید از دست داد.
شماره تماس: 09174652927
کافه مزرعه سلیدون
کافه مزرعه یا کافه ارگانیک سلیدون یک کافه دنج و با صفا در یک باغچه و فضای روباز است که در آن انواع غذاهای دریایی مانند ماهی قطر، میگو، خرچنگ، ماهی سرخ شده شانک با روغن محلی و قلیه میگو، نان محلی و نوشیدنی سرو می‌شود. نرخ غذاهای سلیدون حدودا از 23 تا 42 هزار تومان است که ارزانترین آن زرشک پلو با مرغ و گرانترین آن میکس ماهی و میگو می‌باشد. پیشنهاد می‌دهم بعد از خوردن غذا سفارش خرما و ارده بدهید که هم خیلی خوشمزه است و هم سردی غذاهای دریایی را خنثی می‌کند. چندین درخت نخل با میز و صندلی‌هایی ساخته شده از کنده نخل و سفره‌های حصیری در هماهنگی زیبایی به خوبی یک فضای جنوبی را القا می‌کند. یکی از چیزهای جالبی که در مزرعه می‌بینید درخت قهوه است که به ندرت در کشور ما پیدا می‌شود. شب‌های کافه هم برای خودش حال و هوای دیگری دارد، اگر شب در هرمز اقامت داشتید حتما سری به کافه بزنید، کنار آتش بشینید و از هوای تمیز و دلنشین جزیره و میزبانی مردم محلی آن لذت ببرید.
اینستاگرام
آدرس: جزیره هرمز، خیابان ورزش
شماره تماس: 09357874424
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 55 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.