• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی هرمز؛ جزیره خاک‌های رنگی خلیج فارس

4 آذر، 1398
20 آبان، 1398
مدت مطالعه :
شاید برای یک سرزمین و مردم آن با ارزش‌ترین چیز، خاک آن باشد. خاک می‌تواند هویت آن منطقه، شهر یا کشور را بیان کند. خاک‌ها علاوه بر حس تعلق می‌توانند تو را افسون خودشان کنند، با رنگ، جنس و تابشی که چشمان آدم را خیره می‌کنند. درست شبیه به جزیره سرخ یا رنگارنگ هرمز. این جزیره به عنوان یکی از مقاصد اصلی اکوتوریست‌ها و ژئوتوریست‌ها شناخته می‌شود که هر ساله میزبان شمار زیادی از آنها است. در ادامه از جاهای دیدنی هرمز بیشتر خواهیم گفت. با اسمارتیز همراه باشید.
از آنجا که جزیره هرمز در مناطق گرمسیری و جنوب کشور قرار گرفته است، آب و هوای گرم و شرجی آن باعث می‌شود که این مقصد در نیمه دوم سال آب و هوای معتدلی داشته باشد. بنابراین بهترین زمان برای سفر به هرمز از اواسط مهر تا نیمه‌های اسفند می‌باشد.
جزیره هرمز
جاهای دیدنی هرمز؛ این جزیزه شگفت‌زده‌تان خواهد کرد | عکس: ایا آدیا
برای رفتن به جزیره باید نسبت به ساعت حرکت لنج‌ها و برنامه‌ریزی بهتر سفر، هوشیار باشید زیرا تعداد لنج یا اتوبوس‌های دریایی از بندر و قشم به جزیره محدود است. معمولا این اطلاعات را می‌توانید از اسکله، اقامتگاه و یا مردم محلی کسب کنید. مخصوصا اگر قصد شب مانی در جزیره را ندارید حواستان باشد که به سرویس برگشتی برسید و حتی شاید بهتر باشد بلیت برگشت که حدود 10 هزار تومان است، را از قبل تهیه کنید تا خیالتان از این بابت راحت باشد. با ورود به هرمز با ماشین‌های ون، شاسی بلند و موتورهای ویژه جابه‌جایی مسافران مواجه می‌شوید که این وسایل نقلیه معمولا به صورت ساعتی هزینه را که حدود 60 هزار تومان است، دریافت می‌کنند. بنابراین اگر به صورت گروهی و حداقل 3 یا 4 نفره به هرمز بروید به لحاظ رفت‌وآمد مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. من به شما پیشنهاد می‌دهم از طلب حس راحتی کم کنید و موتورهای جزیره را از دست ندهید که حال و هوای دیگری دارد. اگر هم مایل هستید با ماشین خودتان به جزیره بروید، بد نیست بدانید که در هفته فقط یک لندیگراف در این مسیر تردد می‌کند. به طور معمول اگر شما قصد گشت و گذار در جزیره را به مدت چند ساعت داشته باشید می‌توانید حدود یک نیمروز در آن بگردید. با این وجود دیدنی‌های هرمز آنقدر بیشمار است که شاید اگر یک هفته‌ هم در جزیره اطراق کنید باز هم به سختی از زیباهای آن دل بکنید. از آنجا که اکثر سایت‌های جزیره از جنس طبیعت هستند، خدمات رفاهی معمولا متمرکز در ورودی جزیره می‌باشد و بهتر است قبل از شروع گشت همراه خودتان پول نقد، کمی تنقلات و نوشیدنی خنک داشته باشید و از سرویس بهداشتی اسکله استفاده نمایید.
ساحل سرخ
جاهای دیدنی هرمز؛ ساحل سرخ هرمز از یادتان نخواهد رفت | عکس: فهیم برونی
در هر جایی از سواحل جزیره می‌توانید چادر بزنید و از طبیعت بینظیر آن لذت ببرید، با این وجود در بعضی جاها شاید نیاز باشد که از مردم محلی کسب اجازه کنید. در سال‌های اخیر هرمز به یکی از مقاصد اصلی کوله گردها تبدیل شده است که متاسفانه شماری از آنها از کدهای طبیعت گردی آگاه نیستند و ممکن است به لحاظ محیط زیستی و فرهنگی آسیب‌هایی به محیط وارد کنند. اگرهم قصد اقامت در خانه‌های محلی را دارید، چندین اقامتگاه در جزیره وجود دارد که از شما پذیرایی کنند.
در کنار جاده ممکن است با فروشندگان محلی مواجه شوید که خاک‌‌های رنگی جزیره را در شیشه‌هایی تزئینی می‌فروشند، علی رغم زیبایی آن و کمک به اقتصاد جامعه محلی، به شما توصیه می‌کنیم به خاطر حفظ پایداری محیط زیست از آنها چیزی به یادگار تهیه نکنید و تمام زیبایی جزیره را برای نسل‌های بعد هم به یادگار بگذارید.
الهه نمک، کوهی از جنس کانی
اگر شما در جزیره هرمز دست خودتان را با آب بشویید متوجه یک لایه نمک بر روی پوستتان می‌شوید و این نشان از شور بودن جزیره دارد. زیرا هرمز بر روی یک گنبد نمکی قرار گرفته است و دور از انتظار نیست که شما در یکی از دره‌های جزیره با کوهی از نمک که محلی‌ها به آن الهه نمک می‌گویند مواجه شوید. این بلور عظیم نمکی با رنگ‌های متنوع و تراش‌های طبیعی یکی از جاهای دیدنی هرمز محسوب می‌شود. پشت الهه نمک غاری نمکی وجود دارد که می‌توانید از ورودی آن بازدید کنید.  مسیر دسترسی به این جاذبه یک مسیر پیاده‌روی چند دقیقه‌ای و نسبتا سبک است که حتی بچه‌ها و افراد مسنی که قادر به پیاده روی نسبتا سبک هستند هم می‌توانند از آن بازدید کنند.
دره مجسمه‌ها
یکی از زیباترین جاذبه‌های ساحلی ایران دره مجسمه‌ها در هرمز است که هر طبیعت گردی که به جاهای مختلفی سفر کرده باشد، از آن به عنوان یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های طبیعت نام می‌برد. مسیر پیاده روی دره مجسمه‌ها از جاده کوتاه اما همراه با پیچ و خم در دره‌ای کم عمق و باریک است که نیازمند کفش مناسب و قوای جسمانی خوبی است. بعد از عبور از دالان‌های طبیعی و فرسایشی ناگهان چشمتان به یک چشم انداز وسیع از اشکال سنگی و صخره‌ای می‌افتد که هر کدام از آنها بر اثر فرسایش شبیه به موجودی خیالی در آمده است. دریا و ساحلی زیبا و نسبتا بکر با ارتفاع زیادی زیر پای شما و در یک پرتگاه قرار دارد و آنقدر محو زیبایی می‌شوید که نمی‌دانید براین دیدن این همه زیبایی سرتان را به کدام سمت بچرخانید.
دره رنگین کمان
همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، جزیره هرمز را به خاک‌های رنگی آن می‌شناسند، یکی از جاهای دیدنی هرمز که در آن این ویژگی بیشتر خودش را نشان می‌دهد، دره رنگین کمان است. زمینی نسبتا هموار با خاک‌های رنگی که امکان بازدید آن برای اکثر افراد امکانپذیر است. خاک‌های رنگی قرمز، زرد، سفید، نارنجی و غیره که همگی از کانی‌های متنوع جزیره می‌باشد. زمانیکه بارندگی در جزیره باشد رودهای باریک و موقتی شکل می‌گیرد که این کانی‌ها را جا به جا می ‌کند و بعد از یک آفتاب با چشم انداز زیباتری از این رنگ‌ها مواجه خواهید شد. در جویبار رنگ‌ها ممکن است شما سنگ‌های فلزی مگنتیت، هماتیت، اولیژیست و پیریت را پیدا کنید.
موزه دکتر نادعلیان
جزیره هرمز می‌تواند نماد یکی از فرهنگ‌های فولکلور ایران باشد، جایی که مردم آن همچنان فرهنگ اصیل خود را حفظ کرده‌اند. این زیبایی‌ها در موزه‌ای به نام موزه دکتر نادعلیان در دید عموم هم قرار گرفته است.
موزه دکتر نادعلیان
جاهای دیدنی هرمز؛ همان اول ورودتان فیلمی از استاد نادعلیان پخش می‌کنند | عکس: امیرحسین ای
در این موزه آثاری مانند هنر دستی بانوان جزیره، استخوان‌ها و بقایای موجودات دریایی، کانی‌ها، لباس‌های سوزن دوزی و غیره به نمایش در آمده است.  برای بازدید از موزه از ساعت 8 صبح تا 22 با هزینه 3000 تومان برای مسافر ایرانی و 8000 تومان  برای مسافر خارجی امکان پذیر است. البته خارج از این ساعت‌ها با شرایط پرداختی متفاوت هم می‌توانید از موزه بازدید کنید.
شماره تماس موزه نادعلیان: 07635323187
اینستاگرام
قلعه پرتغالی‌ها
قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره و در انتها کوچه‌ای نزدیک به اسکله قرار گرفته است. این قلعه بخشی از تاریخ تسلط پرتغالی‌ها در جزیره را را روایت می‌کند و منسوب به آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال 1507 میلادی می‌شود. در زمان صفوی که به استعمار پرتغالی‌ها پایان داده شد، این قلعه به دست امام‌قلی‌خان از سرداران شاه عباس فتح گردید. قلعه پرتغالی‌های هرمز شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است که بازدید از آن حدود نیم ساعتی زمان می‌خواهد. امثال این قلعه در مناطق حاشیه خلیج فارس پراکنده هستند. در قلعه از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر به روی بازدیدکنندگان باز و با  پرداخت هزینه حدود 3000 تومان امکان بازدید فراهم است. در مقابل ورودی آن زنان محلی را می‌بینید که در حال نقاشی با خاک‌های رنگی و نقش حنا زدن هستند که می‌توانید جهت حمایت از کسب و کار محلی از آنها چیزی به یادگار برای خودتان بخرید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 20 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.