ایستگاه راه‌آهن تهران

11 آبان، 1398
11 آبان، 1398
مدت مطالعه :
در جنوبی‌ترین نقطه از بزرگترین خیابان خاورمیانه یعنی خیابان ولیعصر و در کنار میدان راه‌آهن، ایستگاه راه آهن تهران قرار دارد. ایستگاه راه آهن تهران از جمله قدیمی‌ترین ایستگاه‌های راه آهن خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. این ایستگاه حدود 90 سال در حال خدمت‌رسانی به میلیون‌ها مسافر بوده است و هم چنان از مهم‌ترین ایستگاه‌های راه آهن ایران نیز به حساب می آید. گذر بسیاری از ایرانیان حداقل یک بار به ایستگاه راه آهن تهران افتاده و مخصوصاً افراد میان سال خاطره‌های زیادی با این ایستگاه دارند. راه آهن تهران داستان‌های زیادی برای بازگو کردن دارد. با اسمارتیز همراه باشید تا با این ایستگاه پیر و هم‌چنان با شکوه جنوب تهران بیشتر آشنا شویم.
تاریخچه ایستگاه راه آهن تهران
تصویری از ایستگاه راه آهن تهران در حدود 80 سال قبل
تاریخچه ایستگاه راه آهن تهران
کلنگ ساخت ایستگاه راه آهن تهران در روز 23 مهر 1306 توسط رضا شاه پهلوی به زمین خورد اما داستان ایستگاه راه آهن تهران از چند سال قبل شروع شده بود. حدود 3 سال قبل از احداث ایستگاه راه آهن تهران، تقریباً خط راه آهنی در ایران وجود نداشت. با وضع قوانین مالیاتی بر قند و شکر، هزینه اولیه ساخت راه آهن تأمین شد و سپس در اسفند 1305 لایحه احداث راه آهن به تصویب مجلس رسید. در نهایت کار ساخت ایستگاه راه آهن تهران نیز در سال 1306 آغاز شد تا قلب پروژه ملی راه آهن باشد. حدود 14 سال بعد در بحبوحه جنگ‌جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین، راه آهن تهران تبدیل به محلی برای جا به جایی نیرو و تجهیزات متفقین شده بود. در اوایل دهه 40 و هم زمان با رشد اقتصادی ایران خط‌های راه آهن تبریز و مشهد نیز احداث شدند. به این ترتیب راه آهن تهران در مرکز مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب ایران قرار گرفت. از آن تاریخ تا به امروز ایستگاه راه آهن تهران همواره از شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین محل‌های مسافربری در ایران بوده است.
مجموعه میدان راه آهن تهران
میدان راه آهن تهران، از جمله مهم ترین میادین جنوب شهر تهران است.
مجموعه میدان راه آهن و ساختمان ایستگاه راه آهن
ایستگاه راه آهن تهران در بیرون از دروازه گمرک تهران احداث شده بود و به تدریج یک میدان بزرگ و خیابانی برای دسترسی به ایستگاه راه آهن ساخته شد که نام راه آهن را بر روی آن‌ها قرار دادند. با گسترش شهر و افزایش ساخت و سازها در اطراف ایستگاه راه آهن، محله‌ای نسبتاً بزرگ در جنوب تهران پدیدار شد که اکثر ساکنان آن نیز از کارمندان راه آهن بودند. به این ترتیب به دلیل وجود خیابان، میدان و ایستگاه راه آهن، این محله نیز به نام راه آهن معروف شد. میدان راه آهن تقریباً حدود 60 سال است که تغییر زیادی نداشته و ساختمان ایستگاه راه آهن نیز از زمان احداث در 90 سال پیش تا به امروز فقط چند باری مرمت شده است. به دلیل معماری با شکوه و زیبای ساختمان راه آهن و قدمت بالای آن، در سال 1379 مجموعه میدان راه آهن که شامل ایستگاه و میدان راه آهن می‌شود در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.
آدرس و راه‌های دسترسی به راه آهن تهران
آدرس: تهران، میدان راه آهن، ایستگاه راه آهن تهران
راه‌های دسترسی: میدان راه آهن از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین میادین تهران است که در جنوب تهران و در حد فاصل خیابان‌های شوش، کارگر و ولیعصر قرار دارد. میدان راه آهن در واقع جنوبی‌ترین نقطه و نقطه آغاز خیابان ولیعصر نیز محسوب می‌شود. همانطور که می دانید خیابان ولیعصر به سمت شمال یک طرفه است و در واقع نمی‌توان از آن برای دسترسی به میدان راه آهن استفاده کرد. به این ترتیب خیابان شوش و خیابان کارگر مهم‌ترین راه‌ها و اصلی‌ترین مسیرهای دسترسی به راه آهن تهران هستند. خیابان کارگر از طولانی‌ترین خیابان‌های تهران محسوب می‌شود که میدان راه آهن را به میادین اصلی و مهم شهر هم چون حر، انقلاب و پاستور متصل می‌کند و تا شمال غرب تهران امتداد دارد. خیابان شوش نیز از معروف‌ترین خیابان‌های جنوب تهران است و به چندین خیابان اصلی در غرب و شرق متصل می‌شود.
ایستگاه مترو راه آهن تهران
خط سه متروی تهران که جنوب غرب پایتخت را به شمال شرق آن متصل می‌کند دارای یک ایستگاه در میدان راه آهن با نام ایستگاه مترو راه آهن است. به این ترتیب از ایستگاه‌هایی مانند میدان ولیعصر، شهید بهشتی، هروی، آزادگان، شریعتی و ... به راحتی با مترو به ایستگاه راه آهن تهران دسترسی داشته باشید.
ایستگاه اتوبوس و تاکسی راه آهن تهران
ایستگاه اتوبوس BRT 7 سامانه هفت به همراه پایانه اتوبوس راه آهن و چندین ایستگاه اتوبوس دیگر در اطراف میدان راه آهن این امکان را فراهم کرده‌اند که با استفاده از اتوبوس نیز به راحتی به این ایستگاه دسترسی داشته باشید. تاکسی‌های راه آهن نیز برای مردم تهران کاملاً شناخته شده‌اند و خط راه آهن از مشهورترین خط‌های تاکسی رانی تهران محسوب می‌شود.
پارکینگ ایستگاه راه آهن تهران
پارکینگ ایستگاه راه آهن تهران در میدان راه آهن و کنار ایستگاه تاکسی مخصوص راه آهن قرار دارد. پارکینگ ایستگاه راه آهن دارای ظرفیت نهایتاً 100 خودرو است و قطعاً پاسخگوی نیاز چند هزار مسافری که روزانه از این ایستگاه استفاده می‌کنند نخواهد بود. این پارکینگ غیر مسقف بوده و از امکانات ایمنی سطح بالایی نیز برخوردار نیست. در اطراف میدان راه آهن پارکینگ‌های دیگری نیز پیدا می‌شوند که البته هزینه آن‌ها خصوصاً برای افرادی که می‌خواهند چند روزی به مسافرت بروند و برگردند بسیار بالا خواهد بود.
تصویر یکی از قطار های ایستگاه راه آهن
روزانه ده ها قطار از ایستگاه راه آهن تهران عبور می کنند.
برنامه قطارهای راه آهن تهران
همانطور که اشاره کردیم ایستگاه راه آهن تهران در واقع قلب تپنده راه آهن ایران است. این ایستگاه در واقع به عنوان متصل‌کننده مسیرهای شرق به غرب و شمال به جنوب راه آهن ایران شناخته می‌شود. به همین دلیل برنامه قطارهای آن همواره شلوغ و پر تعداد است.
برنامه قطارهای راه آهن تهران مشهد
راه آهن تهران مشهد از پر رفت و آمدترین مسیرهای ایستگاه راه آهن تهران است. در حال حاضر روزانه ده‌ها قطار از مقصد تهران به مشهد حرکت می‌کند. گزینه‌های زیادی از انواع قطار سبز، پردیس، کویر، ماهان، دو طبقه صبا، مهتاب، طوس، اکسپرس، الوند، پارسی، فدک، نور، زندگی، سیمرغ و ... در دسترس افرادی هستند که در این مسیر تردد می‌کنند. این قطارها اتوبوسی و یا 4 تخته هستند.
مسافران ایستگاه راه آهن تهران
مسافران در حال سوار شدن به قطار در ایستگاه راه آهن مشهد
دانستنی‌های جالب در مورد راه آهن تهران
•    در حال حاضر روزانه 13 هزار مسافر از خدمات راه آهن تهران استفاده می‌کنند
•    در طول سال 1397 بیش از 25 میلیون نفر از قطار در ایران استفاده کرده‌اند که مبدأ یا مقصد 7 میلیون از آن‌ها ایستگاه راه آهن تهران بوده است.
•    در ایستگاه راه آهن، تندیسی از بزرگترین قرآن جهان قرار دارد. در سال 1389 و در پاسخ به اهانت‌هایی که در آمریکا به قرآن کریم شده بود، تندیسی از قرآن کریم که حاصل دست منبت‌کاران اصفهانی بود در ایستگاه راه آهن قرار گرفت. این تندیس بزرگ از نمادهای اصلی راه آهن تهران محسوب می‌شود.
•    مساحت کل راه آهن تهران حدود 17 هکتار است که آن را به بزرگترین ایستگاه راه آهن ایران تبدیل می‌کند.
امکانات راه آهن تهران
•    باجه‌ی اطلاعات
•    تلفن عمومی
•    اینترنت
•    پارکینگ
•    نمازخانه
•    باجه تلفن
•    خودپرداز
•    غرفه‌های مواد غذایی
•    سرویس بهداشتی
•    فروشگاه
•    خدمات رزرو هتل
•    خدمات تهیه بلیط از همه شرکت‌های حمل و نقل
راهنمای راه آهن تهران
اگر قصد استفاده از خدمات راه آهن تهران را دارید، حتماً از قبل از طریق سایت رجا و سایر سایت‌های فروش بلیط، برنامه سفر قطارها را مشاهده کنید تا در هنگام مراجعه به ایستگاه قطار دچار مشکلی نشوید. در انتخاب نوع قطار خود دقت کنید. هر قطار دارای ویژگی‌ها و امکانات خاصی است. برای مسیرهای طولانی قطارهای 4 تخته با این که قیمت بیشتری از قطارهای اتوبوسی دارند، اما انتخاب بهتری هستند. سعی کنید تا حد امکان از پارکینگ راه آهن برای پارک خودروهای شخصی در مدت طولانی استفاده نکنید. زیرا علاوه بر هزینه زیادی که دارد امنیت آن نیز چندان مناسب نیست. حتماً یک ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه قطار حضور داشته باشید. در زمان حضور در ایستگاه می‌توانید از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید. فروشگاه‌ها برای خرید سوغاتی و وسایلی که باید در سفر ریلی به همراه داشته باشید گزینه‌های خوبی هستند. همچنین غرفه‌های مواد غذایی مختلفی نیز در ایستگاه راه آهن تهران وجود دارد که می‌توانید از امکانات آن‌ها استفاده کنید.
اطلاعات ایستگاه راه آهن تهران
به علت حجم بالای تردد قطار ها در ایستگاه راه آهن تهران، بخش اطلاعات نقش کلیدی در هدایت مسافران دارد.
اطلاعات ایستگاه راه آهن تهران و برنامه زمان‌بندی قطارها
برای مشاهده برنامه زمان‌بندی همه قطارها می‌توانید به سایت رسمی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. در این سایت امکانات زیادی در مورد همه ایستگاه‌ها و قطارها وجود دارد. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید از طریق شماره تماس 0215149 با مرکز تلفن و روابط عمومی راه آهن تهران ارتباط برقرار کنید.
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید 8 دیدگاه ۵ / 3.7 223 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
ریحانه
14 اردیبهشت، 1399

خوب بود ولی کامل نبود. کاش از ساختمون راه اهن بیشتر مینوشتید به عنوان میراث صنعتی کشور

مهمان
13 بهمن، 1398

خوب بود ولی کاش قیمت پارکینگ را هم زده بودید

پاسخ اسمارتیز :ورودی 2000 تومان و هر شبی که ماشین آن‌جا بماند 15 هزار تومان است
مهمان
3 دی، 1398

شماره راهن تهران میخوام

پاسخ اسمارتیز :شماره راه‌آهن تهران 0215149
مهمان
3 دی، 1398

شماره اسکای راه آهن تهران می خوام

حمیدرضا
19 آذر، 1398

بسیار عالی بود من از شما فوق العاده سپاسگذارم

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما که وقت گذاشتید و این مطلب رو خوندین
شبنم
17 آذر، 1398

خیلی خوب و مفیده، ممنون

پاسخ اسمارتیز :
سلام
خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده و نظرتون رو گفتید.
ابوالفضل یقینلو
15 آذر، 1398

سلام عرض ادب ارادت خدمت دست دند کاران وزحمت کشان ایستگاه راه آهن آقای یقینلو هستم مشاور رسمی اینوتی خدمت شما عرض شود این خدمات ما شامل کارت ویزیت کارت USSDانتی ویروس پادویش وسیستم ای مپ میباشد شما با فعال سازی خرید کد USSDاین امکان رو به مشتری آتون میدید که بدون اینترنت با شما ارتباط برقرار کنند از قسمت دفترچه پنل پیامکی به همه اطلاع رسانی یا تبریک یا تسلیت بگید

امیر
13 آذر، 1398

خیلی عالی بود

پاسخ اسمارتیز :ممنون از شما که این مطلب رو خواندید =)