• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

غار نمکی قشم؛ سفری به اعماق طبیعت

6 اسفند، 1398
22 دی، 1398
مدت مطالعه :
جزیره‌ی قشم جاذبه‌های گردشگری خاصی دارد که در هیچ‌جای ایران نظیرش را پیدا نمی‌کنید. پاساژ و تفریح و شهربازی و ... جاذبه‌هایی معمولی هستند که در هر شهری پیدا می‌شوند؛ اما جاذبه های قشم به دلیل تاریخ چند میلیون ساله‌ای که دارند با هیچ‌جا قابل مقایسه نیستند. غار نمکی قشم یکی از این مکان‌های منحصر به ‌فرد است که عاشقان طبیعت بکر را مجذوب خودش می‌کند. اگر هنوز غار نمکی قشم را از نزدیک ندیده‌اید بیایید تا چرخی در حال و هوای نمکی آن بزنیم؛ با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان دیدن غار نمکی قشم
جزیره‌ی قشم یکی از گرم‌ترین و مرطوب‌ترین نقاط ایران است. این جزیره که در نزدیکی سواحل شمالی خلیج همیشه فارس قرار گرفته و بزرگ‌ترین جزیره‌‌ی این خلیج هم به حساب می‌آید، در تابستان دمای بالای 55 درجه را هم تجربه می‌کند. حتما می‌توانید حدس بزنید که در این گرما، شرجی هوا هم چقدر طاقت‌فرسا خواهد بود؛ بنابراین اولین توصیه‌ی ما برای بازدید از غار نمکی قشم این است که ماه‌های خنک سال، به خصوص از آبان به بعد را برای سفر انتخاب کنید. علاوه بر خنک بودن، خوبی سفر در این فصل این است که خبری از شلوغی‌های عید و تابستان و سفرهای زیاد مردم نیست و می‌توانید با خیالی راحت از زیبایی‌های غار نمکی قشم و جاهای دیدنی دیگر آن لذت ببرید. با این حال اگر سفر خود را در عید یا تابستان برنامه‌ریزی کرده‌اید، حتما سعی کنید بازدید خود را در اوایل صبح یا بعد از فروکش کردن گرمای هوا در بعد از ظهر انجام دهید. روشنایی هوا به شما کمک می‌کند تا دید بهتری داشته باشید اما کاوش در غار هنگام تاریکی و با تجهیزات مناسب هم لطف خودش را دارد.

برای بازدید عادی از غار نمکی می‌توانید از گیت ورودی، هِد لامپ بگیرید که کرایه‌اش 5 هزار تومان است. 

بعد از گذر از گیت ورودی و چند متر پیاده‌روی به دهانه‌ی غار نمکدان قشم نزدیک می‌شوید. | عکس: شیما تیموری
راه‌های دسترسی به غار نمکی قشم
غار نمکی قشم در جنوب غربی جزیره قرار دارد؛ یعنی تقریبا دورترین نقطه تا شهر قشم. به همین دلیل است که غار نمکی نسبت به خیلی از جاذبه‌های گردشگری قشم کم‌تر شناخته شده است. از قشم تا غار نمکی قشم حدود 1 ساعت و 45 دقیقه راه است. راه‌های مختلفی شما را به غار می‌رساند. اگر نقطه‌ی شروع حرکت را قشم فرض کنیم، می‌توانید اول به سمت درگهان بروید؛ مقصد بعدی شما تنبان (Tonban) است که از دو مسیر مختلف می‌توانید به سمت آن حرکت کنید؛ اگر از سمت رَمکان حرکت کنید زودتر به تنبان می‌رسید. از تنبان باید به سمت طبل حرکت کنید و از خروجی سمت جنوب، به سمت جاده‌ی سَلَخ (Salakh) بروید. این مسیر را حدود 45 دقیقه تا رسیدن به غار نمکی قشم ادامه دهید. در طول مسیر حواس‌تان به تابلو‌های راهنمای غار باشد و برای اطمینان مسیر را از مردم محلی بپرسید تا اشتباه نروید. تمام مسیر، غیر از 300 متر انتهایی، آسفالت است. قسمت‌های آخر را باید در مسیری هموار پیاده روی کنید. مشکل خاصی برای تردد اتومبیل‌ها وجود ندارد اما این‌جور سفرها را اگر با ماشین‌های شاسی بلند یا نیسان بروید راحت‌ترید.
دهانه‌ی ورودی غار نمکدان قشم به خوبی مشخص و باز است برای همین به سختی نمی‌افتید. | عکس: شیما تیموری
دانستنی‌های قبل از دیدن غار نمکی قشم
  • غار نمکی قشم که به غار نمکدان هم شناخته می‌شود حدود 6000 متر طول دارد و از این لحاظ دومین غار نمکی طولانی جهان به شمار می‌رود. ارتفاع کوه نمکدان که این غار، و چندین غار نمکی دیگر درون آن قرار گرفته‌اند 340 متر است.
  • نمک‌های این غار به دلیل داشتن منیزیم، خواص دارویی هم دارند. بسیاری از افراد برای استشمام هوای این غار که گفته می‌شود برای ریه و بیماری‌های مثل آسم مفید است برای بازدید می‌آیند. خود نمک غار را هم می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی به عنوان نمک خوراکی استفاده کنید.
  • از لحاظ قدمت زمین‌شناسی، سن این کوه و غار‌های نمکی آن به میلیون‌ها سال پیش برمی‌گردد اما نمک‌های تشکیل شده در آن عمری نهایتا 6000 ساله دارند.
  • نحوه‌ی شکل‌گیری غار نمکی قشم به این صورت است که به تدریج لایه‌های اولیه‌ی نمک تشکیل شده‌اند، و در طول سالیان سال روی هم انباشته شده و سنگ‌ها و موانع اطرافشان را کنار می‌زنند تا به شکل‌های مختلفی در بیایند.
راهنمای بازدید از غار نمکی قشم
وقتی سفر می‌روید باید کمی ماجراجویی و سختی کشیدن را چاشنی مسیرتان کنید. فاصله‌ی غار نمکی قشم تا ساحل جنوبی جزیره حدود 2 کیلومتر است که در نوع خودش دیدنی و جالب است. پیشنهاد می‌کنم ماشین خود را در جای مناسبی پارک کنید و این مسیر را پیاده طی کنید تا از زیبایی‌های آن لذت بیشتری ببرید.
غار نمکی قشم از دور کاملا مشخص است چون بدنه‌ی کوه پر از نقاط سفید و قرمزی است که در واقع سنگ نمک‌های آن هستند. منظره‌ای بسیار زیبا و خاص که احتمالا در هیچ جای دیگری ندیده‌اید. فکر می‌کنم از همین ابتدا می‌فهمید که باید برای تجربه‌ی منحصر به ‌فردی آماده شوید. وقتی به دهانه‌ی غار می‌رسید اولین چیزی که به چشم‌تان می‌خورد دریاچه‌ی کوچکی است که در جلوی ورودی غار شکل گرفته و آب آن از داخل غار تامین می‌شود. این دریاچه با بستر نمکی سفید، شبیه آب‌های سطحی یخ‌زده‌ی زمستانی است و زیبایی چشم‌نوازی دارد. وقتی به غار وارد شوید متوجه چشمه‌ی جاری زیر پای‌تان خواهید شد که آبش به دریاچه‌ی ورودی می‌ریزد. این جوی زیبا در واقع از رطوبت هوای بیرون از غار تشکیل شده. این رطوبت هوا دو کار انجام می‌دهد: اولا باعث می‌شود قندیل‌های نمکی جدید تشکیل شود و شکل قندیل‌ها و سنگ‌های قبلی عوض شود؛ دوما قطره‌هایی که به پایین چکه می‌کنند جوی آب را بوجود می‌آورند. این جوی در بعضی قسمت‌های غار نمکی قشم جمع می‌شود و مانند یک آینه زیبایی غار را دوچندان می‌کند.
برای ورود و گشت و گذار در غار نمکی قشم نیاز به تجهیزات نیمه حرفه‌ای دارید. یعنی حداقل به یک چراغ قوه‌ی قدرتمند که بتوانید به راحتی آثار و شکل‌های نمکی جادویی آن را ببینید. خوشبختانه در ابتدای ورود به غار نمکی قشم راهنما و تجهیزات لازم را در اختیار‌تان می‌گذارند. البته توصیه‌ی ما این است که حتما چراغ‌قوه‌ی مناسب همراه‌تان داشته باشید زیرا ممکن است در روز یا ساعتی که شما برای بازدید از غار نمکی قشم می‌روید، کسی آنجا نباشد که این امکانات را در اختیار شما قرار دهد. اگر این کار را نکنید احتمالا باید به نور چراغ موبایل‌تان قانع شوید، و خیلی از زیبایی‌هایی که این همه راه را برای دیدنش آمده‌اید از چشمان‌تان پنهان می‌ماند.

“گشت و گذار در 100متر اول غار نمکی قشم کار آسانی است چون هم مانعی جلوی‌تان نیست و هم نور تا حدی وجود دارد. اما بعد از آن کار کمی سخت‌تر می‌شود و احتمالا باید بیخیال تمیز ماندن بدن و لباس‌های‌تان بشوید. اگر کمی خوب گوش دهید در تاریکی‌های غار صدای خفاش‌ها را هم می‌شنوید.”


زیر پا و روی سقف بلور‌های خوش‌رنگ با طرح‌های باورنکردنی تشکیل شده‌اند و شرایط برای عکس گرفتن بسیار مناسب است. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری بگیرید که یاد غار نمکی قشم را همیشه برای‌تان زنده نگه دارند.
گیت ورودی غار نمکی قشم تنها جایی است که می‌توانید زیر سایه‌بانش بنشینید و استراحت کنید. اگر هم دوست داشتید از قهوه‌ یا چای که مسئول انتظامات غار نمکی آماده کرده، بنوشید. همچنین بازدید از غار نمکی قشم رایگان است و محدودیت زمانی هم ندارد. در آخر هم باید بگوییم که این سنگ‌ها و استالاکتیت‌های نمکی عمر بالایی دارند و زیبایی آن‌ها در طی سالیان سال و به تدریج شکل گرفته پس حتما مراقب‌شان باشید تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 26 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.