• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

آفریقا، 5 نسل سینما

15 تیر، 1399
15 تیر، 1399
مدت مطالعه :
تهرانی که امروزه به سمت نو شدن می‌رود و دائما با ساخت و سازهای جدیدش سلیقه مخاطبان خود را دست‌کاری می‌کند، المان‌هایی را در دل خود دارد که نمی‌گذارند هویت اصلی آن از یاد برود. در این میان مخاطبان سینماهای قدیمی با ساخته‌شدن مجتمع‌های سینمایی و کیفیت‌های فوق‌العاده صوتی و تصویری، کم شده‌اند و کمتر کسی به سینمایی با تنها یک سالن می‎رود. اما رفتن به این سینماهای قدیمی حس جذاب و نوستالژیک خاص خود را دارد. سینما آفریقا تهران از این سینماها است و همچنان مخاطبان خاص خود را دارد. با اسمارتیز همراه باشید تا با سینما آفریقا تهران بیشتر آشنا شویم.
تاریخچه سینما آفریقا تهران    
سینما آفریقا تهران در قسمت بسیار پررفت‌وآمد شهر، خیابان ولیعصر (ولیعهد سابق) با یک سالن بزرگ به ظرفیت  430 نفر به همراه یک بالکن در معماری داخلی سالن آن، افتتاح شد. زمانی که هنر سینما از زمان مظفرالدین شاه تا پهلوی دوم به مدت 70 سال رو به عمومیت بیشتری گذاشت و دچار تغییرات بسیار زیاد در زمینه اجرای فیلم‎ها و همچنین تغییر محتوای خود فیلم‌ها شد. قبل از آن زمان شخصی به نام اردشیر خان ارمنی سینمای ایران را به حالت امروزی آن در آورد. همچنین او اولین کسی بود که بوفه‌ها را درسالن‌های  سینمای تهران باب کرد. نقطه آغاز تحولات سینمایی بعد از کودتای28 مرداد 1332 بود. با گذشت زمان تهران روز به روز لوکس‌تر و به سبک غربی و اروپایی نزدیک‌تر می‌‏شد، سالن‌های سینمایی براثر ساخت آثار جدید و تقاضای زیاد تهرانی‌ها درحال مدرن‌تر شدن بودند و این تنها افرادخاص نبودند که می‌توانستند به سینما بروند.
در دهه 40 هم که سینما تحت تاثیر قدرتمندتر شدن ساواک قرارگرفت، فیلم‎ها بیشتر سبک جنایی به‌خود گرفتند. در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 سینما تحت تاثیر جریان‌های قبل از انقلاب قرار گرفت و سعی در نشان دادن زندگی واقعی مردم داشت، از طرفی حکومت پهلوی‌ هم سیاست‌گذاری‌های کلانی را برای دردست‌گیری این ‌هنر و همگانی کردن آن انجام داد که ساخت سالن‌های سینمایی مدرن‌تر و بزرگ‌تر ازجمله سینما آفریقا تهران از نمودهای آن است. علاوه بر همه این‌ها افرادی بودند که برای پیشرفت این ‌هنر تلاش‎های بسیار زیادی کردند و نام خود را در این هنر ماندگار کردند ازجمله این افراد می‌توان به علی حاتمی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و... اشاره کرد.
سینما آفریقا
سینما آفریقا تهران
نام ابتدایی سینما آفریقا تهران قبل از انقلاب اسلامی سینما آتلانتیک بود که از نام اقیانوس اطلس گرفته شده است. در آن‌ دوران عرف جامعه بر آن بود که مردم اصطلاحات لاتین را همان‌گونه بیان می‎کردند و تنها نوع لهجه و تلفظشان به فارسی برگردانده می‌شد و معادل فارسی برای لغات وجود نداشت. سینما آتلانتیک تهران در 14 مرداد سال 57 دچار یک آتش‌سوزی شد. در سال 1358 این سینما به آفریقا تغییر نام داد و به مرور زمان به ظرفیت آن اضافه شد و به 1000 نفر رسید. این سینما به دلیل داشتن امکانات مناسب نسبت به ‌سن زیاد بنا دارای درجه کیفی ممتاز شده است.
سینما آفریقا تهران امروزه به مالکیت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در‌آمده است و زیر نظر حوزه‌هنری که در آن زمان مهرداد جعفری سرپرستی آن ‌را بر عهده داشت فعالیت می‌کند. مدیریت این سینما اکنون به عهده آقای رضایی می‌باشد.
بهترین زمان رفتن به سینما آفریقا تهران
عموما بهترین زمان برای رفتن به تمامی سینماها روزهای 3شنبه است که بلیط سینماها نیم‌بها است. سینما آفریقا تهران به دلیل داشتن تنها یک سالن قادر به پخش یک فیلم سینمایی در مدت محدود برای پوشش دادن اکران تمامی فیلم‌های یک مقطع زمانی خاص است. این باعث شده است که قیمت بلیط‌های این سینما و سایر سینماهای هم سن وسال آفریقا نسبت به پردیس‎های سینمایی مدرن مناسب‎تر باشد. درنتیجه قیمت روزهای عادی این سینما تفاوت چندانی با قیمت نیم‌بها سایر سینماها ندارد. گاهی نیز پیش‌می‌آید که این سینما برای جذب دوباره مخاطبان ازدست‌رفته خود، اولویت را به پخش فیلمی می‌دهد که بسیار متفاوت و جذاب و پرمخاطب باشد. هنگام خرید بلیط نیز معمولا بخش بالکن آن زودتر به فروش می‌رود.
سینما آفریقا با توجه به داشتن سالن 1000 نفره با تراس متاسفانه به دلیل تک سالن بودن امکان میزبانی برای جشنواره بین‌المللی فجر را ندارد.
گاهی امور فرهنگی برخی سازمان‎ها و ارگان‎ها کارمندان خود را به همراه خانواده‌هایشان را به منظور تشویق و ایجاد روحیه بهتر در آن‌ها، به دیدن آثار سینمایی دعوت می‌کنند یا آثاری برای آن‎ها پیش‌نمایش می‌کنند.
سانس‌های سینما آفریقا تهران
سانس‎های سینما آفریقا متغیر است و مانند تمامی سینماها معمولا از 10:30 صبح شروع به فعالیت می‎کند. سانس‎های بعدی به ترتیب 12:15 ،14:00، 15:45، 17:30، 19:15، 21:00 و 22:45 می‎باشد. این سانس‌ها برای تمامی فیلم‎ها با میانگین 120 دقیقه مدت پخش است. به طور کلی سینما از ساعت 10:00 تا 24:00 باز است. البته این سانس‎ها در ماه رمضان دچار تغییراتی می‎شود و معمولا از افطار تا سحر به مخاطبان خدمت‎گذاری می‎کند. (برنامه فیلم ها)
سینما آفریقا تهران
سینما آفریقا تهران
هزینه بلیط سینما آفریقا تهران
هزینه بلیط سینما آفریقا تهران به جز روزهای 3شنبه که نیم بها است (8000هزار تومان)، در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه 12هزارتومن و در سال 1398 در روزهای پنج‌شنبه و جمعه 15هزارتومان می‎باشد. این درحالیست که سینماهای مدرن و پردیس‎های سینمایی هزینه بلیط‎شان در این روزها 20 هزار تومان است.  
تلفن، آدرس و راه دسترسی به سینما آفریقا تهران
سینما آفریقا تهران در خیابان ولیعصر شمالی است. در منطقه 6 تهران و چند قدمی با میدان ولیعصر به سمت بالا فاصله دارد. برای رفتن به سینما آفریقا تهران از روش‌های مختلفی می‎توان استفاده کرد؛ به دلیل قرارگیری در یکی از مراکز مهم شهر یعنی میدان ولیعصر دسترسی به این‌سینما بسیار راحت است. شما می‎توانید از هر کجای تهران سوار مترو تهران شوید و اگر مسیرتان خط 3 مترو است، بدون نیاز به تعویض خط در ایستگاه میدان ولیعصر پیاده شوید. در غیر اینصورت خط‌تان را به خط 3 و به سمت ایستگاه قائم تغییر داده و درایستگاه میدان ولیعصر پیاده شوید و از درب ضلع شمالی میدان خارج شوید و به سمت خیابان ولیعصر-شمال مستقیم بیایید. سینما آفریقا در سمت چپ شما قرار دارد.
همچنین با استفاده ازBRTهای خیابان ولیعصر نیز به همراه کمی پیاده‌روی خود را به این سینما خواهید رساند. در غیر این‌صورت می‌توانید از تاکسی‌های شهری نیز استفاده کنید.
امکانات
این سینما مناسب سازی شده برای معلولان، دارای دستگاه‌های ATM، دستگاه خودپرداز، امکان خرید بلیط آنلاین و استندهای چاپ بلیط وجود دارد.
تلفن: 88914748 ، 88907171 ، 88905177
نشانی سینما: تهران، منطقه 6، ولی عصر، بالاتر از میدان ولی عصر، نبش کوچه رهبان، پ 1826
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3.6 10 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.