• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

روستای زیارت گرگان، مجموعه‌ای زیبا از شگفتی‌های طبیعت

27 فروردین، 1399
5 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
روستای زیارت از آن جاهایی است که اگر در سفر به گرگان بازدید نکنید، از دستتان رفته! طبیعت پاک و بکر این روستا با تاریخ غنی و خوراکی‌های لذیذ محلی همراه شده تا بهشتی برای گردشگران باشد. مردم خونگرم این روستا، با آن مهمان نوازی معروف شمالی‌شان، حس دلتنگی برای خانه را از آدم دور می‌کنند. با اسمارتیز همراه باشید تا شما را برای یک سفر شیرین در دل طبیعت گرگان آماده کنیم.
بهترین فصل بازدید از روستای زیارت گرگان
اگر دنبال این هستید که در فصل زمستان به یک جای خوش آب و هوا ییلاق کنید، روستای زیارت گرگان انتخاب خیلی خوبی است. آب و هوای معتدل و کوهستانی این روستای سرسبز و خرم، بین شمالی‌ها خیلی طرفدار دارد. بازدید از زیارت در هر فصلی از سال صفای خاص خودش را دارد، بهار با عطر تازگی گل‌ها و گیاهان وحشی، تابستان با سرسبزی و میوه‌های جنگلی رنگارنگش، پاییز با طوفان رنگ‌ها و سرمای دوست داشتنیش و زمستان هم با آرامش و صحنه‌های برفی قشنگ. اگر دوست دارید در زمانی سفر کنید که شلوغی شما را اذیت نکند و طاقت سرما رو هم دارید، پاییز و زمستان را انتخاب کنید. 
راه دسترسی به روستای زیارت گرگان
آدرس: گرگان، امتداد خیابان ولی عصر، جاده‌ی زیارت
اگر تا به حال گذرتان به گرگان خورده باشد، با جنگل ناهار خوران آشنایی دارید. برای رفتن به روستای زیارت گرگان باید چند کیلومتری از ناهار‌خوران بالا‌تر بروید. از داخل شهر گرگان وارد خیابان ولی عصر شوید و این مسیر را ادامه بدهید تا نهار‌خوران را رد کنید. این پارک جنگلی هم یک منطقه‌ی توریستی زیباست که بازدید از آن خالی از لطف نیست. جاده‌ی منتهی به زیارت، جاده‌ی پر پیچ و خم ولی پر از قشنگی‌های طبیعت است. مخصوصا در فصل پاییز که مناظر جاده صد برابر بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. برای طی کردن این مسیر می‌توانید از اتومبیل شخصی یا تاکسی استفاده کنید. البته اگر تجربه‌ی کوه‌نوردی دارید، پیاده‌روی در این مسیر 7 کیلومتری تجربه‌ای است که فراموش کردنش برایتان سخت خواهد بود.
هزینه‌ی بلیط و ساعات دسترسی
برای بازدید از روستای زیارت گرگان لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید به این روستای زیبا سر بزنید. زیارت امکانات رفاهی نسبتا بالایی دارد و می‌توانید با رزرو کلبه‌ی جنگلی یا ویلا شب را در روستا صبح کنید.
دانستنی‌های قبل از دیدن روستای زیارت گرگان
  • مردم روستای زیارت گرگان، با گویش زیارتی صحبت می‌کنند. این گویش، تفاوت‌های خیلی جزئی با زبان مازندرانی دارد. عناصر زبان فارسی خیلی با این گویش محلی ترکیب شده. البته با گذشت زمان، استفاده از گویش زیارتی کمتر شده و اکثر جوانان روستا حرف زدن به فارسی را ترجیح می‌دهند.
  • روستای زیارت گرگان، روستایی گالش نشین است. گالش‌ها اقوامی هستند که کوهستان‌های استان‌های شمالی را برای زندگی انتخاب کردند. گالش در زبان مازندرانی یعنی کسی که از گاو نگهداری می‌کند و یا به زبانی دیگر شغلش دام‌داری است. البته گالش‌های روستای زیارت گرگان، کم کم در حال جدا شدن از گله‌داری به شکل سنتی هستند. به جای تغییر مکان‌های مداوم، خیلی از گالش‌های زیارت سکونت در روستا و مشغول شدن به کشاورزی را ترجیح می‌دهند.
  • یکی از ویژگی‌های جالب اهالی روستای زیارت گرگان این است که میانگین سنی بالایی دارند. البته اگر شما هم چند روز از محصولات جنگلی و طبیعی این روستا استفاده کنید زیاد از این مسئله تعجب نمی‌کنید!
  • اختلاف دمای زیارت با گرگان گاهی اوقات به 15 درجه هم می‌رسد! برای همین است که خیلی از گرگانی‌ها برای فرار از گرمای تابستان به این روستا پناه می‌آورند. زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات اسم‌های دیگری هستند که روستای زیارت گرگان به آن‌ها معروف است. 
  • با وجود تمام این زیبایی‌ها، ساخت و ساز‌های بی‌رویه به طبیعت روستا آسیب زیادی می‌زند. با این که از سال 1383 محدودیت‌هایی برای ساخت و ساز در روستای زیارت از جانب استانداری گلستان ایجاد شده ولی در عمل این محدودیت‌ها دیده نمی‌شود.
راهنمای بازدید از روستای زیارت گرگان
دیدنی‌های زیارت از همان اول جاده شروع می‌شود. در کنارمنظره‌ی زیبای درخت‌ها (مخصوصا اگر در پاییز به دیدن زیارت بروید) سرتاسر مسیر با کافه‌ها و جگرکی‌های با‌صفا پر شده که برای یک استراحت کوتاه مدت مناسبند. در ورودی روستا، جاده سنگ‌فرش شده و از اینجا به بعد ماجرا‌های روستای زیارت گرگان شروع می‌شود.
منظره‌ی پاییزی جاده‌ی زیارت
اگر در فصل پاییز به زیارت سفر کنید، صحنه‌های نابی از زیبایی طبیعت را مشاهده می‌کنید.


ویلا‌های نوساز اول روستا، کمی از حس نوستالوژیکی به دنبالش تا زیارت گرگان آمدیم را کم می‌کنند. اما اگر کمی پیش بروید، بافت سنتی و قدیمی روستا را می‌توانید ببینید. کوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ و خانه‌های ساخته شده از چوب و سنگ، از ویژگی‌های اصلی بافت سنتی روستاست. خانه‌ها برای محافظت در برابر رطوبت، اکثرا با فاصله‌ی حدود یک متر از کف زمین بنا شدند. قدمت بعضی از این خانه‌ها تا دوران قاجار و پهلوی هم بر‌می‌گردد. محلی‌ها اعتقاد دارند که روستای زیارت گرگان، در قدیم یک شهر بزرگ و متمدن بوده اما دلیل این که چرا اکنون به این شکل است را نمی‌دانند. 
خانه‌های روستایی زیبای زیارت

خانه‌ها معمولا دو طبقه هستند و با ذوق و سلیقه با گل و گیاه‌های مختلف تزئین شدند.
اگر از دیدن جاذبه‌های طبیعی لذت می‌برید، انتخاب‌های زیادی در زیارت دارید. گردشگران آبشار‌های زیارت را خیلی دوست دارند. از جمله این آبشار‌ها، آّبشار دوقلوی این روستاست. برای رسیدن به این آبشار، باید حدود 15 دقیقه در دل طبیعت پیاده‌روی کنید تا گنجتان را پیدا کنید! ارتفاع این آبشار حدود 15 متر است. صخره‌های پوشیده شده از گلسنگ و خزه، صدای دل‌نواز طبیعت و حوضچه‌ی آب زلال پای آّبشار، منظره‌ی بسیار تماشایی را به وجود آورده است.
و اما شگفتی دیگری که در روستای زیارت گرگان وجود دارد، آبشار‌های دره تل انبار است. در این دره شما 53 آّبشار قد و نیم قد را با هم می‌بینید! کوچک‌ترین این آبشار‌ها 2 متر و بزرگ‌ترینشان 40 متر است. 
چشمه‌های آب گرم همیشه بخش شگفت انگیزی از طبیعت هستند. چشمه آب گرم زیارت از نمونه‌های زیبای این چشمه‌هاست. این چشمه 4 مظهر دارد و اگر نگران بوی گوگرد هستید خیالتان از این بابت راحت باشد که در چشمه آب گرم زیارت خبری از این بوی تند و تیز نیست. این چشمه خاصیت درمانی زیاد دارد و در سفرنامه‌های جهانگردان خارجی هم از آن یاد شده. آّب چشمه آبگرم زیارت صاف و زلال همراه با گرمای مطبوعی است که در فصل‌های سرد سال خیلی به دل می‌نشیند.
مسیر‌هایی برای آسان کردن جنگل نوردی در زیارت قرار داده شده.
طبیعت گردی در دل جنگل‌های سبز گلستان
اما اگر این سوال در ذهنتان به وجود آمده که چرا به این روستا زیارت می‌گویند، جوابش را در امامزاده عبدالله پیدا می‌کنید. این امامزاده در کنار رودخانه قرار گرفته و برای مردم این منطقه خیلی عزیز است. امامزاده عبدالله از نوادگان امام موسی بن جعفر است و گورستانی هم در نزدیکی امامزاده قرار دارد که بعضی از سنگ‌های آن بیش‌تر از هزار سال قدمت دارند. زیارت با وجود این که روستای کوچکی است، اما تعداد امامزاده‌های آن کم نیست!  امامزاده عظیم حسینی که در دل طبیعت واقع شده، پناهگاهی برای طبیعت‌گردان است. امامزاده صالح و بابا قنبر‌سر از دیگر مکان‌های زیارتی دیگری هستند که می‌توانید در روستای زیارت بازدید کنید.
امامزاده عبدالله زیارت
امامزاده‌هایی که در میان سرسبزی روستای زیارت گرگان قرار گرفتند.

اگر شما هم مثل من عاشق قدم زدن توی جنگل و ماجراجویی هستید، جنگل‌های هیرکانی زیارت را از دست ندید. پوشش گیاهی این منطقه بسیار منحصر به فرد است و ممکن است دیگر در عمرتان فرصتی مثل این پیدا نکنید. جنگل‌های هیرکانی، به موزه‌ی زنده معروفند. سومین ذخیره‌گاه درخت سرخدار در جهان، در این جنگل است. درخت زیبای همیشه سبزی که چوب درون آن به رنگ قرمز شاه بلوطی است. با کمک یک راهنمای با تجربه، سعی کنید درختان انجیلی که به علت محکم بودن به درختان آهن معروفند را هم پیدا کنید.
در اطراف روستا سه منطقه تاریخی وجود دارد که به ثبت تاریخی رسیدند. کفترخوسه، شهر بت و محوطه پشتلام از دیدنی‌های جذاب روستای زیارت گرگان هستند.
داستان جالبی در مورد شهر بت وجود دارد. گفته می‌شود که بعد از این که ایران به دست سپاه اسلام فتح شد، مردم شهر بت برخلاف مردم گرگان قدیم، خودشان را تسلیم نکردند. محلی‌ها اعتقاددارند که این شهر و تمام ساکنانش طلسم شده‌اند و به آن شهر طلسم شده می‌گویند.
اگر کمی اهل دل باشید، تفریحات زیادی در زیارت پیدا می‌کنید. مناظر قشنگ این روستا، برای عکاسی خیلی مناسبند. مکان‌های مناسب برای پیک نیک هم خیلی زیادند. بازی‌های گروهی در دل طبیعت همیشه خاطرات بامزه و فراموش نشدنی را به وجود می‌آورند.
کوه نوردی در میان رنگ‌های سبز بهار و تابستان در طبیعت زیبای زیارت. از بالای این کوه‌ها مناظر زیبایی را می‌توانید مشاهده کنید که برای عکاسی هم خیلی مناسبند.
برای کسانی که کوه‌نوردی را دوست دارند، زیارت مکان‌های مناسب زیادی دارد. زیارت در میان ارتفاعات بندسر، خال دره، ادیم و مازوکش احاطه شده. می‌توانید از کوه‌های کلیچال، کلاه‌گردان، تلمبار، زارمنجی، پیرزن چکل و شمسک برای یک کوه‌نوردی جانانه استفاده کنید.
یک جشن محلی که با حضور بانوان و کودکان روستای زیارت برگزار شده.
غذا‌های محلی زیارت خیلی پرطرفدارند. پوشش محلی خانم‌ها و کودکان اهل زیارت از دامن و روسری‌های رنگی بسیار زیبایی تشکیل شده.
اما از بحث شکم نباید غافل شد! زیارت مکان خوبیست برای این که چند روزی هم که شده از دنیای فست فود و غذا‌های آماده فاصله بگیریم. نان‌های تنوری، لبنیات تازه و غذا‌های شمالی خوشمزه، ممکن است بازگشت به زندگی شهری را برایتان سخت کند! فروشگاه‌های محلی زیادی در روستا هستند که می‌توانید لبنیات و محصولات محلی و حتی سوغاتی را از آن‌جا تهیه کنید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 1 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.