• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

دریاچه‌ی شورابیل؛ نگین انگشتری اردبیل

10 اردیبهشت، 1399
10 اردیبهشت، 1399
مدت مطالعه :
دریاچه شورابیل به تدریج در قلب شهر اردبیل نفوذ کرده و در سال‌های گذشته پناهگاه آرامش بخشی برای دوست‌داران طبیعت بوده. این نگین زیبا که زیر آسمان درخشان شهر رنگ فیروزه‌ای می‌گیرد و در غروب زیبای خورشید به رنگ کبود در می‌آید، انسان‌ها و پرندگان بیشماری را به دور خود جمع کرده و آن‌ها را از چشمه‌ی زیبایی‌های خودش سیراب می‌کند. اگر به شهر اردبیل سفر می‌کنید، بازدید از دریاچه شورابیل می‌تواند روزی فوق‌العاده‌ و فراموش نشدنی برای‌تان به یادگار بگذارد پس حتما نام آن را به خاطر بسپارید. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا با هم سری بزنیم به دریاچه شورابیل.
بهترین زمان دیدن دریاچه شورابیل
به طور کلی فصل تابستان بهترین زمان دیدن دریاچه شورابیل است. چون آب‌ و‌ هوای اردبیل در این فصل مطبوع است و می‌توانید با خیال راحت چرخی در اطراف آن بزنید و از زیبایی‌های طبیعی و امکانات رفاهی‌اش استفاده کنید. فصل بهار هم طبیعتا سرزندگی خاص خودش را دارد و نمی‌توان در مقابل وسوسه‌ی طبیعت مقاومت کرد. مسلما شما تنها و تنها به خاطر دیدن این دریاچه به اردبیل سفر نمی‌کنید و بازدید از شورابیل بخشی از سفر شما به اردبیل خواهد بود. بنابراین برای اینکه بدانید چه زمانی برای دیدن دریاچه شورابیل مناسب است، اول باید بدانید چه زمانی برای سفر به اردبیل مناسب‌تر است.
به همین دلیل است که به نظر ما اگر از شلوغی و ترافیک خوش‌تان نمی‌آید بهتر است در اوج تعطیلات نوروز سفر نکنید و ماه‌های اردیبهشت و خرداد را در فصل بهار انتخاب کنید. در این ماه‌ها چشمه‌های آب گرم هم خلوت‌تر هستند و تجربه‌ی شما از سفر رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. توصیه می‌کنیم قید سفر به اردبیل در فصل زمستان را بزنید چون سرمای زیاد و احتمالا برف و بوران‌های شدید ممکن است حسابی غافلگیرتان کند. اما اگر از منظره‌های زمستانی خوش‌تان می‌آید و با سرما مشکلی ندارید، می‌توانید زمستان هم به دیدن دریاچه شورابیل بروید و اگر کمی خوش‌شانس باشید روی سطح یخ‌زده‌ی آن دراز بکشید!

بارش زیبای برف در کنار دریاچه‌ی شورابیل.
فصل پاییز اما به دلیل دیگری جذاب است و آن هم مهاجرت فصلی پرندگان از سیبری است که علاوه بر منظره‌های زیبا، می‌تواند برای علاقه‌مندان به حیات وحش هم جذاب و دیدنی باشد. با توجه به محیط باز اطراف این دریاچه‌ی طبیعی و بادهای نسبتا سردی که می‌وزد حتما لباس گرم به اندازه‌ی لازم همراه داشته باشید.
راه‌های دسترسی به دریاچه شورابیل
دسترسی به دریاچه شورابیل به هیچ عنوان کار دشواری نیست. این دریاچه در جنوب شهر اردبیل قرار گرفته و به تدریج با گسترش شهر، فاصله‌اش با شهر از بین رفته. اگر از سمت خلخال می‌آیید، میدان ورودی شهر به نام میدان ایثار را به سمت چپ بپیچید و وارد بزرگراه میلاد شوید؛‌ این مسیر را تا رسیدن به دومین میدان که نامش پلیس است ادامه دهید تا به ورودی منطقه‌ی تفریحی شورابیل برسید. تابلوهای راهنمای زیادی در تمام شهر قرار دارد و از هر کسی بپرسید خیلی راحت شما را به سمت دریاچه راهنمایی می‌کند. از بابت پارکینگ هم خیالتان راحت باشد چون منطقه‌ی امن بزرگی برای پارک ماشین وجود دارد که همیشه جای خالی دارد.
اگر داخل هتل‌های شهری هم سکونت دارید می‌توانید با تاکسی‌های شهری یا دربستی خیلی سریع و بدون دردسر به دریاچه شورابیل برسید. به دلیل این که در اطراف دریاچه شهرک‌های مسکونی متعدد و دانشگاه‌های زیادی از جمله دانشگاه معروف محقق اردبیلی ساخته شده‌اند، راه‌های دسترسی وضعیت خیلی خوبی دارند.
هزینه‌ی بلیط و ساعات دسترسی
با این‌ که دریاچه شورابیل قدمت تاریخی باستانی دارد، اما چون یک جاذبه‌ی طبیعی است لازم نیست هزینه‌ای بابت بازدید از آن بپردازید. این منطقه تبدیل به یک تفرجگاه بزرگ شهری با تمام امکانات رفاهی شده که دریاچه شورابیل در قلب آن قرار دارد. هزینه‌هایی که می‌پردازید احتمالا فقط برای پارکینگ، خورد و خوراک و تفریحات مختلف خواهد بود. دسترسی به دریاچه شورابیل نیز محدودیتی ندارد و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید از منظره‌های زیبای آن استفاده کنید.

نمایی هوایی از شهر اردبیل در کنار دریاچه شورابیل.

دانستنی‌هایی قبل از دیدن دریاچه شورابیل
  • دریاچه شورابیل قدیمی‌ترین دریاچه‌ی طبیعی شهری ایران است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی از دریاچه‌ی ارومیه هم قدیمی‌تر است. تخمین زده می‌شود این دریاچه در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین‌شناسی به وجود آمده باشد.
  • مساحت سطح این دریاچه در دوره‌های مختلف متغیر بوده اما متوسط آن حدود 640 هزار متر مربع حساب شده. عمیق‌ترین قسمت آن 20 متر است و در فصول مختلف سال، با توجه به بارش‌های و میزان ورودی و خروجی آب، سطح آن تا نیم متر کم یا زیاد می‌شود.
  • احتمالا حدس زده‌اید به چه دلیل اسمش شورابیل است؛ این دریاچه در گذشته آب بسیار شوری داشته که از سفره‌های آب زیرزمینی و مسیر رودخانه‌ها تامین می‌شده. هرچند با تغییراتی که در دهه‌های اخیر اتفاق افتاده از میزان شوری آب کم شده و حتی در آن ماهی قزل‌آلا هم پرورش داده می‌شود.
  • به دلیل همین شوری و جنس بستر دریاچه که از گل و لای بود، مردم اعتقاد داشتند این گل و لای برای درمان بعضی بیماری‌های پوستی مفید است و املاح معدنی مختلفی در آب این دریاچه وجود دارد.
  • از لحاظ زیست‌محیطی این دریاچه محل زندگی گونه‌های بسیار متنوعی از پرندگان بوده و هست. البته در سال‌های اخیر با توجه به تغییراتی که هم در محیط آن و هم در کیفیت آب آن ایجاد شده، بسیاری از پرندگان دیگر به این منطقه مراجعت نمی‌کنند.
راهنمای بازدید از دریاچه شورابیل
دریاچه شورابیل مثال خوبی از نکات مثبت و منفی تغییراتی است که انسان‌ها در طبیعت ایجاد می‌کنند. این دریاچه در سال‌های اخیر بعد از چشمه‌های آب گرم سرعین، دومین جاذبه‌ی گردشگری محبوب مسافران و شهروندان اردبیل است. اطراف این منطقه‌ی زیبا امکانات رفاهی بسیاری ساخته شده و این نگین کبود را مثل تزئینات ظریفی در بر گرفته‌اند. شاید اگر کسی که 20 سال پیش این دریاچه را دیده باشد، باور نکند که دوباره به همان نقطه آمده. پارک‌ها و اسباب‌های متنوع برای کودکان و بزرگ‌سالان، پارکینگ بزرگ، سرویس‌های بهداشتی، رستوران‌ها و دکه‌های متنوع، مغازه‌های سوغاتی، کتابفروشی و ... باعث شده که چهره‌ی دریاچه شورابیل بسیار متفاوت از قبل باشد. مسیر پیاده‌روی دور دریاچه با چمن مصنوعی و سطح مناسب، طولانی‌ترین جاده‌ی سلامت کشور است و هر روز تعداد پرشماری از مردم شهر برای ورزش به این مکان می‌آیند. قطعا ورزش کردن در کنار چنین منظره‌های زیبایی بسیار نشاط انگیز است.

امکانات رفاهی اطراف دریاچه‌ی شورابیل در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده.

با این حال شهرداری اردبیل با وارد کردن جریان‌های مختلف آب به دریاچه باعث تغییر اکوسیستم آن شده. این مسئله به وضوح در کم شدن تعداد پرندگان مهاجر دیده می‌شود. انواع اردک و غاز، پلیکان، لک‌لک و ... هر ساله در دسته‌های بزرگ و پرتعداد در این مکان زندگی می‌کردند که این روزها تعداد آن‌ها خیلی کمتر شده. پوشش گیاهی دریاچه هم به دلیل شیرین‌تر شدن آب تغییر کرده و دیگر خبری از نی، گز، گل‌گندم و ... نیست. یخ زدن آب دریاچه در زمستان هم نشان می‌دهد که تغییر مشخصی در املاح درون آب ایجاد شده. با این حال و با وجود همه‌ی این تغییرات، زیبایی‌های جدیدی هم بوجود آمده که باعث شده مردم از پیر و جوان و خردسال در روزهای مختلف به دیدن این دریاچه‌ی زیبا بیایند و از آرامش مثال‌زدنی آن استفاده کنند.

آفریدن چنین منظره‌‌ی زیبا تنها از دریاچه‌ی زیبایی مثل شورابیل بر می‌آید.
برچسب(ها)

دوستام کیان صدام می‌کنن. عاشق موسیقی‌های سنگین و زیبایی‌های پیچیده هستم،‌ به خاطر همین سفر جذبم می‌کنه. چون یه فرآیند طولانی و دقیقه؛ باعث می‌شه برای یه مدت نامعلومی وارد داستان‌ها و درگیری‌های غیر قابل پیش‌بینی بشی. دانشجوام و درگیر کتاب، پرخور و درگیر غذا، شاداب و درگیر عشق. می‌نویسم تا تجربه‌ها و نظراتم را به بقیه به اشتراک بذارم می‌دونم که به درد می‌خوره.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.