• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای کمتر دیده شده اصفهان

28 مرداد، 1398
19 تیر، 1398
مدت مطالعه :
جاهای دیدنی اصفهان فقط در میدان امام و پل‌های تاریخی‌اش خلاصه نمی‌شود. در سفر بعدی‌تان به اصفهان به جاهای کمتر دیده شده اصفهان بروید چون زیر سایه‌ی جاهای دیدنی سلبریتی‌ اصفهان گم شده‌اند و روزگار خوشی ندارند. تا وقت هست به آن‌ها سر بزنیم، شاید فردا دیر باشد!!!
مجموعه علی‌قلی آقا
قدم زدن در محله‌های قدیمی و تاریخی اصفهان مانند سفری به دل تاریخ است. شما فکر می‌کنید همه‌چیز باید کهنه باشد اما این محله‌ها آن‌قدر زیبا هستند که همه‌چیز حس تازگی می‌دهد. محله بیدآباد اصفهان از جاهای کمتر دیده شده اصفهان است که در دل خود مجموعه علی‌قلی آقا را دارد. این مجموعه‌ شامل حمام، بازارچه و مسجد می‌شود.
خسروآقا برادر علی‌قلی آقا با سبک معماری اواخر دوره صفوی حمام مجموعه را ساخته است. این حمام دو بخش دارد تا در آن دوران مردان و زنان بتوانند به صورت جداگانه حمام کنند. از سال 1384 حمام را بازسازی کرده‌اند و از آن به عنوان موزه مردم‌شناسی استفاده می‌کنند.
حمام مجموعه علی‌قلی آقا
حمام مجموعه علی‌قلی آقا
این حمام از ساعت 9 تا 6 بعدازظهر به روی عموم باز است و می‌توانید با 2 هزار تومان از آن بازدید کنید. بلیت ورودی برای توریست‌های خارجی 15 هزار تومان قیمت دارد. یادتان باشد ساعت 2 تا 3 بعدازظهر موزه برای یک ساعت تعطیل است.
این دو برادر نیکوکار از خواجه‌های دربار صفویان بودند که اموال خود را صرف ساختن این مجموعه کرده‌اند. مسجد مجموعه را علی‌قلی آقا ساخته است و مانند مسجدهای ساخته شده در دوران صفوی در معماری آن‌ها از کاشی‌کاری‌های رنگی زیبا استفاده شده است. از بازاز و چهارسوق هم دیدن کنید چون از جاهای کمتر دیده شده اصفهان است. اگر در میدان شهدا هستید از خیابان جامی می‌توانید به مجموعه برسید.
عصارخانه شاه عباسی
بیشتر جاهای دیدنی اصفهان در میدان نقش‌جهان قرار دارد و هر کدام در گوشه‌ای قرار گرفته‌اند و گویی دورِ میز سبزی در حال مذاکره هستند و به هم سلام می‌کنند. شما می‌توانید بعد از بازدید از بزرگان دیدنی اصفهان به عصارخانه شاهی بروید که زیر سایه‌ی بزرگان زندگی خود را می‌گذراند.
عصارخانه شاه عباسی
عصارخانه شاه‌عباسی از جاهای کمتر دیده شده اصفهان است
عصارخانه به آسیاب‌هایی می‌گفتند که برای گرفتن روغن از آن‌ها استفاده می‌کردند. دو تکه سنگ بزرگ دانه‌ها را آسیاب می‌کردند. در سال 1379 شهرداری اصفهان عصارخانه را مرمت کرد و در سال 2017 اینجا تبدیل به بهترین موزه کوچک ایران شد. عصارخانه شاه عباسی نماد صنعت در دوران شاه عباس است. امروزه کارگاه‌های طرح تاریخ شفاهی مشاغل سنتی اصفهان در این موزه برگزار می‌شود و شما می‌توانید با 3500 تومان از این موزه کوچک دیدن کنید. بلیت برای خارجی‌ها هم 20000 هزار تومان است. این مکان تاریخی به جز جمعه‌ها از ساعت 9 تا 5 بعدازظهر از مهمانان خود میزبانی می‌کند.
کلیسای بیت‌اللحم
این کلیسا در سال 2016 در مقاله‌ای از دیلی تلگراف، جزو 23 کلیسای زیبای جهان قرار گرفت. بیشتر گردشگران به بازدید از کلیسای وانک اصفهان بسنده می‌کنند و بیخیال دیگر کلیساهای زیبای اصفهان می‌شوند. کلیسای بیت‌اللحم یا کلیسای بدخم، تالار بزرگی دارد و در دو طبقه ساخته شده است. گنبد کلیسا هشت نورگیر دارد که با تابیدن نور خورشید نمای فوق‌العاده‌ای را خواهید دید.
کلیسا بیت اللحم
کلیسا بیت‌اللحم از زیباترین کلیساهای جهان است
بلیت ورودی 3 هزار تومان است و برخی معتقد هستند که نقاشی‌های کلیسا به زیبایی کلیسای وانک نیست، اما در بزرگی و ابهت بسیار سرتر از وانک است. پس نظرات را کنار بگذارید و خودتان از نزدیک کلیسا بیت اللحم را ببینید. کلیسا در محله جلفا قرار دارد و خلوت‌تر از کلیسای وانک است. این کلیسا محل دفن خواجه پطرس ولیجانیان و خانواده‌اش است.
محله دردشت؛ آرامگاه بانو سلطان بخت آغا (سلطان بخت آقا)
اگر از دور مناره‌های محله دردشت را دیدید، بدانید که این دو مناره، مناره‌های آرامگاه بانو سلطان بخت آغاست. این بانو نقشه‌ی گرفتن انتقام عمویش را در ذهن داشت، به همین دلیل با سلطان محمود آل مظفر ازدواج می‌کند. اما این نقشه انتقام نافرجام می‌ماند و دستور قتل بانو سلطان بخت آغا صادر شد.
حال این آرامگاه باشکوه با دومناره سرافرازش در منطقه دردشت خودنمایی می‌کنند. شما می‌توانید این مناره‌ها را در روز و شب بدون محدودیت و رایگان ببینید اما خود مقبره برای مدت‌ها به روی گردشگران بسته بوده است. شما می‌توانید از خیابان مدرس به محله دردشت برسید. این مناره در خیابان جمال الدین عبدالرزاق و درکنار مدرسه دومناره است. این بنا حداقل 900 سال قدمت دارد.
آرامگاه صائب تبریزی
صائب تبریزی و اثرش بر شعرهای مولانا را نمی‌توان هرگز فراموش کرد. صائب شمس تبریزی به همراه خانواده‌اش به اصفهان می‌آیند و او شروع به آموختن علوم پایه می‌کند. صائب شعرهای بسیاری سروده است و تاثیر به سزایی در ادبیات فارسی دارد.
آرامگاه صائب تبریزی و نوادگانش اینجاست
آرامگاه صائب تبریزی و نوادگانش اینجاست
حال پس از مرگ او، آرامگاهش در خیابانی که با نام او مزین شده است، خودنمایی می‌کند و گردشگران را در ادبیات فارسی غرق می‌کند. آرامگاه صائب در باغ تکیه قرار دارد و در جلوی این آرامگاه، حوضی مانند حوض کاخ چهلستون خواهید دید. دو قبر دیگر هم خواهید دید که برای فرزند ضائب و دیگری برای نواده‌اش است. آرامگاه آینه‌کاری شده است و اشعار فارسی بر رویش نقش بسته‌اند. اصلا نگران شلوغی نباشید چون کمتر کسی به این آرامگاه سر می‌‌زند اما عیدها شاید بسیار شلوغ شود. در سال 1396 این بنا مرمت شد.
تالار اشرف
تالار اشرف از عمارت‌های دوران صفوی است که هنوز هم پابرجاست و نقاشی‌ها و تزئیناتش سرحال‌تر از دیگر کاخ‌های صفوی‌ست. در این‌که چرا به این تالار، تالار اشرف می‌گویند چندین داستان نقل شده است. برحی می‌گویند این تالار، بزرگ‌ترین و زیباترین تالار عصر صفوی‌‌ست و به همین علت به آن اشرف می‌گویند. برخی می‌گویند محل اقامت اشرف افغان بوده است و چندین داستان دیگر...
این کاخ زیبا در حیابان گلدسته و در غرب حیابان استان‌داری قرار دارد. تزئینات این تالار شامل گچ‌بری با نقوش گیاهی، گل و بوته، نقوش هندسی، قطاربندی و طلاکاری می‌شود که جلوه‌ی خاصی به این کاخ داده است. به دلیل این‌که بازدید از این کاخ برای عموم آزاد نبوده است شاید کمتر کسی بداند چنین کاخی در اصفهان وجود دارد! به هر حال این عمارت هم بازسازی و مرمت شده است.
میدان مرداویج
در میدان مرداویج بنایی قرار دارد که سر به فلک کشیده است. به این بنا کبوترخانه مرداویج می‌گویند و خانه‌ی حدود 18‌هزار کبوتر است. در زمان‌های قدیم برای کشاورزی و رشد درختان در باغ‌ها نیاز به کود حیوانی داشتند. به همین دلیل این بنا را ساختند تا پرنده‌ها در آن‌جا لانه‌ی عشق‌شان را بسازند و انسان‌ها نیز بتوانند از کود تولید شده استفاده کنند.
کبوترخانه مرداویج
برج کبوترخانه مرداویج در شب
این ساختمان را بسیار بلند ساختند تا مارهایی که به خوردن تخم‌پرندگان علاقه دارند نتوانند از آن بالا بروند و سطح بیرونی ساختمان نیز لیز است و اصطکاک بسیار کمی دارد. شما می‌توانید خیابان شیخ صدوق جنوبی را تا انتها بروید و به این میدان برسید. از ساعت 7 صبح تا 2 بعدازظهر می‌توانید رایگان از این بنا بازدید کنید. از ساعت 2 به بعد هم کبوتران خسته به لانه‌شان برمی‌گردند تا استراحت کنند و ما نباید مزاحم آن‌ها شویم!
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 43 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.