• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی یزد

7 آذر، 1398
20 آبان، 1398
مدت مطالعه :
توصیفِ یزد از زبان توریست‌های خارجی، زیباترین شهر بیابانی دنیاست ولی این شهر با جذابیت‌هایش زبان ما ایرانیان را بند آورده است. یزد، همانند پاداشی‌ست که بخاطر عبور از بیابان‌ها و تحمل خشکی‌ها به شما می‌دهند. کافی‌ست آنجا را در فصل‌های بهار و پاییز ببینید تا یک دل نه صد دل شیفته‌اش شوید. جاهای دیدنی یزد یادگاری‌های زیادی از دوران گذشته دربردارد که در ادامه‌ی این مطلب، با آنها آشنا می‌شویم؛ با اسمارتیز همراه باشید.
شهرستان یزد بخاطر سراب ها، قله‌های برفگیر و آب‌و‌هوای معتدلِ حاشیه‌ی کویری خود شهرت یافته است. این شهر در گذشته برای کاروان‌های تجاری و نظامی نقش شاهراه حیاتی را ایفا می‌کرده است.
مجموعه‌ی عظیم امیر چخماق
از میدان‌های مشهور ایران، امیر چخماق یزد است که توسط امیر جلال‌الدین چخماق و با کمک همسر وی، فاطمه خاتون ساخته شده بود. این میدان که بومیان آن را به نام‌های میرچخماق یا میرچماق نیز می‌شناسند مجموعه‌ی عظیمی‌ست از میدان، تکیه، مسجد، بازار و آب‌انبار، خانقاه، حمام عمومی، کاروانسراها، چاه آب سرد و قنات خانه که هر یک از بناهای آن بطور مجزا هم از جاهای دیدنی یزد به شمار می روند.
جاهای دیدنی یزد؛ میدان امیرچخماق در دنیا معروف است | عکس: علی امیری
 میدان امیر چخماق برای ساکنان یزد بسیار شهرت دارد، نماد شهر بادگیرهاست و از میادین اصلی تجمع مردمی به شمار می‌رود. اگر با تاکسی شهری قصد دارید به این مجموعه سر بزنید، کافی‌ست نام آن را به راننده‌های تاکسی بگویید تا شما را مستقیماً به آنجا برسانند. اما اگر با وسیله شخصی خودتان رانندگی می‌کنید و از آن دسته آدم‌هایی هستید که به ندرت آدرس می‌پرسند، در خیابان امام‌خمینی، کنار چهار‌راه شهدای یزد می‌توانید به بازدید از این مجموعه بپردازید. دقت کنید که این مجموعه پارکینگ ندارد اما همین چهار راه شهدا ایستگاه اتوبوس هم دارد. بازدید از این مکان 24 ساعته است و البته شب‌ها بخاطر نورپردازی‌های زیبا دیدنی‌تر هم می‌شود. تعطیلی هفتگی هم ندارد اما مراقب باشید که تاریخ سفرتان به روزهای رحلت امام، رحلت پیامبر، رحلت امام جعفر صادق، شهادت حضرت علی، تاسوعا و عاشورا برنخورد چون تعطیل است و نمی‌توانید از درون عمارت‌ها دیدن کنید.
تلفن هماهنگی با موزه ها: 36217070 - 36219090 - 035
نزدیکترین دیدنی ها به این مکان: مسجد جامع، موزه اب، اب انبار شش بادگیر
آتشکده زرتشتیان
بیش از 1500 سال است که آتش زرتشتیان روشنایی می‌بخشد و زرتشتیان را با لباس‌ها و روسری‌های سفید دور خود جمع می‌کند. آتش مقدس زرتشتیان درون مجمر بزرگی از جنس برنز قرار دارد و فردی با عنوان "هیربد" مسئول روشن نگه داشتن آن است. این آتشکده تاریخی در بلوار آیت الله کاشانی شهر یزد قرار دارد.
اگر در شش ماه اول سال به یزد سفر می کنید از 8 تا 11:45 ظهر و دوباره از 4 عصر تا 19:45 اجازه ی بازدید از آتشکده را دارید. اگر هم برنامه سفرتان به این شهر تاریخی در شش ماه دوم سال است از 8 صبح تا 11:45 ظهر و از 3 بعدازظهر تا 18:45 می‌توانید به دیدن این مکان بروید. البته تماشای آتش برای بازدیدکنندگان از پشت دیوار شیشه‌ای مقدور است و تنها خود زرتشتیان می‌توانند وارد نیایشگاه شوند. قیمت بلیط برای اتباع ایرانی 3 هزار تومان و برای اتباع خارجی 15 هزار تومان می‌باشد. اینجا پارکینگ ندارد و با ایستگاه اتوبوس خیابان آیت الله کاشانی تنها 70 متر فاصله است. یک الی دو ساعت برای بازدید از این مکان کافی‌ست.
باغ دولت‌آباد، بهشت کویری ایران
آوازِ پرنده‌ها روی درخت‌ها، رقص نور و شیشه‌های رنگی زیر تابش خورشید، حوضچه‌های پرآب با منظره‌ی تحسین برانگیز عمارت و بادگیر و عظمتِ درخت‌های توت صد ساله در باغ دولت‌ آباد چشمان‌تان را نوازش می‌کنند طوری که شاید باورش سخت باشد که در دل این شهر کویری، باغی به این سرسبزی جا خوش کرده است!
در فصل‌های بهار و پاییز که بهترین زمان بازدید از این منطقه است می‌توانید به دیدن باغ دولت‌آباد که در خیابان شهید رجایی، بلوار دولت‌آباد بنا شده بروید و هنرمندان ایرانیان باستان را تحسین کنید. البته باید گفت که اینجا پارکینگ ندارد ولی پای پیاده تا ایستگاه اتوبوس شحنه 350 متر راه است. 3 هزار تومان هزینه بلیط ورودی شماست و برای اتباع خارجی این مبلغ 20 هزار تومان می‌باشد.
باغ دولت آباد
جاهای دیدنی یزد؛ مراقب پله‌های بادگیر دولت آباد باشید | عکس: احمد شریفی
اگر سفر شما به یزد شش ماه اول سال است برای دسترسی به این مکان از 8 صبح تا 9 شب وقت دارید. و اگر شش ماه دوم سال به یزد سفر کردید از 7 صبح تا 10 و نیم شب می‌توانید از این مکان دیدن کنید. اما یادتان باشد که وقتی هوا رو به تاریکی می‌رود، فانوس‌های اطراف باغ را روشن می‌کنند و همانطور که نسیم ملایم گونه‌های‌تان را نوازش می‌کند می‌توانید چای دلچسبی را با نبات یزدی در کافه رستوران همانجا نوش‌جان کنید.
شماره تلفن: 035- 36270781
نزدیک‌ترین دیدنی‌ها به این مکان: موزه وزیری، مسجد جامع یزد، میدان امیر چخماق، زندان اسکندر
دخمه زرتشتیان (برج‌های سکوت)
جاهای دیدنی یزد برای افراد علاقه‌مند به تاریخ و آداب و رسوم زرتشتیان حرف‌های ناگفته‌ی بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین آنها در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد، منطقه‌ای به نام صفاییه قرار گرفته است و هر ساله به استقبالِ بازدیدکنندگانِ بی‌شماری در‌می‌آید که از جای جای ایران و جهان برای تماشای دخمه ها به آنجا سفر می‌کنند. این مکان جایی‌ست که به مراسم تدفینِ زرتشتیان مربوط می‌شده است.
هنگام ورود به منطقه صفاییه، با کوه کم‌ارتفاع رسوبی مواجه می‌شوید که دو عمارت (دخمه) به فاصله 150 متر از یکدیگر بنا شده‌اند. دخمه‌ها برج‌هایی استوانه‌ای شکل‌اند که محیطی حدودا 100 متر دارند و اجساد زرتشتیان را در خود جای می‌دادند تا طعام درندگان و پرندگان شوند (به باورِ زرتشتیان خاک عنصری پاک است و نباید با دفن کردن آن را نجس نمود!) سپس بقایا را درون چاهی که میان دخمه ایجاد شده، قرار می‌دادند.
دخمه زرتشتیان یزد
جاهای دیدنی یزد؛ دخمه زرتشتیان سکوت وحشتناکی دارد | عکس: تراول‌ویت‌سنس
در پاییز و زمستان از ساعت 7 صبح تا 17 بعد‌از‌ظهر و در بهار و تابستان از ساعت 7 صبح تا 19 بعدازظهر با صرف یک الی دو ساعت از زمان‌تان و البته پرداخت بلیط 5 هزار تومانی می‌توانید از این محل بازدید کنید. هزینه بلیط اتباع خارجی 20 هزار تومان می‌باشد.
این مسیر بخاطر وجود پله، از پای کوه تا دخمه‌ها، برای سالمندان و کسانی که توانایی حرکتی ندارند اصلاً مناسب نیست و متأسفانه امکان تردد ویلچر هم فراهم نشده است. دخمه زرتشتیان با نزدیک‌ترین رستوران 550 متر، با نزدیک‌ترین پمپ بنزین که در بلوار دشتی واقع شده 7.2 کیلومتر و با اولین پمپ گاز در خیابان مدنی هم 16.2 کیلومتر فاصله دارد. تا ایستگاه اتوبوس هم یک کیلومتر فاصله است.
مسجد جامع کبیر یزد
کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا، محراب کم‌نظیر و مناره بسیار بلند، این مسجد را جزو منحصربفردترین جاهای دیدنی یزد قرار داده است.
مسجد جامع یزد از دو مناره و یک ایوان مرتفع، گنبدخانه، دو شبستان، صحنی بزرگ و پایاب تشکیل شده که در هر یک از این بناها می‌توانید هنر معماری زیبای دوره تیموریان را نظاره‌گر شوید.
این مسجد در خیابان امام‌خمینی شهر یزد، مقابل برج ساعت و انتهای خیابان مسجد جامع قرار گرفته است. برای دیدن یکی از بلندترین مناره‌های جهان، نیازی به خرید بلیط ندارید اما بلیط ورودی اتباع خارجی هشت هزار تومان می‌باشد. و البته دیدن قسمت گنجینه نیز برای بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی هزار تومان است.
هفت روز هفته از ساعت 8 صبح تا 7 عصر می‌توانید با پای پیاده یا سواره با تاکسی یا خودروی شخصی به دیدن این مسجد بیایید. البته اینجا پارکینگ ندارد و ممکن است برای پارک کردن خودرو دچار مشکل شوید.
نزدیک ترین دیدنی ها به این مکان : مجموعه امیر چخماق، زندان اسکندر، خانه لاری‌ها، خانه مرتاض یزد
موزه قصر آیینه، نماد روشنایی یزد
از نامِ این موزه پیداست که رنگ‌های جذاب و ترکیب‌های متنوع نور و روشنایی نگاه هر بیننده‌ای را در خودش غرق می‌کند. اما علاوه-بر زیبایی، معماری ساختمان و محوطه است که این بنا را به یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی یزد تبدیل کرده است.
در خیابان کاشانی شهر یزد، روبروی پارک هفت تیر، باغی به وسعت 8174 مترمربع قرار دارد و موزه قصر آیینه با زیربنای 837 مترمربعی را درون خود به زیبایی تمام جای داده است. درب‌های این موزه در کل هفته به جز شنبه‌ها به روی عموم باز است. البته در تاریخ های 28 اسفند تا 13 فروردین، 25 تا 31 اردیبهشت و 22 بهمن شنبه‌ها نیز می‌توان از این موزه دیدن کرد.
از ساعت 8 صبح تا 8 شب می‌توانید با پرداخت ورودی 2 هزار تومان از موزه قصر آیینه که به آن آینه و روشنایی نیز می‌گویند دیدن کنید. اما از آنجایی که در سفرهای چند روزه بازدید از تمامی جاهای دیدنی یزد چندان امکان‌پذیر نیست، لذا پیشنهاد می‌کنم که قبل از برنامه‌ریزی برای مکان بعدی که قصد رفتن دارید از طریق تلفن با دفاتر آن محل و یا سازمان فرهنگی شهر مقصد تماس بگیرید و اطلاعات لازم از قبیل ساعات بازدید را بپرسید چون این موزه و برخی دیگر از مکان‌ها در روزهای خاصی مثل رحلت امام، رحلت پیامبر، رحلت امام جعفر صادق، شهادت حضرت علی، تاسوعا و عاشورا تعطیل هستند.
شماره تلفن: 035 - 38240010

قصد سفر به یزد را دارید؟ خواندن مطلب «سفر به یزد» را به شما توصیه می‌کنیم.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

زبان انگلیسی خوندم، ترجمه و تدریس واسه کوچولوها هم جزو کارهامه، یه وب‌سایت سئو هم واسه خودم زدم که به عنوان هابی بهش نگاه می‌کنم. ولی از بین همه‌ی اینا، نوشتن یک حسِ نابه که هیچ چیزی نمی‌تونه جاشو واسم بگیره. نوشتن واسه اسمارتیز هم باعث می‌شه چیزهای جدیدی رو از دریچه چشم خودم کشف کنم که واسم لذت‌بخشه و آرومم می‌کنه.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 55 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.