• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

13 جای دیدنی گرمسار که باید رفت

2 اردیبهشت، 1399
19 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
در این سفر به غربی‌ترین شهر سمنان، جایی درست هم‌جوار کویر می‌رویم. شهری که قدمتش به قبل از دوره اشکانیان برمی‌گردد. گرمسار را جزیره اقوام ‌می‌گویند؛ آن‌جا که ترک زبانان، لرها، کردها، گیلک‌ها، عرب‌ها و تات زبانان همه با هم در این شهر زندگی می‌کنند. گویی این‌همه تنوع فرهنگ برایشان آمد داشته و شهرشان در تمام فصول دلپذیر است. از جاهای دیدنی گرمسار برایتان می‌گوییم، از سیاه کوه و کاروانسراهایش، حیات وحش بی مثالش، ییلاقات دل‌انگیزش، خنکی تابستان‌های روستای رامه، درختان گردوی چند صد ساله‌اش و قلعه ضحاک، از آبشار نمک و خوشمزگی نان چای که وامبری هم در سفرنامه‌اش توصیفش کرده است، از افسانه‌های کویر ریگ جن برایتان می‌گوییم. در این سفر خنک و خوش آب و هوا با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین زمان سفر به گرمسار
بخشی از ساکنین گرمسار به‌دلیل تنوع آب و هوایی‌ شهرشان، در تابستان و زمستان ییلاق و قشلاق می‌کنند. در مجموع، بیشتر قسمت‌های شهر تابستان‌هایی غیر قابل تحملی و زمستان معتدلی دارد. اگر بخواهید شب‌های کویری گرمسار را ببینید تابستانش مساعد است و زمستانش طاقت فرساست.
کوه اژدها
در محدوده دهستان لجران، کوهی با ارتفاع 1265 متر از نادرترین پدیده‌های زمین‌شناسی ایران قرار دارد. کوه اژدها به‌صورت تصویری تناوبی از نوارهای موجی شکل که حاصل چندین لایه خاک سرخ، قهوه‌ای و سفید رنگ است، منظره‌ای شبیه به نقش اژدها ساخته است. این ساختار دیدنی بر اثر فعل و انفعلات زمین در طی سالیان و تناوبی از سنگ جوش، سنگ ماسه و شیل ایجاد شده است. زمانی که نیروها از دو جهت و هم‌زمان وارد می‌شوند چین خوردگی ایجاد شده که در زبان علمی، چین مرکب می‌گویند.
چین اژدها از سمتی به شغال دره و از سمت دیگر به گسل اژدها منتهی می‌شود. گسل گرمسار که از انتهای چین‌خوردگی رد می‌شود شکل چین‌خوردگی را از حالت افقی خارج کرده و در نهایت شبیه به اژدها دیده می‌شود.

“محلی‌ها افسانه‌هایی شنیدنی از کوه اژدها دارند. می‌گویند: رستم، قهرمان افسانه‌ای ایرانیان، وارد مبارزه‌ای با اژدها شد و پس از پیروزی، جسد او را بروی کوه پرتاپ کرد و رفت!”

 کوه اژدها در مسیر گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار؛ کوه اژدها در مسیر گرمسار
اگر از جاده تهران- گرمسار بروید، قبل از ورودی شهر گرمسار،کوه اژدها را می‌بینید. یک ساعت زمان برای بازدید از آن کافی است.
پارک ملی کویر گرمسار
پارک ملی کویر جزوه مناطقی است که باید به‌عنوان ذخیره‌گاه کره زمین مورد حفاظت قرار گیرد. وسعت این پارک به حدی است که بخش‌هایی از آن در شهرهای اطراف( قم، اصفهان) قرار دارد. پارکی با مساحت 670 هزار هکتار که از قدیمی‌ترین مناطق حافظت شده ایران است و به تنهایی بخش زیادی از جاذبه‌های طبیعی و غیر طبیعی گرمسار را شامل می‌شود. این پارک به دو بخش کلی تقسیم می‌شود: پارک ملی با وسعت 420 هزار هکتار که تپه‌های ماهور و دشت‌های مجاور آن، نخجیر، سیاه کوه، سفید آب و کلیه ارتفاعات آن را شامل می‌شود و بخش دوم با مساحت 250 هزار هکتار که شامل مناطق نره خر کوه، ارتفاعات دوازده امام، پرده زرد، دشت‌های مکوش و سیاه پرده است.
پارک ملی کویر، زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرمی دارد. برای رفتن به پارک، ماشین مناسب بیابان، آب، کرم ضد آفتاب، بنزین، جی‌پی‌اس همراه داشته باشید. اجازه اقامت و کمپینگ در پارک ملی را ندارید. کاروانسرا قصر بهرام تنها محل اقامت و شب‌مانی در پارک است. قبل از ورود باید از نگهبانی پارک و اداره محیط زیست مجوز ورود دریافت کنید. در بندهای پایین به بخشی از جاذبه‌های طبیعی و غیر طبیعی پارک ملی کویر اشاره می‌کنیم.
اگر بخواهید به طور خیلی دقیق راجع به جاذبه‌ها و حیات وحش پارک ملی کویر بدانید، در قسمت بعدی مفصلا راجع به آن صحبت می‌کنیم.
 تپه‌های شنی پارک ملی کویر
جاهای دیدنی گرمسار؛ تپه‌های شنی پارک ملی کویر
اگر از گرمسار بخواهید به پارک ملی کویر بیایید، جاده گرمسار به روستای کهک، از کهک به جاده سنگفرش صفوی و سپس تا نزدیک سر محیط بانی قصر بهرام باید رفت. این جاده احتمال باتلاقی شدن در زمان بارندگی دارد.
حیات وحش منطقه
جذاب‌ترین قسمت پارک ملی کویر، حیاط وحش بی‌مثالش است که آفریقایی کوچک در دل گرمسار است. تقریبا تمامی حیوانات بیابانزی ایران که در حیات هستند را شامل می‌شود. 34 گونه پستاندار، 150 گونه پرنده و 34 گونه خزنده تا به الان شناسایی شده است. از حیواناتی که تنها بازمانده نسلشان هستند؛ آهوی گواتردار است که یا منقرض شده یا یک عدد باقی مانده است و ممکن است جزوه معدود کسانی باشید که در پارک ملاقاتش می‌کنید! تنها گونه یوزپلنگ ایرانی به‌نام تنهاوش آخرین بار در سال 93 دیده شده و دیگر دیده نشد. شاید منقرض شده باشد. اما جیبر، که نوعی غزال ایرانی است بیشترین جمعیتشان در اینجا دیده می‌شود. 355 گونه جانوری در این پارک وجود دارد. در اطراف چشمه سفید آب، وزغ کویری، تنها دوزیست منطقه که فقط در این نقطه از دنیا شانس دیدنش را دارید؛ می‌بینید. لطفا به حیات وحش آسیب نزنید اگر عقرب یا افعی دیدید فرار کنید و آن‌ها را نکشید.
 جیبر، نوعی غزال ایرانی در پارک ملی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار؛ جیبر، نوعی غزال ایرانی در پارک ملی گرمسار
آبشار نمکی
در داخل پارک ملی کویر، در مجاورت مرز اصفهان، غرب کویر ریگ جن، جنوب ارتفاعات نخجیر آبشاری با قندیل‌های نمکی قرار دارد. وجود املاح نمکی در آب چشمه و زمین‌های بالا باعث شده آب از نمک اشباع شده و نمک به‌صورت کریستال‌هایی متبلور می‌شود. و این اشکال در ریزش آب دیده می‌شود. از فراز تپه‌ای فرسایش یافته به پایین می‌ریزد.
 آبشار نمک پارک ملی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار؛ آبشار نمک پارک ملی گرمسار
مسیر حرکت قندیل نمک از چشمه آب شور ملک آباد سرچشمه می‌گیرد و به ریگ جن می‌رسد. چندین مسیر دسترسی به آبشار وجود دارد. از مسیر قصر بهرام، محیط‌بانی سفید آب و سپس ملک آباد، مسیر دوم: شهرستان آران و بیدگل و کویر مرنجاب، مسیر سوم: گرمسار، جاده سنگفرش صفوی، جاده ریگ جن، برای دیدن آبشار نمکی مجوز ورود به پارک ملی نیاز است.
اگر به دیدن معادن نمک علاقه دارید، علاوه بر آبشار نمک، گرمسار معادن نمک بسیار زیادی دارد که بخش عمده‌ای از نمک ایران را تامین ‌می‌کند. معروفترین آن، تونل نمک، بزرگترین تونل نمکی خاورمیانه است. تونلی بسیار بزرگ، گنبدی شکل، سطحی لغزنده دارد. داخل آن فضایی تاریک است که با چراغ قوه باید داخل تونل شوید و به مجوز اداره راهنمایی و رانندگی برای بازدید تونل احتیاج است.
قصر بهرام
قصر بهرام یا کاروانسرای شاه عباسی در داخل پارک ملی کویر، بهترین جا برای اقامت است. بعضی از تاریخ‌نگاران این بنای سنگی را قصر یا ساختمان شکاری می‌دانند که بهرام گور در دوره ساسانیان ساخت  و شاه عباس صفوی آن را بازسازی کرد.
 کاروانسرا قصر بهرام در شب
جاهای دیدنی گرمسار؛ کاروانسرا قصر بهرام در شب
در 7 کیلومتری بنا، چشمه شاهی نامور قرار دارد که از طریق کانال‌های سنگی آبش به سازه سرازیر می‌شد و علت دوری چشمه از بنا، این بود که حیوانات از هیبت بنا نترسند و راحت به چشمه تردد کنند. احمد مستوفی الممالک که خاندانش در این منطقه شکار می‌کردند گفته گورخرهای زیادی در آن منطقه زندگی می‌کردند اما در سال 1360 به بعد هیچ گورخری دیده نشده است. این کاروانسرا در گذشته مکان ارتباطی بین شرق و غرب کویر بود و بازرگانانی که از اصفهان می‌آمدند در کاروانسرا جهت داد و ستد کالا اتراق می‌کردند.
قصر بهرام دو در ورودی در قسمت‌های شمالی و جنوبی دارد و اتاق‌ها هم کنار درها است. حیاطی بزرگ، دارای تالاری با شاه نشین و طاقچه‌های در اطراف و ایوان بوده است. زیر تالار، زیر زمین بزرگی قرار دارد. کاروانسرا  دارای 24 اتاق کوچک، طویله سراسری و آخورهای متعدد، اتاق طبخ است و در چهار گوشه بنا برج دفاعی، تیرکش‌ها قرار گرفته‌اند.
در حال حاضر، قصر بهرام به‌عنوان پاسگاه شکاربانانی و اقامت گردشگران استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید تجربه دیدن شب جادویی کویر را داشته باشید حتما شبی در این کاروانسرا اقامت کنید.
کاروانسرای عین الرشید
بعد از دیدن قصر بهرام 2 کیلومتر به سمت جنوب پارک ملی کویر حرکت کنید تا به قصر یا کاروانسرای عین‌الرشید، یادگار دوره صفویان برسید. متاسفانه در گذر زمان سقف‌ها و دیوارهایش فرو ریخته است. سقف‌ها و دیوارهایش آجری و سکو و پی سنگی دارد. یکی از سه کاروانسرای سیاه کوه است. یک چشمه آب شیرین کنار کاروانسرا قرار داشت که در گذشته آب چشمه گیاهان داخل باغ را سیراب می‌کرد، اکنون خارهای بیابانی به جای گل‌ها در منطقه می‌بینید.
یک آب انبار فرو ریخته در مجاور کاروانسرا و چشمه عین الرشید که در گذشته آبشخور بز و آهو بوده است در تپه‌ی مجاور قرار دارد. کاروانسرای عین الرشید دارای دو حیاط بزرگ است. ساختاری ایوان مانند، ورودی اصلی به حیاط است. در دو طرف ایوان، دو تالار که پنج در به حیاط دارند قرار دارد. کنار ایوان اتاقی است مخصوص خدمه که به تالار راه ندارد. زمان دیدن کاروانسرا یک ساعت است.
قصر حرمسرا
قصر حرمسرا بنای دیگری است در پارک ملی کویر که از دوره صفویان باقی مانده و در یک کیلومتری جنوب قصر بهرام است. گفته می‌شود زمانی‌که خاندان سلطنتی از اصفهان به مازندران می‌رفتند جهت سکونت به حرمسرا می‌آمدند و در باقی سال محل سکونت شکارچیان بوده است. آب قصر از طریق کانال‌های آب از دامنه سیاه کوه به داخل حوضی در داخل حرمسرا سرازیر می‌شد. بنا شامل تالار و دو ایوان و دو اتاق است که تقریبا بیشتر بنا تخریب شده است. کاروانسراهای دیگری چون: سفید آب، لکاب و آب انبار قیلوفه که شهرت کمی دارند نیز در مجموعه پارک ملی کویر وجود دارد.
تنگه ظلمات
اگر می‌خواهید از داغی و گرمای پارک ملی کویر به جای خنک پناه ببرید به جنوب شرقی پارک کویر بروید. دو دیوار به ارتفاع 30 متر و طول 2 متر می‌بینید، وقتی وارد تنگه می‌شوید نسیم خنکی به صورتتان می‌خورد و جای خوبی برای آواز خواندن است!
 افرادی در حال عبور از تنگه ظلمات پارک ملی گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار؛ افرادی در حال عبور از تنگه ظلمات پارک ملی گرمسار
می‌گویند اینجا بر اثر زلزله‌ای ایجاد شده و شباهت زیادی به دره گرند کنیون آمریکا دارد. پیدا کردن مسیرش شاید به تنهایی سخت باشد و احتیاج به یک بلد راه باشد. دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید که ممکن است عکس‌های زیبایی از دست بدهید.
دریاچه نمک
کم کم از پارک ملی کویر خارج شوید. در مجاورت پارک ملی کویر، دریاچه نمک قرار دارد. زمینی پوشیده از رسوبات نمکی که در طی قرن‌ها از انباشه شدن سیلاب و آب‌های سطحی پدید آمده است. عمق نمک دریاچه، 5 تا 54 متر مربع تخمین زده شده است. زمانی‌که تبخیر اتفاق می‌افتد، نمک‌ها اشکالی پلی‌گن مانند تشکیل می‌دهند که منظره زیبایی است. در تابستان‌ها قطعات نمک به‌صورت شناور روی دریاچه دیدنیند. موجودات تک سلولی و پلانگتون‌ها داخل دریاچه ساکنند و در برخی فصول، فلامینگوها به اطراف دریاچه می‌آیند.
در 15 کیلومتری جنوب دریاچه جزیره سرگردان را می‌بینید. جزیره‌ای که در ارتفاع بیشتری نسبت به دریاچه نمک قرار دارد و از بلندای آن، دریاچه نمک منظره جالبی دارد. جزیره سرگردان که از سنگ‌های متخلخل آتشفشانی تشکیل شده است قصه‌ها درباره نامش زیاد است. عده‌ای می‌گویند به‌علت خطای دید و شکست نوری که وجود دارد جزیره، شبیه کشتی سرگردانی در یک کویر بینهایت است. محلی ها جور دیگری می‌گویند، آن‌ها اعتقاد دارند جزیره دایما در حال جابه‌جایی است و سرگردان است!
برای دیدن دریاچه نمک، دریاچه از جنوب به کویر مرنجاب می‌خورد. از شمال و غرب به کویر مسیله و از غرب به پارک ملی کویر می‌خورد. در جاده‌های بیابانی نقشه آنلاین، جی‌پی‌اس و بنزین و آب به همراه داشته باشید.
کویر ریگ جن
سرزمین مخوف و پر رمز و راز کویر، سرزمین سوال‌های بی‌جواب، محلی‌ها می‌گویند اجنه و شیاطین بر آنجا حکمرانی می‌کنند، چوپانان و ساربانان با ترس و دلهره‌ای از ریگ جن می‌گویند، جایی‌که در سال‌هایی دور مردمانی رفتند و هیچ‌گاه برنگشتند. اجنه آن‌ها را با خود برده؟ یا کویر بلعیده؟ و کلی معمای بی جواب. اتمسفر عجیبی دارد، محلی‌ها می‌گویند شترها هم به ریگ جن که می‌رسند، می‌ایستند و حرکت نمی‌کنند! با این حال اگر عزم رفتن و ماجراجویی دارید حتما گروهی بروید، با یک بلد راه باشید، جی‌پی‌اس و ماشین مناسب بیابان داشته باشید. برای 20 روز غذا و آب همراهتان باشد که اگر گم شدید ...!
 مردی در حال قدم زدن بر روی شن‌های نرم کویر ریگ جن
جاهای دیدنی گرمسار؛ مردی در حال قدم زدن بر روی شن‌های نرم کویر ریگ جن
قسمت جنوبی کویر از شمال آن باتلاقی‌تر است. ممکن است با وسیله نقلیه هم نتوانید عبور کنید پس مسیرتان را کج کنید و بیخیال جنوب ریگ جن شوید. بخشی از زمین‌هایش باتلاقی است و گل و لایش به‌راحتی انسان را در خود می‌کشد. ریگ جن پر از تپه‌های شنی است که بر اثر وزش باد جابه‌جا شدند. کویری به وسعت 3800 کیلومتر مربع، هیج چاه و منبع آبی در ریگ جن وجود ندارد. به‌همین دلیل در هیچ دوره تاریخی مورد علاقه کاروان‌ها نبوده است و بیشتر مورد علاقه محققان و ماجراجویان است. برای رفتن به ریگ جن اگر از گرمسار می‌آیید به پارک ملی کویر بروید و از جاده سنگ فرش ملک آباد، سمت ریگ جن بروید.
آب انبارهای گرمسار
گرمسار دو تا آب انبار معروف دارد: آب انبار ناسار و آب انبار بزرگ. آب انبار ناساردر جنوب قلعه ناسار است که سیف‌الله معماریان سمنانی آن را ساخته و اسمش را روی سردر حک کرده. ناسار یا همان 9 حصار، با سایر آب انبارهای شهر از نظر فیزیکی متفاوت است.
آب انبار بزرگ دارای 40 پله و مخزنی استوانه‌ای و عمق 14 متر و قدمتش به دوره قاجاریان برمی‌گردد. برای دیدنش به مرکز گرمسار بروید تا در میدان امام خمینی و ضلع شمالی مسجد جامع گرمسار، آب انبار را ببینید.
حالا که به داخل شهر آمده‌اید از سوغاتی فروشی‌های شهر، سوغاتی‌های معروف گرمسار مثل نان‌های شیرمال، نان چای و نان بقسمات را هم بخرید. اگر در فصول گرم به اینجا می‌روید، انار و خربزه را هم فراموش نکنید.
روستای رامه   
منطقه ییلاقی و خوش آب و هوایی در شمال شرقی گرمسار و در 30 کیلومتری شمال روستای ده نمک، تابستان‌های دلچسبی دارد اما زمستان‌هایش ممکن است برفی باشد و امکان دسترسی به روستا ناممکن. به‌دلیل نداشتن مسیر عبور وسایل نقلیه، طبیعت بکر و وحشی خود را حفظ کرده است. اهالی روستا می‌گویند: نامش هم معنی رام بودن و آرامش است. در گذشته پناهگاه یاغیان و راهزنان بوده است. راهزنانی که در کمین کاروان تهران به مشهد بودند بعد از راهزنی به رامه پناه می‌آوردند.
 روستای ییلاقی رامه
جاهای دیدنی گرمسار؛ روستای ییلاقی رامه
روستا سبکی پلکانی دارد و به‌دلیل سرمای زیاد منطقه درختان گردو با عمری 500 ساله دارد و تنوع زراعت در منطقه بالاست. وجود قلعه 2000 ساله ضحاک، قبرستان و ظروف سفالی نشان از قدمت روستا دارد. رودخانه رامه و آبشارهای مرتفع از جاذبه‌های توریستی روستا است. رامه بین مسیر اصلی گرمسار به مازندران بوده و وجود قلعه‌هایی در مسیر: قلعه استوناوند با قدمتی هزار ساله، ریگ تپه و قلعه گبری نشان از اهمیت نظامی و تاریخی رامه است. از دیگر روستاهای معروف گرمسار، روستای قالیباف است.
خانه باقری‌ها
از خانه‌های قدیمی گرمسار که به دوره قاجاریان برمی‌گردد، خانه باقری‌هاست. مالک آن از خان‌های گرمسار، میرزا علی باقری بوده است.
 خانه باقری‌ها گرمسار
جاهای دیدنی گرمسار؛ خانه باقری‌ها گرمسار
خانه‌ای دو طبقه از خشت خام و نمایی از آجر خطایی و آب انبار، خزینه و حمامی در حیاط که هنوز سالم مانده است. حوضی در میانه حیاط که نشان از اهمیت آب در فرهنگ ایرانی دارد. طبقه اول خانه، موزه اقوام است و طبقه دوم به آثار فرهنگی و لباس اختصاص پیدا کرده. خانه باقری‌ها در بلوار آیت الله کاشانی، کوچه شهید فیصلی قرار دارد و یک ساعت زمانی کافی برای بازدیدش است.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)
امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4 94 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
قندالی
25 خرداد، 1399

مطالب مفید و جالب بود،
من خودم اهل گرمسار هستم،
اگر تور داشته باشه برای بازدید از این مناطق دیگه عالی میشه