• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی نیشابور

8 دی، 1398
14 آبان، 1398
مدت مطالعه :
 نیشابور پس از مشهد مقدس بزرگ‌ترین شهر استان خراسان رضوی است. بسیاری از ما نیز هنگام سفر از تهران به مشهد، بدون توجه به این شهر و جاهای دیدنی نیشابور از آن عبور می‌کنیم. شاید فکر می‌کنیم تنها مکان‌های دیدنی این شهر آرامگاه خیام و عطار نیشابوری است، در صورتی که این دو مکان تنها دو مورد از ده‌ها جاهای دیدنی نیشابور محسوب می‌شوند. نیشابور هم از لحاظ جاذبه‌های توریستی و هم از لحاظ آب و هوایی از گزینه‌های مناسب برای گردشگری است.
جاهای دیدنی نیشابور آنقدر زیاد است که شاید نتوان همه آن‌ها را در این لیست جا داد. اما به هرحال ما سعی داریم تا در این متن از ناب‌ترین منظره‌هایی که می‌توانید در نیشابور و نزدیکی آن بیابید سخن بگوییم و آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا در سفر بعدی خود به این شهر حتماً به آن‌ها سری بزنید و از آن‌ها لذت ببرید. با اسمارتیز همراه باشید.
آبشار گرینه
در 40 کیلومتری شمال شرقی نیشابور روستایی به نام گرینه وجود دارد که آبشاری زیبا از میانه آن می‌گذرد. اگر بخواهیم جاهای دیدنی نیشابور را رتبه بندی کنیم، آبشار گرینه قطعاً در اولین جایگاه این رتبه بندی قرار خواهد گرفت. روستای گرینه خود دارای آب و هوایی ناب و پاکیزه و طبیعتی سرسبز است. حال ترکیب این دو را با آبشاری زیبا و زلال تصور کنید. این همان تصویری است که دیدن آبشار گرینه از نزدیک در اختیار شما قرار می‌دهد.
آبشار گرینه
آبشار گرینه از جاهای دیدنی نیشابور و بسیار زیبا و چشم‌نواز است
به نظر من اگر به نیشابور رفتید اما این روستا و آبشار زیبای آن را ندیدید، اصلاً به نیشابور نرفته‌اید! پس در سفر بعدی خود به مشهد و یا نیشابور حتماً توقفی در این روستا داشته باشید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.
دهکده چوبی
دهکده چوبی در واقع روستایی در نزدیکی نیشابور است که توسط حرفه‌ای‌ترین و خلاق‌ترین مهندسان کشورمان "مهندس حمید مجتهدی" ساخته شده و نه تنها در ایران، بلکه در جهان شهرتش زبان زد گردشگران است. این شاهکار معماری که ثبت جهانی شده است، در دل خود مسجدی دارد که به گفته سازنده آن تا صدها سال نیز آسیبی نخواهد دید و حتی در برابر زلزله‌های شدید نیز مقاوم است. این دهکده چوبی نیز جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی نیشابور محسوب می‌شود.
دهکده چوبی
دهکده چوبی از جاهای دیدنی نیشابور است که ثبت جهانی شده است
دیدن چنین اثری مطمئناً خالی از لطف نیست. خود این دهکده نیز باغ‌هایی سر سبز و زیبا دارد که ادغام شدن آن با این اثر زیبا از خانه‌ها و مسجد چوبی منظره‌ای زیبا را به رخ می‌کشد. به خصوص در شب که نمای داخلی مسجد بسیار دیدنی و محصور کننده است. در ساخت خانه‌های این دهکده از چوب درختان مختلفی مانند کاج، سپیدار، گلابی، زبان گنجشک، توت و... استفاده شده است.
باغ‌رود
اگر در شهر نیشابور به دنبال ییلاقی خوش آب و هوا هستید که منظره‌ای خاص و دیدنی نیز داشته باشد، بهتر است از افراد محلی سراغ باغرود را بگیرید. این منطقه به لطف وجود رودخانه‌ای که در میانه این روستا جاری شده آب و هوای فوق العاده ای دارد. این رودخانه در در اطراف روستا نیز منظره‌ای از درختان کوهپایه‌ای و تپه‌های سبز را به وجود آورده است. اگر به دنبال مکانی برای کمپینگ در نزدیکی نیشابور هستید، ییلاق باغرود بهترین گزینه برای این کار است. زیبا زمین مسطح و هوای پاک آن هر آنچه که شما می‌خواهید را در اختیارتان قرار می‌دهد. این روستا در 12 کیلومتری نیشابور است و شما می‌توانید پس از طی تقریباً 15 دقیقه راه در جهت شمال این شهر، به باغرود دسترسی داشته باشید. باغرود از زیباترین جاهای دیدنی نیشابور است.
غار سر نی
غار سر نی از بزرگترین غارهای آبی استان خراسان است که در لیست جاهای دیدنی نیشابور دارد. برای دسترسی به این غار آبی باید وارد روستای درخت جوز شوید. روستایی که در 50 کیلومتری شمال غرب نیشابور و در جاده این شهر به سمت قوچان قرار دارد. خود این روستا نیز از طبیعت زیبایی برخوردار است. در داخل روستا دره‌ای وجود دارد که در دل این دره درختی چناری با 400 سال سن وجود دارد که در فصل پاییز برگ‌های قرمز و نارنجی‌اش منظره‌ای بسیار جذاب را به وجود می‌آورد. در ادامه دره و جایی که به قله بینالود نزدیک می‌شوید، غار آبی سر نی وجود دارد.
منطقه باستانی شادیاخ
اگر شما هم از آن دسته از گردشگرانی هستید که به سفر در تاریخ و بازدید از آثار تاریخی و باستانی علاقه دارید، در سفر خود به نیشابور حتماً به منطقه باستانی شادیاخ سری بزنید. زیرا این منطقه در واقع بقایای شهری قدیمی است که در دل نیشابور قرار گرفته است. شادیاخ به نام‌های دیگری مانند "آلب ارسلان"، "تپه مدرسه"، "قنات تپه" و... نیز شناخته می‌شود و از قطب‌های باستان شناسی شهر قدیمی نیشابور است که مورد هدف بسیاری از باستان شناسان قرار گرفته. تاکنون نیز کشف‌های بسیاری در این منطقه انجام شده است.
دره هفت غار نیشابور
دره هفت غار نیشابور نیز از ییلاق‌های خوش آب و هوای اطراف این شهر است که حتماً باید از آن دیدن کنید. در این ییلاق چشمه‌ای خروشان و زلال وجود دارد که برای رسیدن به آن باید از مسیری هیجان انگیز متشکل از 7 غار پشت سر هم عبور کنید. در مسیر رسیدن به این چشمه نیز رودخانه‌ها و آبشارهای بزرگ و کوچک متعددی وجود دارد که مسیر را برای شما جذاب‌تر می‌کند.
هفت غار
هفت غار، از جاهای دیدنی نیشابور است که پیشینه‌ای تاریخی دارد
در واقع می‌توان گفت این مسیر از جذاب‌ترین مسیرهایی است که می‌توان برای رسیدن به یک مقصد طی کرد! پس شک نکنید و اگر به سمت نیشابور سفر می‌کنید حتماً به این ییلاق زیبا که از جاهای دیدنی نیشابور است سری بزنید.
دره هفت غار نیشابور علاوه بر زیبایی طبیعی، پیشینه‌ای تاریخی نیز دارد که به قرن دوم هجری و حضور ابراهیم ادهم که از عارفان بزرگ زمان خودش بود و حرکت انقلابی سر به داران بازمی گردد. این غارها در واقع خلوتگاه و خانقاه این عرفا و درویشان بودند.
دیگر دیدنی‌های نیشابور
این بخش را اختصاص می‌دهیم به جاهای دیدنی نیشابور که تقریباً تمامی ما با آن‌ها آشنا هستیم و از بچگی در کتاب‌ها و داستان‌ها نام آن‌ها را شنیده‌ایم. آرامگاه‌هایی که هرکدام اثری شاهکار از معماری ایرانی هستند و در جهان نیز به ثبت رسیده‌اند. آرامگاه خیام، ستاره شناس و ریاضی‌دان مشهور که دو بیتی‌های او نیز در بین شاعران و ادیبان طرفداران زیادی دارد از یکی از زیباترین آثار معماری این شهر است و مطمئناً خیلی از ماها یکبار به دیدن آن رفته‌ایم.
آرامگاه عطار نیشابوری عارف و شاعر قرن هفتم دیگر مکان دیدنی نیشابور است که بارگاه او آرامشی است برای عاشقان ادب و هنر. در همین مکان کمی آن طرف تر، آرامگاه کمال المک قرار دارد. نقاشی که آثار و خط فکری‌اش تأثیر بسیاری در روند فرهنگ و هنر در ایران داشت.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.3 36 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.