• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی مشگین شهر

8 دی، 1398
21 آبان، 1398
مدت مطالعه :
شهر مشگین‌شهر واقع در استان اردبیل، جزو خوش‌آب‌و‌هواترین شهرهای منطقه آذربایجان است. قصد داریم سه نام را برایتان برشمریم که باعث جذابیت فوق‌العاده این شهر هستند؛ سه نامی که با حرف ت شروع می‌شوند.
«تعلیق» در مشگین‌شهر با بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه معنا می‌شود. تجربه‌ای جذاب که برای بسیاری از افراد می‌تواند صفحه‌ای از دفتر خاطرات‌شان را به خود اختصاص دهد. «تاریخ» و «تماشا» نیز دیگر ت‌های مشگین‌شهر هستند که در ادامه بیشتر با آنها و جاهای دیدنی مشگین شهر آشنا خواهید شد.
خیاو، خیوو، میمند، وراوی و یا مشگین‌شهر، نام‌های مختلف این شهر سرسبز و زیبا هستند. همانطور که تنوع نام‌های این شهر در دوره‌های مختلف تاریخی زیاد است، تنوع جاهای دیدنی مشگین شهر نیز زیاد و جالب توجه می‌باشد. قدمت این شهر به دوران ساسانیان باز‌می‌گردد و تاریخ باشکوهش برای ایرانیان غرورآفرین است. برای آشنایی با جاهای دیدنی مشگین شهر با اسمارتیز همراه باشید.
بهترین فصل برای مسافرت به مشگین‌شهر
با توجه به شرایط جغرافیایی اردبیل، مسافرت کردن به این استان در فصل پاییز و زمستان توصیه نمی‌شود چرا که هوا بسیار سرد خواهد بود. پس بهترین زمان برای مسافرت به آنجا فصل بهار و تابستان می‌باشد.
پل معلق مشگین‌شهر
اندازه بلندترین پل معلق خاورمیانه، به تعداد روزهای یک سال است. 365 متر طول، قدم زدن روی این پل را لذت‌بخش و حیرت‌انگیز کرده است. جنگل متراکم و چشم‌نواز و همچنین، رودخانه خیاوچایی، درست زیر این پل قرار گرفته‌اند.
از روی پل که به این جنگل و رودخانه نگاه می‌کنید، تعلیق واقعی را به چشم می‌بینید. حسی که برای بسیاری از مسافران در این لحظه ایجاد می‌شود، وصف‌ناپذیر است. حسی که در هیچ فیلم و بازی کامپیوتری نظیر ندارد.
با 15 هزار تومان می‌توانید روی این پل قدم بزنید. ساعات بین 8 صبح تا 12 شب، زمان بازدید از پل معلق مشگین‌شهر هستند. حداقل لازم است یک ساعت زمان بگذارید و از لحظه به لحظه این ماجراجویی لذت ببرید.
زیپ لاین مشگین شهر
جاهای دیدنی مشگین شهر؛ زیپ‌لاین نیز از تفریحات اینجاست | عکس: محسن علی‌یاری
داشتن پارکینگ در اطراف پل، آنتن‌دهی خوب روی پل، نزدیکی به رستوران مجموعه نور سبلان، فاصله 2 کیلومتری به جایگاه پمپ بنزین فروغی، از دیگر امتیازات این مکان هستند.
همچنین، سرویس بهداشتی مردانه و زنانه و بوفه و سوپر مارکت هم در آنجا وجود دارند. ضمنا، ممکن است بازدید از این پل برای افراد ناتوان یا کم‌توان سخت باشد. برای رفتن به این مکان، می‌توانید از ماشین شخصی و یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.
آدرس: اردبیل، مشگین‌شهر، مجموعه گردشگری نور سبلان
کهنه‌قلعه مشگین‌شهر
این قلعه یکی دیگر از جاهای دیدنی مشگین شهر است. در دوران ساسانی، ارتفاع، شکوه و رسوخ‌ناپذیری قلعه‌ها اهمیت فراوانی داشت. کهنه‌قلعه مشگین‌شهر نیز همین ویژگی‌ها را دارد. بنابراین، «ت» دیگری که در این شهر به وفور یافت می‌شود، تاریخ است.
هنگام ورود به مشگین‌شهر، این قلعه را به‌سادگی پیدا خواهید کرد. قلعه‌ای که بر روی یک تپه و در داخل مجموعه‌ای با مساحت 15 کیلومتر مربع بنا شده است. ارتفاع تپه‌ای که قلعه رویش بنا شده 50 متر است؛ پس کلاه‌تان را سفت بچسبید که ممکن است موقع تماشای قلعه از سرتان بیفتد.
دیوار خشتی، طرح‌ها و نگاره‌هایی که بر روی دیوار حک شده‌اند و طراحی داخلی‌اش که برای زندگی سربازان و اسب‌هایشان ایجاد شده، شما را به دل تاریخ می‌برد.
بازدید از این قلعه رایگان است و در یک‌ ساعت می‌توانید آن را کامل ببینید. رستوران هزاردستان، در نزدیکی این محوطه تاریخی قرار دارد. سرویس بهداشتی، بوفه و سوپرمارکت، پارکینگ غیرمسقف و کوتاه بودن مسیر فرعی‌اش، جزو امکانات و ویژگی‌های مناسب این جای دیدنی مشگین‌شهر هستند.
کهنه قلعه مشگین شهر
جاهای دیدنی مشگین شهر؛ نمایی زیبا از کهنه قلعه | عکس: کوروش نوزاد تهرانی
با توجه به مکان قرارگیری‌اش بهتر است که با ماشین شخصی به کهنه‌قلعه مشگین‌شهر بروید؛ مگر اینکه بخواهید از داخل شهر تاکسی دربست بگیرید.
سر زدن به این قلعه بخاطر سطح نامسطحی که دارد، برای افراد ناتوان یا کم‌توان راحت نیست. از ساعت 8 صبح تا 6 عصر می‌توانید به آنجا بروید.
آدرس: استان اردبیل، مشگین‌شهر، ورودی مشگین‌شهر، روی تپه.
پارک‌جنگلی خیاوچایی
این پارک‌جنگلی در فصل زمستان لباسی سفید به تن می‌کند و در فصل بهار و تابستان، تماما سرسبز می‌شود. پاییزها هم که زردی برگ‌هایش حسابی چشم‌نواز می‌شود و در کل، در هر فصلی، حال‌وهوای خاصی دارد.
می‌توانید با ماشین در جاده آسفالتی که وسط پارک جنگلی کشیده شده حرکت کنید و در هر بخشی که دوست داشتید، توقف کنید. امکان چادر زدن هم در بعضی از جاهای آن وجود دارد. این جاده از ورودی جاده اردبیل به مشگین‌شهر تا میدان سبلان ادامه دارد.
برای «تماشا» کردن این طبیعت روح‌بخش، حداقل به 3 ساعت زمان نیاز دارید. سرویس بهداشتی، بوفه، سوپرمارکت، رستوران و غذاخوری و پارکینگ هم در بخش‌هایی از پارک‌جنگلی مشگین‌شهر قرار دارند.
دره خیاوچایی در کنار این پارک جنگلی است و تماشا کردنش لذت این سفر را تکمیل می‌کند. سر زدن به پارک جنگلی مشگین‌شهر برای افراد ناتوان یا کم‌توان مناسب است.
رفتن به آنجا رایگان است و در هر ساعتی از روز امکان‌پذیر است.
آدرس: استان اردبیل، مشگین‌شهر، خیابان علامه جعفری
بقعه شیخ حیدر
شاه اسماعیل صفوی، اولین پادشاه دوره صفوی، این بقعه را برای پدر خودش شیخ حیدر ساخت. درنتیجه، قدمت بقعه شیخ حیدر به قرن هفتم هجری قمری بازمی‌گردد.
موزه، نمایشگاه صنایع دستی و نمایشگاه کتاب سه جایی هستند که حین رفتن به این بقعه، بهتر است به آنجا نیز سر بزنید. در موزه، انواع دست‌نوشته‌ها، لباس‌ها و لوازم به‌جامانده از دوره صفوی در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. در نمایشگاه صنایع‌دستی این بقعه هم با انواع صنایع دستی مشگین‌شهر آشنا می‌شوید.
سر زدن به بقعه شیخ حیدر رایگان است. از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر می‌توانید به آنجا بروید و برای بازدید از آن، به 1 ساعت زمان نیاز دارید. در این مکان، سرویس بهداشتی و پارکینگ نیز برای استفاده بازدیدکنندگان وجود دارد.
بقعه شیخ حیدر مشگین شهر
جاهای دیدنی مشگبن شهر؛ بقعه شیخ حیدر در مرکز شهر قرار دارد | عکس: وحید امیدی
همچنین، در حوالی بقعه، رستوران، سوپرمارکت و هتل هم قرار دارند. با توجه به اینکه بقعه شیخ حیدر در مرکز مشگین‌شهر قرار دارد، هم با استفاده از ماشین شخصی و هم با وسایل نقلیه عمومی، می‌توانید خود را به آنجا برسانید. افراد ناتوان یا کم‌توان می‌توانند به راحتی در محوطه‌اش قدم بزنند.
آدرس: استان اردبیل، مشگین‌شهر، میدان امام، خیابان باهنر شمالی
آب‌معدنی اوکوز داغی
در مشگین‌شهر هم مثل شهر سرعین، چشمه‌های آب فوق‌العاده‌ای وجود دارد که آب‌شان خاصیت درمانی دارد. آب‌معدنی اوکوز داغی نام مشهورترین چشمه این شهر است.
این چشمه، از دامنه کوهی با همین نام پایین می‎‌ریزد. کوه اوکوز داغی در ابتدای جاده هریس و مشگین‌شهر و در 7 کیلومتری شهر هریس قرار دارد.
در اطراف این چشمه آب‌معدنی، سرویس بهداشتی و رستوران و غذاخوری وجود ندارد. پس بهتر است برای استفاده از این موارد، به داخل شهر بروید. سر زدن به آنجا رایگان است و در هر ساعتی از شبانه‌روز امکان‌پذیر می‌باشد.
افراد ناتوان یا کم‌توان به سختی می‌توانند به این منطقه بروند. ضمنا، برای رفتن به آنجا بهتر است با ماشین شخصی بروید چرا که برای برگشتن وسایل نقلیه عمومی پیدا نخواهید کرد.
می‌توانید در بخش‌های مختلفی از این چشمه چادر بزنید و خودتان غذا طبخ کنید. پارکینگ خاکی مناسبی هم برای مسافران ساخته شده است. مسیر فرعی برای رسیدن به آنجا، خاکی است.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

سالهاست که با عشق به سینما زندگی کرده‌ام و حالا که در این رشته فارغ التحصیل شده‌ام، تولید محتوا را در کنار فیلم‌سازی جذاب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین شغل می‌دانم. فیلم دیدن، مطالعه، تماشا و تحلیل فوتبال و سفر کردن از تفریحات مهم من هستند. ضمنا مدتی است که بصورت جدی در زمینه هنر و اتیسم فعالیت می‌کنم به امید آینده‌ای بهتر برای فرشته‌های اتیسم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 42 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.