جاهای دیدنی لرستان

13 شهریور، 1398
13 شهریور، 1398
مدت مطالعه :
سفر به لرستان با برنامه‌های طبیعت‌گردی گره خورده. خیلی‌ها هنگام سفر به این استان، دنبال آبشارهای چشم‌نواز، رودهای روان، چشمه‌های پرآب، و دشت‌های پرگل آن می‌گردند. از جاهای دیدنی لرستان که بیشتر شامل جاذبه‌های طبیعی لرستان هستند، می‌گوییم و کمک‌تان می‌کنیم تا در سفر به لرستان، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.  


بهترین فصل سفر به لرستان
فصل بهار و تابستان  بهترین زمان برای سفر به لرستان است. در این زمان، آب‌وهوای لرستان خنک و روح‌نواز است و آبشارهای زیبای لرستان و چشمه‌های فصلی آن پرآب و دل‌انگیزند. با این حال اگر اهل کوهنوردی یا سفری سخت به لرستان هستید، زمستان را باید انتخاب کنید. لرستان در این زمان، سرد و برفی است و فرصت نخواهید داشت تا تمامی جاذبه‌های استان را ببینید.

آبشار نوژیان
آبشار زیبای نوژیان در استان لرستان، در 38 کلیومتری جنوب شرقی شهر خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار با ارتفاع 95 متر از بلندترین آبشارهای ایران و بلندترین آبشار لرستان است که در قلب جنگل نوژیان قرار گرفته. در فصل بهار، آبشار آنقدر پرآب است که به عریض‌ترین حالت ممکن می‌رسد. مسیر رسیدن به آبشار کمی طولانی است اما زیبایی و سرسبزی مسیر خستگی را از روح و جسم‌تان دور می‌کند. آبشار نوژیان دو بخش و دو حوضچه دارد که در حوضچه‌ی بخش بالایی آن می‌توانید آبتنی کنید. این منطقه مکان بسیار مناسبی برای پیک‌نیک و تفریح است اما متاسفانه در اطرافش فروشگاه مواد غذایی و رستورانی وجود ندارد، پس باید همه‌ی مواد غذایی مورد نیازتان را همراه خود ببرید. در ضمن، تا فاصله‌ی 42 کیلومتری این آبشار، هیچ پمپ بنزین و پمپ گازی نیست، پس باک بنزین‌تان را هم پر کنید.
پایین‌تر از آبشار، چند حوضچه‌ی پرورش ماهی هم هست و در سمت راست رود پرآبی جریان دارد. در حوالی این آبشار، گیاهان دارویی زیادی می‌روید که خیلی هم پرطرفدارند. صخره‌نوردی، کوهنوردی و جنگل‌نوردی از کارهای مهمی است که می‌توانید در نوژیان داشته باشید.
نمایی از آبشار دو طبقه نوژیان
نمایی از آبشار دو طبقه نوژیان
به طور کلی گردش در طبیعت زیبای نوژیان 2.5 تا 5 ساعت زمان می‌برد. برای دسترسی به آبشار نوژیان، باید در جاده‌ی کمربندی خرم‌آباد رانندگی کنید. 14 کیلومتر جلوتر از پلیس‌راه جاده کمربندی خرم‌آباد، تابلوی راهنمای نوژیان را خواهید دید. پس از آن 32 کیلومتر راه آسفالت پر پیچ‌و خم و البته زیبا را پیش رو دارید و بعد 6 کیلومتر راه خاکی. یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به نوژیان، مسیرِ الیگودرز به شول آباد است. در نزدیکی آبشار، دستشویی و پارکینگ هست، ولی اقامتگاهی برای ماندن وجود ندارد.
آدرس: استان لرستان، جاده خرم آباد به بروجرد، سه راهی پلیس راه، جاده سمت چپ، جاده آبشار نوژیان

دره شیرز
نوبت دره‌ی زیبای شیرز است؛ بهشتی حیرت‌انگیز بر روی زمین. دره شیرز استان لرستان 5 کیلومتر طول دارد و رودخانه‌ای زیبا از میان آن می‌گذرد. دره شیرز از روستای گدارگه آغاز و تا رود سیمره لرستان امتداد دارد. در این دره از تماشای آبشارهای کوچک و بزرگ، چشمه‌های جوشان از دل کوه، بزهای کوهی و درختان بلوط لذت خواهید برد. در قسمت ورودی دره، ارتفاع دیوارها کوتاه است ولی در قسمت‌های میانی، ارتفاع دیوارها به 150 تا 200 متر هم می‌رسد. غار آبی پل خدا، به طول 150 متر، در انتهای این دره قرار دارد. برای دسترسی به دره شیرزه باید به کوهدشت بروید، سپس به سمت روستای گدارگه راهی شوید تا به اول دره برسید. کمی جلوتر به رودخانه‌ای می‌رسید که هرچقدر جلوتر بروید، پهن‌تر می‌شود. برای همین گاهی مجبور می‌شوید از دل رودخانه عبور کنید. به دلیل دشواری مسیر، بازدید از این دره برای کودکان، سالمندان و اشخاص ناتوان توصیه نمی‌شود. در میانه راه ترکینگ، ستون بلندی معروف به «مناره سنگی» را خواهید دید که میلیون‌ها سال طول کشیده تا تشکیل شده. این مناره سنگی 80 متر ارتفاع و 10 متر قطر دارد.
در میانه راه پیاده‌روی، پستی بلندی‌ها زیاد می‌شوند و در مجموع 3 ساعت  طول می‌کشد تا با پای پیاده به انتهای دره می‌رسید. در انتهای دره، غار پل خدا پیش روی‌تان است. اگر تصمیم گرفتید که در دره بمانید، بهتر است ابتدای دره را انتخاب کنید چون  زمین صاف‌تری دارد و آب رودخانه هم شدید نیست. از آن طرف چون در داخل تنگه، آنتن‌دهی موبایل نیست، اسکان در ابتدای دره بهتر است. در کل و براساس آمادگی جسمانی و هدفی که دارید، بازدید از تنگه شیرز 3 تا 24 ساعت زمان می‌برد.
چشم‌اندازی از تنگه شگفت‌انگیز شیرز
چشم‌اندازی از تنگه شگفت‌انگیز شیرز
جاده‌ی اولاد قبا از راه‌های دسترسی به این تنگه است که دو کیلومتری انتهای مسیرش، جاده خاکی می‌شود و در آخر به یک پارکینگ می‌رسید. در کنار پارکینگ مجمتع شیلات قرار دارد که از این نقطه، باید با پای پیاده به سوی تنگه راه بیفتید.
آدرس: استان لرستان، کوهدشت، جاده اولادقباد، بخش زردلان، بعد از روستای مهدی رضای زردله

کوه قارون دورود
کوه باشکوه قارون درود از کوه‌های رشته کوه زاگرس است که در استان لرستان و در فاصله‌ی 15 کیلومتری شهر دورود قرار دارد. در مسیر بالا رفتن از این کوه، چشمه‌های صیاد و پرویز بر سر راه‌تان قرار دارند که می‌توانید کنار آن‌ها استراحت کنید. پوشش گیاهی این کوه عمدتاً شامل درختان بلوط می‌شود.
نمایی از طبیعت سرسبز قارون
نمایی از طبیعت سرسبز قارون
برای رسیدن به این کوه زیبا می‌توانید سوار قطار محلی اندیمشک-درود و بالعکس شوید و در ایستگاه قارون پیاده شوید یا با خودروی شخصی، از جاده‌ی آسفالته روستای پیرعبدالله گذر کنید. این جاده خیلی پرپیچ و خم و خطرناک است و زیاد توصیه نمی‌شود. در دل این کوه زیبا، غارهای متعددی وجود دارد. صعود به قله‌ی 2750 متری قارون اصلاً دشوار نیست و تقریباً سه ساعت طول می‌کشد. بومیان لرستان معتقدند که گنج قارون در دل این کوه پنهان شده و به خاطر همین اسمش را قارون گذاشته‌اند. ماه‌های فروردین و اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از کوه قارون و کوهنوردی است و بازدید از کوه قارن یک نیم‌روز زمان می‌برد.
آدرس: استان لرستان، شهرستان درود، کوه قارون

سفید کوه
سفید کوه لرستان در 67 کیلومتری شمال غرب خرم‌آباد قرار دارد و از زیباترین مناطق محافظت‌شده‌ی ایران است که آبشارها، رودخانه‌ها، قنات‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری در دل دارد. منطقه‌ی حفاظت شده سفیدکوه با مساحت 69500 هکتاری، پوشش گیاهی بی‌نظیری دارد که شامل چغاله بادام، پسته وحشی، گیلاس وحشی، شیرخشت لرستانی، نسترن وحشی، بومادران، لاله واژگون، نیلوفر، آلوچه، بلوط و انواع گیاهان دارویی است.
در ارتفاعات این کوه قارچ‌های خوراکی می‌روید که وزن آن‌ها به بیش از 5 کیلوگرم هم می‌رسد. درختانِ بلوط این کوه هم بیش از 400 سال عمر دارند. برای همین این منطقه حفاظت شده را آفریقای ایران هم می‌نامند. در اینجا انواع گونه‌های جانوری مثل روباه، کبک، خرس، گربه وحشی، بلدرچین، شاهین، کرکس، مار قیطانی و خرگوش هم زندگی می‌کنند.
 نمایی از طبیعت سرسبز سفید کوه
نمایی از طبیعت سرسبز سفید کوه
این منطقه‌ی حفاظت‌شده شامل جاذبه‌های طبیعی زیادی است که بازدید از هرکدام کلی زمان می‌برد. غارهای قمری، شوکوره لو (پر از خفاش)، فره‌کش، آب علی ابدال، شوجا سنگ سوراخ، دره مراد، سراب‌های تلخایی، چنگایی، چنگی، سقا و سرداب و قنات‌های سراب رفتخان و کهله از دیدنی‌های این منطقه هستند. در بازدید از این کوه، باید تجهیزات لازم و ضروری را به همراه داشته باشید.
آدرس: لرستان، خرم‌آباد، منطقه سفید کوه




پروین سهیلی هستم. ادبیات انگلیسی خوندم و برای نشریات ترجمه می‌کنم و می‌نویسم. سفر کردن رو هم به اندازه نوشتن دوست دارم و به نظرم، دیدنی‌های ایران و جهان آنقدر جذاب هستند که بتوان ساعت‌ها درموردشون نوشت و همواره لذت برد.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.7 30 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.