• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی زنجان

2 آذر، 1398
19 آبان، 1398
مدت مطالعه :
زنجان شهری تاریخی ساخته شده در دامنه زنجان رود و پر از شگفتی‌های طبیعی و تاریخی است. زمانی که صحبت از جاهای دیدنی زنجان می‌شود همه ما به چند مورد معروف همچون بازار زنجان و گنبد سلطانیه فکر می‌کنیم. اما این موارد تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر با صلابت محسوب می‌شوند. ما در این مقاله سعی می‌کنیم در کنار جاهای دیدنی زنجان که بسیار معروف و شناخته شده هستند چند مورد از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده را نیز معرفی کنیم. پس با اسمارتیز همراه باشید تا به سراغ زنجان و زیبایی‌های ناتمام آن برویم.

مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی زنجان

گنبد سلطانیه
معروف‌ترین مکان گردشگری زنجان و به نوعی نماد این شهر در واقع در خارج از شهر زنجان و در شهر سلطانیه قرار دارد! البته به دلیل فاصله کمی که با خود شهر زنجان دارد همه آن را به عنوان آثار تاریخی شهر زنجان می‌شناسند. سومین گنبد بزرگ جهان، با گنبد فیروزه‌ای و طراحی شگفت‌انگیزش از جاهای دیدنی زنجان است که به هیچ وجه نباید آن را از دست دهید.
گنبد سلطانیه
سومین گنبد بزرگ جهان، گنبد سلطانیه، از جاهای دیدنی زنجان است | عکس: مستر دی
عظمت بنا به حدی است که از چند کیلومتر دورتر نیز می‌توانید آن را ببینید. معماری خاص و جزئیات به کار رفته باعث شده تا این گنبد در لیست میراث جهانی قرار بگیرد. پیشنهاد می‌کنم حداقل 3 ساعت را برای بازدید از این بنا و البته گشت و گذاری کوتاه در سلطانیه در نظر داشته باشید. بهترین فصل بازدید از گنبد سلطانیه نیز در تابستان و بهار است.
بازار زنجان؛ طولانی‌ترین بازار ایران
بازار زنجان بعد از گنبد سلطانیه معروف‌ترین نماد شهر محسوب می‌شود. در همین ابتدا باید بگویم اگر قصد دارید از بازار زنجان دیدن کنید بهتر است حداقل یک نصف روز برای این کار وقت بگذارید. این بازار آن قدر بزرگ است و چیزهای شگفت انگیزی در خود جای داده که باید ساعت‌ها برای بازدید از بخش‌های مختلف آن وقت بگذارید. بازار زنجان شامل راسته‌های های متعدد، تیمچه‌ها و کاروانسراهای پرتعدادی است و طولانی‌ترین بازار ایران با 56 راه ورودی اصلی و فرعی محسوب می شود. به دلیل سر پوشیده بودن بازار هر فصلی از سال می‌توانید به آن سر بزنید اما در نوروزها بازار زنده‌تر از هر موقع دیگر خواهد بود.
رختشویخانه زنجان
رختشویخانه یک مکان خاص و عجیب در مرکز شهر زنجان است. در روزگاری که خبری از آب لوله کشی و ماشین لباس شویی نبود، زنان معمولاً مجبور بودند برای شست و شوی رخت و لباس‌های خود به محل‌های خاصی در شهر مراجعه کنند. در دوران قاجار حاکم شهر زنجان تصمیم گرفت محلی برای شست و شوی لباس در مرکز شهر بسازد.
رختشویخانه زنجان
جاهای دیدنی زنجان؛ زنان برای شستن لباس به اینجا می‌آمدند | عکس: سارا سپهرآرا
این رخشویخانه از زنان زنجانی در مقابل سرمای سخت زمستان محافظت می‌کرد و مکانی راحت و خصوصی برای شستن لباس‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌داد. این بنای عجیب زیبا با معماری خاص خود، از جاهای دیدنی زنجان است که حتماً باید به آن سر بزنید. رخشویخانه در خیابان سعدی و در فاصله نزدیکی از خانه ذولفقاری و موزه مردان نمکی قرار دارد. پیشنهاد می کنم به این مکان‌های تاریخی هم بعد از بازدید از رختشویخانه سر بزنید. حدود 1 ساعت زمان برای بازدید از این مکان کافی خواهد بود.

مساجد معروف و تاریخی زنجان
مسجد جامع زنجان از قدیمی‌ترین بناهای شهر است که در کنار بازار معروف زنجان قرار دارد. مسجد با بنایی رفیع و معماری اسلامی ایرانی چشم‌نواز خود همچون انگشتری فیروزه در میان شهر می‌درخشد. کاشی‌کاری‌ها و حجره‌های به یادگار مانده از قرون گذشته یادآور قدمت و شکوه این مسجد هستند. مسجد جامع تنها مسجد معروف شهر نیست. مسجد خانوم دیگر مسجد قدیمی و معروف شهر است که در خیابان امام خمینی قرار دارد. این مسجد تاریخی نیز می‌تواند محل خوبی برای تماشای هنر معماری اسلامی ایرانی محسوب می‌شود.
علاوه بر این اکثر مردم ایران با مسجد و حسینیه اعظم زنجان به دلیل مراسم ویژه‌ای که در روز تاسوعا در آن برگزار می‌شود آشنایی کامل دارند. این مراسم ویژه که با شور و شوقی خاص برگزار می‌شود، همه ساله گردشگران زیادی از همه جای ایران و البته کشورهای خارجی همچون ترکیه به زنجان می‌کشاند. به همین دلیل مساجد زنجان را باید در لیست جاهای دیدنی زنجان قرار دهیم و بازدید از آن ها را به شما پیشنهاد کنیم.
پل تاریخی میربهاءالدین زنجان
پل تاریخی میربهاءالدین زنجان با گذشت بیش از 200 سال همچنان پر صلابت، در محلی که در گذشته رودخانه پر آب زنجان رود از آن می‌گذشت قرار دارد. برای دیدن این پل تاریخی باید به جاده کمربندی بیجار بروید. پل دارای سه دهانه بزرگ است و در طی زمانی در حدود دو قرن بارها توانسته در مواجه با سیلاب‌های سهمگین جان سالم به در ببرد. البته حالا دیگر خبری از رودخانه خروشان زنجان نیست و در اطراف پل فضای سبزی همچون یک پارک کوچک به چشم می‌خورد. از بالای پل نیز می‌توانید باغات سرسبز زنجان را مشاهده کنید. متاسفانه آنطور که باید و شاید به این پل تاریخی رسیدگی نمی‌شود اما همچنان پل تاریخی میربهاء از جالب‌ترین جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی زنجان

غار کتله خور
اگر برای بازدید از گنبد سلطانیه به سمت شهر سلطانیه حرکت کردید حتماً برنامه بازدید از عجیب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی زنجان را نیز در لیست خود قرار دهید. در 150 کیلومتری جنوب زنجان غارهای عجیبی به نام کتله خور وجود دارند که به دلیل محوطه‌های بزرگ آهکین مکان مناسبی برای گردش با خانواده و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی همچون ستون‌های آهکی هستند. قسمت اعظم غار همچنان ناشناخته باقی مانده و انشعابات زیادی نیز برای آن پیش بینی می‌شود. با این حال در سال‌های اخیر فضای مناسبی برای پیاده‌روی و گردش درون غار فراهم شده تا مسافران از آن لذت ببرند. زمانی حدود 3 ساعت برای بازدید از غار کافی به نظر می‌رسد.
کوه‌های رنگی استثنایی زنجان (آلا داغ لار)
اگر تصاویر کوه‌های رنگی زنجان را مشاهده کنید فکر می‌کنید که تصاویر متعلق به یک سیاره دیگر هستند. کوه‌های رنگی استثنایی که نمونه‌های آن در سایر کشورهای جهان بسیار معروف هستند اما متاسفانه در زنجان آنقدرها معروف نشده‌اند. رنگ‌های مختلفی از قرمز، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و خردلی تابلوهای رنگی طبیعی ساخته‌اند که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.
آلا داغ لار
جاهای دیدنی زنجان؛ آلاداغ‌لار شگفتی طبیعت است
برای دیدن این کوه‌های زیبا باید به جاده زنجان به تبریز و منطقه آلاداغ لار مراجعه کنید. زیبایی‌های این منطقه باعث شده تا به سوژه‌ی عکاسی نابی تبدیل شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم برنامه‌ای حداقل 3 ساعته برای بازدید از آلا داغ لار و جذابیت‌های کم نظیر آن در نظر بگیرید.
دودکش جن
اگر کوه‌های رنگی آلاداغ لار را به صحرای رنگی معروف استرالیا تشبیه کنیم، دودکش‌های جن نیز گرند کانیون زنجان خواهد بود! منطقه‌ای در نزدیکی شهر ماه نشان که در طی سال‌ها فرسایش و گذر زمان دچار تغییرات زمین شناختی شده و امروز از جاهای دیدنی زنجان محسوب می‌شود. سنگ‌های این منطقه به شکل دودکش‌ها یا مناره‌های بلندی هستند که در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند و شکل خاصی را ایجاد کرده‌اند. در ایران کمتر منطقه‌ای را می‌توان پیدا کرد که فرسایش خاک در آن‌ها اثراتی به زیبایی دودکش جن خلق کرده باشد. با توجه به فاصله 96 کیلومتری این منطقه از زنجان حدود 3 ساعت برای بازدید از آن باید وقت بگذارید.
قصد سفر به زنجان را دارید؟ با خواندن مطلب «سفر به زنجان» خودتان را برای سفر به این شهر آماده کنید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 41 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.