• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی رفسنجان

22 آبان، 1398
13 شهریور، 1398
مدت مطالعه :
بیایید باهم در شهر پسته قدم بزنیم. جاهای دیدنی رفسنجان یکی دوتا نیستند و در گوشه گوشه‌‌ی رفسنجان می‌‌توانید تاریخ و تمدن را پیدا کنید. از ساختمان‌‌هایی که به دست انسان‌‌های هزاران سال پیش ساخته شده‌اند تا جاذبه‌‌هایی که با دستان طبیعت خلق شده‌اند را می‌‌توانید در رفسنجان بیابید. با اسمارتیز باشید تا جاهای دیدنی رفسنجان را بشناسید.
1.    خانه تاریخی حاج‌آقا علی
بزرگ‌ترین خانه‌‌ی خشتی جهان را می‌‌توانید در رفسنجان پیدا کنید. خانه تاریخی حاج‌آقا علی در سال 1136 خورشیدی و در زمان حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته شده است. زیربنای این عمارت نزدیک به 7 هزار متر مربع است که توسط بزرگ‌ترین تاجر صده یازدهم، به نام حاج‌آقا علی یا همان زعیم الله رفسنجانی ساخته شده است. در قسمت شاه‌‌نشین حیاتی وجود دارد که نزدیک به هزار متر مساحت دارد. نکته‌‌ی عجیب خانه تاریخی حاج‌آقا علی این است که باوجود ابزارهای ابتدایی، قرینه‌‌سازی بسیار دقیقی در آن رعایت شده است. در وسط بخش شاه‌‌نشین قناتی به‌صورت آب‌‌نما وجود دارد که آب شرب اهالی خانه را تأمین می‌‌کرده است.
در خانه تاریخی حاج‌آقا علی می‌‌توانیم ابتکار لوله‌کشی ساختمانی را ببینیم. برای انتقال آب از قنات به بخش‌‌های داخلی از لوله‌‌های سفالی استفاده شده است. گچ‌‌بری‌‌های حرفه‌‌ای و ماهرانه، از دیگر جذابیت‌‌های خانه تاریخی حاج‌آقا علی است که نقوش بسیار زیبا و حیرت‌‌آوری را خلق کرده. برای اینکه به این بنای تاریخی حیرت‌‌آور برسید، باید از جاده‌‌ی رفسنجان دره‌در، به سمت روستای قاسم‌آباد بروید. بعد از طی کردن 6 کیلومتر به سمت روستای قاسم‌آباد بروید تا به خانه تاریخی حاج‌آقا علی برسید. مدت‌زمانی که برای دیدن تمام جزئیات این بنای تاریخی بسیار زیبا باید در نظر بگیرید، 2 ساعت است. مبلغ بلیط برای بازدید از بزرگترین خانه‌‌ی خشتی جهان، برای هر نفر 4 هزار تومان است. ساعات بازدید از مجموعه نیز در نیمه اول سال از ساعت 8 الی 14 و 16 الی 21 است و در نیمه دوم سال یک ساعت به عقب می‌‌آید.
بنای خارق العاده خانه تاریخی حاج‌آقا علی
جاهای دیدنی رفسنجان؛ بنای خارق العاده خانه تاریخی حاج‌آقا علی
2.    تنگه راگه
جدا از بخش تاریخ‌گری، طبیعت‌گردی در رفسنجان واقعاً خاص و تکرارنشدنی است. تنگه راگه جایی است که برخلاف عمارت‌‌ها و ساختمان‌‌های بلند، توسط دستان هنرمند طبیعت به وجود آمده. منظره‌‌ای که تنگه راگه برای شما پدید آورده، دقیقاً مانند فیلم‌‌های تخیلی ماجراجویی است. رودخانه‌‌ی گیودری راه خود را در میان سنگ‌‌ها پیدا کرده است و لذت راه رفتن در آب زلال را برای شما به ارمغان می‌‌آورد. در بالای این دره که بایستید، مناظر بکر و دشت‌‌های وسیع را می‌‌بینید. از همه‌‌ی اینها که بگذریم، تماشای آسمان کویر در شب با صدای آبی که در میان سنگ‌‌ها در حال عبور است، آرامشی به شما می‌‌دهد که هیچ جای شهر نمی‌‌توانید آن را به دست بیاورید.
برای رسیدن به تنگه راگه که زمانی به دره مرگ مشهور بوده است، باید دست‌به‌گریبان جاده‌‌های خاکی بشوید. این یعنی حتماً باید خودرو خود را برای جاده‌‌های قدیمی و ناهموار آماده کنید. مسیر بسیار پیچیده است و برای رسیدن به تنگه راگه، حتماً باید از راهنمایی‌‌های محلی کمک بگیرید. بهتر است برای اینکه از آفتاب سوزان کویر کمی در امان باشید، در فصل بهار و پاییز به طبیعت‌گردی در رفسنجان بپردازید.
 
طبیعت دست نخورده تنگه راگه
جاهای دیدنی کرمانشاه؛ طبیعت دست نخورده تنگه راگه
3.    موزه مردم‌شناسی رفسنجان
تمام فرهنگ و تمدن مردم رفسنجان را می‌‌توانید یکجا ببینید. حمام قدیمی آقا سید مهدی قریشی رفسنجان که خودش یکی از جاهای دیدنی رفسنجان است، چندی است تبدیل به موزه‌‌ای شده تا تمام شگفتی‌های رفسنجان از عتیقه‌جات گرفته تا دستگاه‌‌‌‌های بافندگی و ریسندگی را در آن بیابید. در گرمخانه حمام مجسمه‌هایی هستند که هرکدام بیانگر قشری از مردم و یا آیین خاصی هستند. رسوم عروسی در زمان قاجار، لباس‌‌های آن دوره زنان رفسنجان، مردان سازبه‌دست و مرد حلاج تنها بخشی از تمدن به‌نمایش‌گذاشته‌شده از مردم رفسنجان است. خمره‌‌های تصفیه آب خبر از وجود مهندسی در آن زمان می‌‌دهد.
بخش جالب موزه مردم‌‌شناسی رفسنجان تلفن هندلی است. این تلفن که از نخستین تلفن‌‌های واردشده رفسنجان به‌حساب می-آید، ابتدایی‌‌ترین فنّاوری مخابرات در ایران را به نمایش می‌‌گذارد. وجود پله‌‌هایی، دسترسی به بخش‌‌های دیگر موزه‌‌ی مردم‌شناسی رفسنجان را فراهم می‌‌کند. در ویترین یکی از اتاق‌‌ها ظروف سفالی و عکس‌‌هایی از حاکمان و افراد سرشناس رفسنجان در دوره قاجار را می‌‌توان دید. برای اینکه از موزه‌‌ی مردم‌شناسی رفسنجان دیدن کنیم، باید به میدان موزه برویم. برای بازدید از تمام این موزه‌‌ی دیدنی، تقریباً دو ساعت زمان نیاز دارید.  بلیط موزه‌‌ مردم‌‌شناسی رفسنجان هزار تومان است و همه روزه، بجز ایام تعطیل از ساعت 9 الی 19 می‌‌توانید از این مجموعه ارزشمند دیدن کنید.
 
با مردم رفسنجان در این موزه بیشتر آشنا می‌شوید
جاهای دیدنی رفسنجان؛ با مردم رفسنجان در این موزه بیشتر آشنا می‌شوید 4

4.    بادگیر معین
تنها یادگار بجامانده از عمارت معین رفسنجان، بادگیر معین است. وظیفه‌‌ی بادگیرها گردش هوا و انتقال هوای خنک به داخل ساختمان و خروج هوای گرم از ساختمان است. در شهر‌‌های جنوبی و گرمسیر ایران بادگیرهای بسیاری یافت می‌‌شوند که همین بادگیرها نماد تمدن ایرانی نیز به حساب می‌‌آیند و در ساختمان‌‌های تاریخی رفسنجان بنایی پیدا نمی‌‌کنید که از بادگیر استفاده نکرده باشد. بادگیر معین از جاهای دیدنی رفسنجان است که در دوره قاجار ساخته شد و در سال 1384، توسط میراث فرهنگی مورد بازسازی قرار گرفت. ارتفاع 16 متری این بادگیر در کنار فرم‌دهی آجرها، نماکاری با خشت و کتیبه‌‌های گچی از خصوصیات این بنا است که با امکانات سده دوازده بسیار خاص حساب می‌‌شود. بادگیر معین در خیابان بنفشه، بین خیابان عدالت و شریعتی قرار دارد و  بازدید از این بنای بجا مانده از تاریخ قاجار برای همگان رایگان است.
 
نهایت مهندسی در ساخت سازه
جاهای دیدنی رفسنجان؛ نهایت مهندسی در ساخت سازه




5.    کاروانسرای قطب‌آباد
کاروانسرای قطب‌آباد از دیگر جاهای دیدنی رفسنجان مربوط به دوره صفویه است. مورخان تخمین می‌‌زنند که کاروان‌‌سرای قطب‌آباد، قدمتی 400 ساله دارد. این کاروانسرا که در سال 1381 به ثبت رسیده است، در مرکز شهر رفسنجان قرار دارد. کاروانسرای قطب‌آباد که به کاروانسرای وهاب‌زاده نیز شهرت دارد، کاملاً از خشت ساخته‌ شده و نمای آن آجری است. ساختمان این کاروانسرا مانند بسیاری از کاروانسراهای دیگر به‌صورت چهار ایوانی ساخته شده است. بازدید از این کاروانسرای قدیمی برای عموم رایگان است و در حدود 1 ساعت می‌‌توانید از تمام بخش‌‌های آن بازدید کنید. برای اینکه به کاروانسرای قطب‌آباد برسید، ابتدا باید محله قطب‌آباد رفسنجان بروید و سپس به سمت شمال خیابان معلم حرکت کنید.
فضای آزاد و نمای ساختمان کاروانسرای قطب آباد
فضای آزاد و نمای ساختمان کاروانسرای قطب آباد
6.    کاروانسرای کبوتر خان
کاروان‌‌سرای کبوتر خان از بیرون بیشتر شبیه به یک قلعه است. بنای تمام آجری کاروان‌‌سرای کبوتر خان با نقش‌‌های برجسته و زیبا باعث شده تا نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب کند. در این بنای آجری اوج قدرت مهندسی ایرانی را می‌‌توانید ببینید که باگذشت صدها سال، همچنان پابرجا و استوار است. کاروان‌‌سرای کبوتر خان که به کاروان‌‌سرای صفویه نیز مشهور است، در خلال عزم شاه‌عباس برای ایجاد هزار کاروانسرا، در ایران ساخته شد. مساحت کل آن 2 هزار مترمربع است و 1600 مترمربع آن را فضای سرپوشیده تشکیل می‌‌دهد. کاروان‌‌سرای کبوتر خان در کیلومتر 35 جاده‌‌ی رفسنجان کرمان قرار دارد. عاشقان تاریخ و فرهنگ تقریباً با صرف 2 ساعت می‌‌توانند از تمام این بنای تاریخی، دیدن کنند. بازدید برای عموم رایگان است و در هر ساعتی از روز می‌‌توانید کاروان‌‌سرای کبوتر خان برای تاریخ‌گردی خود انتخاب کنید.
شکوه دیوارهای کاروانسرای کبوتر خان
جاهای دیدنی رفسنجان؛ شکوه دیوارهای کاروانسرای کبوتر خان

تا حالا به شهر پسته رفته‌اید و جاهای دیدنی رفسنجان را دیده‌اید؟ نظرات خود در مورد این شهر را با ما و دیگر کاربران اسمارتیز در میان بگذارید.

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد عاشق موسیقی و تکنولوژی بودم. شرایط جوری نبود که به عشق اولم "موسیقی" برسم؛ واسه همین سراغ علاقه¬ی بعدیم رفتم و الکترونیک و مخابرات رو برای تحصیلم انتخاب کردم. ¬برنامه¬نویسی وب و بلاگ نویسی از کاراییه که بهشون علاقه دارم و انجامشون میدم؛ اما هنوزم موسیقی واسم یه¬چیز دیگه¬ست.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 33 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.