• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی جلفا

3 آذر، 1398
13 آبان، 1398
مدت مطالعه :
 جلفا شهری مرزی است که با فاصله 130 کیلومتر از تبریز، در محدوده استان آذربایجان شرقی قرار می‌گیرد. جاهای دیدنی جلفا کم نیستند. این شهر به چند دلیل یکی از شهرهای مهم و پر رفت و آمد کشور محسوب می می شود. قرار داشتن این شهر در مرز بین ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان اصلی ترین دلیل مشهور شدن این شهر به حساب می آید. دلیل دوم قرار داشتن این شهر در مجاورت رود ارس و آب و هوای بسیار خوب آن است که آن را به ییلاقی بسیار خوش آب و هوا برای تابستان تبدیل می کند. سومین دلیل نیز وجود کلیساها و مکان‌های تاریخی بسیار در این شهر است که باعث شده هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این آثار به جلفا سفر کنند.
اگر شما هم مشتاق سفر به این شهر زیبا و راز آلود هستید، در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا جاهای دیدنی جلفا را با جزئیات بیشتری به شما معرفی کنیم. جاذبه‌هایی که در سفر خود جلفا حتماً باید ببینید.
جاذبه‌های تاریخی جلفا
کلیسای سن استپانوس
جاهای دیدنی جلفا؛ قدمت کلیسای سن استپانوس به سده نهم میلادی می‌رسد.
کلیسای سن استپانوس
اگر بخواهیم لیست جاهای دیدنی جلفا را از جاذبه‌های تاریخی این شهر آغاز کنیم، بی شک باید به سراغ کلیساهای تاریخی و زیبای آن برویم. کلیسای سن استپانوس با "استفانوس مقدس" گل سرسبد کلیساهای این شهر است. کلیسایی که علاوه بر معماری ارمنی و زیبایی که دارد، قدمتی چند هزارساله داشته و قدیمی‌ترین کلیسای این منطقه محسوب می شود. از نظر قدمت نیز کلیسای سن استپانوس دومین کلیسای ارمنی‌ها در ایران است.
قدمت کلیسای سن استپانوس به سده نهم میلادی می‌رسد. اما در زلزله دچار آسیب شدید شد و در دوران صفویه دوباره بازسازی شد. به همین دلیل نیز می‌توان در بدنه آن تأثیر معماری دوران‌های مختلف معماری ارمنی را دید. اگر به آثار تاریخی مربوط به مسیحیان علاقه دارید، در میان جاهای دیدنی جلفا بازدید از این کلیسا را به شما توصیه می‌کنیم. خوشبختانه برای دیدن این مکان نیازی به پرداخت ورودی و یا خرید بلیط نیست و شما می‌توانید هر ساعتی از روز از این اثر زیبا و کلاسیک دیدن کنید.
آدرس: 17 کیلومتری غرب جلفا، 3 کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس، محله "قزل وانک"
کلیسا چوپان
کلیسای چوپان از جاهای دیدنی جلفا در دل کوه های اطراف جلفا قرار دارد.
کلیسای چوپان
کلیسای چوپان یا کلیسای آندره ورتی مقدس در حاشیه رود ارس بنا شده است. کلیسای چوپان مربوط به قرن 16 میلادی است و معماری بسیار زیبایی دارد. به این ترتیب اگر قصد سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی جلفا را دارید، حتماً از کلیسای چواپان دیدن کنید. بازدید از این کلیسا برای شما هزینه‌ای در بر نخواهد داشت و در مدت کوتاهی می‌توانید تمام جزئیات معماری این کلیسا را ببینید. پیشنهاد می‌کنیم فصول گرم سال را برای بازدید از این کلیسا انتخاب کنید.

“ این کلیسا به دلیل قرارگیری در مسیر چوپان‌های مسیحی ارامنه و تبدیل شدن به مکانی برای عبادت آن‌ها، به کلیسای چوپان نیز شهرت دارد.”


آدرس: 5 کیلومتری غرب شهر جلفا، ساحل رود ارس، بین کوه‌های رسوبی سرخ رنگ 
کاروانسرای خاجه نذر
نمایی زیبا از کاروان سرای خواجه نظر از جاهای دیدنی جلفا

کاروانسرای خواجه نظر
از بین جاهای دیدنی جلفا، دیدنی‌ترین اثر تاریخی این شهر، کاروانسرای خواجه نظر است که توسط شاه عباس صفوی و به افتخار یکی از تجار بزرگ و با استعداد ارمنی به نام خواجه نظر احداث شد.کاروانسرای خواجه نظر هم در ظاهر و هم در باطن معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد. معمولاً بنای کاروانسراهای عباسی دارای پلاین های یکسانی دارند، اما نحوه ساخت کاروانسرای خواجه نظر کمی متفاوت با این اصول است. در این کاروانسرا یک حیاط مرکزی، سه ایوان با پلان‌های مستطیل شکل و پوشش‌های گنبدی با طاق جناقی دارد. همه این موارد به جذابیت های این بنای زیبا اضافه می‌کند. علاوه بر این، آثار و کنده کاری‌های زیبایی نیز در داخل کاروانسرا وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. این کاروانسرا از جاهای دیدنی جلفا است که بازدید از آن، هزینه‌ای ندارد. در همه فصول سال می‌توانید از زیبایی‌های این کاروانسرا لذت ببرید.
آدرس: 5 کیلومتری جلفا، ساحل رود ارس
حمام جلفا
جاهای دیدنی جلفا؛ حمام تاریخی جلفا یادگار دوران قاجار است.
حمام تاریخی جلفا
حمام جلفا تقریباً تنها اثر تاریخی شهر جلفا است که قدمت آن به زمان قاجار باز می‌گردد. از این رو معماری آن نیز اصالتی ایرانی دارد و در آن می‌توان تمام المان‌های مربوط به این نوع معماری از کاشی کاری‌ها تا کندکاری های لانه زنبوری در ستون‌ها را دید. علاوه بر کندکاری‌ها به طور کلی می‌توان ویژگی‌های حمام‌های دوران قاجار را در معماری این حمام تاریخی مشاهده کرد. اما اگر دوست دارید نقش‌های بیشتر و زیباتر از معماری ایرانی را در جاذبه‌های تاریخی جلفا مشاهده کنید می‌توانید به مجموعه کردشت نیز سری بزنید. حدود نیم ساعت برای بازدید از کل این بنای تاریخی کافی خواهد بود. از اوایل بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای بازدید از این حمام است.
آدرس: شهر جلفا، جنب اداره گمرک
کردشت جلفا
کردشت از جاهای دیدنی جلفا است که مجموعه‌ای از هنر و معماری ایرانی در دوران صفویه و قاجار را در دل خود جای داده است
مجموعه کردشت
مجموعه کردشت که در روستای کردشت، در نزدیکی شهر جلفا قرار دارد، مجموعه‌ای از هنر و معماری ایرانی در دوران صفویه و قاجار را در دل خود جای داده است. این موضوع را می‌توان به وضوح در نقش و نگارهای روی دیوارها و ستون‌های بخش‌های مختلف این مجموعه دید. مجموعه کردشت شامل بخش‌های مختلفی مانند حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال و قلعه‌ای نظامی است که منسوب به عباس میرزا است. این مجموعه در ابتدا به عنوان یک حمام اشرافی ساخته شده بود. اما در دوران قاجار و در زمان جنگ با روسیه به محل زندگی عباس میرزا، پسر فتحعلی شاه قاجار تبدیل شد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید این مجموعه اکنون پذیرای گردشگران و توریست‌های بسیاری از ایران و سراسر جهان است. حمام کردشت نیز بیشتر به دلیل آهک بری‌ها و نقش و نگارهای زیبای روی سقف‌هایش در بین جاهای دیدنی جلفا مشهور است. برای بازدید از این مجموعه به زمان بیشتری نسبت به دیگر جاهای دیدنی جلفا نیاز دارید، زیرا دیدار از هر بخش این مجموعه تقریباً 15 دقیقاً طول می‌کشد. خوشبختانه در این مجموعه امکاناتی مانند بوفه و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد.
آدرس: روستای کردشت از توابع شهرستان جلفا، ساحل جنوبی رودخانه ارس
جاذبه‌های طبیعی جلفا
 
جاده ارس
جاده ارس مرز بین ایران و نخجوان و از جاهای دیدنی جلفا
جاده مرزی ارس – جلفا
شاید عجیب باشد که یک جاده نیز جزو جاهای دیدنی جلفا باشد. اما این جاده مرزی یکی از زیباترین جاده‌های کشور است. جاده‌ای که در یک سمت آن درخت‌های رنگارنگ و جنگلی انبوه و در سمت دیگر آن رودخانه بزرگ ارس در کنار خانه‌های روستایی نخجوان را می‌توان دید. ترکیب این دو منظره در یک قاب و رانندگی در این قاب برای هر فردی تجربه‌ای به یادماندنی خواهد ساخت. در واقع شما با رانندگی در این جاده در بین مرز ایران با نخجوان حرکت می‌کنید و به راحتی می‌توانید تفاوت فرهنگ و نحوه زندگی روستایی در این مناطق را مشاهده کنید.
به همین دلیل این جاده مرزی به یکی از جاده‌های توریستی و پرطرفدار کشور تبدیل شده است که نه تنها برای تجارت، بلکه برای حس منظره‌ای متفاوت در هنگام رانندگی میان توریست‌ها اهمیت پیدا کرده است. بهار و پاییز بهترین زمان برای لذت بردن از زیبایی‌های این جاده کم نظیر خواهد بود.
آدرس: شمال غربی رودخانه ارس
رودخانه ارس
رودخانه ارس از جاهای دیدنی جلفا است که مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان را مشخص می کند.
رودخانه ارس
رودخانه ارس، اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه توریستی شهر جلفا است. در واقع سایر جاهای دیدنی جلفا از کلیسا و حمام گرفته تا کاروانسراها، حضور خود را مدیون وجود رود ارس در این شهر هستند. شاید اگر رود ارس نبود هیچکدام از آثار تاریخی که معرفی کردیم ساخته نمی‌شدند. وجود رودخانه‌ای به زیبایی و بزرگی ارس آن هم در مرز ایران و ارمنستان باعث شده تا جلفا به یک شهر توریستی پر مخاطب تبدیل شود. این رودخانه از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم کشور ترکیه سرچشمه گرفته و تا مرز ایران و نزدیکی قره دونی جریان دارد. طول رودخانه ارس به بیش از 1 کیلومتر می‌رسد و از سه استان اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در ایران می‌گذرد. فصول گرم سال زمان مناسبی برای لذت بردن از زیبایی‌های رودخانه ارس است.
آبشار آسیاب خرابه مشهورترین جاذبه توریستی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود
آبشار آسیاب خرابه (خرابان دییرمان)
جاهای دیدنی جلفا به خصوص مناظر طبیعی آن به قدری زیاد است که نمی‌توان آن‌ها را در یک لیست جا داد. اما اگر بخواهیم در میان جاهای دیدنی جلفا و مناظر طبیعی آن بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی کنیم، قطعاً آن مورد آبشار طبیعی آسیاب خرابه خواهد بود. این آبشار منظره‌ای بسیار چشم نواز و منحصر به فرد دارد که شاید آن را در مناطق دیگر ایران مشاهده نکنید. آبشاری که در مسیر آن پر از بته‌های و گیاهان سرسبز است. این آبشار مشهورترین جاذبه توریستی استان آذربایجان شرقی نیز محسوب می‌شود که به لطف رود ارس به وجود آمده است. علت نامگذاری آن نیز به دلیل وجود خرابه‌های یک آسیاب آبی در کنار این آبشار است. اگر فرصت خارج شدن از شهر را در سفر خود داشتید، حتماً و حتماً به آبشار آسیاب خرابه سر بزنید.
آدرس: جلفا، حاشیه رود ارس، 5 کیلومتری روستای مینجان آباد
آبشار ماهاران
آبشار ماهاران از جاهای دیدنی جلفا است و در لیوارجان قرار دارد.
آبشار ماهاران
از دیگر جاهای دیدنی جلفا که در ساحل رودخانه ارس به وجود آمده است، آبشار ماهاران می‌باشد. این آبشار در روستایی قشلاقی در نزدیکی جلفا به نام لیوارجان قرار دارد. آبشار ماهاران با ارتفاع 15 متری‌اش و به دلیل قرار گرفتن در دل صخره‌ها، منظره‌ای بسیار زیبا را در این منطقه ساخته است. گردشگران علاوه بر تماشای این آبشار می‌توانند از آب زلال آن نیز استفاده کنند و مدتی را در کنار این منظره زیبا وقت بگذرانند.
آدرس: جلفا، روستای لیوارجان، منطقه حفاظت شده کیامکی
روستای اشتبین
روستای اشتبین، ماسوله آذربایجان
روستای اشتبین
اگر به روستاهای پله کانی علاقه دارید، جلفا بهترین مکان برای دیدن روستایی شبیه به ماسوله اما نسخه کوهستانی آن است! روستای اشتبین که به ماسوله آذربایجان شرقی نیز مشهور است، در حاشیه رود ارس و بر روی کوه‌های بلند این منطقه به وجود آمده. وجود رود پر آبی مانند ارس و قرار داشتن در منطقه‌ای کوهستانی با بارش برف و باران فراوان باعث شده تا روستای اشتبین به روستایی سر سبز و چشم نواز تبدیل شود. به همین دلیل نیز اکثر توریست‌های این منطقه روستای اشتبین را برای اقامت خود در نزدیکی جلفا انتخاب می‌کنند. در زمستان دسترسی به این روستا بسیار سخت خواهد شد اما در بقیه فصول سال می‌توانید از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا لذت ببرید.
آدرس: شهر جلفا، ساحل رود ارس
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 122 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.