• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

جاهای دیدنی کاشان و قمصر

13 آذر، 1398
13 آذر، 1398
مدت مطالعه :
بهار فصل گلاب است، فصل بازدید از جاهای دیدنی کاشان و قمصر، فصل اردی‌بهشت رویایی و عطر گلاب‌گیری‌های باغ‌های کویری. گرچه کاشان و قمصر آب و هوایی خشک و کویری دارند اما چه کسی آوازه‌ی باغ‌های رویایی گل محمدی را در دل این سرزمین کویری نشنیده است؟ باغ‌هایی که خود به تنهایی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر محسوب می‌شوند. این خطه‌ی کویری کشورمان علاوه بر عطر بهشتی خود، تاریخ و معماری بی‌مانندی نیز دارد که همه‌ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. با ما همراه باشید تا هفت مورد از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر را باهم بررسی کنیم.
1- خانه‌ی عامری‌ها
از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان می‌توان به خانه‌ی عامری‌ها اشاره کرد که از معدود یادگارهای دوران زندیه در ایران است. خانه‌ی عامری‌ها از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر است؛ نه فقط به دلیل زیبایی وصف نشدنی و تقارن اصیل ایرانی در معماری آن، بلکه شیوه‌ی استفاده از این خانه‌ی سنتی به گونه‌ای است که هم می‌توان به عنوان موزه از آن بازدید کرد و هم به عنوان هتلی سنتی و یا صرف عصرانه ای در کافه‌ی دنج و جذاب آن و یا وعده ای غذا در رستوران سنتی و باشکوهش. ساختار خانه‌ی عامری‌ها مانند اکثر خانههای تاریخی کاشان تشکیل شده از دو بخس اندرونی و بیرونی است که هر کدام به صورت محزا تمام ارکان یک خانه‌ی سنتی را دارند شامل خوضخانه و ایوان و شاه نشین. خانه‌ی عامری‌ها با زیربنایی به وسعت هفت هزار متر مربع در اصل محل سکونت خاندان سهام السلطنه بوده که به مرور زمان قسمت هایی از آن که متعلق به خاونده‌ی فرزندان او بوده، جدا شده و در حال حاضر در محموع 85 اتاق و مهمانخانه و چندین حیاط با کاربردهای مختلف باقی مانده است که متاسفانه مانند اکثر خانه‌های سنتی، هیچ‌کدام امکان عبور ویلچر را ندارند. در بین تمام جاهای دیدنی کاشان و قمصر و خانه‌های تاریخی فراوانی که در این شهر وجود دارند،  خانه‌ی عامری‌ها دارای بلندترین بادگیر است.
آدرس خانه‌ی عامری‌ها: خیابان علوی، خیابان باستان هفتم
وب‌سایت خانه‌ی عامری‌ها
اینستاگرام خانه‌ی عامری‌ها
خانه‌ی عامری‌ها کاشان
از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های تاریخی کاشان خانه عامری است | عکس: شیما پاشایی
2- خانه‌ی بروجردی‌ها
در محله‌ی سلطان میراحمد کاشان خانه‌ای تاریخی قرار دارد که از زیباترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر است. خانه‌ی بروجردی‌ها یا نطنزی‌ها زیباترین یادگار به‌جا‌مانده از نیمه‌ی دوم قرن 13 در شهر کاشان است که با بادگیرهای هلالی‌شکل قرینه‌ و کلاه فرنگی معروف خود مانند عروسی در دل کاشان می‌درخشد. داستان عاشقانه‌ی ساخت این عمارت به سال‌ها پیش برمی‌گردد، زمانی که یکی از بازرگان‌های نطنزی مقیم کاشان به نام حاج سید حسن نطنزی که دلباخته‌ی دختر سید جعفر طباطبایی شده بود، به خواستگاری او رفته بود و پدر، شرط ازدواج را، زندگی دخترش در خانه‌ای شبیه خانه‌ی پدری گذاشته بود. ساخت خانه‌ی بروجردی‌ها و شکوه و ابهت مثال زدنی آن، مرهون این شرط عشق پدرانه است. جالب است بدانید نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های مجلل خانه‌ی بروجردی‌ها توسط استاد صنیع الملک، عموی کمال الملک انجام شده است. فضای بیرونی و اندرونی خانه‌ی بروجردی‌ها که پیچیده‌ترین معماری را در بین جاهای دیدنی کاشان و قمصر دارد با هشتی‌ها و دالان‌های بزرگی از هم جدا شده است که بعد از عبور از آن‌ها به حیاط بزرگ اندرونی با حوض قدیمی بزرگی می‌رسید که دور تا دور آن درخت‌های انار کاشته شده است. خنکای این بخش از اندرونی را حتی در ظهر تابستان هم به راحتی می‌توان حس کرد. در ورودی یا هشتی خانه، وجهی در حدود 2500 تومان از  بازدیدکنندگان ایرانی دریافت می‌شود. زمان بازدید در تابستان‌ها از 9 صبح تا 6 عصر و زمستان‌ها از تا 4:30 عصر می‌باشد. برای بازدید از تمام قسمت‌های خانه‌ی بروجردی‌ها حداقل به یک ساعت زمان احتیاج خواهید داشت. در سال 2016 در لیست برترین جاذبه‌های توریستی جهان به انتخاب یونسکو، نام خانه‌ی بروجردی‌ها آورده شده است.
آدرس خانه‌ی بروجردی‌ها: خیابان علوی، محله‌ی سلطان امیر احمد
اینستاگرام خانه‌ی بروجردی‌ها
خانه‌ی بروجردی‌ه
از زیباترین خانه‌های کاشان خانه بروجردی است
3- حمام فین کاشان
حمام فین کاشان در باغ فین کاشان، از تراژدیک‌ترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر است. چه کسی است که داستان قتل امیرکبیر را در این حمام باشکوه نداند؟ اما شهرت حمام فین کاشان تنها به این داستان محدود نمی‌شود، معماری شگفت‌انگیز حمام و شیوه‌ی آب‌رسانی به آن، هنوز هم دانشمندان را انگشت به دهان گذاشته است. حجم آبی که از چشمه‌ی سلیمانیه به حمام فین کاشان وارد می‌شود در تمام فصل‌های سال ثابت است، چه فصل بارندگی باشد و چه فصل خشکسالی! عجایب حمام فین کاشان با اندازه‌گیری دمای آب آن تکمیل می‌شود. آبی که در در تابستان و زمستان، در گرمای سوزناک ظهر کویر و سرمای شکننده‌ی شب، دمایی همواره ثابت دارد و هرگز از 25 درجه بالاتر یا پایین تر نمی‌رود! تمام این عجایب نتیجه‌ی هوش سرشار طراح این حمام، ریاضیدان معروف ایرانی، غیاث الدین جمشید کاشانی است. ساختمان حمام فین کاشان در قسمت جنوبی باغ بزرگ فین قرار دارد و دارای دو حمام کوچک و بزرگ است؛ حمام کوچک از آثار دوران صفویه بوده و زمان ساخت باغ فین احداث شده و بعدها به فرمان  فتحعلی شاه قاجار حمام بزرگی به آن اضافه شده که مخصوص حاکمان کاشان بوده. میرزا تقی خان فراهانی، امیرکبیر بزرگ کشورمان، در بیستم دی ماه سال 1230 ناجوان‌مردانه در حمام کوچک این باغ به قتل رسید. حمام فین کاشان دو سال متوالی در نوروز 97 و 98 پربازدیدترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر بوده است.
آدرس حمام فین کاشان:شش کیلومتری جنوب کاشان، انتهای خیابان امیرکبیرفعلی و روستای فین قدیم
حمام فین کاشان
حمام فین کاشان | عکس: کوروش شهبازی
4- تپه‌های سیلک
تپه‌های سیلک در حومه‌ی شهر کاشان عنوان سنگین جاهای دیدنی کاشان و قمصر را به دوش می‌کشند. قدمت تپه‌های سیلک به هفت هزار سال پیش باز می‌گردد، زمانی که مردم غارنشین فلات ایران به زندگی در دشت‌ها روی آوردند و اولین تمدن خود را در تپه‌های سیلک کاشان برپا کردند. در سمت راست جاده کاشان به فین دو تپه‌ی شمالی و جنوبی سیلک با فاصله 600 متری یک‌دیگر قرار دارند که بازدید از هر‌دوی آن‌ها حدود 2 ساعت زمان می‌برد؛ گرچه از زمان کشف این تپه‌ها تا به حال تقریبا تمام اشیای کشف شده‌ی گورستان‌های این تپه‌ها به موزه‌های خارج از کشور مانند موزه‌ی لوور فرانسه برده شده است. تپه‌های سیلک که به زیگورات سیلک کاشان معروفند در سال 1310 کشف شدند و تا سال‌ها باستان‌شناسان فرانسوی در حال بررسی تمدن دفن شده در این تپه‌ها بودند. دوک‌های ریسندگی و بافندگی، ظروف فلزی، کوره ذوب فلزات و پرستش‌گاه زیگورات از آثار کشف شده‌ی تمدن سیلک‌ها در تپه‌های سیلک هستند. بازدید از تپه‌های سیلک در تابستان از  ساعت 9 تا 18:30 و زمستان تا 16:30 با پرداخت هزینه‌ی 2500 تومان برای گردشگران ایرانی امکان‌پذیر است. هزینه‌ی گردشگران خارجی نیز مانند تمام جاهای دیدنی کاشان و قمصر متغیر و معمولا چند برابر است.
آدرس تپه‌های سیلک: چهار کیلومتری جاده‌ی کاشان به فین در جنوب غرب شهر کاشان، مجاور روستای دیزچه
تپه‌های سیلک
تپه‌های سیلک در 4 کیلومتری کاشان | عکس: مهسا نوری
5- باغ پرندگان قمصر
باغ پرندگان قمصر با هزار و چهارصد گونه‌ی جهانی از پرندگان و جاندار، در زمینی به مساحت 6 هکتار، از دیدنی‌ترین و جدید‌ترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر است. آبشار 300 متری باغ پرندگان قمصر و نمایشگاه دائمی صنایع دستی آن نیز از دیگر دیدنی‌های این مجموعه است.  علاوه بر انواع پرنده‌ها که از 17 کشور جهان در باغ پرندگان قمصر جمع‌آوری شده اند، حیواناتی مانند بز، آهو، گوزن، کانگورو، خرگوش، شتر و اسب‏های مینیاتوری نادر نیز در این باغ نگهداری می‌‏شوند. باغ پرندگان قمصر در تمام فصل‌های سال به روی بازدیدکنندگان باز است اما توصیه‌ی ما این است که در فصل پاییز از این مجموعه دیدن کنید.
آدرس باغ پرندگان قمصر: ورودی جاده قمصر از کاشان
باغ پرندگان قمصر
باغ پرندگان قمصر با هزار و چهارصد گونه‌ی جهانی | عکس: علی‌اصغرشفیع‌زاده
6- موزه گلاب قمصر
موز‌ه‌ی گلاب قمصر نه تنها از معطرترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر است بلکه تنها موزه گل و گلاب ایران است. موز‌ه‌ی گلاب قمصر در سال 1390 در گوشه ای از خانه‌ی تاریخی ذاکری‌های قمصر ساخته شده که به عنوان قدیمی‌ترین مرکز گلاب‌گیری جهان شناخته می‌شود. در موز‌ه‌ی گلاب قمصر علاوه بر خرید انواع مختلف گلاب قمصر، عرقیات دیگری را نیز می‌توانید خریداری و تست کنید و در کنار گشت و گذار در باغ پشتی موز‌ه‌ی گلاب قمصر از اسناد تاریخی و اشیاء مربوط به گلاب‌گیری بازدید کنید. از جذاب‌ترین این اسناد که در موز‌ه‌ی گلاب قمصر نگهداری می‌شوند قراردادهای مربوط به شست‌و‌شوی خانه‌ی کعبه با گلاب قمصر می‌باشند. بهترین زمان بازدید از موز‌ه‌ی گلاب قمصر در فصل گلاب‌گیری یعنی اواخر اردی‌بهشت است.
آدرس موزه گلاب قمصر: بلوار ساحلی‌، بعد از هتل گلستان‌، جنب مسجد جامع قمصر‌، خانه‌ی تاریخی ذاکری‌ها
وب‌سایت موزه گلاب قمصر
7- سرای خاتون قمصر
سرای خاتون قمصر عمارتی سنتی اسلامی است که از جدیدترین جاهای دیدنی کاشان و قمصر می‌باشد. این اثر ثبت شده در آثار ملی ایران دارای گچ‌بری‌های فوق العاده ظریف و مدرن و معماری سنتی الگو گرفته از خانه‌ی پیرنیا است که با آینه‌کاری‌هایی شبیه به آثار عالی‌قاپو تزیین شده است. سرای خاتون قمصر ویلای شخصی مهندس رضایی‌ست، که توسط استاد سید اکبر حلی ساخته شده و با اینکه قدمت تاریخی ندارد و ساخت آن در سال 1380 به اتمام رسیده است، اما شاهکار معماری تلفیقی به کار رفته در ساختش، آن را به موزه‌ی سرای خاتون قمصر برای بازدید عمومی تبدیل کرده است. فصل بهار بهترین فصل برای دیدن سرای خاتون قمصر است.
آدرس سرای خاتون قمصر: جنب میدان جشنواره قمصر
برچسب(ها)

استاد درست‌نویسی عالم هستم؛ ملکه‌ی سفر بروها و قصه‌نویسان جهانم، این‌جا هم از سفر می‌نویسم و متعلقاتش، باشد که چراغی باشد بر راه مسافری

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.5 28 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.