جاهای دیدنی بوشهر

12 شهریور، 1398
12 شهریور، 1398
مدت مطالعه :
دلتان می‌خواهد علاوه بر دیدن اماکن تاریخی، در مراتع سرسبز قدم بزنید و در کنار سواحل نرم ماسه‌ای، غروب خورشید را ببینید؟ پس حتما برای سفر به بوشهر برنامه‌ریزی کنید. این شهر بندری دارای بیشترین نواحی ساحلی در کشور و قدمت‌اش مربوط به دوران ساسانیان است. با توجه به آب و هوای گرم بوشهر، بهتر است در فصول سرد به اینجا سفر کنید تا گرمای هوا شیرینی سفر را به کام‌تان تلخ نکند. برای این‌که با جاهای دیدنی این شهر و زادگاه رئیس‌علی دلواری آشنا شوید، همراه ما باشید.
بافت قدیمی بوشهر
قدم زدن در محله‌های قدیمی و لمس حال و هوای سنتی حس سادگی و آرامش را در شما زنده می‌کند؛ بافت قدیمی بوشهر خانه‌هایی دارد که در کوچه‌های تنگ و باریک و با مصالح قدیمی ساخته شده‌اند. هنگام قدم زدن در این بافت انگار به 100 سال پیش و به دوران قاجار بازگشته‌اید. برخی از خانه‌ها به دلیل مصالح مصرفی‌شان رنگ قرمز، زرد و آبی به خود گرفته‌اند؛ در اصل خانه‌های آبی این ناحیه رنگ آمیزی و بازسازی شده‌اند چون دیواره‌های بیرونی آن‌ها در طول زمان پوسیده شده‌اند. رنگ‌آمیزی گرافیتی هم که توسط جوانان بوشهری نقاشی شده و شور و شوق را به شما هدیه می‌دهد. کوچه‌ها در مسیر بادها ساخته شده‌اند تا هنگام قدم زدن هوایی خنک و مطبوع در آنجا جریان داشته باشد. اوج شکوفایی این ناحیه قدیمی مربوط به دوران قاجار است که در آن زمان بوشهر دروازه ورود ملل مختلف به ایران بود. از بناهای دیدنی بافت قدیمی بوشهر می‌توان به مساجد، حسینیه‌ها، کلیسا، بازار قدیمی و کوچه‌های زیبا اشاره کرد.
آدرس: بوشهر، خیابان انقلاب
بافت قدیمی بوشهر
بافت قدیمی بوشهر
کافه حاج رئیس
اگر جزو افرادی هستید که به کافه‌گردی علاقه‌مندید حتما به این کافه سنتی بروید و خستگی‌تان را با نوشیدن چای در کنید؛ با حال و هوای سنتی که کافه حاج رئیس دارد، منوی غذایی نیز بیشتر شامل غذاهای ایرانی و محلی بوشهر است. کشک بادمجان، لوبیا پلو، دیزی و میگو سوخاری در بین مشتریان کافه حاج رئیس هواداران زیادی دارد. کافه حاج رئیس در همان بافت قدیمی واقع شده است و معماری‌ آن احتمالا توجه‌تان را جلب خواهد کرد؛ قسمت بیرونی کافه در کوچه نسبتا باریکی قرار دارد که وسط مسیر کوچه جوی آبی با صدایی دلنشین روان است و چند میز و صندلی چوب قرار داده شده تا در محیطی آرام دقایقی خستگی‌تان را در کنید. داخل کافه معماری قدیمی و سنتی آن حفظ شده، پنجره‌های اُرسی با رنگ‌آمیزی شادشان آرامش‌بخش هستند و اوایل صبح با نور آفتاب نقوش زیبایی روی زمین تشکیل می‌دهند. کافه حاج رئیس محلی برای جمع شدن هنرمندان اقصی نقاط ایران و بوشهر است و اگر علاقه‌مند به موسیقی هستید، می‌تواند کافه مورد علاقه‌تان باشد. در برخی از روزهای سال که مناسبت مذهبی یا فرهنگی دارد، این کافه میزبان گروه‌های موسیقی مختلف است تا برای حضار کافه موسیقی زنده اجرا کنند. البته در این مواقع باید از یکی دو شب پیش میز رزرو کنید تا بتوانید در اجرای زنده حضور داشته باشید.
آدرس : بوشهر، خیابان ششم بهمن، خیابان کلیسا، کوچه روبروی نانوایی، کافه حاج رئیس
کوه‌های نمکی جاشک
تا حالا کوه‌های نمکی را دیده‌اید؟ کوه‌های نوک تیز با ناهمواری‌های مختلفی که اشکال استوانه‌ شکلی را به وجود آورده‌اند و با جنس نمکی‌شان بر اثر فرسایش به شکل‌های نامتعارفی درآمده‌اند. گنبد نمکی جاشک دقیقا همین‌جاست. حکایت‌های مختلفی درباره گنبد نمکی جاشک گفته شده؛ مردم محلی می‌گویند اینجا نفرین شده و محل زندگی دیو است. از جاذبه‌های تپه نمک دشتی می‌توان به چشمه، آبشار نمکی و دره گل کلم اشاره کرد؛ به دره گلکلم که بروید، شگفت‌زده می‌شوید. با دشتی از سنگ‌های نارنجی و سفید رنگی مواجه می‌شوید که به شکل کلم هستند، پس انتظار گل‌کلم واقعی نداشته باشید. برای رفتن به کوه‌های نمکی جاشک باید از جاده‌ای خاکی در حوالی روستای گَنخَک گذر کنید. بهتر است تا قبل از تاریک شدن هوا به اینجا بروید و از مناظر زیبایش لذت ببرید.
آدرس: بوشهر، 144 کیلومتری شهر بوشهر، بین شهرهای دیر و خورموج
گنبد نمکی جاشک
گنبد نمکی جاشک | عکس: سید محسن پیامی
ساحل ریشهر (لیان)
بوشهر دارای بیشترین نوار ساحلی کشور است و از این نظر قطب ساحلی ایران شناخته می‌شود. سواحل بوشهر تقریبا در 8 ماه از سال آب و هوای مناسبی دارند. در ساحل ریشهر می‌توانید قایق سواری کنید و دریا را از نزدیک لمس کنید. ساحل ریشهر که امروز در جنوب بوشهر واقع شده ترکیبی از تاریخ، طبیعت و غروب بی نظیر دریای نیلگون خلیج فارس را پیش چشم‌تان نمودار می‌سازد. مردم جنوب از اصطلاح جالبی برای توصیف وضعیت جوی دریا استفاده می‌کنند؛ اگر دریا آرام باشد، در گویش محلی مردم جنوب می‌گویند: «دریا خواهره» و اگر طوفانی: «دریا ناخواهره».
آدرس: بوشهر، 12 کیلومتری بندر بوشهر، ساحل ریشهر (لیان)
در ساحل ریشهر می‌توانید قایق سواری کنید و دریا را از نزدیک لمس کنید.
در ساحل ریشهر می‌توانید قایق سواری کنید و دریا را از نزدیک لمس کنید.
غذاهای محلی
در تمام دنیا غذای اصلی شهر‌های بندری، ماهی و میگو است و بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر می‌خواهید غذاهای متنوع دریایی را امتحان کنید، بوشهر بهشت شماست. غذای محلی این استان قلیه ماهی است که با تمبر هندی و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. رنگینک نیز معروف‌ترین دسر بوشهر است که از خرما، آرد و گردو تشکیل می‌شود. به دلیل طبع سردی که ماهی دارد، توصیه می‌شود پس از خوردن قلیه ماهی حتما رنگینک را نیز امتحان کنید. دمپخت ماهی بوشهری که در گویش محلی لخ لاخ گفته می‌شود، از غداهای خوشمزه بوشهر است که خواهان زیادی دارد. مواد تشکیل دهنده اصلی این غدا ماهی شیر، لوبیا چشم بلبلی، برنج و سبزی‌های معطر است. اگر به این استان سفر کردید و رژیم غذایی خاصی داشتید، می‌توانید یتیمک با یتیمچه بوشهر را نیز امتحان کنید که گوشت ندارد. بادمجان، لوبیا، پیاز و ادویه‌های مختلف طعم خوشایندی به این غذای محلی می‌بخشند. اگر به دنبال شیرینی‌جات هستید، مسقطی طعم خوشایندی برای‌تان خواهد داشت. کره، مغز پسته، نشاسته، آب و گلاب مواد تشکیل دهنده مسقطی است. خوردن قیمه بوشهری را نیز فراموش نکنید؛ قیمه بوشهری از نظر ظاهر و مزه با قیمه‌های دیگر متفاوت است. گوشت خورشت بوشهری به حدی کوبیده شده که با قاشق کش می‌آید و معمولا با شکر و پلو صرف می‌شود.
عمارت ملک
شاید نمی‌دانستید در بوشهر عمارتی وجود دارد که به سبک کاخ‌های فرانسوی ساخته شده است. با دیدن عمارت ملک به یاد کاخ‌هایی می‌افتید که در نقاشی‌های قدیمی (مانند انقلاب فرانسه) توسط هنرمندان کشیده‌اند. موقع بالا رفتن از پله‌های عمارت به ستون‌های عمارت دقت کنید، شکوه گذشته این عمارت برای‌تان تداعی می‌شود. در حال حاضر عمارت ملک نیاز به مرمت دارد و تنها می‌توان از محوطه بیرونی آن دیدن کرد. چند وقتی‌ست داخل عمارت محل زندگی افراد بی‌بضاعت شده است؛ پس هنگام بازدید کمی احتیاط کنید.
آدرس: محله بهمنی، خیابان ماهینی، کوچه ملک
عمارتی که به سبک کاخ‌های فرانسوی ساخته شده است.
عمارتی که به سبک کاخ‌های فرانسوی ساخته شده است.
مسجد جامع بردستان
وقتی برای اولین بار با مسجد جامع بردستان روبرو شوید، بادگیر بلند مسجد توجه‌تان را جلب می‌کند و احتمالا یاد بناهای قدیمی یزد می‌افتید. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین بناهای دیدنی بوشهر است و جالب این‌که برخی کارشناسان مسجد جامع بردستان را قدیمی‌ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی دانسته‌اند. البته این بنای تاریخی فاصله زیادی تا مرکز شهر بوشهر دارد و با اتومبیل حدود 2 ساعت باید رانندگی کرد. هزینه بازدید از مسجد بردستان رایگان است.
آدرس: استان بوشهر، شهر بردستان
این مسجد یکی از قدیمی‌ترین بناهای دیدنی بوشهر است
این مسجد یکی از قدیمی‌ترین بناهای دیدنی بوشهر است.
بازار محلی
برای خرید سوغات بوشهر هم که شده بهتر است به بازار محلی بوشهر سری بزنید. این بازار در دوران قاجاریه ساخته شد و ضمن حفظ بافت قدیمیش، مجموعا 250 باب مغازه را در دل خود جای داده است. لباس‌های محلی، صنایع دستی، میوه و سبزیجات تازه از عمده محصولات بازار محلی بوشهر است. قسمت اصلی بازار به گونه‌ای طراحی شده که نور به حد کافی وجود دارد و علاوه بر آن تهویه مناسبی دارد تا هنگام گشت‌و‌گذار در بازار مشکلی نداشته باشید. هنگام خرید در این بازار خرید ترشی انبه، خرمای تازه و پنیر نخل را فراموش نکنید. احتمالا واژه پنیر نخل برای‌تان ناآشناست؛ به قسمت میانی درخت نخل که ماده‌ای ترد و سفید رنگ است و طعم شیرینی دارد، پنیر نخل یا در گویش محلی پنیر خرما غاپ می‌گویند. اگر به صنایع دستی هم علاقه خاصی دارید، کلاه و باد بزن‌های حصیری رنگارنگ متنوعی در بازار عرضه شده که قیمت مناسبی دارند. پس فرصت خرید در این بازار را از دست ندهید چون محصولاتی در اینجا وجود دارد که شاید در سطح شهر نتوانید با چنین کیفیت و قیمت مناسبی پیدا کنید.
آدرس: بوشهر، خیابان شهدا
قلعه خورموج دشتی
بناهایی که تقارن دارند برای خیلی از افراد ممکن است جالب باشد؛ قلعه خورموج دشتی از این دست بناهاست که نمای منظمی دارد و با اینکه در دوران قاجار ساخته شده، ظرافت و دقت بالایی برای آن به خرج داده‌اند. البته بیشتر قسمت‌های قلعه در اثر گذشت زمان تخریب شده و فقط یکی از برج‌ها باقی مانده. برای دسترسی به این بنا حدود 1 ساعت باید رانندگی کرد.
آدرس: بوشهر، شهر خورموج
قلعه خورموج دشتی
قلعه خورموج دشتی
گور دختر
اگر به پاسارگاد رفته‌اید و آرامگاه کوروش شما را به وجد آورده، حتما به گور دختر سر بزنید چون شباهت بسیار زیادی به پاسارگاد دارد و فقط از نظر ابعادی با یکدیگر تفاوت دارند. اینجا در دشت «میان‌کوهی پشت پَر» شهرستان دشتستان قرار دارد و درباره اینکه چه کسی در این بنا آرمیده، اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی می‌گویند اینجا آرامگاه پدر بزرگ کوروش است و برخی دیگر اینجا را آرامگاه مادر یا خواهر کوروش می‌دانند. اگر خیلی نسبت به این بنا کنجکاو شدید، می‌توانید از طریق دالان مستطیلی شکلش نگاهی به داخل بیندازید؛ دیواره‌های داخل آرامگاه ترک خورده‌اند و سنگ قبری قدیمی در آن وجود دارد که احتمالا چند متر پائین‌تر جسد دفن شده است.
آدرس: بوشهر، شهرستان دشتستان، جاده برازجان-کازرون، تنگ ارم، دشت میانکوهی پشت پَر
گور ئختر
گور دختر
قلعه نصوری
در انتهای بندر سیراف و بر روی تپه، قلعه نصوری واقع شده که به قلعه شیخ نیز معروف است. این قلعه حدود 200 سال پیش ساخته و به تازگی مرمت شده است. گردشگران می‌توانند وارد قلعه شوند و از پشت‌بام قلعه منظره زیبای بندر سیراف و دریای خلیج فارس را تماشا کنند. اگر خواستید به اینجا بروید، دوربین‌تان را هم بیاورید چون عکس‌های زیبایی از بندر سیراف و خلیج فارس می‌توانید بگیرید. زمان بازدید از اینجا همه روزه از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر است.
آدرس: بوشهر، کنگان، بندر سیراف، کوچه نصوری
قلعه نصوری که به قلعه شیخ نیز معروف است.
قلعه نصوری که به قلعه شیخ نیز معروف است.
قبرستان سیراف
قبل از ورود اسلام به ایران، بندر سیراف یکی از بنادر مهم اشکانیان و ساسانیان بود که از نظر تجاری و اقتصادی رونق زیادی داشت. عموم مردم سیراف زرتشتی بودند و بر این باور بودند بدن مردگان ناپاک است؛ به همین دلیل آن‌ها را در قبرهایی روباز قرار می‌دادند تا خوراک پرندگان شوند. در این قبرستان باستانی، نحوه قرار گیری قبرها شما را یاد کندوی عسل می‌اندازد. دخمه‌ها و قبرها در دل صخره‌های سنگ و در شیب کوه حفاری شده‌اند و سکوت وحشتناک قبرستان غافلگیرتان می‌کند. در نزدیکی قبرستان خانه‌هایی هم در دل صخره قرار دارند که گفته می‌شود محل زندگی مردمان سیراف بوده. برخی تاریخ‌نگاران بر این باورند که یک زلزله یا سونامی عظیم باعث انقراض این تمدن شده و تنها چیزی که از آن ها باقی مانده، همین قبرستان و بقایای خانه‌های قدیمی است.
آدرس: استان بوشهر، بندر سیراف، قبرستان و تمدن باستانی سیراف
قبرهای روباز قبرستان سیراف
قبرهای روباز قبرستان سیراف
موزه رئیس علی دلواری
اگر به مستندات علاقه دارید سری هم به موزه رئیس‌علی دلواری بزنید؛ رئیس علی فرمانده جنبش آزادی‌خواهان جنوب ایران بود که با انگلیسی‌ها برای آزادسازی جنوب جنگید. به پاس زحمات وی، در جلوی ورودی موزه مجسمه سنگی رئیس علی سوار بر اسب ساخته شده؛ سه توپ جنگی که جنبه تزئینی دارند در محوطه حیات قرار داده شده تا قبل از وارد شدن به موزه، حس ملی‌گرایی و حماسی درون‌تان زنده شود. داخل موزه وسایل قدیمی در محفظه‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شود که عمدتا شامل لباس‌ها و وسایل جنگی است. آرامگاه رئیس‌علی دلواری نیز همینجا قرار دارد. در فوصول تابستان و بهار ساعات بازدید از موزه 8 تا 12 و 16 تا 19 است. در فصول پائیز و زمستان نیز به دلیل زود تاریک شدن هوا، از ساعت 8 تا 12 و 15 تا 18 می‌توان از موزه و خانه رئیس‌علی بازدید کرد.
آدرس: استان بوشهر، شهرستان تنگستان، جنوب شرقی بخش دلوار
موزه رئیس‌علی دلواری
سه توپ جنگی که جنبه تزئینی دارند در محوطه حیات قرار داده شده تا قبل از وارد شدن به موزه، حس ملی‌گرایی و حماسی درون‌تان زنده شود.
کاروانسرای مشیر الملک (دژ برازجان)
کاروانسرای مشیرالملک در ضلع شرقی میدان مرکزی شهر برازجان قرار دارد. در زمان قاجار فردی به نام میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی اینجا را در سال 1250 و با هزینه 40 هزار تومان ساخت. برای ساخت کاروانسرای مشیرالملک از گچ، سنگ و ساروج استفاده شد؛ برای ساختن بام اینجا هم از سنگ تراشیده استفاده شده و هنگام باران آب به صورت جالبی به بیرون کاروانسرا هدایت می‌شود. با گذشت زمان و در دوره پهلوی کاروانسرا به زندان تبدیل شد و افراد سرشناسی مانند مهدی بازرگان چند وقتی اینجا زندانی بودند. او در خاطرات خود درباره این بنا می‌نویسد: « سفر پرمشقتی را تمام کرده بودیم، اتوبوس دور فلکه پیچید و جلوی در دژ برازجان متوقف شد، دستبند به دست پیاده شدیم و به داخل دژ رفتیم. آن موقع برازجان خیلی کوچک و دورافتاده بود؛ دژ برازجان هم معروف بود، قلعه بزرگی با دیوارهای قطور و محوطه‌ای که آن‌جا را «شترخان» می‌گفتند و در واقع کاروانسرای بزرگی بود که از دو سال و نیم پیش عده‌ای از مخالفان رژیم آنجا زندانی بودند.»
امروزه کاروانسرای مشیرالملک به نماد شهر برازجان تبدیل شده و قدم زدن در محوطه بیرونی این بنا یک جورهایی مرور دوران قاجار و پهلوی‌ست. چند سالی می‌شود که کاروانسرا نیاز به بازسازی دارد اما خیلی توجهی به آن نمی‌شود. برای همین امکان بازدید از داخل بنا وجود ندارد و فقط می‌توانید از محوطه بیرونی دیدن کنید که حدود نیم ساعت یا 1 ساعت زمان می‌برد. از 8 صبح تا 7 بعد از ظهر می‌توانید از این بنای تاریخی بازدید کنید.
آدرس: بوشهر، برازجان، ضلع شرقی میدان مرکزی
کاروانسرای مشیرالملک
کاروانسرای مشیرالملک (دژ برازجان)
منطقه حفاظت شده نای‌بند
مراتع سرسبزی را تصور کنید که انواع گونه‌های جانوری مانند میش، قوچ، آهوی کویری، شغال و خرگوش در آنجا زندگی می‌کنند. در کنار این طبیعت زیبا و در عمق زیاد دریا، پستاندارانی مثل دلفین و نهنگ با شیرجه و شنای دسته جمعی‌شان توجه‌تان را جلب می‌کنند. منطقه حفاظت شده نای‌بند دقیقا چنین جایی‌ست. این منطقه در 230 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر واقع شده است. اگر کمی دقت کنید رشته کوه‌های زاگرس نیز به راحتی دیده می‌شوند. پیشنهاد می‌شود فرصت رفتن به منطقه حفاظت شده نای‌بند را به هیچ عنوان از دست ندهید چون جاذبه‌های زیبایی دارد که محو تماشایش خواهید شد. در محدوده خشکی پارک ملی نای‌بند، طبیعت‌های متنوعی مانند تپه‌های ماسه‌ای، جنگل‌های حرا و دره‌های عمیق جلب توجه می‌کنند. آب جنگل‌ حرای این منطقه آرام و ساکت در لابه‌لای شاخ و برگ درختان آرمیده است و جزر و مد آب رقص این درختان را در پی دارد. میش، قوچ و آهوی کویری نیز گونه‌های جانوری محدوده خشکی این منطقه هستند. قسمت دریایی پارک ملی نای‌بند در عسلویه و شهرستان پارسیان قرار دارد که صنایع پتروشیمی و آلومینیومی در نزدیکی آن قرار دارد.
آدرس: استان بوشهر، عسلویه
خلیج نایبند
خلیج نایبند
معبد کلات
اگر می‌خواهید نیایشگاهی را ببینید که قدمتی بالغ بر 2000 سال دارد و متوجه قدمت و شکوه دوران اشکانیان شوید، باید به معبد کلات بروید. این نیایشگاه در دل کوه حفاری شده و از قدیمی‌ترین بناهای سنگی ایران است. این مکان دیدنی شامل سه طبقه اصلی، تحتانی و فوقانی‌ست؛ تا حالا فکر کرده‌اید که زرتشتیان چگونه اعمال مذهبی‌شان را انجام می‌دادند؟ وقتی وارد طبقه اصلی یا میانی شوید، با دیدن سکویی سنگینی احتمالا متوجه می‌شوید محل قربانی و انجام آئین‌های زرتشتیان بوده. قسمت تحتانی محل دفن مردگان است و دیدن آن اندکی حس ترس را درونتان زنده می‌کند. قسمت فوقانی نیز محل تجمع خدمه و سربازانی بوده که وظیفه حراست را برعهده داشتند. معبد کلات در 30 کیلومتری خورموج قرار دارد.
آدرس: استان بوشهر، 30 کیلومتری خورموج، جنوب روستای حیدری، دامنه کوه مند
معبد کلات
سکویی سنگینی که احتمالا محل قربانی و انجام آئین‌های زرتشتیان بوده.
ساحل دلوار
اگر به دنبال ساحلی هستید که آرامش زیادی داشته باشید و نظاره‌گر غروب زیبای خورشید باشید، به ساحل دلوار بروید. در این ساحل دنج می‌توانید روی ماسه‌های نرم راه بروید و همان‌طور که زیرپایتان له می‌شوند، نظاره‌گر لنج‌های قدیمی باشید که البته جای خود را به لنج‌های تازه نفس داده‌اند. بهترین زمانی که می‌توان برای رفتن به ساحل دلوار در نظر گرفت، نیمه پاییز تا نیمه فروردین است. رستوران‌های ساحلی این مکان گردشگری به پخت قلیه ماهی و میگو می‌پردازند و اگر هوس غذای دریایی کردید می‌توانید به این رستوران‌ها سری بزنید.
آدرس: استان بوشهر، شهرستان تنگستان، بخش دلوار
غروب زیبای خورشید در ساحل دلوار
غروب زیبای خورشید در ساحل دلوار
ساحل بنود
ساحلی زیبا و بکر که در 40 کیلومتری محیط صنعتی عسلویه قرار گرفته است. می‌توانید چند دقیقه‌ای در کنار این ساحل صخره‌ای استراحت کنید و نظاره گر ماهی‌گیری مردم بومی و قلعه ساختن کودکان باشید. ساحل بنود فعلا امکانات گردشگری مانند رستوران، سرویس بهداشتی و سوپر مارکت ندارد. پس بهتر است با آمادگی کامل به اینجا سفر کنید. مسیر جاده‌ای این ساحل خیلی مناسب ماشین‌های معمولی نیست و بهتره با وانت یا ماشین سنگین به اینجا بروید. ساعات صبحگاهی بهترین زمان برای رفتن به ساحل بنود است چون هنگام ظهر و غروب آب دریا بالا می‌آید و امکان پیش‌روی بیشتر در ساحل وجود ندارد. این را هم بگوییم که لوکیشن فیلم محمد رسول الله در ساحل بنود فیلمبرداری شد و اگر این فیلم را تماشا کرده باشید، در هنگام حضور در ساحل بنود سکانس‌های فیلم برای‌تان تداعی می‌شود.
آدرس: استان بوشهر، عسلویه، ساحل بنود
ساحل بکر و زیبای بنود
ساحل بکر و زیبای بنود
پارک ساحلی عسلویه
اگر با خانواده به عسلویه می‌روید و به دنبال منطقه‌ای تفریحی هستید، به پارک ساحلی عسلویه سر بزنید. اینجا در ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها کمی شلوغ می‌شود اما خدمات‌دهی خوبی دارد. پارکینگ حاشیه‌ای، آلاچیق، سرویس بهداشتی و وسایل بازی برای کودکان از امکانات اصلی اینجاست. اگر هم شب به پارک بیایید، دکه‌های فلافلی درحال پخت‌و‌پز هستند و به نظر ما برای یکبار هم که شده فلافل‌های اینجا را امتحان کنید. اگر هم هوس غذای شیک‌و‌پیک کردید، رستوران‌های زنجیره‌ای گاندو و پدر خوب روبروی پارک قرار دارند.
آدرس: استان بوشهر، عسلویه، پارک ساحلی عسلویه

پارک ساحلی نخل تقی (عسلویه)
یک پارک ساحلی بسیار زیبا که امکان دوچرخه‌سواری و اسکیت‌سواری را برای گردشگران فراهم کرده است. برای تفریح می‌توانید به اینجا بروید و وقتی فرزندتان درحال اسکیت سواری‌ست، روی منقل پارک کباب بپزید.
سوپر مارکت هم اطراف پارک وجود دارد تا مایحتاج روزانه خودتان را تهیه کنید. این پارک در بوشهر و بندر عسلویه قرار دارد.
آدرس: استان بوشهر، عسلویه، منطقه نخل تقی، پارک ساحلی نخل تقی

جزیره نخیلو
تا حالا چند پرنده را یکجا دیده‌اید؟ 100 تا؟ یا 200؟ در جزیره نخیلو خیلی بیشتر از این حرف‌ها پرنده می‌بینید اما نگران نباشید این پرنده‌ها تهدیدتان نمی‌کنند. جزیره نخیلو به بهشت پرندگان شهرت دارد و سالانه میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان است.
جزیره نخیلو به بهشت پرندگان شهرت دارد و سالانه میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان است.
جزیره نخیلو به بهشت پرندگان شهرت دارد و سالانه میزبان گونه‌های مختلفی از پرندگان است.
عواملی مانند خالی از سکنه بودن، پوشش طبیعی و ماسه‌های صدفی دست به دست هم داده‌اند تا زیست‌بوم مناسبی خصوصا در تابستان برای تخم‌گذاری پرندگان مختلف فراهم شود. بیش از 50 هزار پرنده در اقصی نقاط نخیلو پراکنده هستند و هنگام پرواز منظره زیبایی را برای‌تان فراهم می‌کند. از گونه‌های کمیاب پرندگان می‌توان به پرستوی دریایی، کاکلی و سلیم خرچنگ خوار اشاره کرد. عدم وجود تهدیداتی مانند حیوانات گوشت خوار و ناهمواری‌های مرتفع، به امنیت پرندگان منطقه کمک کرده است.
آدرس: استان بوشهر، محدوده شهرستان دیر، جزیره نخیلو

از بچگی دنبال ماجراجویی و تجارب جدید بودم؛ عاشق فوتبال، تکنولوژی، فیلم و بازی‌های کامپیوتری‌ام و هیچ وقت از این کارا خسته نمی‌شم. البته عاشق طبیعت هم هستم چون آرامش زیادی ازش میگیرم. از سال 94 در حین درس خوندنم به طور حرفه‌ای وارد دنیای تولید محتوا شدم و عاشق اینکارم. سال 96 هم در رشته روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی فارغ التحصیل شدم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.6 37 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.