• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

6 جاذبه تکرار نشده‌ی اردبیل

11 آذر، 1398
2 آذر، 1398
مدت مطالعه :
هر صفحه از تاریخ ایران که ورق بزنید، نام اردبیل را در آن می‌بینید. ردپای اردبیل را حتی می‌توان در اشعار فردوسی پیدا کرد، که همین نشانه تاریخ کهن این شهر است. جاهای دیدنی اردبیل گستردگی فراوانی دارد و این شهر، از مکان‌های تاریخی چند صدساله، تا طبیعت دست‌نخورده و بکر را در خود جای داده است. همراه اسمارتیز باشید تا از دیدنی‌ترین جاهای اردبیل برایتان بگوییم.
 
ازآنجایی‌که اردبیل در منطقه‌ای با آب‌وهوای سرد واقع‌شده است، بهترین زمان برای گشت‌وگذار در این شهر اواخر بهار و تابستان است. در فصل تابستان همه‌چیز برای طبیعت‌گردی و تاریخ‌گردی فراهم است.
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
مطمئناً هر تاریخ دوستی با دیدن آثار به‌جامانده از بزرگان تاریخ ایران به وجد می‌آید. شیخ صفی‌الدین اردبیلی از اجداد صفویان است. بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یک اثر باستانی باقی‌مانده از دوران صفویه است که در آن زمان منزلگاه شیخ صفی بوده است.
مقبره شیخ صفی الدین
جاهای دیدنی اردبیل؛ نمایی از مقبره شیخ صفی‌الدین
مهم‌ترین بخش ساختمان آرامگاه را گنبد" الله الله" تشکیل می‌دهد. این گنبد در بالای ساختمان استوانه‌ای شکلی است که مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز در آن قرار دارد. شکل درونی این استوانه 8 ضلعی و پر از گچ‌بری‌ها، خاتم‌کاری‌ها و میناکاری‌هایی است که معماری بسیار زیبای ایرانی را به رخ می‌کشد. مقبره‌ی نخستین پادشاه صفویه در همین بنای باشکوه تاریخی قرار دارد. در بین آرامگاه محیی‌الدین محمد و گنبد "الله الله"، شاه اسماعیل اول، اولین پادشاه عصر صفوی ایران آرامیده است.
هنر تمام‌عیار ایرانی در مقبره شیخ صفی‌الدین
دیوارنگاره‌های خارق‌العاده و صندوق منبت‌کاری شده، چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اگر می‌خواهید در فضای 600 سال پیش ایران قدم بزنید، حتماً به آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی سر بزنید. برای اینکه به آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برسید باید به خیابان شیخ صفی و بعدازآن به پشت مسجد عالی‌قاپو بروید.
مقبره شاه اسماعیل
جاهای دیدنی اردبیل؛ صندوق نفیس خاتم‌کاری و منبت‌کاری شده بر روی قبر شاه اسماعیل
دیدن از آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی تقریباً 1 ساعت و نیم زمان می‌برد و برای ورود باید بلیتی 5 هزار تومانی تهیه کنید. افرادی که دارای محدود‌های حرکتی هستند، به دلیل وجود پله‌های متعدد نمی‌توانند از داخل این مجموعه دیدن کنند، اما می‌توان شکوه ساختمان را از بیرون نظاره‌گر باشند.
دریاچه شورابیل اردبیل
جدا از تاریخ‌گردی، گشتن در طبیعت و دیدن مناظر طبیعی لذت بسیاری دارد. در اردبیل دریاچه‌ای وجود دارد که قدمت آن از دریاچه ارومیه نیز بیشتر است. دریاچه شورابیل در جنوب اردبیل واقع است و امکانات بسیاری برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم کرده است. منطقه‌ی گردشگری شورابیل حدود 180 هکتار وسعت دارد و شامل بخش‌هایی مانند قایق‌رانی، پیست دومیدانی، پیست دوچرخه‌سواری، باغ‌وحش و هتل است.
دریاچه شورابیل
جاهای دیدنی اردبیل؛ نمایی از دریاچه شورابیل
همچنین در این مجموعه شهربازی روباز و سرپوشیده هم هست، تا همه‌چیز برای خوش‌گذرانی شما محیا باشد. وجود پرندگان مهاجر و پرندگان بومی در دریاچه شورابیل، جلوه‌ی خاصی به این دریاچه داده است. درون مجموعه‌ی شورابیل اردبیل پارکینگ قرار دارد و ورود به این مجموعه کاملاً رایگان است؛ اما هرکدام از بخش‌های گفته‌شده هزینه‌های خاص خود را دارند. تقریباً 3 ساعت وقت لازم است تا از تمام این جاذبه‌ی ارزشمند بتوانید استفاده کنید.
دریاچه نئور
40 کیلومتر که از شهر اردبیل خارج شوید، دریاچه‌ای به چشم می‌خورد که تمام جذابیت‌های یک منطقه بکر طبیعی را دارا است. دورتادور دریاچه نئور را دشت‌ها و کوه‌هایی فراگرفته و هرچه بنگرید از زیبایی و سرسبزی آن خسته نخواهید شد. دشت لاله‌های وحشی در کنار دریاچه، آن‌چنان بویی به راه می‌اندازد که تا ساعت‌ها بعد از ترک این منطقه آن را حس می‌کنید. با باران‌هایی که در فصول پاییز و زمستان بر این منطقه می‌بارد، در بهار و تابستان نئون پر آب می‌شود و آماده است تا شما چادر‌های خود را در کنار آن برپا کنید.
دریاچه نئور
جاهای دیدنی اردبیل؛ کوه‌ها و دشت‌ها، دریاچه نئور را محصور کرده‌اند
در منطقه دریاچه‌ی نئون به دلیل بکر بودن، هیچ امکاناتی وجود ندارد و اگر قصد کمپینک در کنار دریاچه را دارید، باید همه‌چیز را با خود ببرید. برای اینکه به دریاچه نئور برسید، باید از جاده گیوی اردبیل خارج شوید و 28 کیلومتر بعد، به سمت چپ یا همان روستای عباس‌آباد بروید. بعد از روستای عباس‌آباد در جاده‌ی روستایی داش‌بلاغ به منطقه‌ی بکر و زیبای دریاچه نئور می-رسید.
جمعه مسجد اردبیل
هر جای اردبیل را نگاه کنید، ردپایی از تاریخ به چشم می‌خورد. درست است که ساختمان اصلی جمعه مسجد از بین رفته است؛ اما همین گنبد خانه و ایوان مسجد بزرگ که از آن باقی‌مانده، باعث شده که هر گردشگری دیدن از این بنای تاریخی را در برنامه‌ی خود قرار دهد. قدمت جمعه مسجد اردبیل به دوره سلجوقی بر‌می‌گردد.
مسجد جمعه اردبیل
جاهای دیدنی اردبیل؛ مرمت و بازسازی جمعه مسجد اردبیل
در کنار این مسجد، آتشکده‌ای وجود دارد که یادگاری از دوره اشکانی است. ترکیب‌های منشوری زیبا، تزئینات کاشی معرق و کاربندی زیر گنبد، شکوه مهندسی ایرانی در آن دوره را به رخ می‌کشد. برای رفت‌وآمد راحت‌تر، راهروهایی در زیر تالار اصلی مسجد ایجاد شده است. بازدید از این اثر تاریخی کاملاً رایگان است. برای رسیدن به جمعه مسجد، ابتدا به خیابان امام خمینی بروید و پس‌ازآن خود را به بلوار مدنی برسانید.
آبشار و چشمه آب گرم سردابه
سردابه که از روستاهای اطراف شهر اردبیل است، به سبب داشتن آبشارها و چشمه‌های آب گرم هرساله مقصد گردشگران بسیاری است. در دامنه کوه سبلان؛ یعنی 28 کیلومتری غرب اردبیل، 7 چشمه‌ی آب‌معدنی گرم وجود دارند. به دلیل وجود همین چشمه‌ها ،آبشاری با ارتفاع 15 متر به وجود آمده که به آبشار سردابه مشهور است. دمای آبشار سردابه تقریباً 35 درجه است و این بهترین دما برای یک آب‌تنی حسابی است. وجود گوگرد در چشمه‌های آب گرم سردابه باعث شده تا خاصیت درمانی نیز به این آب‌ها اضافه شود. تمام خستگی عضلانی یک سفر طولانی را می‌توانید با رفتن درون آب گرم‌های سردابه به‌کلی از تن خود بیرون کنید.
آبشار سردابه
جاهای دیدنی اردبیل؛ آب‌های شفابخش سردابه، منظره‌ی بی‌نظیری را خلق کرده‌اند.
علاوه بر چشمه‌های آب گرم و آبشار بی‌نظیر سردابه، منظره‌ای که کوهستان و دشت‌های اطراف ایجاد کرده‌اند بسیار فوق‌العاده است. برای اینکه به آبشار و چشمه‌های آب گرم سردابه برسید، باید از غرب و از طریق خیابان گلستان از اردبیل خارج شوید. بعدازآنکه از روستاهای خشکرود، جمادی، قره‌تپه و وکیل‌آباد به بخش سردابه می‌رسید. نگران غذا و خوردنی نباشید، چون در این روستا چایخانه و سفره‌خانه‌هایی هستند تا از شما برای وعده‌های غذایی پذیرایی کنند.
دره گلستان اردبیل
زیبایی‌های اردبیل هیچ‌وقت تمامی ندارد. به دلیل وجود منطقه‌ای باصفا در این دره‌ی زیبا و دشت‌های مملو از گل‌های گوناگون، این منطقه به دره‌ گلستان معروف شده است. مردمان محلی به این دلیل که تابش نور خورشید باعث طلایی شدن آبگیر‌ها می‌شود، این منطقه را "قزل گل لر" نامیده‌اند. "قزل گل لر" در زبان محلی به معنای آبگیر‌های طلایی است. باوجود دو دریاچه‌ که در دره‌ گلستان قرار دارند، تمام آن منظره‌ای که برای یک اتراق ایدئال در طبیعت بکر نیاز است را کامل می‌کند.
آلوراس
جاهای دیدنی اردبیل؛ آب‌های جوشیده از زمین‌های آلوارس
در این دره، طبیعت تمام هنر خود را به خرج داده است تا منظره‌ای رؤیایی را برای انسان‌هایی که عاشق آن هستند پدید آورد. از دل زمین "قزل گل لر"، یک چشمه آب گرم به جوشش درآمده تا زیبایی این منطقه را به‌حداعلا برساند. این چشمه‌ی جوشنده که "گورگور" نام دارد باعث به وجود آمدن آبشار زیبایی به همین نام شده است. برای اینکه به دره گلستان اردبیل برسید، از جاده اردبیل- سراب در جنوب اردبیل به سمت سرعین حرکت کنید. بعد از حدود 17 کیلومتر وارد بزرگراه اردبیل- سرعین شوید. تقریباً 7 دقیقه طول می‌کشد تا به سرعین برسید. بعد از سرعین وارد جاده پیست اسکی آلوارس شوید. تقریباً ربع ساعت بعد، به دره گلستان یا همان آلوارس می‌رسید.

قصد سفر به اردبیل را دارید؟ شاید خواندن مطالب «خرید در اردبیل» و «رستوران های اردبیل» برای شما جذاب باشد.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد عاشق موسیقی و تکنولوژی بودم. شرایط جوری نبود که به عشق اولم "موسیقی" برسم؛ واسه همین سراغ علاقه¬ی بعدیم رفتم و الکترونیک و مخابرات رو برای تحصیلم انتخاب کردم. ¬برنامه¬نویسی وب و بلاگ نویسی از کاراییه که بهشون علاقه دارم و انجامشون میدم؛ اما هنوزم موسیقی واسم یه¬چیز دیگه¬ست.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.7 21 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.