برنامه‌ی سفر به کیش

5 اسفند، 1398
17 اسفند، 1398
3 روزه
زمستان
شهرگردی
وحید محمدی
شاید شما هم جزو کسانی باشید که جزیره‌ی کیش را فقط با هتل‌ها و مراکز تجاری لوکس می‌شناسند؛ اما این مکان‌ها تنها نماد جزیره نیستند و با سفر به کیش، می‌توانید ترکیب از جاهای دیدنی مدرن و تاریخی را ببینید. در راهنمای گام به گام سفر به کیش، هر آن‌چه برای سفر به این جزیره نیاز دارید، آورده شده است. با اسمارتیز همراه باشید.
روز 1
رفتن به کیش و دیدن سواحل زیبای خلیج‌فارس
برای سفر به کیش هم مثل سفر به قشم، دو راه دارید: مسیر هوایی و مسیر زمینی.
سفر هوایی به کیش از شهرهایی مثل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس و ... امکان‌پذیر است و در زمان خرید بلیط هواپیما کیش، می‌توانید مبدا سفر را یکی از این شهرها انتخاب کنید و در فرودگاه کیش به زمین بنشینید. همچنین می‌توانید با هواپیما خود را به بندرعباس برسانید و سپس با رفتن به بندر چارک یا بندر آفتاب، از مسیر دریایی به کیش بروید.
برای سفر زمینی به کیش چند راه دارید؛ به بندر چارک یا بندر آفتاب بروید و بعد از یکی از این بنادر، از راه دریا به کیش بروید. فاصله بندر آفتاب تا کیش 18 کیلومتر است و سفر دریایی آن حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. فاصله بندر چارک تا کیش هم 32 کیلومتر است و برای رسیدن به جزیره کیش از این بندر، حدود 1 ساعت روی آب خواهید بود. قیمت بلیط بندر آفتاب به کیش و بلیط بندر چارک به کیش برای هر نفر، 30هزار تومان است.
برای بردن خودرو به جزیره کیش می‌توانید از همین دو بندر اقدام کنید. هزینه بردن ماشین به کیش از بندر چارک (هزینه رفت و برگشت) با احتساب عوارض، حدود 758هزار تومان است. برای بردن ماشین به کیش از بندر آفتاب (هزینه رفت و برگشت) هم باید 728هزار تومان (با احتساب عوارض) بپردازید.
رفت‌وآمد در قشم به چند روش ممکن است؛ مینی‌بوس، تاکسی خطی زرد، تاکسی دربستی سفید، اجاره ماشین و ماشین شخصی. کرایه مینی‌بوس‌های کیش برای هر مسیر 2هزار تومان و نرخ کرایه تاکسی‌های خطی زردرنگ برای مسیرهای مختلف از 2500 تا 4500 تومان است. نرخ تاکسی دربستی سفید هم تا 1 کیلومتر 5هزار تومان است و برای مسافت بیش از یک کیلومتر، برای هر کیلومتر، 500 تا 600 تومان به مبلغ اولیه اضافه می‌شود. اکثر تاکسی‌های کیش تاکسی‌متر دارند و هزینه را بر اساس مسافت طی‌شده محاسبه می‌کنند. هزینه اجاره ماشین در کیش از حدود 300هزار تومان برای هر روز شروع می‌شود.

“بهترین زمان سفر به کیش زمستان است و این جزیره به دلیل داشتن آب و هوای گرم، مقصد چندان خوبی برای فصول گرم سال نیست.”


در اولین قدم از کیش‌گردی می‌توانید به جنوب شرقی جزیره بروید و 3 مورد از جاهای دیدنی کیش را ببنید؛ پارک دلفین، باغ پرندگان و آکواریوم کیش، سه جاذبه‌ی گردشگری کیش هستند که در کنار هم قرار دارند و از خیابان جهان و بلوار خلیج فارس می‌توانید خود را به آن‌ها برسانید.
دیدن بازیگوشی دلفین‌ها در پارک دلفین، پرندگان رنگارنگ باغ پرندگان و کوسه‌ها و ماهی‌های آکواریوم کیش، خیلی جذاب است و حسابی شما را غافلگیر می‌کند.
با صرف 3 تا 4 ساعت زمان می‌توانید این جاهای دیدنی را ببینید. برای بازدید از هر سه مجموعه باید یک بلیط تهیه کنید که قیمت آن 210هزار تومان است.
هتل مارینا پارک کیش، هتل سیمرغ و ویلا سه خوابه ساحلی دهکده کیش، از اقامتگاه‌های کیش هستند که در نزدیکی این جاهای دیدنی قرار دارند.
ساحل مرجان یا پارک ساحلی مرجان می‌تواند مقصد بعدی شما باشد. از دلفیناریوم کیش از طریق جاده جهان، حدود 3 کیلومتر که به سمت شمال بیایید، به ساحل مرجان می‌رسید. شفاف بودن آب این ساحل و وجود انواع موجودات دریایی مثل عروس دریایی، شقایق و حلزون، ساحل مرجان را به یکی از جاذبه‌های پرطرفدار کیش تبدیل کرده است. ورود جت اسکی و دیگر تفریحات ساحلی در این ساحل ممنوع است و همین موضوع باعث شده است، این ساحل همچنان بکر باقی بماند.
می‌توانید با صرف 1 تا 2 ساعت، ساحل مرجان را ببینید.
اطراف این ساحل تا دلتان بخواهد رستوران و فست‌فود وجود دارد و می‌توانید در هر کدام از آن‌ها غذا بخورید. رستوران فودلند از رستوران‌های خوب کیش است که در این ساحل قرار دارد.
بعد از دیدن ساحل مرجانی، از طریق بلوار نیما یا خیابان پارس، به سمت شمال حرکت کنید. بعد از طی حدود 4.4 کیلومتر به مرکز غواصی کیش می‌رسید. غواصی تفریحی، تیوپ بادی بنانا، تیوپ بادی شاتل، جت اسکی و پاراسل، بخشی از تفریحاتی است که در این مرکز در دسترس است.
برای آگاهی از قیمت تفریحات ساحلی این مرکز مثل قیمت جت اسکی، فلای بورد و ... سری به سایت مرکز غواصی کیش بزنید؛ مثلا قیمت غواصی در کیش در این مرکز، 150هزار تومان است. امکان رزرو آنلاین تفریحات هم در سایت وجود دارد. در صورت رزرو آنلاین، 24 ساعت قبل از انجام تفریح با مرکز غواصی کیش تماس بگیرید؛ شاید به دلیل شرایط جوی امکان انجام آن تفریح وجود نداشته باشد. (شماره تماس: 07644422757)
برای غواصی در کیش باید حداقل 3 تا 4 ساعت زمان کنار بگذارید. در صورتی که غواصی بلد نیستید، نگران نباشید؛ قبل از شروع غواصی، نحوه غواصی کردن به شما آموزش داده می‌شود.
هتل سورینت مریم، هتل صدف و هتل فلامینگو، تعدادی از هتل‌های نزدیک به مرکز غواصی کیش هستند. رستوران توتی فروتی هم فاصله‌ی کمی با این جاذبه‌ی جزیره قشم دارد.
با پایان غواصی که احتمالا کمی خسته‌تان خواهد کرد، می‌توانید به سمت اسکله تفریحی کیش حرکت کنید. اسکله تفریحی در انتهای بلوار دریا کیش قرار دارد و با دنبال کردن این بلوار به سمت شرق، به اسکله می‌رسید. گردشگران و مردم محلی، هنگام غروب آفتاب به این اسکله می‌آیند و منظره‌ی غروب را از این‌جا تماشا می‌کنند. بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌های جزیره در این بخش قرار دارند و می‌توانید شام را این‌جا بخورید. رستوران توتی فروتی که از رستوران‌های خوب کیش است، درست در مسیر اسکله قرار دارد و برای خوردن غذا می‌توانید سری به آن بزنید.
هتل‌هایی مثل هتل ویدا، هتل گرند، هتل شایلی و هتل فلامینگو، به این اسکله نزدیک‌اند.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران توتی فروتی
  • رستوران فودلند

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
دیدن از شهر باستانی حریره و شهر زیرزمینی کاریز
برای دیدن ملکه کیش آماده شوید! شهر باستانی حریره از جاهای دیدنی کیش است که حدود 800 سال قدمت دارد و برای گردشگرانی که به جاهای تاریخی علاقه‌مند هستند، جذاب است. نام این شهر از نام زنی گرفته شده که روزی ملکه شهر بوده است. برای دیدن شهر حریره 30 دقیقه زمان کافی است. برای رسیدن به شهر حریره باید به شمال جزیره کیش بروید؛ این شهر در خیابان کرانه قرار دارد.
ویلا ساحلی دوخوابه دامون کیش به این جای دیدنی نزدیک است.
با 10 دقیقه پیاده‌روی از محل شهر حریره، به آب‌انبار دوقلو خواهید رسید. این آب‌انبار که در سال 1372 به سبک آب‌انبارهای یزد ساخته شده است، 5 بادگیر دارد. اگر اهل عکاسی هستید و تقارن را دوست دارید، احتمالا عاشق آب‌انبار دوقلو خواهید شد. این بنا شب‌ها نورپردازی می‌شود و بسیار دیدنی است.
با صرف 30 دقیقه زمان می‌توانید این جای دیدنی کیش را ببینید.
در فاصله‌ی کمی از شهر زیرزمینی کاریز، درخت سبز کیش قرار دارد. درخت سبز که در خیابانی با همین نام واقع شده است، پیرترین درخت انجیر معابد کیش است و حدود 600 سال سن دارد. از دیدن پارچه و نخ‌هایی که به شاخه‌های درخت گره زده شده است، تعجب نکنید؛ بعضی‌ها معتقدند این درخت مقدس است و برای برآورده شدن آرزوهایشان، به آن پارچه و نخ می‌بندند. برای بازدید از این جای دیدنی، بیشتر از 30 دقیقه زمان صرف نکنید.
کمربندهایتان را برای سوار شدن بر ماشین زمان و رفتن به 2500 سال پیش ببندید! شهر زیرزمینی کاریز با قدمتی بیش از 2500 سال، جای دیدنی بعدی است که می‌توانید از آن بازدید کنید. شهر زیرزمینی کیش در واقع یک قنات است که بازسازی شده است. این جای دیدنی کیش در بلوار میرمهنا قرار دارد. در بازدید از این مجموعه، نمی‌توانید چشم از سقف بردارید چون‌که سقف پر از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعی است. در داخل شهر رستوران و کافه هم وجود دارد و برای در کردن خستگی بد نیست سری به آن‌ها بزنید.
شهر زیرزمینی کاریز بنای بزرگی است و برای دیدن آن باید حدود 1 ساعت و 30 دقیقه زمان بگذارید.
برای رکاب زدن آماده شوید! کمی پایین‌تر از مرکز غواصی کیش، ایستگاه کرایه دوچرخه کیش را می‌بینید. رستوران میرمهنا و رستوران عمواکبر در نزدیکی ایستگاه کرایه دوچرخه قرار دارند و قبل از دوچرخه‌سواری می‌توانید سری به آن‌ها بزنید تا انرژی لازم برای رکاب زدن داشته باشید.
دورتادور جزیره‌ کیش مسیر دوچرخه‌سواری به طول 75 کیلومتر وجود دارد و می‌توانید تا هر جایی از مسیر خواستید، بروید. با توجه به این‌که مسیر دوچرخه‌سواری در نزدیکی ساحل کشیده شده است، تا دلتان بخواهد مناظر زیبا خواهید دید. البته اگر سرعت باد زیاد باشد برای دوچرخه‌سواری به زحمت می‌افتید و باید انرژی زیادی صرف کنید.
ایستگاه‌های کرایه دوچرخه کیش در جاهایی مثل اسکله تفریحی، پرشین گلف، فاز 2 صدف، کشتی یونانی و کنار بازار صدف قرار دارند. در این ایستگاه‌ها می‌توانید انواع دوچرخه‌های تک‌نفره، دونفره، برقی و ... را اجاره کنید. اگر موتور برقی اجاره کردید حواستان به شارژ موتور باشد که بین راه نمانید. هزینه اجاره دوچرخه در کیش ساعتی 15هزار تومان است.
در سفر به قشم همراه بردن مایو را فراموش نکنید! تم پارک آبی اوشن جایی است که در می‌توانید تنی به آب بزنید. فقط یادتان باشد یکشنبه‌ها به این پارک نروید چون به در بسته خواهید خورد؛ تیم پارک آبی اوشن یکشنبه‌ها تعطیل است.
برای رسیدن به این مرکز تفریحی که در جنوب جزیره کیش قرار دارد، باید آزادراه خلیج فارس را ادامه دهید و وقتی به میدان رسیدید، خیابان ابوموسی را به سمت جنوب بروید. دسترسی به این پارک آبی از طریق خیابان جهان هم امکان‌پذیر است.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • ویلا ساحلی دوخوابه دامون کیش
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران میرمهنا
  • رستوران عمواکبر

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 3
کشتی یونانی، قلعه جنی و سافاری
کشتی یونانی و قلعه جنی، دو جای دیدنی کیش هستند که در غرب جزیره‌ی کیش قرار دارند. تعدادی از مردم محلی معتقدند در قلعه جنی، جن زندگی می‌کند و شب‌ها به این‌جا نمی‌روند؛ البته دیدن این قلعه در روز، احتمالا ترس خاصی ندارد. این قلعه در دهه 40، پاسگاه مرزی بود اما بعد از آن‌که چند بار گزارش شد در قلعه جن دیده شده است، قلعه تخلیه شد. برای رسیدن به این جاذبه، باید جاده‌ی جهان در کنار جاده‌ی ساحلی را به سمت غرب بیایید. اگر داستان‌های جن و پری برای‌تان جذاب نیست، از دیدن قلعه صرف‌نظر کنید چون جذابیت خاصی ندارد.
بعد از دیدن قلعه جنی می‌توانید، به سمت غرب بروید تا به کشتی یونانی برسید؛ این کشتی بیش از 40 سال است که در ساحل کیش آرام گرفته است. به این دلیل این کشتی با نام کشتی یونانی شناخته می‌شود که آخرین صاحب آن یک فرد یونانی بوده است. برای بازدید از کشتی یونانی 1 ساعت زمان کافیست.
جاده‌ی جهان را که به سمت شمال‌غربی ادامه دهید، به رستوران کلبه‌ی درویش می‌رسید؛ این رستوران ساحلی دیدی عالی به دریا دارد. البته توجه داشته باشید در این رستوران قلیان هم موجود است؛ پس اگر دود اذیت‌تان می‌کند به این رستوران نروید.
از رستوران کلبه‌ی درویش 6 کیلومتر که به سمت شمال بروید، به محله سفین قدیم و خانه مردم‌شناسی بومیان کیش می‌رسید. هتل ترنج کیش در همین مسیر و در کنار ساحل قرار دارد. خانه مردم‌شناسی کیش بنایی 200 ساله است که هدف آن معرفی تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی کیش است.
حالا وقت کمی تفریح و هیجان است! برای تجربه تفریحاتی مثل سافاری، موتورسواری، کارتینگ، پینت‌بال و ...، به مجموعه پارس سافاری بروید. این مجموعه تقریبا در مرکز جزیره قرار دارد و برای رسیدن به آن از خانه مردم‌شناسی، باید به سمت آزادراه خلیج فارس حرکت کنید و سپس به بلوار امام خمینی و بلوار سافاری بروید.
اقامتگاه‌های این منطقه

کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران کلبه‌ی درویش

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «وحید محمدی» پیشنهاد داده است. درباره وحید محمدی بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
مهدی بهادرفر

برق مخابرات خوندم و عاشق تکنولوژی‌های روز هستم. اولین مطلبم رو زمانی که 16 سال داشتم برای هفته‌نامه دوچرخه نوشتم و از اون به بعد مدام در حال نوشتنم. علاقه زیادی به کتاب خوندن و دیدن فیلم و سریال دارم. اما چیزی برام جذاب‌تر از نوشتن نیست. سفر رفتن رو دوست دارم و در واقع کل زندگیم توی سفر بودم.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 3.9 25 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
شهرام
11 آذر، 1399

سایت خوبی بود فقط کرایه هر نفر از بندرعباس به بندر آفتاب را ننوشته