برنامه‌ی سفر به کاشان

5 اسفند، 1398
25 اسفند، 1398
2 روزه
بهار
شهرگردی
سعید باقری راد
بوی گلاب و چیدن ریحان‌های تازه از باغچه‎ی سهراب سپهری برای نان و ریحان و پنیر، برنامه‌ی سفر به کاشان را جذاب می‌کند. در راهنمای گام به گام سفر به کاشان با اسمارتیز باشید تا سفری به شهر خانه‌های تاریخی و باغ جذابش داشته باشیم.
روز 1
سفر به کاشان و بازدید از جاهای تاریخی
فاصله تهران تا کاشان بسیار کم است و شما حدود 2 ساعت الی 2 ساعت و 30 دقیقه در جاده هستید. وارد شهر کاشان که می‌شوید اولین کار سرزدن به باغ فین و حمام معروفش است. جایی که صدراعظم امیرکبیر به دستور ناصرالدین شاه به قتل رسید. اما امروزه دیگر خبری از قتل و خون‌ریزی نیست و همه‌چیز حال‌وهوای دیگری دارد. یک حال‌وهوای خوش! باغ فین کمی از مرکزشهر کاشان دورتر است اما به هر کسی بگویید باغ فین کجاست؟ سریع آدرس آن را به شما می‌دهد. فقط کافی‌ست خود را به خیابان امیرکبیر برسانید، چون مستقیم به باغ فین می‌خورد.
پس از خریدن بلیط 3 هزار تومانی باغ فین، وارد این باغ زیبا شوید و برنامه‌ی سفر به کاشان را از همین‌جا شروع کنید. اگر دیدید باغ بسیار شلوغ است، اصلا تعجب نکنید چون باغ و حمام فین جزو پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری در چند سال اخیر بوده است. از بخش‌های مختلف باغ از جمله حوض جوش، حوض دوازده فواره، حیاط مرکزی، موزه ملی کاشان، کوشک صفوی، کوشک قاجار، اتاق شاه‌نشین و... بازدید کنید و سپس به حمام فین بروید. در قبل اشاره کردیم که اینجا محل کشته شدن امیرکبیر اعظم است، پس شما محل قتل را خواهید دید، مراقب باشید جون همیشه قاتل به محل قتل بازمی‌گردد!!
بعد از بازدید از باغ و حمام فین در برنامه سفر به کاشان خود به سمت محله‌ی سلطان امیراحمد حرکت کنید تا به خانه‌های تاریخی کاشان برسید. سراغ خانه بروجردی ها را که بگیرید شما را راهنمایی می‌کنند تا به این خانه‌ی زیبا برسید. خانه بروجردی‌ها کجاست؟ این خانه در خیابان علوی‌ست و برای ورود باید 2500 تومان بلیط بخرید. ساخت این خانه برمی‌گردد به داستان عاشقی و درام سید حسن که عاشق دختر سید جعفر، صاحب ‌خانه طباطبایی ها می‌شود. سید جفعر به جای کندن کوه، دستور ساخت خانه‌ای مانند خانه‌ی خودش را به سید حسن می‌دهد. این عاشق دل‌باخته خانه‌ای زیبا با کلاه فرنگی و بادگیرهای قرینه هلالی می‌سازد تا رضایت پدرزن را جلب کند. خانه دو بخش درونی و بیرونی دارد و نقاشی‌ها و گچ‌بری‌هایش زیرنظر صنیع‌الملک و کمال‌الملک انجام شده است. پس از بازدید 45 دقیقه تا 2 ساعته از این خانه به خانه‌ی پدرزن سید حسن بروید و از خانه طباطبایی‌ها بازدید کنید.
این خانه در کنار امام‌زاده سلطان امیر احمد قرار دارد. بلیط ورودی را بخرید و وارد شوید. با اولین نسیم ملایمی که به صورت‌تان می‌خورد، سرزنده خواهید شد و از خاطرات این خانه یک عود خواهید ساخت که بویش تا سال‌ها شما را یاد اینجا خواهد انداخت. نوری که از پنجره‌ها به داخل بازتاب می‌کند و روی زمین نقش می‌اندازد نیز سوژه عکاسی بسیاری از عکاسان حرفه‌ای بوده و اینفلوئنسرهای معروف اینستاگرام نیز حداقل یک عکس با این خانه دارند. البته باید توجه داشته باشید که اینجا محبوب خارجی‌ها هم هست. حدود 1 ساعت الی 2 ساعت برای بازدید کافی‌ست و این بستگی به خودتان دارد که چقدر بخواهید وقت بگذارید. خانه‌ی بعدی خانه عامری‌های کاشان است که در همان حوالی قرار دارد و با پای پیاده هم می‌توانید به آن‌جا بروید. سرای عامری‌ها امروزه تبدیل به یک اقامتگاه شیک شده است که گردشگران خارجی و ایرانی را مجذوب خودش می‌کند. معماری این خانه ایرانی‌ست و از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان محسوب می‌شود. بلیط ورودی برای بازدید از این خانه 5000 هزار تومان است و حدود 1 الی 2 ساعت زمان می‌برد تا از این خانه بازدید کنید. حال که وقت ناهار و استراحت رسیده، رستوران سرای عامری‌ها می‌تواند از هر لحاظ راضی‌تان کند. خورشت آلو اسفناج انتخاب مناسبی برای خوردن ناهار در رستوران سرای عامری‌هاست.
در ادامه راهنمای گام به گام سفر به کاشان به سمت تپه‌های سیلک بروید که می‌گویند از اولین خاستگاه‌های تمدن انسان بوده است. پس از کشف تپه سیلک و کشف شدن چند اسکلت و ظروف سفالی و باستانی، این تپه مورد بی‌مهری قرار گرفت و برای سالیان سال کسی با اینجا کاری نداشت. شاید اگر به همین منوال می‌گذشت دیگر کسی از این تپه نام و نشانی نمی‌گرفت و همه‌چیز تمدن مردم سیلک به فراموشی سپرده می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و حالا این تپه که به نوعی نیایش‌گاه مردم باستان بوده، جزو جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود و در تورهای کاشان‌گردی جای خود را باز کرده است. آثار باستانی کشق شده در اینجا مربوط به 5 الی 7 هزار سال قبل از میلاد است و برای دیدن این تپه باید بلیط 2500 تومانی را بخرید. بهترین زمان بازدید عصر یا صبح زود است. فقط یادتان باد که در 6 ماه اول سال ساعت کاری تا 6 بعدازظهر و در 6 ماه دوم سال تا 4 بعدظهر است.
آثار و خانه‌های تاریخی بسیاری را در این روز، در سفر به کاشان دیده‌اید برای امروز کافی‌ست و می‌توانید به هتل یا اقامتگاه سنتی خود بازگردید و شب خوبی را سپری کنید.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران خانه منوچهری
  • کافه‌رستوران عباسی
  • رستوران سرای عامری‌ها
  • فود کورت کاشان مال

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
رفتن به قمصر و ابیانه
صبح زود از خواب بلند شوید و صبحانه بخورید چون امروز کمی طبیعت‌گردی و روستاگردی نیز داریم. کاشان را به سمت قمصر ترک می‌کنیم. برای رسیدن به قمصر باید فاصله 37 کیلومتری را رانندگی کنیم. از بلوار امام رضا می‌توانید به آزادراه امیرکبیر برسید و آزادراه را ادامه دهید. تابلوها می‌توانند شما را برای رسیدن به قمصر راهنمایی کنند. حدود 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد تا به قمصر کاشان برسید. اگر بهار باشد مراسم گلاب‌گیری و عطر آن می‌تواند برای‌تان جذاب باشد. به باغ‌های گل بروید و ساعتی را در آن‌جا بگذرانید و از عطر گل‌ها مدهوش شوید. بهترین زمان برای رفتن به باغ‌ها صبح زود است. برای سوغاتی گلاب بخرید یا آلوچه و صابون. اگر دوست داشتید از جاهای دیدنی قمصر کاشان مانند باغ پرندگان، موزه گلاب و سرای خاتون قمصر دیدن کنید. در موزه گلاب شما می‌توانید با این مراسم و ادوات آن از چندصد سال پیش آشنا شوید. حال که چندساعتی را در قمصر کاشان گذراندید، می‌توانید به سمت روستای تاریخی ابیانه حرکت کنید.
از آزادراه امیرکبیر به سمت بزرگ‌راه کاشان-نظنز برانید. فاصله تا روستای ابیانه حدود 80 کیلومتر است که این مسیر را می‌توانید 1 ساعت و 30 دقیقه‌ای بپیمایید تا به ابیانه برسید. روستای ابیانه، روستایی پلکانی‌ست که به علت پوشش خاک سرخ روی خانه‌ها، رنگ قرمز فوق‌العاده‌ای دارد و پنجره‌های چوبی خانه‌ها، عکاسان را سر ذوق می‌آورد، مخصوصا عکاسانی که به رنگ اهمیت می‌دهند. مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی روستای ابیانه مسجد جامع روستا و امام‌زاده شاهزاده یحیی و شاه‌زاده عیسی هستند. آتشکده روستا از دیگر جاهای دیدنی ابیانه است که در سفر به کاشان حتما باید از آن بازدید کنید. برخی می‌گویند این روستا از کهن‌ترین روستاهای ایران است و قدم زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌هایش کاملا ذهن شما را از هرگونه تفکر بد خالی می‌کند. برای صرف ناهار می‌توانید به رستوران هتل ویونا بروید که قیمت خوبی دارد و می‌توانید دیزی سفارش دهید. فضای این رستوران سنتی است و در بهار زیبایی‌اش چند برابر می‌شود چون بخشی از تخت‌های سنتی‌اش در فضای بیرونی قرار دارد. دیگر می‌توانید به سمت تهران بازگردید یا دوباره در قمصر یا کاشان شب را سر کنید چون از اقامتگاه‌های سنتی‌اش نمی‌شود گذشت!!
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران هتل ویونا

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «سعید باقری راد» پیشنهاد داده است. درباره سعید باقری راد بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4 21 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
علی
3 اردیبهشت، 1399

بازار سنتی کاشان که از زیبا ترین بازارهاست / مسجد آقا بزرگ/مقبره فیض کاشانی/آسیاب سنگی بزرگ/بافت تاریخی کم نظیر/
تیمچه امین الدوله و ... فراموش کردید