اقامتگاه سرای سنتی سایه کاشان

14 دی، 1398
23 فروردین، 1400
مدت مطالعه: 4 دقیقه
اقامتگاه بوم گردی سرای سنتی سایه که در میانه شهر کاشان قرار گرفته، بنایی 200 ساله و مربوط به دوران قاجار است. الحق که بودن در این سرا آدم را به 200 سال پیش می‌برد: اتاق‌های دورتادور و حوض لاجوردی، همه نمادی از ایران قدیم هستند. این بنای زیبا به تازگی و در سال 1396 مرمت و بازسازی شد. جالب است بدانید اقامتگاه سرای سنتی سایه کاشان با این که به تازگی راه افتاده است، اما تاکنون پذیرای حدود 6 هزار نفر از مسافرین شهر کاشان بوده است. با اسمارتیز همراه باشید تا با این اقامتگاه بیشتر آشنا شوید.
داستان سرای سنتی سایه
در دوران پهلوی بخش‌هایی به اقامتگاه سرای سنتی سایه کاشان اضافه شد و همین موضوع این خانه را به یک سوژه مناسب برای تبدیل شدن به اقامتگاه بومگردی تبدیل کرد. در سال 1396 بخش خصوصی این بنا را خرید و بازسازی کرد، اما اکنون در فضایی دلنشین با حیاطی که قدم زدن در آن شما را به دوران قاجار می‌برد، پذیرای شما عزیزان است.
آدرس:
شهر کاشان ، خیابان فاضل نراقی ، فرهنگ 29 ، شهید قلع گر
راه دسترسی:
اقامتگاه سرای سنتی سایه کاشان نزدیک به میدان کمال‌الملک قرار گرفته. به همین دلیل راه‌های زیادی برای دسترسی به این اقامتگاه از خیابان‌های مختلف وجود دارد. اگر سر راست‌ترین مسیر، که خیابان فاضل نراقی است، را  انتخاب کنید از میدان قاضی اسدالله کمتر از 5 دقیقه با کوچه فرهنگ 29 فاصله خواهید داشت و از سمت میدان کمال‌الملک نیز کمتر از 2 دقیقه تا این اقامتگاه فاصله است. وجود خیابان فاضل نراقی بین دو میدان دسترسی به آن را بسیار ساده کرده.
از خیابان‌های اسلامی تبار، ملأ محسن، بخارایی و شهید صنعتکار به این میدان و خیابان فاضل نراقی مستقیماً راه دارند. از سمت میدان کمال المک نیز خیابان‌های محتشم، ملاحبیب‌الله شریف و بابا افضل به این خیابان راه دارند. به غیر از این مسیر، از میدان امام حسین از طریق خیابان کاشانی و شهید ذوالفقار پور نیز به این اقامتگاه دسترسی خواهید داشت. تمام مسیر رسیدن به اقامتگاه سایه آسفالت است.
ساعت ورود:
از ساعت 14 هر روز
ساعت خروج:
تا ساعت 12 هر روز

مشخصات کلی اقامتگاه

اقامتگاه سرای سنتی سایه کاشان در 3 طبقه (زیرزمین، همکف و طبقه اول) بنا شده و اتاق‌های آن در این 3 طبقه تقسیم شده‌اند. این اقامتگاه دارای 6 اتاق سنتی و دلنشین با امکانات و گنجایش متفاوت است و ظرفیت پذیرایی از 19 نفر را دارد. اما همه آن‌ها حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی دارند. طبقه‌های این اقامتگاه نیز با پله‌های سیمانی از هم مجزا شده‌اند.
نقاط قوت
  • دسترسی آسان و ساده
  • شوفاژ و اسپیلت در تمام اتاق‌ها
  • پارکینگ غیر مسقف
  • اینترنت رایگان
  • بالکن برای اتاق شاه‌نشین
  • اقامت رایگان کودکان زیر 5 سال و اقامت نیم‌بهای کودکان 6 تا 10 سال
  • سرو غذاهای سنتی و ارگانیک
نقاط ضعف
  • نداشتن تلویزیون در اتاق‌ها
  • دسترسی سخت به اتاق‌ها برای افراد کم‌توان و ناتوان
  • فضای کم سرویس بهداشتی و حمام در اتاق‌ها
نحوه رزرو

امکانات برای سرو غذا

اقامتگاه سرای سنتی سایه کاشان نه تنها تجربه زندگی در ایران قدیم را به‌دست می‌آورید، بلکه از شکم‌گردی و لذت غذاهای اصیل کاشانی هم لذت می‌برید. در این اقامتگاه صبحانه رایگان سرو می‌شود. اما برای وعده‌های نهار و شام شما می‌توانید از آشپزخانه سنتی این اقامتگاه انواع غذاهای سنتی کاشان از جمله شفته سماغ، شوید پلو با گوشت و لوبیا، خورش نخود آلو، چلو دیزی، کوفته آب سماق کاشانی و... را سفارش دهید. گفتنی است تمام غذاها در این اقامتگاه با مواد ارگانیک و باکیفیت طبخ می‌شوند. به غیر از خود اقامتگاه نیز انواع رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی مانند رستوران مادربزرگ، مظفری، عباسی و... در فاصله کمی از این مکان قرار دارند و شما برای صرف غذا می‌توانید با طی مسیری کمتر از 10 دقیقه به آن‌ها برسید.

امکانات برای خرید سوغاتی

مانند بسیاری از اقامتگاه‌های سنتی بومگردی، سرای سایه نیز درون خود یک نمایشگاه و فروشگاه کوچک از صنایع دستی و آثار قدیمی شهر کاشان دارد و می‌توانید از آنجا برای عزیزان خود سوغاتی های کاشان را خریداری کنید. علاوه بر این، در نزدیکی این اقامتگاه نیز فروشگاه‌های زیادی برای خرید عرقیات گیاهی و دیگر سوغاتی‌های کاشان قرار دارد که دسترسی به آن‌ها نیز بسیار ساده است.
قوانین و نکات
پذیرش خانم‌های تنها یا مجرد تنها با ارائه کارت ملی و شناسنامه
پذیرش زوج‌ها تنها با ارائه صیغه‌نامه با مهر برجسته و شناسنامه عکس‌دار
حیوانات خانگی باید در محوطه نگهداری شوند.

آدرس‌ها و راه‌های دسترسی
آدرس:

راه دسترسی:

مشخصات کلی اقامتگاه

نقاط قوت
نقاط ضعف

نحوه رزرو

امکانات عمومی

پارکینگ
سیستم گرمایش و سرمایش
صبحانه
یخچال

امکانات برای سرو غذا

امکانات برای سوغاتی

قوانین و نکات

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.