• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

آتشکده آتشکوه محلات

12 خرداد، 1399
12 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
شهرستان محلات در جنوب شرقی استان مرکزی‌ قرار دارد و شاید مکان مناسبی برای یک سفر کوتاه مدت باشد. این شهرستان به دلیل دارا بودن گل و گیاهان تزئینی بی‌شمارش توجه خیلی از گردشگران را به خود جلب می‌کند و از مقاصد سفر رویایی و جذاب به حساب می‌آید. در این مطلب می‌خواهیم کمی بیشتر درباره آثار فرهنگی و تاریخی این شهرستان برایتان بگوییم. از آثار به جا مانده از دوران قدیم، آتشکده آتشکوه محلات است که بازدید از آن فرصت خوبی برای علاقه‌مندان به مکان‌های باستانی و تاریخی‌ست. با اسمارتیز همراه باشید تا با این جای دیدنی محلات آشنا شوید.
تاریخچه و پیشینه آتشکده آتشکوه محلات  
اگر تا به حال در برنامه‌های سفرتان قصد رفتن به شهرستان محلات استان مرکزی را نداشته‌اید، سعی کنید در اسرع وقت زمانی را برای بازدید از این شهر زیبا در نظر بگیرید. شاید شنیده باشید که محلات را به عنوان هلند ایران هم می‌شناسند. این شهر، پُر از گل‌های رنگارنگ و گیاهان زینتی‌ست و به دلیل آب و هوای خوبی که دارد، محل مناسبی هم برای پرورش گیاهان به شمار می‌آید. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود و زیبایی‌ها و جاذبه‌های گردشگری دیگری هم در محلات به چشم می‌خورند که حتماً شما را مجذوب خود می‌کنند. آثار باستانی و تاریخی که یادگار زمان گذشته هستند و قسمتی از تاریخ این شهرستان را روایت می‌کنند، شاید بهانه خوبی برای سفر به محلات و آشنا شدن با اماکن تاریخی و تفریحی آن باشند.
از این جاذبه‌های توریستی معروف شهر، آتشکده آتشکوه محلات است. این آتشکده جزو آتشکده‌های معروف و بزرگ زرتشتیان شناخته شده که در حوالی شهرستان محلات و در فاصله‌ی 5 کیلومتری از جاده‌ی نیمور قرار دارد. برخی از شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که این بنا مربوط به دوران ساسانیان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا قرن چهارم یا پنجم هجری هنوز این آتشکده سالم بوده اما به مرور زمان دچار تخریب و آسیب شده و هم‌اکنون چیز زیادی از آن باقی نمانده است. بنای آتشکده در دامنه ارتفاعات آتشکوه و در مساحت تقریبی 600 متر مربع ساخته شده که این روزها گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این اثر باستانی شامل 3 تالار اصلی، غربی و راهروست. قسمت اصلی آن احتمالا مکانی برای عبادت و راز و نیاز بوده و به تالار غربی مجموعه راه دارد. در حال حاضر تنها بخشی از دیوارها و ستون‌های استوانه‌ای شکل آتشکده بر جای مانده و دیگر قسمت‌ها تخریب شده‌اند. در اطراف این بنا چندین درخت چنار هم روییده است که منظره‌ی جالبی را برای بازدیدکنندگان خلق کرده و مکانی مناسب برای گرفتن عکس‌های یادگاری‌ست.
ستون‌های آتشکده
ستون‌های آتشکده
بهترین زمان رفتن به آتشکده آتشکوه محلات
شاید برای شما هم سوال باشد که بهترین زمان رفتن به پایتخت گل ایران، یعنی محلات چه ماه یا فصلی‌ست. محلات در فصل زمستان، آب و هوای سرد و خشکی دارد و شاید سفر به این شهر در فصل سرما چندان خوشایند نباشد و باعث شود آن ‌طور که باید از سفرتان لذت نبرید. اما در بهار و تابستان آب و هوای خوب و مساعدی برای مسافرت به محلات مهیا می‌شود و بهترین وقت ممکن برای رفتن به این شهر خوش آب و هواست. مخصوصا در بهار به دلیل برپایی جشنواره گل در محلات، تعداد مسافران زیادی به سمت این شهر هجوم می‌آورند. معمولا این جشنواره‌ها در اردیبهشت برگزار می‌شوند و زمان خوبی‌ست تا هم گشتی در بین گل و گیاهان معطر و فوق‌العاده زیبا بزنید و هم از آثار باستانی محلات دیدن کنید.
اما اگر از شلوغی زیاد فراری هستید زمستان برای سفرتان مناسب‌تر است. معمولا در زمستان این شهر کمتر از فصول دیگر کانون توجه توریست‌ها قرار می‌گیرد. هر چند که در این فصل سرد هم  به خاطر وجود چشمه‌های آب گرم باز شاهد گردشگران و مسافران زیادی  در شهر خواهید بود. ضمنا بد نیست بدانید اگر در مهر ماه عازم سفر به محلات شوید این فرصت در اختیارتان قرار می‌گیرد که در کنار بازدید از آتشکده آتشکوه محلات، سری هم به نیمور زده و در جشن آیینی آن یعنی قوچ‌گدر شرکت کنید.
راه‌های دسترسی به آتشکده آتشکوه محلات
آتشکده آتشکوه محلات در 5 کیلومتری نیمور در استان مرکزی قرار دارد. برای رفتن به این مکان تاریخی می‌توانید به طُرق مختلف عازم سفری به یاد ماندنی شوید. اگر قصد دارید با تاکسی به آتشکده آتشکوه محلات بروید، نزدیک‌ترین ایستگاه تاکسی از محلات تا مقصد، ایستگاه نیمور دلیجان، واقع در تقاطع خیابان شهید بهشتی شرقی و 15 خرداد است که 25 کیلومتر تا آتشکده فاصله دارد. اگر بخواهید این راه را برای رسیدن به مقصدتان انتخاب کنید باید با عبور از میدان امام علی وارد جاده دلیجان محلات شوید و از آنجا ادامه مسیر را در این جاده طی کنید تا به ورودی این مکان تاریخی یعنی جاده آتشکده برسید. از آنجا دیگر فاصله کمی تا مقصد خواهید داشت.
اگر هم می‌خواهید با وسیله نقلیه شخصی راهی آتشکده شوید، باید ابتدا خودتان را به جاده دلیجان محلات برسانید و پس از طی مسافتی کوتاه وارد جاده آتشکده شده و آن را ادامه دهید. کمی با فاصله از جاده در ضلع شرقی مسیر، کنار پای کوه و هم جوار با رودخانه، می‌توانید آتشکده آتشکوه محلات را به آسانی پیدا کنید. دقت کنید زمان ورود به این جاده فرعی، درست در مقابلتان معدن سنگ قرار دارد و می‌تواند راهنمای خوبی برای یافتن آتشکده باشد. ضمنا نگران نباشید زیرا در تمام طول مسیر جاده آسفالت است و به راه خاکی برخورد نخواهید کرد. 
عکسی قدیمی از آتشکده آتشکوه محلات
عکسی قدیمی از آتشکده آتشکوه محلات
هزینه ورودی و ساعات دسترسی
برای بازدید از آتشکده آتشکوه محلات نیازی نیست هزینه‌ای بابت ورودی پرداخت کنید و دیدن این مکان تاریخی کاملا رایگان است. خوشبختانه این شانس را دارید که در هر زمان از شبانه روز برای دیدن آتشکده برنامه‌ریزی کنید و محدودیت زمانی نخواهید داشت زیرا به صورت 24 ساعته امکان بازدید برایتان مهیاست. البته دقت داشته باشید که بهتر است در طی روز عازم این منطقه شوید زیرا در تاریکی شب به دلیل نبود برق، نمی‌توانید به خوبی این جاذبه توریستی را ببینید و به طور دقیق آن‌ را بررسی کنید. از آنجا که محلات همیشه درگیر رفت و آمد مسافران بسیاری‌ست، تقریبا در تمام فصول سال بازدیدکنندگان زیادی هم به این شهر و آتشکده آتشکوه می‌روند. اما اگر مایل هستید در روزها و ساعات خلوت‌تری به اینجا بروید بهتر است سفرتان را به دی ماه که اوج سرمای محلات است، موکول کنید تا ازدحام جمعیت کم‌تر باشد. پیشنهاد می‌کنیم فرصت را برای دیدن این آتشکده معروف از دست ندهید و در زمانی مناسب عازم محلات شوید.
دانستنی‌هایی در مورد آتشکده آتشکوه محلات
  • آتشکده آتشکوه محلات در بین برترین آتشکده‌های دنیا در بین زرتشتیان قرار دارد.
  • این اثر باستانی در گذر زمان از بین رفته و اکنون چیز زیادی از آن باقی نمانده است.
  • از ویژگی‌های جالب آتشکده استفاده از سنگ‌های تراش نخورده برای ساخت آن است.
  • بد نیست بدانید که در همان حوالی این اثر باستانی، از بزرگترین معادن سنگ تراورتن در جهان به چشم می‌خورد.
  • از آنجا که هیچ توضیح و تاریخچه‌ای در نردیکی بنا دیده نمی‌شود حتما قبل از آمدنتان یک راهنما برای معرفی بیشتر این آتشکده تهیه کنید.
  • متاسفانه از این بنا حفاظت درستی نمی‌شود و همین مساله می‌تواند آسیب‌زا باشد. احتمال این وجود دارد که تا چند سال آینده، اثری از این آتشکده باقی نمانده باشد.
از اتشکده محلات جز چند دیوار سنگی و خرابه، چیزی باقی نمانده
از اتشکده محلات جز چند دیوار سنگی و خرابه، چیزی باقی نمانده
    راهنمای رفتن به آتشکده آتشکوه محلات
    معمولا دیدن آثار تاریخی و باستانی هر کشوری می‌تواند ما را با فرهنگ و آداب و رسوم دوران کهن آن سرزمین آشنا کند. کشور ما هم در طول تاریخ به دلیل قرار گرفتن در سلسه‌های متفاوت دچار افت و خیز‌های بسیاری شده است. بخشی از تمدن و گذشته‌مان هم در لابه لای همین آثار باستانی بازگو می‌شود. ما هم به عنوان یک ایرانی بد نیست که اطلاعات بیشتری در مورد تاریخ و تمدن این مملکت به دست بیاوریم تا اصالت فرهنگی‌مان را فراموش نکنیم. از جاهایی که شاید خیلی مناسب باشد تا اطلاعات بیشتری از تاریخ استان مرکزی کسب کنیم، همین آتشکده آتشکوه محلات است که با دیدن آن، شاید به زمانی دورتر، یعنی دوران ساسانیان ببروید.
    اگر عاشق عکاسی، آن هم در دل بناهای تاریخی هستید این محل را از یاد نبرید. شاید فرصت خوبی در اختیارتان قرار بگیرد که با خانواده یا دوستان دسته جمعی راهی این سفر تاریخی شوید. اگر بخواهید با خیالی آسوده مشغول به گشتن در این مکان باشید و عکس‌‌های یادگاری بیاندازید حدودا یک ساعت زمان نیاز دارید. فراموش نکنید که در نزدیکی این بنا معادن سنگ بسیاری وجود دارد و می‌توانید علاوه بر بازدید از آتشکده آتشکوه این معادن را هم ببینید. شاید این سفر به صورت دست جمعی جذاب‌تر باشد و روز به یاد ماندنی و خوبی را برایتان رقم بزند.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.