• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

آبشار شوی دزفول

11 خرداد، 1399
11 خرداد، 1399
مدت مطالعه :
آبشارها از بهترین و جذاب‌ترین جاهای گردشگری و مورد استقبال توریست‌ها هستند. در ایران جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد، اما محیط‍‌های آبی همیشه بیشترین طرفداران را دارد و هیجانات بیشتری را می‌توان در این محیط‌ها تجربه کرد. به همین دلیل سالانه بسیار موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرند. از آبشارهای زیبایی که در جنوب کشورمان قرار دارد آبشار شوی دزفول است و ما در این مطلب می‌خواهیم آن را به شما معرفی کنیم. با اسمارتیز همراه باشید تا در مورد بزرگترین آبشار خاورمیانه بیشتر بدانید.
تاریخچه و پیشینه آبشار شوی دزفول
دزفول شهری در استان خوزستان و در جنوب‌ غربی ایران است. این شهر در حاشیه رود دز و بخشی از جلگه حاصلخیز قرار دارد. از میان تمامی آبشارهای زیبا و پرطرفداری که در شهرستان دزفول قرار دارند، آبشار شوی با ارتفاع 100 متر و عرض 40 متر، مسافران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند. همچنین این آبشار به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی استان خوزستان در تاریخ 29 دی 1393 به ثبت رسید. از آنجایی که آبشار شوی در نزدیکی مرز خوزستان و لرستان قرار دارد، برخی از مردم لرستان بر این باورند که این آبشار متعلق به استان لرستان است. آبشار شوی دزفول در دامنه‌ی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه محسوب می‌شود.
آبشار شوی از درون غاری سرچشمه می‌گیرد و از صخره‌های بلندی به پایین می‌ریزد. آب این آبشار مسافتی را از میان دشت‌ها و کوه‌ها می‌پیماید و در نهایت به دریاچه سد دز، در استان خوزستان وارد می‌شود. در نزدیکی آبشار شوی، آبشار دیگری وجود دارد که با عنوان آبشار شوی دوم یا آبشار سنگ مار از آن یاد می‌شود و این آبشار در فاصله‌ی حدودا 30 دقیقه‌ای از آبشار اصلی قرار دارد. پوشش گیاهی اطراف این آبشار، از درختانی مانند بید، انجیر، انگور، زبان‌گنجشک، افرا، کیکم و بلوط تشکیل شده و در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن، گیاه سیاه‌وشان و سایر گیاهان آب‌دوست روییده است. بیشتر ساکنانی که در اطراف این آبشار زیبا زندگی می‌کنند، اقوام لر و بختیاری هستند. شوی در واقع یک واژه لری به معنای لطافت است.
آبشار شوی دزفول، به نیاگارای خاورمیانه شهرت دارد
آبشار شوی دزفول، به نیاگارای خاورمیانه شهرت دارد
بهترین زمان رفتن به آبشار شوی دزفول
بهترین زمان برای سفر به این منطقه و لذت بردن از جاذبه‌های آن در فصل بهار و به خصوص فروردین است. در این موقع از سال، آبشار در بهترین حالت خود قرار دارد و طبیعت اطراف آن نیز زیبایی، سرسبزی و شادابی خود را به رخ می‌کشد. ولی اگر در فصل بهار به آبشار شوی رفتید، خودتان را برای بارش‌های شدید بهاری آماده کنید. چون این آبشار در ابتدای استان خوزستان قرار گرفته و دارای آب و هوای گرم می‌باشد. به همین دلیل است که فصل بهار را برای رفتن به آنجا به شما پیشنهاد می‌کنیم. چون در ماه‌های گرم تابستان آب و هوای آن می‌تواند آزاردهنده باشد و در ماه‌های زمستانی نیز به دلیل کوهستانی بودن آب و هوایش از نقاط دیگر خوزستان سردتر خواهد بود. پس بهترین حالت آن همان از اواسط اسفند تا اواخر فروردین است. اگر دوست داشتید می‌توانید شب را در اطراف آبشار شوی چادر بزنید اما حتما باید تجهیزات مربوط به سفر و ایجاد کمپ را همراه خود ببرید و به این موضوع توجه کافی را داشته باشید.
راه‌های دسترسی به آبشار شوی دزفول
دسترسی نه چندان آسان به این آبشار تا حدودی باعث شده که هنوز بکر و مرموز بماند و همین مورد باعث شده کنجکاوی برای دیدن این آبشار و لذت آن برای گردشگران دو چندان شود. برای رسیدن به آبشار شوی 2 مسیر پیش روی شما قرار دارد؛ مسیر اول از منطقه سردشت دزفول شروع شده و به آبشار منتهی می‌شود که در طی این مسیر باید جاده‌ای 130 کیلومتری از دزفول تا روستای سرتنگ را پیموده و بعد از این روستا تا آبشار را طی زمانی حدودا 2 ساعته، با پیاده‌روی می‌توانید طی کنید. 
راه دوم برای رسیدن به این آبشار ایستگاه قطار تله زنگ است که در 10 کیلومتری این آبشار بخشی از مسیر قطار عادی تهران به اهواز قرار دارد. در واقع مسافران می‌توانند در مسیر اندیمشک به درود، خود را به ایستگاه بر‌سانند و سه ساعت بعد از ایستگاه درود، به ایستگاه تله زنگ برسند. قطار معمولا در ساعت یک صبح به ایستگاه تله زنگ می‌رسد و مسافران اصولا شب تا سحر را در مسجد روستا استراحت می‌کنند و به خاطر اینکه گرمازده نشوند قبل از طلوع خورشید به سمت آبشار حرکت می‌کنند. از این جا 4 تا 5 ساعت با خود آبشارشوی پیاده‌روی وجود دارد. در مسیر خود باید از دل یک رودخانه بگذرید ولی اگر رودخانه پُرآب باشد نباید این ریسک را بکنید و خود را به خطر بیندازید. بعد از رودخانه هم نوبت به کوهنوردی می‌رسد، که حدود 1.5 ساعت کوهنوردی سختی دارد. ولی سرانجام بعد از همه آن سختی‌ها، آبشار شوی رخ نمایان می‌کند و شما را با زیبایی و عظمتش شگفت‌زده می‌کند.
آبشار شوی دزفول
آبشار شوی دزفول
هزینه و ساعات دسترسی
در هر زمانی از سال که قصد سفر کنید، می‌توانید به آبشار شوی سر بزنید. و احتمالاً چیزی حدود 24 ساعت زمان را برای رفتن و طی مسیر پیش روی و دیدن آبشار زمان نیاز دارید. شما حتی می‌توانید با زدن کمپ و داشتن تجهیزات از شب ماندن در دل طبیعت لذت ببرید و اگر تجهیزات آن را داشته باشید، هزینه آن برای شما زیاد نخواهد بود و کاملا به صرفه است. اما اگر می‌خواهید از اقامتگاه‌هایی که در نزدیکی این آبشار و در شهرهای اطراف آن (مانند دزفول) استفاده کنید، هزینه اقامت در هتل‌های آن با توجه به امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌دهند، متفاوت است. در کل هزینه هتل‌ها شبی حدود 100 تا 200 هزار تومان است. پس شما می‌توانید با توجه به پولی که دارید برای خود برنامه‌ریزی کنید و بهترین راه را انتخاب کنید.
دانستنی‌هایی درمورد آبشار شوی دزفول
  • طبق نظرات گردشگرانی که به آبشارشوی سفر کرده‌اند، سفر انفرادی به این آبشار منع شده است.
  • با داشتن تجهیزات سلامت خود را تضمین کنید، چون ممکن است بدون تجهیزات دچار دردسر شوید.
  • برای دریافت راهنمایی لازم درباره این آبشار به برگزارکنندگان تور به مقصد این آبشار یا کسانی که تجربه پیمودن این مسیر و سفر به آبشارشوی را داشته‌اند مراجعه کنید.
  • شوی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران است و بلندترین آبشار خاورمیانه محسوب می‌شود.
  • مسیر پیمایش آبشار، در عین سختی، جذاب است. دلیل این امر شاید سرسبز بودن مسیر باشد.
  • در حوالی آبشار شوی هیچ امکاناتی وجود ندارد. تنها در نزدیکی این آبشار می‌توانید بر روی چند کانکس و یک سرویس بهداشتی حساب باز کنید.
  • لوازمی که برای کمپینگ باید همراه خود داشته باشید شامل کیسه خواب، جعبه‌ی کمک‌های اولیه، کوله‌پشتی، کیسه زباله، آب آشامیدنی، هیزم و ذغال، میان وعده، وعده غذایی، لباس اضافه، زیرانداز، پتو و لوازم خواب، چادر مسافرتی، کبریت و فندک و کرم دفع حشرات است. در واقع شما با این تجهیزات با خیال راحت می‌توانید کمپ بزنید و از سفر خود لذت ببرید.
  • از دیگر چیزهای خیلی مهم برای سفر به آبشار شوی دزفول، داشتن کفش مناسب برای جلوگیری از لیز خوردن بر روی سنگ‌ها به منظور عبور از قسمت سنگی مسیر است.
تفریح مردم در کنار آبشار شوی دزفول
تفریح مردم در کنار آبشار شوی دزفول
    راهنمای رفتن به آبشار شوی دزفول
    وقتی حرف از آبشارهای بکر و زیبا می‌شود، معمولا به یاد عکس‌های آبشارهای نیاگارا، نیل آبی، آنجل و ویکتوریا و دیگر آبشارهای معروف می‌افتیم. اما جای دوری نروید زیرا در ایران هم می‌توانید سفر به آبشاری بزرگ و جذاب را تجربه کنید. آبشار شوی در روستایی به همین نام قرار دارد و دیدنش می‌تواند شما را بسیار شگفت‌زده کند. در اطراف این آبشار نیز جاذبه‌های زیادی قرار دارد؛ مثلا می‌توانید سری به روستای نورآباد بزنید (روستایی با کوه‌ها و باغ‌های انار زیبا و چشمه‌ها و آبشارهای پُرآب). کمی آن طرف‌تر نیز روستای تاریخی لیوس هم با معماری خیره‌کننده خانه‌هایش بسیار مورد استقبال گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی بوده ‌است. برای اقامت در سفر به آبشار شوی می‌توانید بر روی گزینه‌های زیر حساب باز کنید:
    1. هتل و مهانسرا در شهرهای نزدیک همچون دزفول (در فاصله 102 کیلومتری) و اندیمشک (در فاصله 111 کیلومتری)
    2. برپایی کمپ که برای اینکار باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. چند مورد از آن‌ها را اینجا برای شما توضیح می‌دهیم:
      • به دلیل وقوع بارندگی‌های شدید در فصل بهار، حتما پوشش پلاستیکی برای چادرهایتان به همراه داشته باشید تا از خیس شدن وسایلتان جلوگیری کند.
      • فضای مناسب، وسیع، بدون شیب، مسطح و سایه در این منطقه بسیار محدود است پس باید زمان زیادی را برای پیداکردن محل مناسب صرف کنید.
      • سوخت هیزم در این منطقه محدود است پس همراه بردن چراغ خوراک‌پزی از ضروریات سفر به شمار می‌آید.
      • با توجه به گزارشاتی مبنی بر دستبرد به وسایل برخی کوهنوردان، بهتر است در گروه‌های 6 نفر به بالا راهی منطقه شوید و برای دیدن آبشار تعدادی از همراهان خودتان را در کنار چادر یا وسایل بگذارید.
    از لوازمی که حتما باید در این سفر همراه خود داشته باشید: داروهای عمومی، پول نقد، کرم ضدآفتاب، کفش پیاده‌روی، عینک آفتابی، کلاه آفتاب‌گیر، کارت شناسایی، دفترچه بیمه، پاوربانک، دمپایی و صندل، آب آشامیدنی و وعده غذایی‌ست. از دیگر توصیه‌هایی که لازم است به شما بکنیم این است که چون در مسیر آبشار شوی و حتی در روستاهای نزدیک آن، هیچ‌گونه امکاناتی اعم از رستوران، فروشگاه و سرویس بهداشتی وجود ندارد و حتی پس از خروج از ایستگاه قطار نیز، هیچ جایی برای شارژ باطری وجود ندارد و کل محدوده فاقد آنتن است، حتماً پیش از سفر همه اقدامات لازم را انجام دهید.

    به آبشارها علاقه دارید؟ مطالب «آبشار نوژیان»، «آبشار گریت» و «آبشار شلماش» را از دست ندهید.
    برچسب(ها)
    موقعیت(ها)

    اگر برای خیلی از افراد خواندن و نوشتن در همان دوران مدرسه به اتمام رسید، برای من اما تا همین حالا ادامه دارد. یکی از لذت‌های من در زندگی نوشتن است و این کار را 7 سال است که به طور مداوم انجام می‌دهم. همان مسیری که از نوشتن روزنگاری‌ها شروع شد، حالا به تخصص و راهی برای گذران اوقات بیکاری تبدیل شده است.

    امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.1 7 نفر
    نظرتو با ما مطرح کن
    نظرات دیگران
    اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.