غار علیصدر همدان

13 شهریور، 1398
13 شهریور، 1398
مدت مطالعه :
 غار علیصدر همدان بزرگ‌ترین غار آبی جهان است، از لحاظ ویژگی‌های ساختاری و پدیده‌های زمین‌شناسی، نمونه آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان یافت. غار سرشار از ستون‌های آهکی است که برای ساخت هر یک سانتی‌متر از این ستون‌های آهکی  نزدیک به ده هزار سال زمان لازم است. این غار در موقعیت ساختاری خاصی قرار دارد و وقوع زلزله‌های بزرگ می‌تواند در یک چشم به هم زدن تمامی شکوه و جلال این غار بزرگ را نابود کند. به طوری که چند دهه قبل در اثر زمین‌لرزه بزرگی در منطقه مقدار بسیار زیادی از حجم آب موجود در این غار ناگهان از بین رفت. پس به نظرم بهتر است برای یک بار هم شده از این غار دیدن کنید.
 
 راه‌های دسترسی به غار علیصدر
 غار علیصدر همدان در 65 کیلومتری شمال غرب همدان در نزدیکی شهر کبودرآهنگ واقع شده است. این غار در انتهای شمالی رسوبات کربناته رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته است. با توجه به حجم زیاد گردشگرانی که هر ساله از این غار بازدید می‌کنند، مسیرهای دسترسی به این غار بسیار مناسب هستند.
 برای دسترسی به این غار از سمت همدان می‌توان وارد جاده همدان به بیجار شد و تقریباً پس از طی 55 کیلومتر و در روستای گل‌تپه وارد جاده علیصدر شد. در این جاده پس از طی تقریباً 12 کیلومتر به مجتمع تفریحی غار علیصدر خواهید رسید. دسترسی به غار علیصدر کبودرآهنگ و قیدار نیز بسیار ساده است.
 
نکات دانستنی در خصوص بازدید از غار علیصدر
غار علی‌صدر در نزدیکی یک دهستان یا شهر کوچک به نام علیصدر قرار گرفته است. این روستای کوچک به لطف این غار پیشرفته قابل توجهی داشته است. پارکینگ عمومی در اطراف غار در دسترس است و می‌توانید که خودروی خود را با خیال راحت پارک کنید. امکانات رفاهی جهت رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به آبخوری، سرویس بهداشتی و مراکز خرید اشاره کرد.
 مسافرانی که قصد دارند شب را در این منطقه سپری کنند می‌توانند از اقامتگاه‌ها و هتل موجود در شهر کوچک علیصدر استفاده کنند. از اقامتگاه‌های فراهم شده می‌توان به سوئیت‌های اقامتی الوند، هتل جهانگردی علیصدر، سوئیت‌های اقامتی زارعی و سوئیت‌های اقامتی ناضری اشاره کرد. رستوران سنتی سرچشمه، رستوران آریانا، رستوران آندانا، رستوران نوری و رستوران تبریزی نیز از غذاخوری های خوب این شهر هستند.
علاقه‌مندان به صنایع دستی و محلی منطقه نیز خیالشان راحت باشد. می‌توانید از ورودی شهر علیصدر از سمت همدان و در کنار سوئیت‌های اقامتی الوند، به بازار صنایع دستی که به همین منظور در نظر گرفته شده است سری بزنید و هر آنچه را که نیاز دارید تهیه کنید.
غار علیصدر
غار علیصدر

 بهترین فصل سفر به غار علیصدر همدان با توجه به کوهستانی بودن منطقه فصل بهار و تابستان است ولی خوب بازدید از این غار در فصل زمستان هم ممکن است. ساعات بازدید از غار علیصدر در فصل تابستان از 8 صبح تا 9 شب و در فصل زمستان از 8 صبح تا 4 بعد از ظهر است. نرخ بلیت‌های غار علیصدر اگرچه متغیر است و هر چند ماه یک‌بار تغییر می‌کند ولی خب چیزی در حدود 30 تا 40 هزار تومان است.
 آب و هوای داخل غار در فصل تابستان نسبت به هوای بیرون خنک و در فصل زمستان نسبت به هوای بیرون گرم است. در هر دو صورت به ویژه در فصل تابستان سعی کنید که لباس مناسب به همراه داشته باشید. با توجه به اینکه آب در بسیاری از نقاط بیشتر از چهار متر است، لذا حتماً به توصیه‌های ایمنی توجه زیادی داشته باشید و تجهیزات ایمنی که به شما تحویل داده می‌شود را حتماً از نظر سالم بودن بازرسی کنید. با توجه به سنگلاخی بودن مسیر پیاده روی غار حتما از کفش های مناسب استفاده کنید.

جاذبه‌های غار علیصدر
 اول از همه اینکه غار علیصدر بزرگ‌ترین غار آبی ایران و جهان است و با توجه به بزرگی آن سرشار از تالار‌ها و راهروهای پر پیچ و خم تزئین شده ستون‌های آهکی زیبا و عجیب و غریب است و مطمئناً شما را کاملاً محسور خود خواهد کرد. غار علیصدر قدمتی نزدیک به 140 میلیون سال دارد.
 
کجای دنیا می‌توانید زیرزمین با قایق سواری کنید. بله، دالان‌های غار علیصدر مملو از آب است که عمق زیادی هم دارند و بسیار مناسب قایق سواری هستند. سوار بر قایق و گذر از تالارهای عظیم و دالان‌های پر پیچ و خم واقعاً لذت خاصی دارد. علاوه بر قایق سواری، مسیر‌های ایران در این غار تاریخی باید پیاده طی کرد و از اشکال مختلف و متنوع درون غار لذت برد.
 
سوار بر قایق و گذر از تالارهای عظیم و دالان‌های پر پیچ و خم واقعاً لذت خاصی دارد
سوار بر قایق و گذر از تالارهای عظیم و دالان‌های پر پیچ و خم واقعاً لذت خاصی دارد.

 رودخانه جاری در غار علیصدر که 14 متر عمق دارد و بیشترین فاصله آن با سقف غار به 40 متر می‌رسد، بسیار دور و دراز است و برای بازدید کامل از غار باید 2 ساعت زمان کنار بگذارید. توجه داشته باشید که نمی‌توانید بازدید از غار را نیمه تمام رها کنید و برگردید. مسیر قایق سواری 20 الی 30 دقیقه به طول خواهد انجامید.
 

دانش آموخته دانشگاه تهران هستم. زمین شناس هستم با کمی استعداد در نوشتن. نوشتن و یادگرفتن زبان تازه رو دوست دارم. دوست دارم بنویسم و فرقی نمی‌کنه به فارسی باشه یا انگلیسی یا کردی یا ترکی. الان هم افتخار نصیبمون شد و عضوی از اسمارتیز هستم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 20 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.