جاهای دیدنی قزوین

4 شهریور، 1398
4 شهریور، 1398
مدت مطالعه :
قزوین جزو شهرهای مهم و قدیمی ایران محسوب می‌شود. از دلایل مهم این شهرت، قرار گرفتن این استان در مسیر جاده‌ی ابریشم در گذشته، و پایتخت ایران در زمان حکومت صفوی است. قزوین به مدت 57 سال پایتخت ایران بود و بناهای زیادی در این مدت ساخته شد، تا جایی که رتبه اول از نظر تعداد آثار تاریخی در ایران را دارد. پس اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی قزوین را دارید، به یک سفر کوتاه اکتفا نکنید. در ادامه شما را بیشتر با جاذبه‌های قزوین آشنا می‌کنیم.

1. دروازه قزوین
خیلی‌ها دوست دارند با ماشین شخصی خودشان به سفر بروند. اگرجزو این افراد هستید، اولین مکان دیدنی که در مسیر قزوین با آن روبرو می‌شوید، دروازه قزوین است. دروازه قزوین به دلیل گسترش شهر، فاصله زیادی تا مرکز شهر دارد، به همین دلیل بهتر است همان ابتدای مسیر از آن دیدن کنید و عکس‌های‌تان را بگیرید. این دروازه در سال 964 هجری قمری و در زمان شاه طهماسب صفوی به عنوان نخستین برج شهر تهران ساخته شد که امروزه از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین دروازه‌های تهران محسوب می‌شود. در سال 1384 به منظور احیای دروازه‌های قدیمی، اقدام به بازسازی دروازه قزوین کردند و هم‌اکنون با نمای آجری بازدید کنندگان زیادی دارد. نگران جای پارک هم نباشید، زیرا در اطراف دروازه جا به اندازه کافی وجود دارد. اگر گرسنه بودید مسیر دروازه را مستقیم ادامه دهید تا وارد خیابان محمد منتظری شوید. در این خیابان رستوران‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان، یکی را انتخاب کنید.
دروازه قزوین از قدیمی‌ترین دروازه‌های ایران
 
2. خیابان سپه (شهدا امروزی)
خیابان سپه اولین خیابان ایران است که در زمان حکومت صفوی ساخته شد. این خیابان در سال 1307 به دستور رضاشاه سنگ‌فرش و در سال 1387 به عنوان اولین خیابان ایران به ثبت رسید. مطمئن باشید پیاده‌روی در این خیابان را فراموش نخواهید کرد. خیابان سپه علاوه بر مسیر زیبا مجموعه‌ای از آثار تاریخی مثل کاخ چهل‌ستون، عمارت عال‌قاپو، مسجد جامع عتیق و ... را در خود جای داده است. با توجه به آثار و بناهای تاریخی که در این خیابان قرار دارند پیشنهاد می‌کنیم نیمی از روز خود را به آن اختصاص دهید. ایستگاه قطار قزوین در انتها و جنوب خیابان سپه قرار دارد، در نتیجه کسانی‌که با قطار به قزوین می‌آیند با تاکسی به راحتی به خیابان سپه دسترسی دارند.
معروف‌ترین خیابان قزوین، خیابان سپه است
3. مسجد جامع قزوین و آب انبار مسجد جامع
اگر خیابان سپه را از جنوب به شمال بروید اولین مکان دیدنی در مسیر مسجد جامع قزوین است. این مسجد با وسعتی بیش از 3500 متر مربع از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد ایران محسوب می‌شود و در سال 192 هجری به دستور هارون‌الرشید ساخته شد. مسجد جامع قزوین دارای 4 ورودی، صحن، ایوان بزرگ، گنبد و مناره‌های زیبایی از دوران صفوی است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. برای دیدن محراب مرمرین مسجد با کاشی‌های رنگی به قسمت جنوبی مسجد بروید. مسجد جامع قزوین در سال 1310 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده و ارزش این را دارد که حداقل یک‌بار در کل عمرتان از آن بازدید کنید. در کنار دیدن مسجد جامع قزوین حتماً زمانی را برای دیدن آب انبار مسجد جامع اختصاص دهید. آب انبار مسجد جامع، قدیمی‌ترین آب انبار در قزوین است. برخی از تزئینات و بنای این آب انبار به مرور زمان از بین رفته با این حال دیدن این مکان زیبا را از دست ندهید. بهتر است برای دیدن این دو جاذبه حدود 2 ساعت زمان در نظر بگیرید که البته آب انبار مسجد جامع فقط 5شنبه و جمعه‌ها باز است. کسانی‌که به آب انبار علاقه دارند می‌توانند از آب انبار سردار بزرگ، که در فاصله کمی از این آب انبار قرار دارد بازدید کنند. در خیابان سپه و اطراف مسجد جامع جای پارک وجود دارد، پس می‌توانید با خیالی آسوده از این مکان تاریخی بازدید کنید.
بنای مسجد جامع قزوین
4. سردر عالی قاپو و عمارت قاجاری
شاید شما هم مثل خیلی‌ها با شنیدن اسم عالی‌قاپو به یاد اصفهان و بنای معروف آن بیفتید. اما این بنا با عالی‌قاپو اصفهان خیلی تفاوت دارد. وقتی به انتهای خیابان سپه نزدیک می‌شوید سردر عالی‌قاپو به خوبی پیداست. این سردر قبلاً قسمتی از مجموعه‌‌ی بزرگ سعدآباد بوده که در طول زمان ویران شده و از آن تنها این سردر به جا مانده. در قدیم ارگ صفوی هفت در ورودی داشت که سردر عالی‌قاپو در جنوب، ورودی اصلی محسوب می‌شد. بر قسمت پیشانی سردر، کتیبه‌ای با کاشی‌های معرق و با خط ثلث از علیرضا عباسی، خطاط و نقاش مشهور صفوی خودنمایی می‌کند. از سردر که عبور می‌کنید سمت راست مغازه صنایع‌دستی را می‌بینید، مستقیم ادامه دهید تا به عمارت قاجاری برسید. علاوه بر زیبایی‌های معماری، دیدن گالری و زورخانه‌ی داخل این عمارت خالی از لطف نیست. این مجموعه همه ایام هفته از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر باز است. سردر عالی‌قاپو هزینه ورودی ندارد و برای بازدید از این مجموعه حدود 2 ساعت زمان در نظر بگیرید. در کنار سردر عالی‌قاپو مدرسه امید نیز از مکان‌های دیدنی و قدیمی قزوین قرار دارد.
سردر عالی‌قاپو در امتداد خیابان سپه
5. مجموعه باغ صفوی
پس از دیدن سردرعالی‌قاپو به باغ صفوی بروید که تنها 5 دقیقه تا آنجا فاصله است. باغ صفوی از مهم‌ترین جاذبه‌های استان قزوین، بین خیابان پیغمبریه، هلال احمر و سبزه میدان قرار دارد. این باغ از چند بنای تاریخی از جمله سردر عالی‌قاپو، عمارت پهلوی، عمارت نادری، گراند هتل، کاخ چهلستون و... تشکیل شده که دیدن تمام این جاذبه‌ها نصف روز زمان می‌خواهد. از دیگر قسمت‌های جذاب باغ صفوی، پرورش گونه‌های مختلف درختان و گیاهان است که جلوه‌ی دیگری به این باغ تاریخی داده. باغ صفوی در سال 1386 جزو آثار ملی ایران ثبت شده است.
باغ صفوی قزوین
6. موزه قزوین
جاهای دیدنی قزوین زیاد و اکثراً نزدیک به هم هستند. پس اگر خسته نشدید و1 الی 2 ساعت زمان دارید، می‌توانید سری به موزه قزوین که در شرق باغ صفوی قرار دارد بزنید. موزه‌ای کوچک با مجموعه‌ای از اشیای فلزی، سفالی، آثاری از دوران قبل اسلام، قاجاریه و اسلامی است. از دیگر آثار ارزشمند موزه قزوین می‌توان، اشیای زینتی و نظامی، مهرهای نفیس و ... را نام برد. هزینه ورودی موزه قزوین 2000 تومان است و در تمام ایام هفته از 09:00 صبح الی 18:30 باز است.
ورودی موزه قزوین
7. گراند هتل قزوین
گراند هتل از نخستین هتل‌های مدرن با سبک اروپایی در ایران است. این هتل امروزه به عنوان قدیمی‌ترین گراند هتل ایران شناخته می‌شود و در خیابان پیغمبریه قزوین قرار دارد. اگر ندانید این هتل کجا قرار دارد شاید متوجه آن نشوید، چرا که به دلیل قدمت زیاد و ترس از ریزش مصالح روی عابران دورتادور آن را ایرانیت‌های فلزی کشیده‌اند. هتل گراند قزوین یادگار دوران قاجار است که در سال 84 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عکس قدیمی از گرند هتل قزوین
8. کاخ چهل‌ستون قزوین
کاخ چهل‌ستون قزوین به عنوان خواهر بزرگ‌تر چهل‌ستون اصفهان شناخته می‌شود و زودتر از آن ساخته شده. این کاخ از مجموعه کاخ‌های سلطنتی دوران شاه طهماسب به شمار می‌آید که در گذشته به آن کلاه فرنگی می‌گفتند. ایوان‌های کاخ در گذشته نقش مهمی در جریان داشتن هوا داشتند، اما امروزه به دلیل حفظ بنا و از بین نرفتن تزیینات، آن‌ها را بسته‌اند. متاسفانه بسیاری از نقاشی‌هایی که در فضای داخلی بوده پاک و یا از بین رفته است با این حال کاخ زیبایی‌های فریبنده‌ای دارد که باید 2 الی 3 ساعت وقت بگذارید تا همه را ببینید. مخصوصاً پنجره‌های رنگی که در طبقه بالا قرار دارند شما را محسور می‌کنند. هزینه ورودی کاخ چهل‌ستون قزوین 2000 تومان است که در تمام ایام هفته از ساعت 9 صبح تا 18 باز است. این کاخ در سال 1334 در لیست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. خانه بهروزی در خیابان امام‌خمینی تنها 10 دقیقه با چهل‌ستون فاصله دارد که می‌توانید برای صرف غذا یا اقامت به آن‌جا بروید.
نمایی از کاخ چهلستون قزوین
9. کاروانسرای سعدالسلطنه 
از دیگر آثار مهم و تاریخی استان قزوین، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده‌ی ایران یعنی کاروانسرای سعدالسلطنه است. این بنا در اواخر حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و به نام‌های دیگری چون سرای سعدیه یا سرای سعادت نیز شناخته می‌شود. کاروانسرای سعدالسلطنه که امروزه به آن بازار سعدالسلطنه می‌گویند دارای چندین ورودی، حجره، حیاط، دالان و ... است که در همان ابتدا با دیدن حجره‌ها و معماری جذابش محو زیبایی این کاروان‌سرا می‌شوید. در حجره‌ها انواع اجناس سنتی از جمله مانتو، روسری، کیف، وسایل سوغاتی و... به فروش می‌رسد. پس از خرید برای استراحت می‌توانید به کافه نگارالسلطنه یا کافه ارثیه بروید که قیمت‌های مناسبی هم دارند. 
در یکی از حیاط‌ها، گالری استاد ازی محمدی قرار دارد که می‌توانید مجموعه‌ی زیبای پیکره‌تراشی شخصیت‌های مختلف از کفاش خیابانی تا شخصیت‌های شاهنامه را ببینید. با توجه به وسعت بازار سعدالسلطنه و تنوع مکان‌های دیدنی‌اش پیشنهاد می‌کنیم 3 الی 4 ساعت زمان برای این بازار در نظر بگیرید. کاروان‌سرای سعدالسلطنه همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 10 شب باز است.
بازار سعدالسلطنه که در گذشته کاروان‌سرا بوده
10. حسینیه امینی‌ها
اگر شما جزو بچه‌های دهه 60 باشید این خونه شما را به کودکی‌تان می‌برد. حسینیه امینی‌ها علاوه بر زیبایی‌های تاریخی و ظاهری، حسی نوستالژی دارد؛ چرا که سمندون کودکی‌مان و قسمت‌هایی از سریال شب دهم در این حسینیه فیلم‌برداری شده است. توصیف زیبایی این حسینیه خارج از کلمات است تا جایی که وقتی وارد این حسینیه می‌شوید دیگر دل‌تان نمی‌خواهد بیرون بروید، پس قبل از رفتن مطمئن شوید حداقل 2 ساعت زمان خالی برای دیدن این مکان زیبا دارید. حسینیه امینی‌ها فضایی دلنشین و آرام‌بخش دارد که با وجود پنجره‌های رنگی، فرش و پشتی‌هایی که دورتادور چیده شده فضای گرمی را به وجود آورده. این مکان در گذشته خانه‌ی حاج امینی از معروف‌ترین تجار و خیرین معروف بوده که همراه با خانواده‌اش در آن زندگی می‌کردند. از نظر گردشگران، سه تالار موازی حسینیه از جذاب‌ترین قسمت‌های این بنا است. هزینه ورودی حسینیه امینی‌ها 3000 تومان است.
نمایی زیبا از حسینیه امینی‌ها | عکس: پرستو عطرساعی
11. کلیسا کانتور
کلیسا کانتور از نظر کوچکی، در ایران رتبه اول و در جهان رتبه سوم را دارد. این کلیسا برای روس‌های ارتدوکس در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شد. حیاط کلیسا از آجر فرش شده و دو سنگ قبر در آن قرار دارد. قبری با سنگ سیاه که متعلق به " نیکلای الکساندروویچ" مهندس روس و قبر دیگر متعلق به یک خلبان روس است. به داخل کلیسا که می‌روید دو اتاق روبروی هم وجود دارد که یکی از آن‌ها محل غسل تعمید و دیگری محل استراحت روحانیون کلیسا بوده است. متاسفانه امروزه کل محیط کلیسا تبدیل به فروشگاه شده و در همه جای آن غرفه‌های مختلف زیورآلات، صنایع دستی و... وجود دارد. برای خرید شیرینی سنتی قزوین می‌توانید به یک خیابان بالاتر از کلیسا، ابتدای خیابان خیام، سری به شیرینی فروشی کدبانو بزنید.
کوچکترین کلیسا ایران که برای روس‌های ارتدوکس ساخته شد | عکس: omid jafamezhad
12. موزه وزارت امور خارجه (آثار اهدایی دکتر صالحی)
این موزه مجموعه‌ای نفیس از هدایای دکتر علی‌اکبر صالحی است که در دوران وزارت امور خارجه‌اش از شخصیت‌های مختلفی چون رییس‌جمهورها، نخست وزیران، سفیران و... دریافت کرده. این موزه در خیابان هلال احمر قرار دارد و شامل صنایع دستی کشورهای مختلف، مدال‌ها، لوازم زینتی، تابلوهای فرش‌ و نقاشی، از کشورهایی چون روسیه، تایلند، آرژانتین، افغانستان، عراق و... است. موزه وزارت امور خارجه همه ایام هفته از ساعت 8 صبح تا 8 شب باز است و برای دیدن آن 1 الی 2 ساعت کافی است.
ساختمان موزه وزارت امور خارجه 
بهترین زمان سفر
استان قزوین به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های البرز زمستان‌های سردی دارد. پس بهترین زمان سفر به این استان تاریخی فصل بهار است تا در کنار دیدن آثار تاریخی بتوانید از سرسبزی و هوای مطبوع هم لذت ببرید.

کارگردانی انیمیشن خوندم و شیفته‌ی کتاب‌های دن براوون‌ام. عاشق یادگیری‌ام و از آموزش دانسته‌هام لذت می‌برم. همیشه برای پیدا کردن راه‌حل‌های تازه و جدید آماده‌ام و با یکنواختی جور نیستم. کمک به دیگران و مفید بودن قشنگ‌ترین حس برامه. حساسیت ندارم چه کاری بهم سپرده می‌شه اما برام خیلی مهمه اون کار دقیق و درست انجام بشه. تیراندازی جزو علاقه‌هامه و دارم سعی می‌کنم به سطح حرفه‌ای برسم.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.8 26 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
محمد
10 مهر، 1398

چقدر اون جمله نگران جای پارک نباشید دلگرم کننده است :)))))))))))))))

پاسخ اسمارتیز ::))))))) ولی واقعا خیالتون راحت باشه