• اینستاگرام اسمارتیز
  • ویزاکار
  • اکو کمپ کویری متین آباد

برای حیوان خانگی خود بلیط هواپیما بخرید!

21 آذر، 1396
21 آذر، 1396
مدت مطالعه :

وقتی حرف از سفر هوایی می‌شود، همه‌ی سوال‌ها حول محور مشکلات خودمان است، یعنی ما انسان‌ها. اما تا به حال به حیوانات خانگی فکر کرده‌اید؟ خودتان را جای صاحب‌های آنان گذاشته‌اید که می‌خواهند سفر کنند و همزمان توان دل کندن از حیوان‌شان را ندارند؟ در این وضعیت باید چه کار کرد؟ آیا می‌توان حیوان خانگی را با هواپیما منتقل کرد؟ چه قوانینی در این زمینه وجود دارد؟ این قضیه‌ی بغرنج برای ورزشکاران هم وجود دارد. آن‌ها هم نیاز دارند تا وسایل ورزشی‌شان را با خود ببرند.

شرکت‌های هواپیمایی به غیر از قوانینی که برای مسافران عادی در نظر گرفته‌اند، به مسافران و موقعیت‌های خاص هم توجه دارند. سفر هوایی صاحبان حیوانات خانگی و ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور با وسایل ورزشی‌شان از آن موقعیت‌های خاص است که قوانینش در بخش عمومی بار مجاز هوایی نوشته نشده است. آن‌چه که در ادامه می‌آید، قوانین نوشته شده در بخش بار وسایل ورزشی و حیوان خانگی ایرلاین ماهان است.

قوانین حمل بار وسایل ورزشی در سفرهای هوایی داخلی و خارجی

بیشتر وسایل و لوازم ورزشی اجازه‌ی قرارگیری در داخل کابین هواپیما و بخش مسافران را ندارند. افراد باید آن‌ها را به قسمت بار تحویل بدهند. چوب بیسبال، باتوم اسکی، تیر و کمان، چوب گلف، چوب بیلیارد و هر وسیله ورزشی دیگری مثل چوب و باتوم در این دسته جای می‌گیرند.

? لوازم اسکی: هزینه‌ی اضافه بار حمل یک دست وسایل اسکی (آبی یا برقی) شامل یک جفت اسکی با تخته اسکی، یک جفت کفش اسکی و دیگر وسایل لازم، در صورتی که مسافر از مقدار مجاز بار رایگان استفاده کرده باشد، صرف نظر از این که در چه کلاس نرخی پرواز می‌کند، برابر با هزینه‌ی سه کیلوگرم اضافه بار عادی در همان مسیر است.
? وسایل موج‌سواری: تخته‌های مخصوص موج‌سواری به عنوان بار مجاز قابل پذیرش مسافر پذیرفته نمی‌شود و هزینه‌ی اضافه بار به شکل زیر محاسبه می‌شود:
– هزینه‌ی اضافه بار تخته‌ی موج‌سواری که مجموع ابعاد آن کمتر از 270 سانتی‌متر باشد، برابر با هزینه‌ی 5 کیلوگرم اضافه بار عادی در همان مسیر است.
– هزینه‌ی اضافه بار تخته‌ی موج‌سواری که مجموع ابعاد آن بیشتر از 270 سانتی‌متر باشد، برابر با هزینه‌ی 8 کیلوگرم اضافه بار عادی در همان مسیر است.

? وسایل گلف: اضافه بار حمل یک دست وسایل گلف شامل کیف مخصوص گلف، یک جفت کفش گلف و دیگر وسایل مربوطه، در صورتی که مسافر از بار رایگان مجاز خود استفاده کرده باشد، صرف نظر از این که در چه کلاسی مسافرت می‌کند، برابر با هزینه‌ی 6 کیلوگرم اضافه بار عادی در همان مسیر است.
? وسایل بولینگ: در صورتی که وزن وسایل در حد بار رایگان مجاز باشد، به مسافر اضافه بار تعلق نمی‌گیرد و اگر وزن بسته‌ها بیشتر از بار رایگان مجاز باشد، مسافر مشمول پرداخت اضافه بار معمولی خواهد شد.

?وسایل غواصی: اگر وزن وسایل غواصی در حد بار رایگان مجاز باشد، اضافه بار به مسافر تعلق نمی‌گیرد. اگر وزن بسته‌ها بیشتر از بار مجاز باشد، مسافر باید اضافه بار پرداخت کند. در ارتباط با وسایل غواصی باید به سه مورد زیر نیز توجه کرد:

  1. بطری های هوای فشرده باید کاملاً خالی باشند.
  2. حمل بطری‌های حاوی اکسیژن خالص به داخل هواپیما مجاز نیست. فقط بطری‌های هوای فشرده مجاز هستند.
  3. چراغ‌های مشعل غواصی در صورتی مجازند که باتری یا باتری‌های قابل شارژ آن‌ها، به منظور جلوگیری از هرگونه قطع و وصل غیرقابل پیش‌بینی جریان برق در آن‌ها، جدا شده باشند.

?وسایل ماهی‌گیری: هزینه‌ی اضافه بار وسایل ماهی‌گیری شامل دو عدد چوب و قلاب ماهی‌گیری، یک عدد قرقره، یک موتور ماهی‌گیری و یک جفت پوتین در یک بسته‌بندی استاندارد، در صورتی که مسافر از بار رایگان مجاز استفاده کرده باشد، صرف نظر از این که در چه کلاسی مسافرت می‌کند، اگر وزن آن حداکثر 15 کیلوگرم باشد، معادل 4 کیلوگرم اضافه‌ بار و بیش از 15 کیلوگرم، همانند اضافه بار معمولی محاسبه می‌گردد.

هزینه‌ی بار برای حمل حیوانات و پرندگان زنده

به طور کلی حیوانات و پرندگان زنده مشمول بار رایگان مجاز همراه مسافر نمی‌شوند، یعنی هزینه‌ی حمل هر حیوان و پرنده به صورت بار برابر است با هزینه‌ی مجموع وزن حیوان زنده و قفس آن. همچنین افراد نمی‌توانند حیوانات خود را در کابین مسافری ببرند و باید در انبار بارگیری شوند. اگر مسافر هیچ بسته‌ای به جز حیوان زنده نداشته باشد، طبق قوانین پروازی مشمول پرداخت اضافه بار عادی خواهد بود.

در صورتی که فرد نتواند همراه حیوان خود سفر کند، باید آن را به قسمت باربری تحویل دهد. حیوان اهلی یا وحشی مسافر بعد از پذیرش و در فرودگاه مقصد به شخصی که در بارنامه مشخصات وی ذکر شده تحویل داده می‌شود. در هر دو حالت حمل همراه و غیر همراه حیوانات در پرواز، حیوان اهلی یا وحشی شما در زیر کابین مسافری جای داده می‌شود که درجه حرارت آن تحت کنترل بوده و محیط راحتی برای حیوان شما در طول پرواز فراهم می‌شود.

استثنا: برای اشخاص نابینا و ناشنوا که سگ راهنما دارند، هزینه‌ای برای اضافه بار در نظر گرفته نمی‌شود.

قانون حمل حیوانات در پروازهای داخلی و خارجیقفس یا چمدانی را برای حیوان خود انتخاب کنید که تنگ نباشد تا به راحتی بتواند در آن بنشیند و بایستند.

قبل از سفر مدارک لازم را آماده کنید

بیشتر شرکت‌های هواپیمایی بر سر این موضوع توافق دارند که امکان حمل حیوان خانگی در داخل کابین وجود ندارد. ماهان، ایران ایر، قطر و امارات از این دست هستند. شرایط پذیرش هرکدام از ایرلاین‌ها در ادامه آمده است.

شرایط پذیرش حیوانات توسط هواپیمایی ماهان:
  1. مسافر موظف است حداقل 24 ساعت پیش از سفر با ایستگاه مبدا تماس گرفته تا از موارد و مشکلات احتمالی مطلع گردد.
  2. دریافت کد AVIH از دفاتر فروش هنگام خرید بلیط
  3. حضور مسافر حداکثر 2:30 ساعت پیش از سفر بین المللی و 1:15ساعت پیش ازسفر داخلی در فرودگاه جهت انجام امور پذیرش در بخش CIP (تشریفات)
  4. برای سفر توله‌های سگ و گربه باید حداقل 10 هفته از تولد آنان گذشته باشد . (دربرخی از کشورها حداقل سن 12 هفته است.)
  5. بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی ایران هر مسافر حداکثر 2 قلاده سگ یا گربه یا 10 قطعه پرنده تزئینی می‌تواند حمل کند.
  6. مسافر موظف است چند ساعت پیش از پرواز غذای سبک به حیوان دهد تا دچار ناراحتی نگردد.
  7. قراردادن آب به میزان کافی درصورت وجود پرواز بیش از دو ساعت (به علت بررسی مقدار آب زمان بارگذاری و درمدت توقف ترانزیت)
  8. هواپیمایی ماهان ممکن است حیوانات پرخاشگر، نا آرام، بسیار پیر،  بیمار یا دارای هرگونه ویژگی دیگری که ظاهر ناسازگار با مسافرت هوایی داشته باشد و حیوانات دارای بوی زننده را پذیرش نکند.
  9. هواپیمایی ماهان از پذیرش حیوانات گران‌قیمت یا دارای هرگونه ارزش مادی و معنوی خاص معذور است. این مورد باید توسط صاحب حیوان در ایستگاه مبدا اعلام گردد، در غیر این صورت هیچ‌گونه مسئولیتی بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی ماهان نیست.
  10. هواپیمایی ماهان از پذیرش حیوانات وحشی، انواع آبزیان، جوجه پرندگان بصورت تنها ، پیله‌ی حشرات و حیوانات غیرخانگی معذور است.
چه قفسی برای حمل حیوان در هواپیما مناسب است؟
  1. قفس باید برای ایستادن طبیعی حیوان به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد .
  2. قفس باید به حد کافی محکم، مطمئن و دارای منافذ تهویه باشد.
  3. درِ آن باید قفل داشته باشد تا به طور تصادفی باز نشود و فاقد چرخ در زیر سطح خود باشد.
  4. پوزه‌ی حیوان باید آزاد باشد و بستن قلاده درون قفس برای حیوان ممنوع است.
نکات مهم
  1. حداکثر سه حیوان نهایتاً شش ماهه که با هم به دنیا آمده باشند و با وزن حداکثر 4 کیلوگرم برای هریک، می‌توانند در یک قفس قرارگیرند. در غیر این صورت باید در قفس‌های جداگانه باشند.
  2. حیوان مادر و حداکثر 3 بچه: بچه ها بیش از 12 هفته سن و هر کدام بیش از 2 کیلو وزن نداشته باشند و به راحتی همگی در یک قفس قرارگیرند.
  3. توصیه می‌شود در تابستان و روزهای گرم از پروازهای شب یا صبح زود و در زمستان و روزهای سرد از پروازهای در طول روز استفاده کنید.
  4. ممکن است براساس نوع هواپیما و شرایط عملیاتی از پذیرش موجود زنده ممانعت بعمل آید. مثال: حمل موجود زنده در برخی هواپیماهای BAE امکان‌پذیر نیست.
  5. تحویل حیوان در مقصد براساس فرم تنظیم شده در مبدا به فرد ذکر شده صورت می‌پذیرد.
  6. بر اساس فرم تکمیل شده در مبدا هرگونه هزینه‌ی اضافی اعم از خدمات دامپزشکی، قرنطینه، هزینه اسکان، تغذیه، ترخیص، بازگشت به مبدا، جریمه و … حیوان بر عهده‌ی صاحب بار است.

قوانین حمل موجودات زنده در هواپیمایی ایران-ایر

ایران-ایر برای حمل حیوان خانگی در قسمت انبار هواپیما، قفس مخصوصی به شما قرض می‌دهد که تا پایان مسیر و رسیدن به مقصد در اختیار شماست. متاسفانه با این روش نمی‌توانید به انگلستان و عمان سفر کنید. برای سفر به این کشورها باید حیوان خانگی خود را جداگانه و با Cargo بفرستید.
در حالت دیگر، در صورتی که صرفا می‌خواهید یک حیوان خانگی را به یک مقصد مشخص بفرستید و نمی‌خواهید که خودتان نیز با حیوان سفر کنید، می‌توانید او را با Cargo بفرستید.

قوانین حمل موجودات زنده در هواپیمایی قطر

هواپیمایی قطر برای حمل حیواناتی مثل سگ، گربه، پرنده‌های خانگی و… قفس‌های مخصوصی را در قسمت «Checked Baggage» در نظر گرفته است. البته انتقال حیوانات با خطوط Cargo هواپیمایی قطر گزینه‌ی دیگری است که می‌توانید از آن استفاده کنید.
دو روز قبل از پرواز، باید با هواپیمایی قطر موضوع انتقال را هماهنگ کنید که قرار است با خودتان چه حیوانی و به چه تعدادی ببرید. از آن‌جایی که قوانین کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوتند، ممکن است در برخی از مسیرهای ترانزیتی با مشکلاتی روبرو شوید. بنابراین قبل از هرگونه اقدام، با هواپیمایی قطری هماهنگی لازم را انجام دهید.

قوانین حمل موجودات زنده در هواپیمایی امارات

هواپیمایی امارات نیز اجازه‌ی ورود حیوانات را به کابین مسافران نمی‌دهد به جز شاهین و قرقی آن هم در مقاصد خاصی مانند دبی-پاکستان. بنابراین همه‌ی حیوانات خانگی، بایستی منطبق با قوانین کشور امارات، با خطوط حمل بار (Emirates Sky Cargo) منتقل شوند.

[تعداد: 8    میانگین: 4.4/5]
برچسب(ها)

ایندیاناجونز از بچگی برام جذاب بود. برای همین رفتم سراغ باستان‌شناسی و تا فوق لیسانس ادامه‌ش دادم. از طرف دیگه سفر هم چیزی نیست که بتونم ازش دست بکشم؛ دوسش دارم. اصلا با سفر می‌تونی خودتو به چالش بکشی و اون قدرت پنهون درونتو بیاری بیرون. حیوانات، موسیقی، تکنولوژی، سریال و کتاب هم در لیست دوست‌داشتنی‌های منه و بدون اونا زندگیم یکنواخت و روتینه. من شیما هستم، الان و به وقت محلی 30 سالمه :)

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.8 21 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.