کره زمین، آبی دوست داشتنی

19 اسفند، 1398
25 آذر، 1398
مدت مطالعه :
گالیله اعتقاد داشت زمین گرد است اما گالیله نمی‌دانست هر گردی گردو نمی‌شود و مورد تفتیش عقاید قرار گرفت. امروزه ما زمین را یک کره می‌دانیم و نامش را کره زمین گذاشته‌ایم. کره زمین خانه‌ی ماست و نیاز به آشنایی و محافظت دارد، پس با اسمارتیز همراه باشید تا یک تور آشنایی با کره زمین داشته باشیم.
کره زمین کجاست؟
می‌گویند کره زمین با 4.5 میلیارد سال سن بسیار پیر شده است. نظریه‌ی دیگری می‌گوید زمین بر اثر یک انفجار بزرگ یا همان بیگ‌بنگ به وجود آمده است. اما واقعا کره زمین کجاست و در کجا قرار دارد؟ کره زمین در کهکشان راه شیری قرار دارد و سومین سیاره منظومه‌ی شمسی‌ست. زمین به دلیل وجود آب‌ به سیاره‌ی آبی هم معروف است چون وقتی از ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین نگاه می‌کنید این سیاره رنگ آبی دارد برعکس مریخ که رنگ سرخ دارد و خاکی است.
کره زمین
زمین گرد و کروی کامل نیست
یک سوم کره زمین را خشکی تشکیل می‌دهد. در گذشته این خشکی‌ها به یک‌دیگر متصل بودند اما به مرور از هم جدا شده‌اند و قاره‌های امروزی را به وجود آورده‌اند. آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا و اقیانوسیه، 5 خشکی است که آن‌ها را می‌شناسیم. از سطح زمین که بگذریم و به اعماق زمین سفر کنیم، به هسته‌ی آن می‌رسیم که مقادیر زیادی از آهن و نیکل در آن پیدا می‌کنیم. هسته‌ی زمین آن‌قدر داغ است که مواد در حالت مذاب هستند. شاید از خود بپرسید چرا هسته‌ی زمین، شبیه سونا می‌ماند و گرم گرم است؟ چون مواد به سمت اعماق زمین در حال حرکت هستند و انرژی پتانسیل به انرژی جنبشی و سپس به انرژی گرمایی و حرارت تبدیل می‌شود.
کره زمین در شب
کره زمین در شب این‌گونه است | عکس: ناسا
خورشید به زمین گرما می‌بخشد و باعث رشد گیاهان کره زمین می‌شود. فاصله‌ی زمین تا خورشید حدود 149 میلیون و 598 هزار و 262 کیلومتر است. زمین به دور یک محور فرضی به دور خورشید می‌گردد که کمی انحنا دارد و همین باعث می‌شود تا نورخورشید به میزان متفاوتی به نیم‌کره‌ شمالی و نیم‌کره جنوبی برسد. فصل‌های سال نیز به همین دلیل به وجود می‌آیند و برای ما بهار همیشه سبز، تابستان رویایی، پاییز رنگی و زمستان برفی پیشکش می‌کند.
وسعت کره زمین چقدر است؟
ضرب‌المثلی می‌گوید که دنیا خیلی کوچک است یا آدم به آدم می‌رسد و کوه به کوه نمی‌رسد. اما سطح کره‌ی زمین آن‌قدرها هم کوچک نیست. وسعت مساحت سطح کره‌ی زمین حدود 515 میلیون کیلومتر مربع است. شاید در کهکشان‌ها زمین به اندازه‌ی یک نقطه‌ی کوچک در بی‌نهایت به نظر برسد اما در داخل زمین همه‌چیز آن‌قدر گسترده است که برای پیمایش یک کوه شاید 4 الی 5 ساعت باید وقت داشته باشید.
کره زمین
بیشتر سطح کره زمین را آب پوشش می‌دهد | عکس: کتابخانه عمومی نیویورک
شاید برای‌تان جالب باشد بدانید مساحت ایران چند درصد مساحت کره زمین است؟ با یک ضرب و تفریق و دودوتا چهارتا کردن می‌توان گفت ایران 0.32 درصد مساحت کره زمین را تشکیل می‌دهد. پس تا می‌توانید در این 0.32 جهان به مسافرت بروید و از جاهای دیدنی‌اش لذت ببرید. دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب می‌توانند مقاصد خوبی برای سفر و قایق سواری روی آب‌های کره ‌زمین باشند. این 0.32 کره زمین در هر چرخش زمین بر روی محور فرضی خود 4 فصل به وجود آمده را تجربه می‌کند.
چگونه از کره زمین محافظت کنیم؟
بیایید برگردیم به زمانی که انسان‌ها کم کم داشتند متمدن می‌شدند و همه‌چیز تخصصی شده بود. هر کسی به سراغ کاری رفت. برخی به کشاورزی پرداختند، برخی خانه‌سازی، برخی آشپزی، شکار و... رفته رفته انسان شروع به استفاده از منابع طبیعی زمین کرد. انسان‌ها نیازهای‌شان رفع می‌شد اما این طبیعت و محیط زیست بود که تخریب می‌شد. دوران‌ها گذشتند تا صنعت‌ها رونق گرفتند. بخشی از لایه‌ی اوزون سوراخ شد و محافظت از کره زمین به امری جدی تبدیل شد.
جاده زمینی
ممکن است دیگر درختان سرسبز وجود نداشته باشند
هنرمندان زیادی مانند لئوناردو دی‌کاپریو خودشان را وقف محیط زیست کردند تا آسیب بیشتری به کره زمین نرسانیم. همه‌ی این‌ها ادامه داشت تا مشکلی به نام تغییرات اقلیمی و گرم شدن کره زمین روی کار آمد. گرمایی که به آب شدن یخ‌های قطب‌های شمال و جنوب و از تغییر در محیط آن مناطق ختم می‌شد.
حال وظیفه‌ی ماست تا از این کره‌ی آبی که زمانی فکر می‌کردند مسطح است مواظبت کنیم، چون شاید آخرین محل زندگی انسان باشد و نتوانیم حیات را در جای دیگر پیدا کنیم. البته نگران نباشید کره زمین سخت جان است و به همین راحتی نمی‌توان از بین بردش چون او هم ترفندهای خودش را دارد و گاهی بر علیه انسان عمل می‌کند و انتقام خود را از انسان‌ها می‌گیرد. برای این‌که بدانیم چطور بهتر از زمین محافظت کنیم، بد نیست مطلب «حفظ طبیعت در سفر» را بخوانیم.

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 1 دیدگاه ۵ / 4.4 109 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
مهمان
21 فروردین، 1399

سلام خسته نباشید ببخشید انسان میتواند کل کره زمین را دوربزند یعنی به آخرین گوشه زمین برسد اصلا انتهای زمین چگونه هست؟

پاسخ اسمارتیز :سلام نقطه‌ای به نام جنوبگان وجود دارد که علامت گذاری شده.