برنامه‌ی سفر به ارومیه

6 اسفند، 1398
26 اسفند، 1398
3 روزه
تابستان
شهرگردی
اردلان فروتن
ارومیه شهر حلوا و نقل بیدمشک است، اما این شیرینی در کنار شوری دریاچه ارومیه ترکیبی را به وجود می‌آورد که گاهی در پست‌های اینستاگرام لئوناردو دی‌کاپریو می‌بینیمش. برنامه سفر به ارومیه قند خون و فشار خون‌تان را با شوری و شیرینی بالا می‌برد و کاری می‌کند که از سفر لذت ببرید. با اسمارتیز همراه باشید تا با هم به ارومیه سفر کنیم.
روز 1
سفر به ارومیه
در سال‌های اخیر بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و کمپین مردمی آن، جزو خبرهای مهم جهانی بود. بزرگ‌ترین دریاچه ایران که می‌خواهیم در برنامه سفر به ارومیه به آن سر بزنیم. اما قبل از هر چیز باید خودمان را به شهر نُقل برسانیم. برای رسیدن به ارومیه می‌توانید با ماشین شخصی بروید یا با قطار و اتوبوس به ارومیه بروید. قطارهای ارومیه شرکت رجا معمولا ساعت 22:40 دقیقه روزهای زوج از تهران راه می‌افتند و حدود ساعت 12:30 روز بعد به مقصد می‌رسند. نرخ بلیط قطار بسیار متفاوت است و شاید از 50 هزار تومان تا 110 هزار تومان هم باشد. قیمت بلیط اتوبوس به ارومیه نیز حدود 85 هزار تومان است. در هر صورت وقتی به ارومیه رسیدید باید کلی تفریح کنید و از سفرتان لذت ببرید.
برای شروع می‌توانید اول به کلیسا ننه مریم یا همان کلیسا شرق‌آشور بروید. این کلیسا ساده، زیبا و مینیمال دکور شده است. این بنا با داستان‌های مختلف آمیخته شده است، از تبدیل شدنش از آتشگاه به کلیسا تا نام‌های متفاوتش و یدک کشیدن دومین کلیسای قدیمی در جهان بعد از کلیسا بیت لحم فلسطین. سقف و در ورودی کوتاه هستند و شاید برای افراد قدبلند بازدید از اینجا کار آسانی نباشد و بخواهند برای ورود از در کمی سرشان را خم کنند. جلوی در هم تابلویی وجود دارد که می‌گوید:"نعلینت را از پا بیرون کن، مکانی که در آن ایستاده‌ای مقدس است." ساخته شدن کلیسا از سنگ و ملات سنگین شما را یاد فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی مانند وایکینگز می‌اندازد.
محراب کلیسا بسیار ساده و اتاقی گنبدی شکل است که کشیشان حق ورود به آن را دارند. تابلوها و نقاشی‌هایی از حضرت مسیح نیز در این کلیسا به چشم می‌خورد. از مزار موبدان این کلیسا هم می‌توانید بازدید کنید که می‌گویند روی قبر آن‌ها داستان تبدیل شدن آتشگاه و کلیسا نوشته شده است. برخی می‌گویند نام دو موبد از آن 3 موبدی که پس از دیدن ستاره‌ای که به اورشلیم حرکت می‌کرد و خبر از به دنیا آمدن مسیح می‌داد، به سمت اورشلیم حرکت کردند و دوباره به ارومیه بازگشتند، مالکوم و بلشامر است. در آخر برای بازدید از این کلیسا حدود 45 دقیقه زمان کافی‌ست. سه گنبد جای دیدنی‌ست که بعد از کلیسا ننه مریم باید در برنامه سفر به ارومیه ببینید. با پای پیاده یا با تاکسی خودتان را به سه‌گنبد برسانید. اگر پیاده بخواهید به سمت سه گنبد حرکت کنید حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. اثر شماره 243 فهرست آثار ثبت شده ملی در واقع یک آرامگاه مربوط به دوران سلجوقی است که بلیط ورود آن تنها 2 هزار تومان قیمت دارد. برخی معتقدند که اینجا 3 بنا بوده است و دو بنای دیگر از بین رفته‌اند و شاید به همین دلیل به آن سه‌گنبد می‌گویند.
قبرهای زیادی در گذشته در کنار این بنا وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته‌اند. این افراد معمولا از طبقات بالای جامعه بودند. این بنای استوانه‌ای شکل دو بخش سرداب و آرامگاه دارد و از دو طبقه تشکیل شده است. تزئینات خاصی در بنا به کار نرفته است اما آجرهای قهوه‌ای و درخشانش نمای خاصی به این بنای عصر سلجوقی داده‌اند. حال از سه‌گنبد باید به بازار سنتی ارومیه برویم که تنها 15 دقیقه پیاده‌روی و 6 دقیقه با ماشین آن‌طرف‌تر است. در برنامه سفر به ارومیه خود حتما به بازار ارومیه سر بزنید تا شیرینی و نقل و سوغاتی‌های ارومیه را بخرید. طاق‌ها و گنبدهای این بازار بسیار زیباست و چشم‌ها را خیره می‌کند. مغازه‌های اولی لبنیاتی هستند و می‌توانید پنیر و کره و ... را از آن‌ها بخرید بعد از رد کردن لبنیات‌فروشی‌ها، راسته زرگرها می‌تواند جذاب باشد. در این بازار مستطیل شکل کامل بگردید و از مغازه‌هایش دیدن کنید. مس‌گری، چاقوسازی، فرش‌فروشی، طلافروشی و... از آن دست مغازه‌هایی‌ست که حتما باید به آن‌ها سری بزنید. توریست‌های زیادی را هم خواهید دید که در این بازار در حال چرخش هستند و گاهی دوربین‌شان فلش می‌زند و صدا می‌دهد. همان کنار بازار باید از مسجد جامع یزد دیدن کنید. از این مسجد جامع دیگر چیزی نمانده و فقط ساختمان و گنبدش را می‌بینید که گاهی کبوتران روی آن می‌نشینند. در همان اطراف چلوکبابی حاتم می‌تواند انتخاب خوبی برای صرف ناهار باشد. پس از صرف ناهار برای هضم غذا می‌توانید تا میدان انقلاب (ایالت) پیاده‌روی کنید تا ساختمان شهرداری و شهربانی ارومیه را ببینید. این ساختمان قدیمی حسی شبیه بودن در میدان شهرداری رشت می‌دهد.
ساختمان شهرداری ارومیه را آلمانی‌ها معماری کرده‌اند برای همین اگر آن‌جا رفتید و حس کردید ساختمان شبیه عقابی‌ست که بال‌هایش را باز کرده تعجب نکنید. افراد زیادی را خواهید دید که در حال عکاسی هستند، پس شما هم دوربین را درآوردید و چند عکس زیبا از این ساختمان بگیرید یا چند دقیقه‌ای را همین‌جا استراحت کنید. ساختمان شهربانی نیز کنار ساختمان شهرداری قرار دارد. خب برای امروز کافی‌ست چون فردا می‌خواهیم به پارک و دریاچه ارومیه برویم. برای اقامت در ارومیه می‌توانید هتل آریا ارومیه را انتخاب کنید که هتلی 4 ستاره است، اگر هم می‌خواهید خرج سفر را کم کنید هتل ایران پارک ارومیه گزینه بسیار خوبی‌ست.
اقامتگاه‌های این منطقه
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • چلوکبابی حاتم
  • رستوران گازماخ

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 2
پارک ساحلی و دیزنی‌لند ارومیه
پس از صرف صبحانه به سمت پارک جنگلی شیخ‌تپه حرکت می‌کنیم. کم کم داریم به سمت دریاچه ارومیه می‌رویم و تفریحات در این منطقه بیشتر می‌شود. این پارک با درختان سروقامتش از هرکجای شهر ارومیه دیده می‌شود و البته باید بدانید این پارک محل برگزاری نمایشگاه‌هایی‌ست که در ارومیه برگزار می‌شود و هنگام نمایشگاه‌ها این پارک چنان شلوغ می‌شود که جای سوزن انداختن نیست. در روزهای خلوت از شهربازی خوبش و درختان کاج و سرو و هوای فوق‌العاده شیخ‌تپه استفاده کنید. رستوران سنتی و بوفه و سرویس بهداشتی نیز در اینجا وجود دارد. صبح‌های آخرهفته که به اینجا بیایید ورزشکاران و مردمی رو خواهید دید که آمده‌اند تا بدوند یا پیاده‌روی کنند و لحظات خوشی را در کنار دوستان‌شان بگذرانند. دیگر وقت رفتن به دهکده ساحلی چی‌چست است. از پارک شیخ‌تپه تا این دهکده ساحلی که در نزدیکی بندر گلمانخانه قرار دارد و حدود 30 دقیقه راه در پیش دارید. هر کجا که فکر کردید راه را نمی‌دانید از تابلوهای راهنما که مسیر را نشان داده‌اند کمک بگیرید یا از افراد محلی بپرسید. همه این دهکده زیبا که برخی به آن دیزنی‌لند ایران هم می‌گویند را می‌شناسند. اول از همه شاید برج و باروهای آبی قلعه به چشمتان بیاید و یاد دیزنی و کاخ سیندرلا یا کاخ دیو و دلبر بیفتید. وقتی وارد می‌شوید تمام تفریحاتی که فکرش را بکنید را اینجا خواهید داشت.
بیلیارد، فوتبال دستی، میز پینگ‌پونگ، ماشین و هواپیمای کنترلی از راه‌دور، سایت پرواز، موتورسواری، شهربازی با انواع بازی‌ها مانند قطار شادی کودکان و... تنها بخشی از تفریحات این دهکده ساحلی است. این‌ها بسیار هیجان‌انگیزتر می‌شود که بدانید یک هتل 3 ستاره برای اقامت در این دهکده ساحلی وجود دارد که می‌توانید یک شب خوب را در آن بگذرانید و تا خود شب در این دهکده ساحلی تفریح کنید. نمک‌درمانی هم برای آقایان و بانوان هم انجام می‌شود تا از خاصیت‌های درمانی هم غفلت نکنیم. البته در قدیم که دریاچه ارومیه شاداب و سرحال بود قدیمی‌های ارومیه بر این باور بودند که اگر رقص و آواز و دلبری قوها را ببینید و بشنوید، جاودان و رویین‌تن خواهید شد، این دهکده لذت بیشتری می‌داد. حالا دریاچه ارومیه رو به خشکی رفته است اما چیزی از ارزش‌های این دهکده کم نخواهد کرد. در برنامه سفر به ارومیه زمان تفریح و گردش در دهکده ساحلی چی‌چست کاملا به خودتان بستگی دارد. می‌توانید در هتل فلامینگو بمانید یا دوباره به ارومیه بازگردید.
اقامتگاه‌های این منطقه
  • هتل فلامینگو
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • رستوران عباس کبابچی
  • غذاهای دریایی دلفین

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
روز 3
موزه گردی در ارومیه
اگر در دهکده ساحلی چی‌چست شب را گذرانده باشید یا به ارومیه بازگشته باشید فرقی ندارد چون در برنامه سفر به ارومیه در روز سوم باید به موزه ارومیه بروید. فاصله دهکده ساحلی چی‌چست تا خود ارومیه چیزی کمتر از 1 ساعت است پس اختلالی در برنامه پیش نخواهد آمد. می‌گویند وقتی تاریخ می‌خوانی دیگر سرت کلاه نمی‌رود و موزه‌ها اینجا هستند تا یادآور تاریخ باشند. موزه ارومیه از دو بخش تشکیل شده است؛ باستان‌شناسی و مردم شناسی. موزه باستان‌شناسی خود به 3 بخش تقسیم می‌شود قبل از تاریخ، بعد از تاریخ و دوره اسلامی. در این 3 بخش با وسایل و لوازمی که در تپه‎های باستانی ارومیه پیدا شده‌اند آشنا می‌شویم.
برخی از این لوازم سنگی و... به هزاران سال پیش از میلاد برمی‌گردد و جالب است ببینیم در همین ایران کسانی پیش از میلاد مسیح از این لوازم استفاده می‌کردند. بخش مردم‌شناسی که کوچک‌تر از بخش باستان‌شناسی است لباس‌های محلی این خطه، لوازم و ادوات کشاورزی، ظروف و... را به نمایش گذاشته است. بلیط ورودی به موزه 2500 تومان برای هر نفر است و زمانی که باید برای دیدن کامل موزه بذارید چیزی حدود 2 ساعت است. در برنامه سفر به ارومیه اینجا آخرین جایی‌ست که از آن بازدید می‌کنیم. حالا خانه خود را نشانه بروید و به سمت خانه حرکت کنیم. برنامه سفر به ارومیه تمام شد ولی حلوا هویج و نقل بیدمشکش را با خود به خانه می‌آوریم.
کافه‌ها و رستوران‌های این منطقه
  • فست‌فود مون‌لایت
  • رستوران نوشان

نگاره 1 از 3
نگاره 2 از 3
نگاره 3 از 3
پیش از سفر به این ‌نکات توجه کنید:
  • این برنامه سفر را «اردلان فروتن» پیشنهاد داده است. درباره اردلان فروتن بیشتر بدانید.
  • تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و لیدرهای محلی پیشنهادی هستند و شما می‌توانید با توجه به زمان سفرتان و علایق‌تان سایر اقامتگاه‌ها، مسیرهای سفر، رستوران‌ها و ... را انتخاب کنید.
  • تجربه شما از سفر می‌تواند راهنما یا انگیره‌ای برای سفر دیگران باشد. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌تان را از سفر (در قالب سفرنامه، عکس، ویدئو یا فایل صوتی) برای ما بفرستید.
نقشه
امیرحسین سربیشه

از گذاشتن پست تو فروم‌ها شروع کردم. 12 سالم بود که در دوره‌های خبرنگاری یونیسف یاد گرفتم چگونه بنویسم. بعد تو مجله‌های مختلف شروع به کار کردم و دست سرنوشت من رو به اینجا رسوند. در کنار نوشتن، همیشه از دیدن فیلم لذت می‌بردم، به همین دلیل شروع کردم زیرنویس زدن و شدم AmirDW.

امتیاز دهید 11 دیدگاه ۵ / 5 6 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه
29 خرداد، 1399

به کلانشهر اورمیه مهد و پایتخت والیبال آذربایجان خوش اومدین 💕

ارومیه خوش گلیبسیز ( به ارومیه خوش اومدین )

یاشاسین اورمیه 💕💕

یاشاسین آذربایجان 💕💕

شعار معروف اورمیه ای ها : عشقیم اورمیه

❤❤ عشقیم اورمیه ❤❤

پاسخ اسمارتیز :ممنون از مهمان نوازي شما :)
یاشاسین اورمیه یاشاسین آذربایجان
26 خرداد، 1399

یاشاسین اورمیه 🌷 یاشاسین آذربایجان

پاسخ اسمارتیز :درود بر شما :)
رسولی
26 خرداد، 1399

شهر ارومیه مراکز خرید ترکی و اجناس ترکی زیادی داره مانند : مرکز خرید تورک مال ارومیه - مرکز خرید آذربایجان ارومیه - مرکز خرید ژابیز ارومیه - پاساژ ستارخان ارومیه - بازارچه ترکیه ارومیه - بازارچه آذربایجان ارومیه - پاساژ استاد شهریار ارومیه - مرکز خرید تورک دوبی ارومیه - مراکز و شعبه های خرید ترک ( آی اولدوز ) ارومیه - مرکز خرید بیر ثانیه ارومیه - مرکز خرید مارال چرم ارومیه -😍

در کل ارومیه از شهرهای زیبای آذربایجان به حساب میاد و واقعا ترک ها عجیب مهمان نوازی میکنند به ما که خیلی خوش گذشت 😍

یاشاسین ارومیه‌ شهر بافرهنگ و با اصالت آذربایجان

❤❤❤❤❤

پاسخ اسمارتیز :ممنون از پيشنهادات خوبتون :)
عشقیم اورمیه یاشاسین
12 اردیبهشت، 1399

عشقیم اورمیه عشقیم‌ اورمیه
بو‌ جان‌ اولسون سنه فدا اورمیه

عشقم اورمیه عشقم‌ اورمیه
این جون ما فدای توست ای اورمیه

شعار معروف هواداران والیبال اورمیه در سالن
دورنالار یواسی اورمیه ینی لانه فلامینگوها

یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه

امید از بابل
8 اردیبهشت، 1399

ارومیه‌ نگو بگو بهشت آذربایجان
رفقایی ارومیه ای من ترک های عزیزم عاشقتونم .واقعا رفیقام تو ارومیه یکی از یکی آقاتر و گل تر.
پیشنهاد میکنم تو ارومیه حتما یرالما کباب بخورین خدا کنه به ترکی درست نوشته باشم همون‌ سیب زمینی کبابی با مخلفات میشه.
یاشاسین بابل - یاشاسین ارومیه - یاشاسین آذربایجان

اسدی
4 اردیبهشت، 1399

ما پارسال برا مسافرت تصمیم گرفتیم بیاییم طرفای آذربایجان و چند روزی رو مهمون شهر ارومیه شدیم واقعا شهر ارومیه جزء بافرهنگ ترین و باکلاس ترین شهرهای آذربایجان محسوب میشه.خدایش ترکا مهمان‌ نوازند ما که جزء خوبی از ارومیه ای های عزیز چیزی ندیدم هرکی بیاد ارومیه رو بگرده واقعا به حرفای من پی میبره .
پس منم میگم ؛ یاشاسین ارومیه ??

یاشاسین‌ ارومیه اورمو آذربایجان
3 اردیبهشت، 1399

یاشاسین ارومیه اورمو ?? یاشاسین آذربایجان

یاشاسین ارومیه
27 فروردین، 1399

سلام.خوش گلیبسیز

خیلی خوش اومدین به ارومیه یا به ترکی شهر ( اورمو ) یعنی شهر انگور ?? مهد والیبال و‌ پایتخت والیبال آذربایجان ??

حتما موقع سفر به ارومیه از غذاهای سنتی و ترکی ارومیه مانند : آیران آشی ارومیه ( آش دوغ ارومیه ) - قاتخ آشی ارومیه ( آش ماست ارومیه ) - یارما شورباسی ارومیه ( سوپ بلغور ارومیه ) - یارپاق دلماسی و کلم دلماسی ارومیه ( دلمه برگ و دلمه کلم ارومیه ) - تویوخ کوفتسی و ات کوفتسی ارومیه ( کوفته‌ مرغ و کوفته گوشت ارومیه ) - دونر تویوخ و دونر ات ارومیه ( دنر مرغ و دنر گوشت ارومیه ) - گوزلمه‌ ارومیه ( نوعی غذای ترکی به معنی منتظر نشو ) - گیزاتمای ارومیه ( نوعی غذای ترکی سرخ کردنی ) - ارومیه خوروشته ( خورشت‌ ارومیه ) - آجی کباب ارومیه ( کباب تلخ ارومیه ) - اوزون کباب ارومیه ( کباب دراز ارومیه ) - چشنیش کباب ارومیه ( گشنیز کباب ارومیه ) - تاوا کباب ارومیه ( کباب تابه ای ارومیه ) - یئرالما‌ کبابی با آیران‌ مخصوص ارومیه ( سیب زمینی تنوری ارومیه با دوغ محلی مخصوص) حتما نوش جان‌ نمایید.

یاشاسین ارومیه ?? یاشاسین آذربایجان

یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه
9 فروردین، 1399

یاشاسین آذربایجان


یاشاسین اورمیه

اورمییه ( اورمویا ) خوش گلیبسیز.

????????????????????????

پاسخ اسمارتیز :=))))
یاشاسین ارومیه یاشاسین آذربایجان
8 فروردین، 1399

یاشاسین آذربایجان
یاشاسین ارومیه

ارومیه قلب آذربایجان
1 آبان، 1398

?? ارومیه قلب آذربایجان ??
به دیار آذربایجان شهر اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش اومدید.
آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز.
ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم.
یاشاسین ایران ??
یاشاسین آذربایجان ??
یاشاسین اورمیه ??

?????? عشقیم اورمیه ??????
یاشاسین

پاسخ اسمارتیز :واي بسيار عالي. ممنون از اين همه انرژي خوب