برنامه سفر اروپا 30 روزه

ایده‌ها و نکات سفر

20 فروردین، 1399
21 دی، 1398
مدت مطالعه :
به نظر شما چند روز برای گشتن کل اروپا نیاز است؟ یک هفته؟ دو هفته؟ سه هفته؟ البته یکی دو هفته برای بازدید سرسری از اروپا کافی است. اما اگر می‌خواهید هم خستگی‌تان کامل در برود و هم تاریخ و فرهنگ قاره سبز را بشناسید، 30 روز مدت مناسبی است. اما اروپا آن‌قدر جای دیدنی، مناظر مشهور و شهرهای رویایی دارد که اگر برنامه خوبی نداشته باشید، این 30 روز در یک چشم بر هم زدن تمام می‌شود؛ در حالی که هنوز نصف اروپا را هم نگشته‌اید. به همین دلیل در این مطلب، یک برنامه‌ی 30 روزه با چند نکته مهم برای گشت ‌و گذار در اروپا آماده کرده‌ایم. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا برنامه سفر اروپا را با هم مرور کنیم.

چطور برای سفر اروپا برنامه‌ریزی کنم؟
خیابان‌های پاریس
سفر اروپا؛ کوچه‌پس‌ کوچه‌های پاریس خود دنیای دیگری است.
1. سعی نکنید همه چیز را یک‌جا ببینید
به دلیل تعداد بسیار زیاد جاذبه‌های دیدنی اروپا، بزرگ‌ترین چالش محدود کردن گزینه‌ها‌ است. اگر می‌خواهید کل اروپا را بگردید، یک ماه به اندازه کافی به شما فرصت می‌دهد که بتوانید در هر کشور، دو یا سه شب بمانید. پس به خود سخت نگیرید و برنامه‌تان را بیش از حد فشرده نکنید. از طرف دیگر اگر قصد دارید هر کشور را کامل بگردید، بهتر است تعداد کشورها را کم کنید تا عجله‌ای در کار نباشد. البته حتی با این وجود هم نباید انتظار داشت که بتوان در یک سفر همه جا را دید و همه کار کرد. در واقع اروپا آن‌قدر جای دیدنی دارد که حتی اگر یک عمر هم صرف گشت ‌و گذار در آن کنیم، باز هم تمام نمی‌شود. بنابراین سعی نکنید همه کار کنید، چون در این صورت فقط به خودتان فشار می‌آورید.

2. برای استراحت برنامه‌ریزی کنید
معمولاً در سفرهای این چنینی وسوسه می‌شویم بدون این که یک شهر را خوب بگردیم، تندتند از این شهر به آن شهر برویم،. یادتان باشد، همان‌طور که در مطلب «آیا سفر خسته کننده هم می‌شود؟» هم گفتیم، کیفیت مهم‌تر از کمیت‌ است. به علاوه، باید زمانی هم به استراحت اختصاص داد.
شفق قطبی
سفر اروپا؛ شفق‌های قطبی، امضای کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی در شمال اروپاست.
3.اولویت‌های‌تان را گلچین کنید
بعد از اولویت‌بندی فعالیت‌ها‌ و جاذبه‌های مورد علاقه‌، آن‌ها را گلچین کنید. وقت برای همه‌ی آن‌ها نیست. پس واقعاً ببینید به چه چیز بیش از همه علاقه دارید. هنر کلاسیک؟ تاریخ قرون وسطا؟ آفتاب گرفتن در سواحل زیبا؟ گشت ‌و گذار در شهر و طبیعت؟ با این کار برنامه سفرتان را محدود می‌شود.

“اروپا آن‌قدر جای دیدنی دارد که حتی اگر یک عمر هم صرف گشت ‌و گذار در آن کنیم، باز هم تمام نمی‌شود.”

4- فصل و مدت زمان جابجایی بین کشورها را در نظر بگیرید
نکته‌ی آخر این‌که باید چند عامل مهم مانند زمان سفر، فاصله‌ی بین هر شهر یا کشور و به ویژه بودجه‌ی خود را در نظر بگیرید.
برج ایفل
سفر اروپا؛ برج ایفل، برج آزادی جهان است. محال است کسی به پاریس برود و کنارش عکس نگیرد.
چه وسیله‌ای انتخاب کنم؟
بهترین وسیله از نظر راحتی و برای جابجایی بین کشورهای اروپایی، نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید، قطعاً قطار است. شبکه‌ی گسترده‌ی ریلی اروپا بسیار قابل اعتماد و کارآمد است. با قطار می‌توانید به هر جا که بخواهید بروید. اگرهم بودجه‌تان کمی محدود است می‌توانید از اتوبوس‌های بین‌شهری استفاده کنید. برخی از شرکت‌های اتوبوس‌رانی مانند Flixbus تعداد زیادی از مسیرها را در بیش از 20 کشور اروپایی با قیمت ارزان پوشش می‌دهند.
برای مسافت‌های طولانی، هواپیما بهترین گزینه است. برخی خطوط هوایی مانند Ryanair و EasyJet نیز پروازهای نسبتاً ارزانی به سراسر اروپا دارند. اما اگر وقت یا حوصله‌ی برنامه‌ریزی برای یک سفر 30 روزه ندارید، می‌توانید در یک تور ‌ثبت نام کنید و برنامه‌ریزی را به آن‌ها بسپرید.
در اروپا کجا برم؟ چی کار کنم؟
حالا که نکته‌های کلی را می‌دانید، باید دست به کار شوید. اول از همه باید راجع به جاهای دیدنی اروپا و تمام کارهایی که می‌توان در آن‌جا انجام داد، تحقیق کنید. برای صرفه‌جویی در وقت، یک لیست مبسوط از تمام فعالیت‌ها و جاهای دیدنی مشهور اروپا برای شما آماده کرده‌ایم. در این لیست، اروپا را بدون در نظر گرفتن مرز کشورها، به چهار دسته‌ی غربی، شمالی، مرکزی-شرقی و جنوبی تقسیم کرده‌ایم.
قطار در جنگل اروپایی
سفر اروپا؛ سفر با قطار بهترین گزینه برای جابجایی در سراسر اروپاست.
غرب اروپا
وقتی حرف از اروپا می‌شود اول از همه شهرهای مشهوری مانند لندن، پاریس و آمستردام که در غرب اروپا هستند، به ذهن می‌رسند. غرب اروپا برای کسانی که برای بار اول به اروپا می‌روند و یا کسانی که می‌خواهند بهترین کشورهای اروپایی را تجربه کنند، بهترین مقصد محسوب می‌شوند. لندن، پاریس، آمستردام، بارسلونا و رم از شهرهای گردشگری پرطرفدار در غرب اروپا هستند. قایق‌سواری در آب‌راه‌های آمستردام، عکاسی از طاق پیروزی و تماشای پاریس از بالای آسمان‌خراش Montparnasse، گشت‌وگذار در کوه‌های بی‌نظیر آلپ سوئیس، بازدید از بناهای تاریخی بارسلونا، پرتاب سکه در آب‌نمای باشکوه تروی در شهر رم، لذت از مناظر طبیعی بین ایتالیا و سوئیس از پشت پنجره قطار تعدادی از بهترین کارهایی است که می‌توان در این گوشه از اروپا انجام داد.

“کسانی که می‌خواهند برای دفعه‌ی اول به اروپا سفر کنند بهتر است اول کشورهای غرب اروپا را امتحان کنند.”

نمایی از شهر ونیز
سفر اروپا؛ ونیز را باید در زمان خلوت گشت.
جنوب اروپا
جنوب اروپا بهترین مکان برای لم دادن و استراحت در این قاره است. در کشورهای جنوبی اروپا غذاهای لذیذ، بناهای تاریخی و مناظر تماشایی و همچنین سواحل رویایی متعدد در انتظار شماست. اروپای مدیترانه‌ای را در این جا خواهید یافت. لیسبون، آتن، ونیز، نیس و دوبروونیک از شهرهای پرطرفدار جنوب اروپا هستند. همچنین قایق‌سواری در جزایر یونان، بازدید از آکروپولیس در آتن، تماشای مسابقه موتورسواری گرند پریکس در موناکو، دیدن بازیگران مشهور در ساحل مدیترانه‌ای فرنچ ریویرا (French Riviera)، رستوران‌ و غذاهای مخصوص پرتغالی در لیسبون، قدم‌زدن در کنار دیوارهای شهر قدیمی دوبروونیک در کرواسی و قایق‌رانی در آب‌های مرزی آسیا و اروپا تنها بخشی از کارهایی است که می‌توان در بخش‌های جنوبی اروپا از آن لذت برد.

“دنبال جایی برای استراحت و لم دادن هستید؟ کشورهای جنوب اروپا را انتخاب کنید.”

کلوسیوم
سفر اروپا، هیچ‌گاه اولین‌ باری که نگاه‌تان به کلوسئوم میفتد را از یاد نخواهید برد.
مرکز و شرق اروپا
شرق اروپا کشورهایی مانند مجارستان، جمهوری چک و لهستان را دربرمی‌گیرد. این بخش از اروپا دارای فرهنگ و تاریخ غنی و غذاهای منحصر به ‌فرد است. به‌ علاوه، برخی از جاذبه‌های ارزان‌قیمت، دنج و کم‌ترشناخته ‌شده در مرکز و شرق اروپا قرار دارند. وین، برلین، پراگ، بوداپست، کراکوک، بخارست و مسکو تنها تعدادی از شهرهای گردشگرخیز در این بخش از اروپا هستند. همچنین برای گشت ‌و گذار نیز می‌توان به قدم‌زدن در کنار دیوار برلین، استخرهای آب‌گرم بوداپست، اپراهای وین، قدم‌زدن روی پل معروف چارلز در پراگ، بازدید از موزه اِرمیتاژ در سن‌پترزبورگ و تماشای بزرگ‌ترین میدان قرون وسطایی اروپا در کراکوف اشاره کرد.
نمایی از جزیره سانتورینی و دریای اژه
سفر اروپا؛ جزیره‌ی سانتورینی نمایی بسیار زیبا به دریای اژه دارد.
شمال اروپا
شمال اروپا دارای طبیعت جذاب، رودهای عظیم و عمیق، شفق‌های قطبی و سایر پدیده‌های طبیعی است. اگر می‌خواهید از شلوغی شهر دور شوید شمال اروپا بهترین نقطه است. از شهرهای گردشگری شمال اروپا می‌توان به ریکیاویک، استکهلم، کپنهاگ، اسلو، هلسینکی اشاره کرد. بهترین کارهایی که می‌توان در این قسمت انجام داد عبارت است از: قایق‌رانی در رودهای عظیم غرب نوروژ، تماشای شفق قطبی در ایسلند، خلوت ‌کردن در منطقه لَپ‌لند فنلاند، عکاسی از بندر رنگارنگ کپنهاگ، بازدید از منطقه طراحی هلسینکی، بازدید از کاخ استکهلم (محل سکونت پادشاه سوئد) و قدم‌زدن در ‌خیابان‌های پیچ‌ و واپیچ محله‌ی قدیمی شهر تالین در استونی.
 
کلبه‌ای در کنار دریاچه شمال اروپا
سفر اروپا؛ شمال اروپا از جمله نروژ به راحتی می‌توان با خود و طبیعت پیرامون خلوت کرد.

میانگین دما در اروپا
برای کمک در انتخاب بهترین زمان برای سفر به اروپا، در جدول زیر دماهای پایتخت‌ برخی کشورهای اروپایی را در فصول مختلف آورده‌ایم.
جدول میانگین دما شهرهای اروپایی

چند نمونه برنامه برای یک‌ سفر 30 روزه در اروپا
بهترین برنامه سفر، برنامه‌ای است که هم مقاصد مشهور و هم مقاصد کم‌ترشناخته‌شده و دورافتاده را دربرگیرد. در ادامه، چهار برنامه‌ برای یک سفر 30 روزه در اختیارتان قرار می‌دهیم تا با استفاده از آن بتوانید برنامه مورد نظر خود را تهیه کنید.
سفر به شهرهای معروف اروپا
روز 1 تا 3: لندن
روز 4 تا 6: پاریس
روز 7 تا 9: رم
روز 10 و 11: ونیز
روز 12 و 13: سالزبورگ
روز 14 و 15: وین
روز 16 تا 18: بوداپست
روز 19 و 20: کراکوف
روز 21 تا 23: پراگ
روز 24 تا 26: برلین
روز 27 تا 29: آمستردام
روز 30: لندن
آبشاری در ایسلند
سفر اروپا؛ پدیده‌های طبیعی مانند این آبشار در ایسلند در شمال اروپا رایج است.
سفر به اروپای مدیترانه‌ای و بازدید از جاذبه‌های نمادین اروپا
روز 1 تا 3:  لندن
روز 4 تا 6: پاریس
روز 7 تا 9: بارسلونا
روز 10 و 11: خوب
روز 12 تا 14: فلورانس
روز 15 و 16: بولونیا
روز 17 تا 19: ونیز
روز 20 و 21: سالزبورگ
روز 22 تا 24: پراگ
روز 25 تا 27: برلین
روز 28 تا 30: آمستردام
 اروپا، از پاریس تا آتن
روز 1 تا 3: پاریس
روز 4 و 5: لیون
روز 6 و 7: آوینیون
روز 8 تا 10: بارسلونا
روز 11 و 12: ساحل ریویرا در فرانسه
روز 13 و 14: ونیز
روز 15 تا 17: فلورانس
روز 18 تا 20: رم
روز 21 و 22: آتن
روز 23 تا 25: میکونوس
روز 26 تا 29: سانتورینی
روز 30: آتن
بهترین‌های کشورهای نوردیک
روز 1 تا 3: کپنهاگ
روز 4 و 5: ارهوس
روز 6 و 7: فردریککاون
روز 8 و 9: گوتنبرگ
روز 10 تا 12: استکهلم
روز 13 و 14: کارلستاد
روز 15 و 16: لیلهامر
روز 17 تا 19: رود سونیه‌فیورد در روستای فلام نوروژ
روز 20 و 21: برگن
روز 22 و 23: اسلو
روز 24 و 25: ریکیاویک
روز 26: دایره طلایی
روز 27 تا 29: ساحل جنوبی
روز 30: ریکیاویک

قصد سفر به اروپا را دارید؟ شاید خواندن مطلب «جاهای دیدنی پاریس» برای شما جذاب باشد.

توی دوران مدرسه همیشه از انشاء متنفر بودم. شاید مثل توی فیلم‌ها از فرط نفرت عاشقش شدم. دوست‌دار ایده‌ها و ایده‌پردازی و یا شاید به قول خیلی قدیمی‌ها سر در جیب فرو بردن هستم. رشته مترجمی باعث شد تا در سطح جهانی با فرهنگ‌ها و ایده‌ها مواجه شم. هیچ چیزی به اندازه شناختن و یادگرفتن تحت تأثیرم قرار نمی‌ده.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 4.4 43 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.