رنگ کردن تخم مرغ برای نوروز

13 اسفند، 1398
20 بهمن، 1398
مدت مطالعه :
از لذت بخش‌ترین کار‌هایی که قبل از بهار انجام می‌شود، رنگ کردن تخم ‌مرغ برای نوروز است. این کار برای تمام اعضای خانواده به خصوص کودکان جذابیت دارد و امری مفرح محسوب می‌شود. روش‌های بسیار فراوانی برای این کار وجود دارد که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم. با اسمارتیز همراه شوید تا علاوه بر معرفی چند روش رنگ کردن تخم ‌مرغ برای نوروز، فلسفه‌ی پشت تخم مرغ رنگی را هم برایتان توضیح دهیم.
چرا تخم‌ مرغ رنگی در سفره‌ی هفت سین می‌گذارند؟
از چه زمانی شروع شد را کسی نمی‌داند اما خیلی وقت است که ایرانیان بر سر سفره‌ی هفت سین خود تخم ‌مرغ‌های رنگی‌ای می‌گذارند که یا تخم‌ مرغ واقعی هستند یا پلاستیکی و سفالی. تخم ‌مرغ نماد رشد خوبی‌ها است و شخص با قرار دادن تخم‌ مرغ در سفره‌ی هفت سین نشان می‌دهد که می‌خواهد سال جدید را از گذشته بهتر و قوی‌تر شروع کند. همچنین تخم‌ مرغ نماد زایش و باروری هم می‌باشد. در افسانه‌ها نیز پوسته‌ی تخم‌ مرغ نمادی از آسمان و کیهان است. رنگ کردن تخم ‌مرغ نیز هم به خاطر زیبایی سفره و هم شاد کردن آن رواج دارد.
تخم مرغ های رنگی
تخم مرغ رنگی؛ تخم مرغ ها سفره هفت سین را رنگارنگ می کنند
روش‌های رنگ کردن تخم‌ مرغ عید
  • طراحی با اکلیل: برای این کار یک تخم مرغ را بردارید، اگر دلتان می‌خواهد یک رنگ ساده بر روی آن بزنید، با یک ماژیک طرح‌های مورد نظرتان را روی تخم مرغ بکشید و چسب چوب رقیق یا هر چسب دیگری که در اختیار دارید را روی طراحی‌هایتان بریزید. اکنون می‌توانید تخم مرغ را در اکلیل بغلتانید یا اکلیل را روی آن بریزید.
  • رنگ کردن تخم مرغ با کمک چسب نواری: برای این کار ابتدا چسب نواری را بردارید و از درون اشکالی مانند قلب، ستاره، مثلث و ... را در بیاورید. تخم مرغ را بردارید و اگر می‌خواهید رنگش کنید؛ سپس چسب نواری را بر عکس دور تخم مرغ بپیچید به گونه‌ای که قسمت چسبناک رو به بیرون باشد تا اگر تخم مرغتان را رنگ کرده‌اید چسب آن را نکند. اکنون می‌توانید داخل اشکالی که از درون چشب نواری درآورده‌اید را با رنگ‌های دلخواهتان رنگ آمیزی کنید. همچنین می‌توانید از اکلیل هم در اینجا استفاده کنید.
  • رنگ کردن تخم مرغ با کمک اسفنج: این روش بسیار ساده است. یک اسفنج بردارید و روی آن رنگ بزنید؛ سپس اسفنج را به صورت ضربه‌ای روی تخم مرغ بکوبید اما نه خیلی محکم تا طرح بافت اسفنج هم به روی تخم مرغ منتقل شود.
  • استفاده از مسواک: این روزها طرح‌های کهکشان و ستاره بسیار محبوب هستند. اگر می‌خواهید تخم مرغتان را به این شکل در بیاورید کافی است با استفاده از روش قبلی (اسفنج) سطح تخم مرغ را رنگ‌های بنفش، آبی، صورتی و مشکی بزنید و مرزهای آن‌ها را محو کنید تا ساختاری شبیه کهکشان پیدا کنند. اکنون یک مسواک کهنه را بردارید و برسش را در رنگ سفید فرو کنید؛ سپس انگشت شستتان را روی برس و در مقابل تخم مرغ حرکت دهید تا دانه‌های سفید رنگ روی تخم مرغ بشینند و مانند ستاره شوند. البته از این روش برای هر طراحی دیگری که در ذهنتان دارید نیز می‌توانید استفاده کنید.
تخم مرغ رنگی؛ طرح کهکشان ها روی تخم مرغ
  • رنگ کردن به روش ابر و باد: در این روش بهتر است که از لاک ناخن استفاده کنید. ابتدا یک کاسه بردارید و درونش آب بریزید تا حدی که بتواند کاملا یک تخم مرغ را بپوشاند؛ سپس‌ چند لاک با رنگ‌های مختلف بردارید و به آرامی روی سطح آب بریزید، توجه داشته باشید که اگر این کار را آرام انجام ندهید ممکن است لاک به ته آب برود و خراب شود. اکنون یک خلال دندان بردارید و رنگ‌ها را خیلی آرام در هم ببرید و این کار را تا هر زمان که دوست داشتید ادامه دهید. حال تخم مرغ مورد نظرتان را بردارید و به آرامی در آب فرو کرده و بچرخانید تا تمام سطحش از رنگ پوشیده شود. تخم مرغ را در بیاورید و در گوشه‌ای بگذارید تا خشک شود.
  • رنگ کردن با قلم: این روش ساده‌ترین و رایج‌ترین روش رنگ کردن تخم مرغ برای نوروز است. قلم و رنگ دلخواهتان را بردارید و هر شکلی که دوست دارید روی تخم مرغ بکشید؛ می‌توانید اسم اعضای خانواده را بنویسید یا شکل‌هایی مانند قلب و ستاره بکشید یا رنگ ساده بر روی تخم بزنید. این کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد.
رنگ کردن تخم مرغ عید به روش سنتی
ممکن است شما رنگ و لوازم مورد نیازش را در اختیار نداشته باشید اما لازم نیست نگران باشید؛ در ادامه ما چندین روش سنتی را می‌گوییم که می‌توانید با مواد غذایی‌ای که در خانه دارید تخم مرغ‌هایتان را رنگ کنید.
  • زردچوبه: احتمالا اولین ماده‌ای که به ذهن شما هم رسید زردچوبه است. یک قابلمه را از آب پر کنید و هر تعداد تخم مرغ که می‌خواهید در آن بندازید و روی گاز بگذارید تا به جوش آید. اکنون یک الی دو قاشق زردچوبه به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه بجوشد تا رنگ کاملا به خورد پوست تخم مرغ‌ها برود. این تخم مرغ‌ها به رنگ خردلی کم رنگ خواهند بود.
  • زعفران: بهترین ماده‌ی طبیعی برای به دست آوردن رنگ زرد پررنگ‌ مایل به نارنجی استفاده داز زعفران است. کمی زعفران به تخم مرغ‌های در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید 10 دقیقه بجوشد تا به خوبی رنگ بگیرند.
  • کلم قرمز: ممکن است برایتان عجیب باشد اما اگر کلم قرمز را به همراه تخم مرغ بجوشانید رنگ حاصل آبی خواهد بود. همچنین می‌توانید برای آن که رنگ با کیفیت‌تری داشته باشید کمی سرکه نیز به مخلوط در حال جوش بیافزایید.
  • پوست پیاز: پوست پیاز را بکنید و به کمک نخ دور تخم مرغ بپیچید و داخل آب در حال جوش بیاندازید. پس از 20 دقیقه تخم مرغ‌ها را در بیاورید و پوست‌های پیاز را از دورشان جدا کنید. این تخم مرغ‌ها بسته به نوع پیاز ممکن است زرد یبا ارغوانی باشند.
  • برگ اسفناج: اگر می‌خواهید تخم مرغ‌ها سبز شوند، باید از برگ اسفناج استفاده کنید. اسفناج‌ها را همراه تخم‌ مرغ‌ها به داخل آب جوش بریزید و کمی سرکه اضافه کنید و اجازه دهید 15 الی 20 دقیقه بجوشند تا رنگشان سبز شود.
  • لبو: رنگ سرخابی را می‌توانید با کمک لبو ایجاد کنید. چند لبو را ببرید و به همراه پوستشان به تخم مرغ‌های در حال جوش بیافزایید و اجازه دهیسد حداقل نیم ساعت قل بخورند تا رنگشان تغییر کند.
  • قهوه: اگر دلتان می‌خواهد تخم مرغ‌های شکلاتی داشته باشید، چند پیمانه قهوه را به تخم مرغ‌های در حال جوش اضافه کنید تا رنگشان به شکلاتی تغییر یابد.
تخم مرغ رنگی؛ تخم مرغ هایی که با مواد طبیعی رنگ شده اند
اگر می‌خواهید رنگ تخم مرغ‌ها پررنگ‌تر شود، اجازه دهید مدت زمان بیشتری در آب بجوشند. همچنین اگر بخواهید تخم مرغ‌هایتان براق شوند می‌توانید رو سطحشان کمی روغن بمالید.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3.6 37 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.