اقامتگاه چاپاکر اصفهان

4 دی، 1398
7 فروردین، 1400
مدت مطالعه: 4 دقیقه
اقامتگاه سنتی چاپاکر در شهر ورزنه استان اصفهان است. اقامتگاه چاپاکر اصفهان، یک خانه‌ی سنتی با دیوارهای خشتی، حیاطی بزرگ و اتاق‌هایی دورتادور یک حوض زیبای آبی‌رنگ است. خانه‌ای در دل کویر که به‌محض ورود با لبخند میزبانان خونگرم و مهربانش و فضای دوست‌داشتنی و دنج خانه روبرو می‌شوید. اقامتگاه بوم گردی چاپاکر در سال 1390 مرمت و بازسازی‌شده و ازنظر سطح امکانات رفاهی، مسافرانش را شگفت‌زده می‌کند. اقامتگاه چاپاکر از دید مسافران در سایت TripAdvisor، برنده بهترین اقامتگاه سنتی آسیای شرقی در سال 2018 و 2019 شد. با اسمارتیز همراه باشید تا با این اقامتگاه سنتی اصفهان بیشت آشنا شوید.
داستان اقامتگاه سنتی چاپاکر
شاید مهم‌ترین علت محبوبیت این اقامتگاه سنتی، عشق و علاقه و میزبانی خالصانه‌ی آقای خلیلی، مالک و مدیر آن است. آقای رضا خلیلی ورزنه، فوق‌لیسانس زمین‌شناسی و جغرافیای طبیعی دارد. ایشان در سال 1387 برنده تندیس فلامینگو شد و عنوان قهرمان تالاب‌ها را به خود اختصاص داد. ارتباط ناگسستنی ایشان با طبیعت و محیط‌زیست همچنان ادامه دارد. ایشان خانه‌ای سنتی مربوط به دوره پهلوی را مدت‌ها پیش از مالک آن خرید. مرمت، بازسازی و تجهیز خانه تا سال 1390 به طول انجامید. از همان سال ایشان میزبان مهربان و خوش‌روی اقامتگاه سنتی چاپاکر است. نه‌تنها مهمانانش را به تورهای مختلف کویر نوردی می‌برد، بلکه هر سؤالی در مورد جغرافیا و طبیعت منطقه هم داشته باشید، با اطلاعات بالا پاسخگو هستند.
از زمان‌های قدیم، به دلیل کویری بودن منطقه، آب برای مردم اینجا بسیار مهم بوده و هر چاه آبی، نامی داشته است. محله چاپاکر هم به دلیل چاهش که کنار دیوار کوتاهی بود؛ به این شکل نام‌گذاری شد. «کر» در زبان اصیل روستایی به معنی «دیوار کوتاه» و «چاپاکر» به معنی «چاه پای دیوار» است.
آدرس:
اصفهان، شهر ورزنه، برج کبوترخانه، خیابان شهید باقری، محله چاپاکر، مقابل دبستان سعدی، شماره 53، اقامتگاه سنتی چاپاکر
راه_دسترسی:
از اصفهان حرکت کرده و به‌طرف جاده اژیه – ورزنه بروید. بعد از حدود 110 کیلومتر جاده آسفالت، به ورزنه می‌رسید.
اگر از شهر نائین می‌خواهید به  اقامتگاه سنتی چاپاکر بروید، یک مسیر 67 کیلومتری آسفالت پیش رو خواهید داشت. باید به کیلومتر 33 جاده نائین اصفهان – ورزنه بروید.
اگر از یزد و سمت تالاب گاوخونی می‌خواهید به‌طرف اقامتگاه سنتی چاپاکر بروید؛ باید یک مسیر خاکی 190 کیلومتری را تا ورزنه طی کنید.
تمام طول مسیر تا اقامتگاه سنتی چاپاکر، آسفالت است. جاده تالاب گاوخونی تا ورزنه هم به دلیل احداث مسیر تاریخی جاده ابریشم، فعلاً خاکی است.
اگر می‌خواهید از فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان یا ایستگاه راه‌آهن اصفهان، راهی اقامتگاه سنتی چاپاکر شوید، یک مسیر یک ساعت و نیمی در پیش خواهید داشت.

مشخصات کلی اقامتگاه چاپاکر اصفهان

اقامتگاه سنتی چاپاکر یک خانه‌ی 300 متری است که 6 اتاق برای پذیرایی از مسافران و گردشگران دارد. 5 اتاق آن، دوتخته و 1 اتاق چهار‌تخته است. 2 تا از اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و حمام مجزا دارند. سرویس برای بقیه اتاق‌ها مشترک است. در اقامتگاه سنتی چاپاکر، یک آشپزخانه مجهز به گاز و یخچال و یک هال مشترک به همراه تلویزیون، برای رفاه حال مسافران کویری وجود دارد.
سرویس خواب در اتاق‌ها علاوه بر تخت به‌صورت کف‌خواب هم هست. ظرفیت اتاق‌ها یک‌نفره، دونفره، سه‌نفره، چهارنفره و پنج‌نفره است.
نقاط قوت
  • اینترنت رایگان
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز
  • صبحانه محلی رایگان
  • برگزاری تورهای تفریحی، طبیعت‌گردی و کویر نوردی
  • مهیا بودن وسیله رفت‌وآمد
  • رایگان بودن اقامت برای کودکان زیر 6 سال
  • نیم‌بها بودن اقامت برای کودکان 6 تا 12 سال
  • سرویس بهداشتی، حمام و سرویس فرنگی
نقاط ضعف
  • نداشتن سرویس بهداشتی و حمام مجزا برای تمام اتاق‌ها به دلیل حفظ معماری سنتی

امکانات برای سرو غذا

از راه که می‌رسید، میزبان خون گرم و مهربان با لبخندی به شما غذا یا خوراکی محلی تعارف می‌کند. سرو صبحانه مفصل محلی که رایگان است، از ویژگی‌های محبوب اقامتگاه سنتی چاپاکر است. نهار و شام هم، غذای محلی با دست‌پختی بی‌نظیر انتظارتان را می‌کشد. اگر می‌خواهید خودتان غذا درست کنید، میزبان خودش، شما را برای خرید وسایل، با ماشین تا سوپری یا هایپرمارکت می‌برد. در آشپزخانه اقامتگاه سنتی چاپاکر، می‌توانید غذای دلخواهتان را درست کنید. از آن گذشته می‌توانید کمتر از 5دقیقه به تعداد زیادی رستوران سنتی و فست فود که در اطراف اقامتگاه وجود دارد، دسترسی پیدا کنید. اما یادتان باشد، غذاهای محلی، خاطره‌ی مشترک خوشمزه و به‌یادماندنی، بین تمام مسافران این خانه‌ی زیبا است.

امکانات برای خرید سوغاتی

برای خرید سوغاتی نیازی نیست حتی ورزنه را بگردید. صنایع‌دستی و سوغات محلی را می‌توانید از اقامتگاه سنتی چاپاکر، بخرید.
قوانین و نکات
ممنوعیت کشیدن سیگار در اتاق‌ها
شماره تلفن: 09132030096

آدرس‌ها و راه‌های دسترسی
آدرس:

راه دسترسی:

مشخصات کلی اقامتگاه

نقاط قوت
نقاط ضعف

نحوه رزرو

امکانات عمومی

امکان شارژ وسایل الکترونیکی
تجهیزات آشپزی
حمام
سرویس بهداشتی فرنگی
صبحانه
یخچال

امکانات برای سرو غذا

امکانات برای سوغاتی

قوانین و نکات

برچسب(ها)
موقعیت(ها)

حمیده قاسمی هستم فارغ تحصیل دانشگاه تهران. چیزیکه باعث شد به نوشتن در وب علاقمند شم علاقه ذاتی من به سرچ کردن و به اشتراک گذاشتنشه. از ادیت تفریحی صفحات ویکیپدیای فارسی و انگلیسی شروع کردم و بعد از یک مدت اینکار رو بصورت حرفه‌ای دنبال کردم. الان درزمینه تولید محتوا بصورت فری‌لنس با شرکت ها همکاری دارم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.