اقامتگاه بوم گردی چیست؟ + 15 فاکتور برای انتخاب و رزرو اقامتگاه بومگردی

7 اسفند، 1398
7 اسفند، 1398
مدت مطالعه: 7 دقیقه
نمی‌شود اهل سفر باشید و نام اقامتگاه بوم گردی به گوشتان نخورده باشد. آنچه که بخش اقامتی سفر را در سال‌های اخیر بسیار متفاوت کرده، به وجود آمدن پدیده‌ای به نام "اقامتگاه بوم گردی" است که رنگ و بوی دیگری به سفرهای ما بخشیده. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم اقامتگاه بوم گردی چیست و در انتخاب آن به چه نکاتی باید دقت کرد. پس همراه اسمارتیز باشید.
اقامتگاه بوم گردی چیست؟
اگرچه این سوال ساده به نظر می‌رسد، اما ماهیت این اقامتگاه‌ها هنوز برای بسیاری از مسافران مشخص نیست. اقامتگاه‌های بوم‌گردی در نگاه اول، خانه‌های مرمت شده‌ی سنتی هستند که از تخریب نجات پیدا کرده و احیا شدند. اما این نگاه سطحی و ساده همه‌ی آن چیزی نیست که باید در مورد این اقامتگاه‌ها بدانید. هدف از شکل‌گیری این اقامتگاه‌ها احیاء ارزش‌های سنتی و بومی جوامع محلی و توسعه‌ی مفهوم سفر مسئولانه (اکوتوریسم) است. بنابراین نباید تنها کارکرد این اقامتگاه‌ها را اقامت ارزان دانست.
نکته: فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌باشد.
تلفیق بعد اقامتی با ابعاد فرهنگی و اجتماعی سفر، وجه تمایز این اقامتگاه‌ها محسوب می‌شوند. بنابراین، شما در اتاق‌هایی اقامت خواهید داشت که قدمتی 100 ساله و حتی بیشتر دارند، اغلب روی زمین و روی تشک و پتوهای دست‌دوز می‌خوابید. برای ناهار و شام غذای محلی سفارش می‌دهید و یا در آشپزخانه‌ی اقامتگاه برای خود آشپزی می‌کنید. سرویس بهداشتی این اقامتگاه‌ها اغلب به دلیل حفظ فضای بومی به صورت مشترک و در حیاط خانه قرار دارد، پس باید خود را برای این مورد هم آماده کنید. اقامت در این اقامتگاه‌ها در واقع نمادی از سبک زندگی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما هستند که نمی‌خواهیم به دست فراموشی سپرده شوند.
در انتخاب اقامتگاه بوم گردی به چه نکاتی دقت کنیم؟
درست است که زیبایی ظاهری اقامتگاه برای بسیاری از ما اهمیت دارد، اما در انتخاب یک اقامتگاه بوم گردی مناسب توجه به نکات دیگری هم لازم است که در ادامه به تک تک آن‌ها خواهیم پرداخت.

1.چه جاذبه‌هایی در  اطراف اقامتگاه وجود دارد؟
قطعا شما هم قبل از سفر، جاذبه‌هایی که قصد دیدن آن‌ها را دارید چک می‌کنید. آنچه در انتخاب اقامتگاه بوم گردی اهمیت دارد، میزان فاصله‌ی اقامتگاه تا جاذبه‌هایی است که قصد دیدن آن‌ها را دارید. اگرچه در روستاها و شهرهای کوچک این فاصله خیلی زیاد نیست، اما در شهرهای بزرگ باید به میزان فاصله‌ و چگونگی دسترسی به آن دقت کرد.
2.اتاق‌های اقامتگاه کف خواب هستند یا تخت دارند؟
همانطور که گفتیم به دلیل حفظ فضای بومی، سبک اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی با هتل تفاوت زیادی دارد. بعضی اقامتگاه‌ها برای رفاه بیشتر مسافران اتاق‌ها را مجهز به تخت‌خواب کرده‌اند، بنابراین اگر خوابیدن بر روی تخت برای شما اولویت بیشتری دارد باید این مورد را در هنگام انتخا در نظر بگیرید.
3.اگر کف خواب است کیفیت سرویس خواب چیست؟
از طرفی اگر سرویس خواب اتاق‌ها به صورت کف‌خواب می‌باشد، باید به این نکته دقت کنید که این سرویس کیفیت قابل قبولی دارد یانه. مثلا آیا ملحفه‌های قابل تعویض دارند؟ آیا به صورت مرتب شستشو می‌شود؟

سرویس کف خواب اقامتگاه
4.سرویس بهداشتی اقامتگاه اختصاصی است یا مشترک؟
به دلیل حفظ فضای بومی اقامتگاه بوم گردی، معمولا سرویس بهداشتی آن‌ها به صورت مشترک و در حیاط اقامتگاه قرار دارد. بعضی اقامتگاه‌ها، تا جایی که معماری داخلی اتاق‌ها اجازه بدهد سرویس بهداشتی اختصاصی هم برای اتاق‌ها طراحی کرده‌اند.  
5.سرویس بهداشتی اقامتگاه ایرانی است یا فرنگی؟
خوشبختانه اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی سعی کرده‌اند سرویس بهداشتی فرنگی هم به اقامتگاه اضافه کنند تا آسایش بیشتری برای گردشگران ایرانی و خارجی فراهم آورند.
6.ظرفیت اتاق‌ها چگونه است؟
اقامتگاه‌های بوم‌گردی اتاق‌هایی با ظرفیت‌های مختلف دارند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اقامتگاه‌ها وجود بعضی اتاق‌های بزرگ‌تر برای اقامت گروهی است. بنابراین اگر گروهی سفر می‌کنید، از قبل این مورد را با مسئول اقامتگاه بوم گردی چک کنید.  
7.سیستم گرمایشی و سرمایشی اقامتگاه چیست؟
اقامتگاه‌ها با توجه به اقلیمی که در آن قرار دارند، سیستم سرمایشی و گرمایشی متنوعی دارند. سیستم سرمایشی تنوعی از پنکه سقفی، کولر آبی تا کولر گازی دارد. از طرف دیگر سیستم گرمایشی ممکن است بخاری گازی، بخاری نفتی، کرسی و حتی شوفاژ باشد. بنابراین اگر نوع سرویس سرمایشی و گرمایشی برای شما اولویت دارد، آن را چک کنید.
8.آیا می‌توانند راهنما در اختیار شما قرار بدهند یا نه؟
بعضی اقامتگاه‌ها این امکان را دارند که برای گشت‌های درون و برون شهری راهنما در اختیار شما قرار دهند. بنابراین اگر داشتن راهنما برای شما اهمیت دارد، باید قبل از رزرو از مسئول اقامتگاه بوم گردی در این مورد سوال کنید.
9.آیا اقامتگاه رستوران مجزایی دارد؟
اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی رستوران مجزایی ندارند، اما آشپزخانه‌ای دارند که در آن غذاهای محلی طبخ می‌شود. داشتن رستوران یا نداشتن آن را می‌توانید از طریق تماس با اقامتگاه متوجه شوید. بنابراین اگر اهل امتحان کردن غذاهای محلی منطقه‌ای هستید که به آن سفر می‌کنید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی بهترین انتخاب هستند.
10.آیا برای استفاده از رستوران حتما باید اقامت داشته باشیم؟
بعضی اقامتگاه‌ها، رستوران مجزایی دارند که برای عموم قابل استفاده می‌باشد. در واقع، بسیار پیش می‌آید که رستوران یک اقامتگاه بوم گردی نظر شما را به خود جلب کند ولی لزوما نخواهید در آن اقامت داشته باشید. پس اگر به چنین موردی برخوردید، با اقامتگاه تماس بگیرید و مطمئن شوید که آیا بدون اقامت می‌توانید از رستوران آن استفاده کنید یا خیر.
11.آیا اقامت همراه با صبحانه است؟
اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی، صبحانه را به صورت رایگان برای هر اقامت در نظر می‌گیرند. جالب است بدانید صبحانه‌ی اقامتگاه‌ها اکثرا حال و هوای بومی دارد و توسط صاحب اقامتگاه بوم گردی برای شما آماده می‌شود.

صبحانه
تخم‌مرغ محلی، عسل و سرشیر محلی، نان تازه و بومی هر منطقه بخشی از این صبحانه‌های جذاب است که در صورت انتخاب این اقامتگاه‌ها در انتظار شماست. بنابراین زمانی که اقامتگاهی را رزرو می‌کنید، می‌توانید از طریق سایت یا مسئول اقامتگاه بوم گردی از داشتن صبحانه مطمئن شوید.
12.آیا اقامتگاه غرفه صنایع‌دستی دارد یا خیر؟
بعضی اقامتگاه‌های بومگردی، غرفه‌های کوچکی برای نمایش و فروش صنایع‌دستی منطقه خود در نظر گرفته‌اند. عروسک‌های بومی، زیورآلات دست‌ساز، محصولات خوراکی و هر محصول بومی دیگری که توسط مردمان آن منطقه ساخته می‌شود معمولا در این اقامتگاه‌ها در معرض نمایش قرار می‌گیرد. داشتن غرفه‌ی صنایع‌دستی را هم می‌توانید در اینترنت جستجو کنید و هم در صفحات اینستاگرام اقامتگاه‌ها.
13.امکان بازدید بدون اقامت هست؟
اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی بناهایی تاریخی هستند که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و به صورت مراکز اقامتی در آمده‌اند. این اقامتگاه‌ها گاهی به حدی زیبا هستند که حتی اگر قصد اقامت در آن را نداشته باشید بازدیدش خالی از  لطف نیست.

موزه عروسک‌های کاشان
مثلا موزه‌ی عروسک‌های کاشان، خانه‌ای از این قبیل خانه‌ها می‌باشد که هم بخش اقامتی دارد و هم بخشی برای بازدید موزه. بنابراین اگر به چنین اقامتگاهی برخوردید می‌توانید امکان بازدید از آن را از طریق شماره تماس و سایت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات بسنجید.
14.آیا اقامتگاه اینترنت دارد؟
هر چند داشتن اینترنت در اقامتگاه بوم گردی گاهی با ماهیت چنین اقامتگاه‌هایی در تضاد است، اما بسیاری از مسافران داشتن آن را مزیت می‌دانند. بنابراین، اگر داشتن اینترنت در اقامتگاه برای شما اهمیت دارد باید از قبل آن را چک کنید.
15. آیا اقامتگاه پارکینگ دارد؟
و در نهایت می‌رسیم به آخرین معیاری که در انتخاب اقامتگاه بوم‌گردی باید به آن توجه داشت، یعنی وجود پارکینگ. برای کسانی که با خودروی شخصی سفر می‌کنند داشتن پارکینگ در جایی که قصد اقامت در آن را دارند اهمیت زیادی دارد.

سعی کردیم در این مطلب به تمام نکاتی که در انتخاب اقامتگاه بوم گردی باید به آن توجه داشت اشاره کنیم. امیدواریم این نکات به تجربه‌ی بهتر از اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی به شما کمک کند. خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را با اسمارتیز در میان بگذارید :)

در مورد هاستل‌ها چه می‌دانید؟ همه چیز در مورد هاستل‌ها را در مطلب «هاستل» بخوانید.
برچسب(ها)
موقعیت(ها)

نویسندگی و عکاسی پنجره‌هایی هستن که من رو به جهان بیرون وصل می‌کنن. علاقه به طبیعت باعث شد به سمت فعالیت‌های محیط‌زیستی برم و در ادامه به سفر علاقه‌مند بشم. سفر برای من فرصت کشفه و کمکم کرده ابعاد جدیدی از خودم رو بشناسم. کتاب، فیلم و پادکست هم اجزای جدانشدنی زندگی من هستن.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3.4 5 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.