کرونا به شهر ونیز هم رحم نکرد

21 اسفند، 1398
21 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
شهر ونیز با شیوع کرونا ویروس شکل دیگری به خود گرفته: پیتزا فروشی‌های خالی، کلیساهای تعطیل و نمایش‌های اپرایی که دیگر اجرا نمی‌شوند. انگار که بیماری واگیردار وبا در کتاب «مرگ در ونیز» تومان مان به حقیقت پیوسته و شهر در سکوت عجیبی فرو رفته. حال حاضر فقط مردم بومی و گردشگران شجاع همراه با ماسک‌های مختلف بهداشتی در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند و فقط حق بازدید از مکان‌هایی مانند ریالتو، پل آه‌ها و کبوترهای پیاز سن مارکو را دارند.
شیوع کرونا در ونیز
ونیز از زمان شیوع کرونا ویروس سوت و کور مانده است.
معمولا دوره‌ی برگزاری کارناوال در ونیز، با فصل اوج گردشگری به این شهر که یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای جهان است همزمان می‌شود. سالانه گردشگران زیادی برای عبور از کانال بزرگ سوار بر اتوبوس‌های آبی، پیاده‌روی در خیابان‌های سنگفرش و وقت گذرانی در کافه‌های زیبا به ونیز سفر می‌کنند. اما با وضعیت امروزی دنیا که کرونا ویروس به بیشتر کشورهای جهان رسیده، گردشگران هم در فصل اوج گردشگری شهر از ونیز فراری شدند.
خیابان‌های ونیز
کارناوال‌ها معمولا در فصل اوج گردشگری در ونیز برگزار می‌شوند.
البته فقط کرونا ویروس مشکل اصلی شهر نیست. در حال حاضر سطح آب دریا هم بالا آمده و شهر با سیل‌های مکرری دست و پنجه نرم می‌کند. سال گذشته هم وضعیت سیل باعث آسیب زدن به صنعت توریستی شهر شده بود که مقامات تلاش زیادی کردند تا این مشکل برطرف شود. تلاش‌شان نتیجه هم داد و تا هفته پیش حدود 95 درصد هتل‌های ونیز رزرو شده بود. بیشتر مسافران ونیز قرار بود در کارناوال معروف ونیز شرکت کنند اما بعد از اعلام مثبت بودن آزمایش کرونای یک نفر در ونتو و گزارش چند مورد مبتلا به کرونا ویروس در ونیز، دوباره اوضاع به حالت نابسامانی سال گذشته برگشت. رئیس جمهور منطقه، کارناوال‌ها را دو روز دیگر تعطیل کرد و در نتیجه بازیگرانی که لباس مبدل و ماسک‌های رنگی پوشیده بودند، مجبور شدند مهمانی‌های خود را کنسل کنند.
گردشگران در ونیز
صنعت گردشگری تاثیر زیادی بر اقتصاد ایتالیا دارد.
«کلودیو اسکاریا»، رئیس انجمن هتلداری ونیز گفته میزان ضرر اقتصادی هتل‌های شهر حدود 1.7 میلیارد دلار تخمین زده شده که این رقم برای کشوری که 10 درصد اقتصادش وابسته به گردشگری است، فاجعه محسوب می‌شود.
روز چهارشنبه خبر دیگری هم با مضمون به تعویق افتادن بازگشایی بینال ونیز که قرار بود ماه مه آغاز شود منتشر شد. این نمایشگاه که هر دوسال یک بار در ونیز برگزار می‌شود تا ماه آگوست به تعویق افتاد. در همین راستا، افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی فیلم و هنر ونیز هم که حدود شش ماه برای آن برنامه‌ریزی شده بود و همیشه بازدیدکنندگان ثابتی را جذب خود می‌کرد هم به دلیل ویروس کرونا به تعویق افتاد.
همچنین لابی‌گر گردشگری Confturismo-Confcommercio از تاریخ 1 مارس تا 31 مه، میزان کل ضرر ناشی از رکود صنعت گردشگری در کل کشور را چیزی حدود 12.5 میلیارد دلار تخمین زده است. در واقع در ایتالیا گردشگری و صنایع وابسته به آن حدود 13 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند.
دیدنی‌های ونیز
مسئولان امیدوار هستند گردشگران دوباره به ونیز برگردند.
کرونا ویروس در منطقه‌ی ونتو که در نزدیکی ونیز است، به شدت شیوع پیدا کرده و تا کنون 345 مورد از 3.089 مبتلای کشور ایتالیا از این منطقه بوده‌اند. به همین دلیل مدارس شهر ونتو از همان ابتدای شیوع این ویروس تعطیل شد و شهر کوچک «وواوگانو» هم حدود دو هفته است که قرنطینه شده است. با این وجود، «لوکا زیا»، رئیس جمهور منطقه‌ی ونتو در تلاش است تا از صنعت گردشگری ونیز در برابر این بیماری مسری دفاع کند. روز چهارشنبه، لوکا زیا عکسی از شهر لاگون در صفحه‌ی فیسبوک خود منتشر کرد و در کپشن آن ذکر کرد: «تنها اپیدمی موجود در ونیز، زیبایی است.»

برای مشاهده آمار کرونا در ایتالیا، ایران و دیگر کشورهای جهان، مطلب «آمار کرونا» را بخوانید.
موقعیت(ها)
امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 5 3 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.