ماه رمضان در کشورهای دیگر

25 فروردین، 1399
19 اسفند، 1398
مدت مطالعه :
ماه رمضان، ماه مهمانی خدا هر ساله در کشورهای مسلمان باشکوه و استقبال خاصی از سمت مسلمانان شیعه و سنی برگزار می‌شود. نه تنها در ایران بلکه در کشورهایی مانند هند، مصر، عمان، سوریه و... مراسم‌های ویژه‌ای متناسب با فرهنگ هر کشور برپا می‌شود که نشان دهنده وحدت میان مسلمانان در سراسر جهان است. مردم ما در ایران ارادت ویژه‌ای به ماه مبارک رمضان دارند و همانطور که شاهد آن هستید، نهادهای دولتی و مردمی هر سال می‌کوشند تا این ماه باشکوه‌تر و بهتر برگزار شود. ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان که مسلمان دارند نیز همینطور است.
کشورهایی که بخش قابل توجهی از جمعیت آن‌ها را مسلمانان شیعه و سنی تشکیل می‌دهند، در این ماه می‌کوشند وحدت و همدلی خود را با برپا کردن مهمانی‌های افطار به همگان نشان دهند. البته که هر کشوری به تناسب آداب و رسوم خود مراسم ویژه‌ای برای پیشواز ماه رمضان و برگزاری مراسم ماه مهمانی خدا دارند. جالب است بدانید هرکدام از این کشورها نیز در زمان خاصی ماه رمضان را شروع می‌کنند. در ادامه با اسمارتیز همراه باشید تا از آداب و رسوم و مراسم ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان برای شما بگوییم.
ماه رمضان در هند
ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان؛ ماه رمضان در هند

ماه رمضان در هند
ماه رمضان در هند با رسم و رسومات زیادی گره خورده که فرا رسیدن این ماه مبارک را برای مسلمانان این کشور خوشایندتر می‌کند. اولین کاری که در پیشواز از ماه رمضان در هند همه گیر می‌شود، تزئین مساجد با چراغ‌های رنگی و کوچک و برگزاری کلاس‌ها و جلسات قرآن خوانی است. بسیاری از کودکان در همین جلسات برای اولین بار خواندن این کتاب مقدس را می‌آموزند. از رسم‌های ماندگار هندی‌ها برای افطار کردن این است که حتماً روزه خود را با خرما، آب یا نمک باز می‌کنند. به عقیده آن‌ها این کار برکت سفره‌ها را افزون می‌کند. از غذاهایی که همیشه در سفره افطار مسلمانان هند دیده می‌شود " عنجی" است.
هندی‌ها حتی برای بیدار شدن هنگام سحری نیز مراسم ویژه‌ای دارند. کسی که سحر خوان است برای بیدار کردن مردم از خواب برای خوردن سحری و خبر دادن پایان ماه رمضان هدیه دریافت می‌کند. در دهه آخر ماه رمضان در هند مسلمانان سنت دیرینه خود را برای اعتکاف تا شب قدر به جا می‌آورند. هم چنین رسم است که مردم در شب 27 ام به قبرستان شهر خود سر می‌زنند و برای مردگان فاتحه می‌خوانند.
ماه رمضان در پاکستان
ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان؛ ماه رمضان در پاکستان
ماه رمضان در پاکستان
در پاکستان سنت‌های ماه رمضان تشابه زیادی با ایران دارد، مردم برای خواندن نماز در مسجدها صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند که گاهی اوقات نیز باعث بسته شدن خیابان‌ها می‌شود. میخانه‌ها و بارها در پاکستان با فرا رسیدن ماه رمضان فعالیت خود را لغو می‌کنند. تشکلات دولتی و مردمی اقدام به برگزاری‎های مهمانی افطاری می‌کنند. مسلمانان پاکستان رسم دارند پس از نماز روزه خود را با خرما، برنج و گوشت باز کنند. این سه غذا جزو همیشگی‌های افطاری در پاکستان است.
از غذاهایی که در ماه رمضان فروش زیادی دارد و در هر دکه‌ای پیدا می‌شود، "بلوکه" است. غذایی که با پیاز قرمز و گوشت سرخ شده تهیه می‌شود.
ماه رمضان در مصر
ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان؛ ماه رمضان در مصر
ماه رمضان در مصر
مصر در میان کشورهای اسلامی بیشترین تنوع ملیت و مذهب را دارد. در این کشور مسلمانان عرب و غیر عرب زیادی در کنار هم زندگی می‌کنند و هرکدام نیز به نحوه خود از ماه مهمانی خدا استقبال می‌کنند. ملیت‌های مختلف با الهام گرفتن از جشن‌های دوران فرعونیان و قبطیان در ماه رمضان مهمانی‌هایی برگزار می‌کنند که باعث می‌شود قاهره، پایتخت مصر، در ماه رمضان به شهری پر هیاهو و پر سر و صدا تبدیل شود.
قاهره در ماه رمضان معمولاً روزهای بسیار خلوت و آرام و شب‌های پر از جشن و مهمانی را تجربه می‌کند. معمولاً سکوت شهر تا ظهر ادامه دارد و از ظهر به بعد مسلمانان ملیت‌های مختلف آداب و رسوم خود در ماه رمضان را برپا می‌کنند.
ماه رمضان در لبنان
شادترین مراسم‌های ماه رمضان در لبنان برگزار می‌شود. در این کشور مردم برای سحری با صدای طبل و آواز فردی که به "مسحراتی" مشهور است بیدار می‌شوند. مسحراتی در کوچه‌ها و خیابان‌ها راه می‌رود و بر طبل خود می‌کوبد و این آواز را برای مردم می‌خواند: "بیدار شو و خداوند جاودان را ستایش کن"، " برخیزید و سحری بخورید، ماه رمضان به دیدار شما آمده است". جشن‌ها و پایکوبی و شادی مردم تازه از بعد افطار آغاز می‌شود.
در ساعات نزدیک به افطار خیابان‌ها کاملاً ساکت و خلوت است. اما ساعاتی پس از افطار مردم به رستوران‌ها، کافه‌ها و کنار دریا می‌روند و تا خود سحر به خوشگذرانی با خانواده خود می‌پردازند. کمتر کسی در لبنان تا سحر می‌خوابد. ساعت شروع کار ادارات نیز در ماه رمضان در لبنان به 10 صبح می‌رسد.
ماه رمضان در سوریه
ماه رمضان در کشورهای مختلف جهان؛ ماه رمضان در سوریه
ماه رمضان در سوریه
سوریه در ماه رمضان سه دهه مختلف را تجربه می‌کند که مردم در این سه دهه مختلف خود را برای مراسم‌های مختلف ماه رمضان آماده می‌کنند. در سوریه ماه رمضان میان مردم با سه دهه " غذا "، " پوشاک" و "دهه شیرینی" شناخته می‌شود. در ده روز اول که به دهه غذا تعلق می‌گیرد، مردم با برگزاری مراسم‌های افطاری و پخت غذاهای مخصوص برای افطاری رسم‌های این دهه را اجرا می‌کنند. در ده روز دهه پوشاک مردم سوریه به خرید و تهیه لباس‌های نو می‌پردازند و خود را برای عید فطر آماده می‌کنند. در ده روز آخر ماه رمضان نیز بازار شیرینی‌های خوشمزه سوری داغ است و مردم برای استقبال از عید ظروف شیرینی خانه‌های خود را پر می‌کنند.
علاوه بر این‌ها، در سوریه رسم است که مردم در هنگام سحر با مراسمی به اسم طبل زنی و آواز طبل از خواب بیدار می‌شوند. هر شب با شنیدن صدای طبل مردم برای خوردن سحری و خواندن نماز آماده می‌شوند.
ماه رمضان در قطر
ماه رمضان در قطر یک تفاوت اساسی با سایر کشورهای مسلمان دارد. این کشور مردم از نیمه دوم ماه شعبان به پیشواز ماه مبارک رمضان می‌روند. همین موضوع باعث شده تا مراسم‌های و جشن‌های شاد و پرشور زیادی در این مدت در قطر برگزار شود. این جشن‌ها ریشه در فرهنگ این کشور دارد.
پس از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، مردم شب‌ها پس از نماز عشاء، مهمانی‌ها و نشست‌هایی ویژه مردان و زنان برگذار می‌کنند که در آن‌ها نیز به طرح مسائل دینی و یا قرآن خوانی می‌پردازند. در این نشست‌ها معمولاً از مهمان‌ها با شیرینی و قهوه پذیرایی می‌شود. روز عید فطر نیز برای قطری‌ها جلوه متفاوتی دارد. در این روز مردم به دیدار یکدیگر می‌روند و خانواده‌ها و فامیل‌ها برای خوردن غذای اول عید دور هم جمع می‌شوند.
ماه رمضان در ترکیه
ماه رمضان در ترکیه

ماه رمضان در ترکیه
در ترکیه آداب و رسوم پیشواز از ماه رمضان و مراسم‌های این ماه بسیار شبیه به کشور خودمان است. در این کشور نیز مردم قبل از آغاز ماه مبارک رمضان خیابان‌ها را چراغانی کرده و حلول ماه رمضان را به یکدیگر تبریک می گویند. مردم ترکیه اعتقاد دارند که خداوند در ماه رمضان درهای برکت و رحمت را به روی آن‌ها باز می‌کند. به همین دلیل حتی در بدترین شرایط اقتصادی افراد سفره‌های افطاری و مهمانی‌های رمضان را برپا می‌کنند. غذاهایی که در سفره‌های افطاری مسلمانان ترکیه دیده می‌شود بیشتر شامل زیتون، خرما، پنیر، باقلوا، انواع سوپ و آش است. آش‌های خاصی که بیشتر برای افطاری پخته می‌شوند و به چوربا معروفند. سایر مراسم‌هایی مانند قرآن خوانی در مساجد، برگذاری نشست‌ها و دورهمی ها و مهمانی‌های ماه رمضان در ترکیه همانند ایران است.
ماه رمضان در اندونزی
اندونزی در ماه رمضان یکی از شادترین ایام خود را پشت سر می‌گذارد. مردم پس از رویت هلال ماه تا صبح به شادی و پایکوبی می‌پردازند. افرادی نیز در این شب مبارک برای مردم طبل می‌زنند. اندونزی در ماه رمضان رسم‌های جالبی دارد. یکی از این رسم‌ها مراسم " حلال به حلال" است. در این رو مردم به مصالحه و آشتی می‌پردازند و در مساجد نشست‌هایی به همین منظور ایجاد می‌کنند.
هم چنین شب نزول قرآن برای اندونزیایی‌ها یک شب و روز کامل به طول می‌انجامد. در این روز مراسم‌های ویژه‌ای در قصر ریاست جمهوری برگذار می‌شود. همانند بسیاری از کشورهای دیگر 10 شب آخر ماه رمضان مسلمانان اندونزی به شب زنده داری و عبادت می‌گذرانند.
ماه رمضان در عربستان
عربستانی‌ها رسم عجیبی در ماه رمضان دارند که در هیچ کشوری دیده نمی‌شود. در این کشور مردمی که از توان مالی خوبی برخوردارند با فرارسیدن ماه رمضان لوازم منزل خود را عوض می‌کنند. این کار را به دلیل اعتقاد به خوش یمن بودن ماه مبارک رمضان و نوید ماه مهمانی خدا انجام می‌دهند.
هر روز پس از افطار مسلمانان شیعه و سنی عرب به ادای مناسک عمره و عبادت می‌پردازند. پس از انجام این فریضه‌ها مردان رسم دارند در نشست‌های خود پوست خشک میوه " جراک" دود می‌کنند و به بحث‌های دینی می‌پردازند و زنان نیز به آماده کردن سفره سحر و افطار مشغول می‌شوند. از جمله غذاهای ثابت در سفره افطاری عربستانی‌ها خرما، قهوه عربی، گوشت چرخ کرده و ماهی است.

شاید مطلب «روزه مسافر» هم برای شما جذاب باشد.

از وقتی یادم میاد خوندن همه چیو دوست داشتم از سر در مغازه ها تا مطالب وبسایت های مختلف. ترجمه چیزایی که میخوندم رو از دوران دانشجویی شروع کردم. از ترجمه مطالب دیگران رسیدم به نوشتن مطالب خودم توی سایت های مختلف و انقدر از این کار لذت میبرم که اصلا نفهمیدم چجوری بیشتر از هزار تا مطلب تو دو سال گذشته نوشتم. هنوز در حال یادگیریم و دوست دارم چیزای جدیدو امتحان کنم.

امتیاز دهید نظری تا کنون ثبت نشده است ۵ / 3.5 15 نفر
نظرتو با ما مطرح کن
نظرات دیگران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می‌دهد.